De God die is. Waarom ik geen atheïst ben

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

skeptic schreef:
Cathy schreef: Trouwens; G.dzelf is onfeilbaar, maar de mensen die het uitdragen niet.
Als god onfeilbaar is, waarom heeft hij dan zulke enorme blunders gemaakt en daarom zijn hele schepping onder water heeft moeten zetten en trouwens hoe kan een onfeilbaar iemand ergens spijt van krijgen?
Ik moet een fout van mezelf rechtzetten; tot m'n eigen stomme verbazing kan ik met de concordantie het woord 'onfeilbaar' niet vinden in de Bijbel. Conclusie: G.d is niet onfeilbaar in deze letterlijke betekenis van het woord.
Veranderd dat de discussie?
Juist in sprookjes staan de meest wijze dingen, maar het blijven sprookjes.
ALs je de moraal maar door hebt :wink:
Cathy schreef:
De conclusie was dat ik er alleen voor stond en er geen god was om me bij te staan. Dat kwam eerst hard aan, maar de waarheid kunnen we niet naar onze hand zetten ( ook al proberen velen dat wel te doen).
Dat vind ik idd verdrietig. Ik kan niet anders zeggen. :(
Verdrietig, hoezo?
Nou, als je je alleen voelt staan en merkt dat er niemand is die enige steun biedt....nu weet ik natuurlijk niet of je erom hebt gevraagd.......die steun bedoel ik.
nog even die wereldoorlogen dan, wat hebben die met de verlichting te maken?
Weet ik niet, ik constateer een feit. Mijn vermoeden is dat G.d zich sinds die tijd uit Europa heeft teruggetrokken. En juist zo iemand als Nietzsche heeft dat imo feilloos aangevoeld met zijn 'God is dood'.
Mag ik zo vrij denken? :)
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

appelfflap schreef: dmv Nietzsche wil men Hitler als ongelovige catalogiseren.
Hier een kleine topic op het stormfrontforum over hitler en geloof. Dit zijn Nazi adepten

http://www.stormfront.org/forum/showthr ... =katholiek
ciao
ps ben het inhoudelijk hier niet mee eens maar het is een zeer goede verduidelijking over het onderwerp hitler en geloof
Tja, wat moet een mens hiermee. Hitler als mogelijke christen; dan wel 1 van het geschifte soort.
Wat is nu de bedoeling? Een jihad tegen christenen op gang helpen?
b.r. schreef:Übermensch en untermensch waren inderdaad termen die Nietzsche bezigde, echter in een geheel andere context als Hitler 's Nazisme.
In ieder geval is het aangenaam dat je in ieder geval de naam Nietzsche al weet, laten we hopen dat het vrijdenken ook begint als een mosterdzaadje !
Ik denk al bevrijd 8)
GH schreef:Hitler is de verkrachter van Nietzsche erfgoed daarbij sterk geholpen door de zus van Friedrich, Elizabeth. Zij was met een nazi getrouwd en sympathisant. Zij heeft de krachtige geschriften van haar broer vervalst door passages aan te passen en weg te laten. Als je wilt kan ik je daar meer over toesturen en ook over wat Nietzsche bedoelde met Unter- en Uebermenschen. Friedrich Nietzsche sprak zich lovend uit over het Joodse volk en verachtte het Duitse. Niet iets dus wat je met Hilter kunt vereenzelvigen. Als je dit soort zaken verkondigt moet je je wel eerst verdiepen in de materie. Ik zie het maar als een ondoordachte actie hetgeen je zij vergeven.
*Grinnik* ik weet het, heb zelf zomaar 2 boeken over hem in de kast. En ik had het kunnen weten natuurlijk met iemand die Nietzsche als avatar heeft. :D
Maar ik ben geen kenner.

PS Devious houdt zijn antwoord even tegoed.
Chesterton
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Cathy schreef:
Hier een kleine topic op het stormfrontforum over hitler en geloof. Dit zijn Nazi adepten

ciao
ps ben het inhoudelijk hier niet mee eens maar het is een zeer goede verduidelijking over het onderwerp hitler en geloof
Tja, wat moet een mens hiermee. Hitler als mogelijke christen; dan wel 1 van het geschifte soort.

Kruistocht is nu wel een betere terminologie denk ik zo....... :-k

Maar ik dacht dat jij begon over het feit dat de eerste en tweede wereldoorlog het gevolg waren van de "atheïstische verlichting" dus denk ik dat deze link wel gepast was om je te laten zien, maar ja, enig inzicht in oorzaak en gevolg binnen een discussie ontbreekt bij jouw wel enigzins, en het lijkt er op dat dat voor jouw een discussie bestaat uit losse flarden afvuren en verbaast zijn over commentaar !

Cathy schreef:
b.r. schreef:Übermensch en untermensch waren inderdaad termen die Nietzsche bezigde, echter in een geheel andere context als Hitler 's Nazisme.
In ieder geval is het aangenaam dat je in ieder geval de naam Nietzsche al weet, laten we hopen dat het vrijdenken ook begint als een mosterdzaadje !
Ik denk al bevrijd 8)
Ken je dat verhaal van Plato, van die mensen die waren opgesloten in een grot ?

