axxyanus schreef:Bartholomeus schreef:Lees maar het interview met Karen Armstrong,daarna de lezing. Staat het meeste wel in, wat mij betreft.
Is dat niet een beetje al te gemakkelijk? Langs de ene kant zelf geen energie in de gedachtenwisseling willen steken en langs de andere kant dat van de ander wel verwachten door hem naar naar een interview te verwijzen.
Absoluut! Maar ik hoef hier dan ook niet zo nodig.
Frank C schreef:Jij schrijft precies wat ik bedoel.
Dank, het genoegen is wederzijds. Fascinerend om te zien hoe sommigen zich absoluut niet in kunnen leven in waar het nu eigenlijk om gaat. Neem deze:
The Prophet schreef:Wat is er volwassen aan het accepteren van een irrationeel, onbewijsbaar concept?
Dat doen we dus niet, lieve schat.
Ik ken prophets achtergrond niet, maar tamelijk veel fanatieke posters hebben een gelovig verleden. Daarover denk ik wel eens het volgende:
Religieuze taal is
beeldtaal en net als voor gewone taal geldt wellicht dat als je het niet vóór een bepaalde leeftijd krijgt aangereikt of leert te begrijpen, dat het dan nooit meer goed lukt.
Het godsbeeld dat door theïstische en atheïstische fundamentalisten wordt uitgedragen is dat van een kind: het Sinterklaasmodel. Normaal gesproken laten kinderen dat los ergens tussen 10de en 16de, of zullen er in ieder geval sterk aan twijfelen. Een gedeelte haakt dan gewoon af, een ander gedeelte leert te begrijpen dat het in geloof om hele andere, veel fundamenteler zaken gaat dan of er een god rondzweeft of loopt. De rest pakt gewoon de draad weer op, alsof er niets veranderd is.
En als bij die groep bij sommigen op later leeftijd alsnog het Sinterklaasbeeld valt, dan is dat kennelijk zo'n schok, leidt dat kennelijk tot zo veel frustratie over de eigen, jarenlange onnozelheid, dat er genadeloos moet worden afgerekend met dat verleden – payback time – en wel zo, dat een ieder die zegt wél te geloven wordt beoordeeld naar de maatstaven van hun eigen, inmiddels afgezworen geloof: Geloof is dit of dat en niet anders, period.
Dezelfde starheid en onverdraagzaamheid die hun oude geloof kenmerkte, kenmerkt nu hun nieuwe (on)geloof. In feite is er vrijwel niets veranderd, zij zijn niet (meer) in staat om zich open te stellen voor andere visies op geloof dan die welke zij eerst zo vurig hebben beleden en nu even vurig bestrijden.
p.vroon schreef:Frank C schreef:"Het gaat om vragen, NIET om antwoorden, jongen"
Een kinderhand is gauw gevuld. Maar ik zie liever antwoorden.
Ben jij zo'n ex gelovige? In ieder geval past die behoefte aan zekerheid en antwoorden precies in het profiel dat ik hierboven schetste: niets veranderd tussen voor en na de “bekering”. Leven is vragen durven stellen, jongen, en vragen blijven stellen, vooral aan jezelf:
“
De eerste vraag in de bijbel is 'Adam(=mens)
waar ben je', de tweede is 'Kain waar is je broeder'”
(Volgens mij op dit forum gelezen).
Ook erg irritant is trouwens de onwetendheid van vele der contribuanten:
Vin schreef:Maar ben je dan vóór slavernij ? Stenigen ?
Stenigen, Vin, was in de tijd van JC reeds lang uit de mode in Palestina. In plaats daarvan liet men, dankzij de Romeinen, mensen hangend doodgaan aan kruisen, weet je wel? En zo hield ieder volk, herhaal
ieder volk er in die dagen zijn fijnzinnige doodstraffen op na. Bovendien, wanneer de schriftgeleerden JC vragen of de overspelige vrouw niet volgens de wet van Mozes moet worden gestenigd (Johannes 8: 1-11) – iets waarvan zij weten dat hij nooit ja kan zeggen, omdat stenigen 'not done' was, maar wat hem wel in verlegenheid brengt omdat hij pretendeert de wet van Mozes te volgen en leren – antwoordt hij “Wie zonder zonden is werpe de eerste steen” en schrijft hij in het zand, als bewust contrast met de onverzettelijke wetten van Mozes, die immers in steen zijn geschreven.
En wat die slavernij betreft: alle volken kenden slavernij en het is juist het Christendom dat heeft gezorgd voor de afschaffing. Later, in de 16de eeuw is de slavernij weer ingevoerd, waarbij de rechtvaardiging niet door het Christendom, maar door het Humanisme werd geleverd: immers, de Romeinen kenden het dus was het OK. Ook voor de positie van de vrouw was de in- of verdere doorvoering van het Romeins Recht een grote stap terug. Vanaf de 16de eeuw is de vrouw weer onmondig, bezit van de man en wilsonbekwaam.
De Romeinen waren ook de jongens die voor de lol mensen voor de leeuwen gooiden.
Dessalniettemin roemt Anton van Hooff hen in zijn geloofsbelijdenis als nieuwe voorzitter van '
De Vrije Gedachte' als zijn lichtend voorbeeld voor de verlichte atheïst.
appelfflap schreef:Frank C schreef:Waarom beschuldigen atheïsten Christenen ervan dat ze de bijbel selectief lezen??Wie leest hier selectief wat in zijn/haar straatje past ???
dus je ontkent niet dat je de bijbel selectief leest. waarom negeer je passages die je niet bevallen
Natuurlijk dient men de bijbel selectief te lezen en natuurlijk dient men bepaalde passages te negeren. De bijbel kent een geschiedenis van meer dan 1000 jaar en vertoont een scala aan opvattingen die niet meer de onze zijn. Zo deugt homofilie niet, “
so what”, dat deed het vrijwel nergens in die tijd. Alleen de Grieken waren - voor een vrij korte periode overigens maar - wat ruimdenkender. Alleen mocht je je daar dan weer vergrijpen aan 10-jarige jongetjes. Ook niet echt een verbetering, vind je niet?