Cathy schreef: Als je zèlf leed wordt aangedaan moet je je ander wang toekeren; wat Yeshua hier deed was opkomen voor Iemand anders.
Ja, voor Zijn Vader in de hemel, maar Hij en Zijn Vader zijn toch één? (volgens de meeste christenen). Dus kwam Hij voor zichzelf op. En wat dan nog?
Johannes 2 vers 13: ‘
En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem. En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende. En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.’
Wees eerlijk. Dit is een buitengewoon aggressieve daad. Verwerpelijk. Omdat we deze verhalen van kind af aan gehoord hebben zijn we het normaal gaan vinden, maar als iemand in deze tijd schuldig zou maken aan mishandeling van mensen en dieren in een moskee of kerk, dan zou men er schande van spreken.
Die vijgenboom heeft natuurlijk weer een diepere betekenis. Er zaten geen vruchten aan, een doelloze boom; oftewel als je christen bent moet dat te zien zijn aan/in je leven, anders heb je er niets aan. Het dient geen enkel nut.
Nou, dat is dan wel een hele domme, diepe betekenis. Die boom was niet doelloos. Hij droeg gewoon geen vruchten omdat het de tijd van het jaar niet was. Er was niets mis met die vijgenboom. Daarnaast valt die diepe betekenis niet uit de tekst op te maken. Het is geen gelijkenis, maar een werkelijke daad die Jezus uitvoerde (even hypothetiserend dat de bijbelse verhalen werkelijk hebben plaatsgevonden), waarbij geen verdere uitleg wordt gegeven, gewoon het vervloeken van een vijgenboom omdat die in de winter geen vruchten draagt; een nutteloze en kinderachtige daad.
Dat haten (en jaloers) zijn heeft ook ander betekenissen dan wat wij in onze westerse wereld gewend zijn te denken. Dat heeft met prioriteiten te maken.
Niks prioriteiten! Het woord haten betekent gewoon haten. In het grieks staat er myseo, en myseo betekent haten, precies hetzelfde als in het nederlands.
Mattheus 4 vers 35: ‘
Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn. Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
De mens tweedrachtig maken, verdeeldheid zaaien, des mensen vijanden worden, en dan nog in het eerder genoemde vers; myseo, dwz, haten. Het is overduidelijk wat hier wordt bedoeld. Ronduit verwerpelijk. Ik weiger het om mijn ouders en mijn broer en zus, en mijn vrouw en kind te haten; het laatste wat ik wil is tweedracht tussen hen en mij, en ik zal nooit een vijand willen zijn van mensen.
Maar ik snap eigenlijk niet wat ik aan het doen ben; als je zelf kerkelijk bent opgegroeid dan weet je dat toch allemaal? Of heb je je er nooit ècht in verdiept?
Ja, ik heb al die zogenaamde 'diepe' betekenissen, exegese en woordgegoochel al gehoord. Ik breng deze dingen ter sprake omdat ik heb ontdekt dat die uitleg niet voldoet; dat men gewoon verdervelijke zaken bedekt met de mantel der liefde. Ja ik heb er vroeger zelf ook in geloofd, en ik
wílde ook geloven dat de Bijbel een goed boek was, en dat de Here Jezus een geweldige persoon was. Omdat ik dat zo graag wilde geloven, ging ik alles wat Jezus en de bijbel in diskrediet bracht, negeren, of er een zogenaamde diepe betekenis in zien (die eigenlijk vaak niet uit de tekst op viel te maken, gewoon fantasie dus). Doordat ik uiteindelijk tóch de waarheid wilde zien; de harde naakte feiten, heb ik mijn eigen hypocrisie kunnen doorzien. Ik dácht dat ik gelukkig was als christen, maar ik voel me nu veel beter en evenwichtiger. Ik kan iedereen hetzelfde aanbevelen.
de vrouwen en slaven teksten’
Als vrouw kan ik je zeggen dat die me in het geheel niet meer storen. Ik wèèt dat ik in G.ds ogen gelijkwaardig ben.