Cathy schreef:*Grinnik* ik weet het, heb zelf zomaar 2 boeken over hem in de kast. .
Heb je ze ook al gelezen hahaha.....
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Cathy schreef: Dat M Luther anti-semitistische opmerkingen heeft gemaakt was mij al langer bekend.
Wat wel nieuw voor me is is de link tussen Hitler en Maarten Luther.
Er is geen rechtstreekse link tussen Hitler en Maarten Luther, maar het is een feit dat Maarten Luther in Hitlers ogen één van de groten der aarde was. In Mein Kampf noemt hij Maarten Luther meerdere malen zoals bijv. blz 260: ' Tot deze groep van grootsten behoren echter niet alleen de waarlijk grote staatslieden, maar ook alle andere grote hervormers. Naast Frederik de Grote staat hier zowel Martin Luther als Richard Wagner.
En het zeven stappen plan van Luther om de joden aan te pakken, is bij Hitler vast wel in goede aarde gevallen.
Luther: 'Erstlich, das man jre Synagoga oder Schule mit feur anstecke und, was nicht verbrennen will, mit erden überheufe und beschütte, das kein Mensch ein stein oder schlacke davon sehe ewiglich.’
2.‘Zum anderen, das man auch jre Heuser des gleichen zerbreche und zerstöre, Denn sie treiben eben dasselbige drinnen, das sie in jren Schülen treiben Dafur mag man sie etwa unter ein Dach oder Stall thun, wie die Zigeuner, auff das sie wissen, sie seien nicht Herren in unserem Lande“
3.‘Zum dritten, das man jnen nehme all jre Betbüchlein und Thalmudisten, darin solche Abgötterey, lügen, fluch und lesterung geleret wird’
4.‘Zum vierten, das man jren Rabinen bey leib und leben verbiete, hinfurt zu leren’
5.‘Zum fünften, das man die Jüden das Geleid und Straße gantz und gar auffhebe’
6.‘Zum sechsten, das man jnen den Wucher verbiete und neme jnen alle barschafft und kleinot an Silber und Gold, und lege es beiseit zu verwaren’
7.‘Zum siebenden, das man den jungen, starcken Jüden und Jüdin in die Hand gebe flegel, axt, karst, spaten, rocken, spindel und lasse sie jr brod verdienen in schweiz der nasen.’I

Hoe men het ook went of keert, deze uitspraken van Luther zijn gewoon een blauwdruk voor Hitlers strafkampen. In ieder geval hebben ze bijgedragen aan het antisemitische klimaat in Duitsland.

Nietzsche wordt in Mein Kampf niet eens genoemd. En Hitlers Jodenhaat heeft zowieso al niets met Nietzsche (Nietzsche had niet eens een hekel aan joden) te maken, maar is duidelijk religieus geïnspireerd. Wanneer Hitler in Mein Kampf het heeft over het uitroeien van Joden dan word steeds de Schepper of de Heer erbij gehaald.
De natuur, die eeuwig is, wreekt onverbiddelijk iedere inbreuk op haar geboden. Daarom is het mijn overtuiging, dat ik werk in de geest van de almachtige Schepper: Want door mij te verweren tegen de Jood strijd ik voor het werk van de Heer.`
Almachtige God, zegen straks onze wapenen; wees even rechtvaardig als Gij altijd waart; oordeel nu opnieuw, of wij onze vrijheid nu waardig zijn, en veroordeel ons niet; Heer, zegen onzen strijd!’
‘In een toespraak van 12 april 1922 in München zei Hitler: ‘Mijn gevoel als christen wijst me op mijn Heer en Heiland als een vechter.

Natuurlijk had Hitler een uiterst verwrongen idee van het christendom, en de christenen kunnen vele argumenten aandragen om aan te tonen dat Hitler de bijbel volledig uit zijn verband rukte, maar daar gaat het hier niet om.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Devious schreef: De quote was van mij. Maar het is de God van de bijbel die hier herhaaldelijk toe oproept. Evenals het oproepen tot het afslachten van zwangere vrouwen, om bij die zwangere vrouwen de buik open te snijden om vervolgens het ongeboren kind te kelen. Dat is de liefdevolle God van de bijbel. En men blijft het maar vreemd vinden dat sommigen deze God niet accepteren.
Excuses. Het is niet het oproepen tot, maar iets dat God zelf gaat veroorzaken omdat men niet gehoorzaam is geweest. Het blijft een ziek citaat.
Hosea 16 Samaria zal woest worden, want zij is wederspannig geweest tegen haar God; zij zullen door het zwaard vallen, hun kinderkens zullen verpletterd, en hun zwangere [vrouwen] zullen opengesneden worden.
Net als deze;
Jeremia 51:20 Gij zijt Mij een voorhamer, [en] krijgswapenen; en door u zal Ik.....in stukken slaan den man en de vrouw; en door u zal Ik in stukken slaan den oude en den jonge; en door u zal Ik in stukken slaan den jongeling en de jonkvrouw.
Weee, wie niet luisterd naar de duistere Heer, want anders.... Deuteronomium 32:25: 'Van buiten zal het zwaard beroven, en uit de binnenkameren de verschrikking; ook den jongeling, ook de jonge dochter, het zuigende kind met den grijzen man.
Jeremia 15:7 : 'en Ik zal mijn volk, dat zich van hun doen niet bekeren wil, tot kinderlozen maken en ombrengen.
8 Hunne weduwen zullen meer worden dan het zand aan de zee; Ik zal over de moeder des jongelings doen komen een openbaren verderver, en de stad schielijk en onvoorziens doen overvallen;