De bijbel geeft je wel heel weinig onderbouwing daarvoor. De bijbel zegt duidelijk;
1 timótheüs 2 vers 11: ‘
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.’
Ook in efeze 5 vers 22 worden vrouwen geacht onderdanig te zijn: ‘
Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere; want de man is het hoofd der vrouw.’ (zie ook Kolossenzen 3 vers 18)
In 1 corinthe 14 vers 34 wordt vrouwen verboden te spreken in de kerk: ‘
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.’
Vraagje; Wat doen deze teksten met je? Wat vind je van Paulus, die dit soort dingen verkondigde? En staan die 'kerkelijke mannetjes', schriftuurlijk gezien niet volledig in hun recht om hun vrouwen stil, onderdanig en onderworpen te laten zijn? En zijn de woorden van Paulus door God geïnspireerd?
De slaven verzen zijn ook niet meer relevant. En dat je als personeel zijnde, de baas netjes dient te behandelen spreekt voor zich.

Andersom ook.
Er staat wat er staat. Slavernij is iets verwerpelijks. De slavenhouders uit de negentiende eeuw beriepen zich op de Bijbel, bij hun pogingen om de slavernij in stand te houden.
En dan heb je nog gelijk ook !!!!! Wat ik al eerder aangaf is er mèt Yeshua een andere periode aangebroken. En iedereen die daarna vermoord is door mensen met de Bijbel in de hand is er 1 teveel! En ook zonder Bijbel trouwens
Als dat zo is, waarom kwam Jezus dan pas zo laat? Waarom niet direkt na de zondeval? Waarom duizenden jaren bloedvergieten, afslachten etc, in stand houden? Wat is het nut daarvan?
Yeshua zegt zelf in het Johannesevangelie ergens: Een nieuw gebod geef ik u, dat jullie elkaar liefhebben.
Ja, en ergens anders zegt Hij dat men familie en kinderen moet haten. Net als in het OT, 'Gij zult niet doden', maar er worden opgeteld ruim 600.000 mensen vermoord in de naam van God (alleen de verzen waarbij aantallen worden genoemd, het werkelijke aantal zal ontzettend veel hoger liggen).
Jezus zei heel veel tegenstrijdige dingen. Als ik op basis van de bijbel een diagnose moest stellen (begrijp me goed, ik zeg dit niet om je te kwetsen) van de persoon Jezus, dan zeg ik 'manisch depressief'. Van het ene uiterste naar het andere.
Adam werd als mens op deze aardkloot gezet om de wereld weer terug te veroveren die in het bezit was geraakt van Lucifer.
Waar exact staat dat Adam voor dit specifieke doel op de aarde was gezet?
Ik zal vijandschap zetten tussen u en deze vrouw, tussen uw zaad en haar zaad, wat u de kop zal kosten. Dus stel ik mij zo voor dat de schrik L. om het hart sloeg, als ie er al 1 had, en dacht: vrouwen en kinderen, daar moet ik voor oppassen, die zijn voor mij het grootste gevaar.
Achteraf weten we dat met dat vrouwenzaad Yeshua is bedoeld. Dit is dus terugkijkend de eerste profetie.
Ten eerste klopt er al iets niet aan dit vers. Vrouwen hebben geen zaad.
En Jezus is reeds gekomen (even hypothetiserend dat Jezus heeft bestaan). Waaraan is te zien dat Lucifer is onthoofd?
Ik sta niet open voor verandering, ik ben gelukkig zoals ik nu ben. Uit wisselen van kennis, daar gaat het mij ook om. Ik verbreed graag de blik.
Prima, maar waarom stelde je die vraag dan?
Maar waar ik me over blijf verbazen is dat atheïsten zo vaak met het oude testament aan komen dragen. Waarom is dat?
Omdat Christenen in diezelfde God geloven, omdat ze er uit citeren, omdat gezegd wordt dat God, een God van liefde is, omdat Jezus citeert uit het oude testament, omdat van Jezus gezegd wordt dat Hij God is (de God van het OT)
Vriendelijke Groet..