De dominee vertelde mij vroeger altijd dat je nooit uitgelezen bent in de bijbel, je ontdekt steeds weer wat nieuws. En inderdaad, zo af en toe sta je weer versteld van citaatjes die je toevallig tegenkomt, en waarvan de kwaadaardigheid afdruipt.
Dit is ook zo'n smerigheid, waarin iedereen moet worden gedood, mannen, vrouwen en kinderen, behalve de jonge vrouwen. Dat is oorlogsbuit. En we weten allemaal wel wat daarmee gebeurd: 'Numeri 31:17 Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
18 Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.

Op nieuwe bijbels die in de winkels liggen zouden waarschuwingsstickers moeten worden geplakt. 'This book contains explicit lyrics' en van die symbooltjes die je ook op geweldfilms ziet. Hoe kan men dit kinderen aandoen?

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Cathy schreef: Ik moet een fout van mezelf rechtzetten; tot m'n eigen stomme verbazing kan ik met de concordantie het woord 'onfeilbaar' niet vinden in de Bijbel. Conclusie: G.d is niet onfeilbaar in deze letterlijke betekenis van het woord.
Veranderd dat de discussie?
Denk het wel, hij maakt dus fouten!
Cathy schreef:
skeptic schreef: Verdrietig, hoezo?
Nou, als je je alleen voelt staan en merkt dat er niemand is die enige steun biedt....nu weet ik natuurlijk niet of je erom hebt gevraagd.......die steun bedoel ik.
Als we tot de conclusie komen dat er geen god is, zullen we zelfstandig moeten worden en proberen er zelf iets van te maken.:lol:
Cathy schreef:
skeptic schreef:nog even die wereldoorlogen dan, wat hebben die met de verlichting te maken?
Weet ik niet, ik constateer een feit. Mijn vermoeden is dat G.d zich sinds die tijd uit Europa heeft teruggetrokken. En juist zo iemand als Nietzsche heeft dat imo feilloos aangevoeld met zijn 'God is dood'.
Mag ik zo vrij denken? :)

Je mag denken wat je maar wilt, maar waar was god dan daarvoor, toen Europa leed onder het toenmalige nog niet verlichte christendom? Of was het zijn wil, dat onschuldige mensen op de brandstapel werden gezet?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

1. Ex 20,5
Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de HEER uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie.

2. Ex 34,14
Want u mag geen andere god vereren. De HEER heet de jaloerse, Hij is een jaloerse God.

3. Deut 4,24
Want de HEER uw God is een verslindend vuur, een jaloerse God.

4. Deut 5,9
Buig niet voor hen en vereer hen niet, want Ik, de HEER uw God, ben een jaloerse God, die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen tot in de derde en vierde generatie van degenen die Mij verwerpen.

5. Deut 6,15
Want de HEER, uw God die bij u is, is een jaloerse God; Hij zou kwaad op u worden en u wegvagen uit het land.

6. Joz 24,19
Toen zei Jozua tegen het volk: ‘U zult niet in staat zijn de HEER te dienen, want Hij is een heilige God, een jaloerse God, die uw overtredingen en zonden niet vergeeft.

8. Jes 37,32
Want uit Jeruzalem komt een rest, van de berg Sion komt wat gespaard blijft: de jaloerse liefde van de HEER van de machten zal dit veroorzaken.

9. Nah 1,2
De woede van de HEER [alef] Een jaloerse en wrekende god is de HEER, een wreker is de HEER, machtig in grimmigheid; de HEER wreekt zich op wie Hem weerstaan en op zijn vijanden blijft Hij vertoornd.

Best leuk zo'n online concordantie.... (www.biblija.net)
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 17 jun 2005 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Cathy schreef:

ciao

.
Hmm, Hitler een geschifte christen??

Nou, staat er niet in de bijbel dat men ongelovigen en vijanden van god moet verbranden, stenigen, etc??
Waren het niet de joden met name die christus hebben gekruisigd??
Is de christen niet degene die de weg naar god volgt via Jezus Christus??
En zijn daardoor niet de joden met name de "vijand" vand de :"christen"??
En welk volk heeft met Hitler met name het zwaarts systematisch proberen uit te roeien??
Hmm, en dan zeggen dat Hitler geschift is??
Nee, nee. Dat zou Hitler met name een hele goede christen maken, en jou bijbel en god geschift. Of niet soms?
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Devious schreef:Ja, zeggen dat mensen de wang moeten toekeren, maar vervolgens zélf met voorbedachten rade een zweep maken en daarmee mensen en dieren mishandelen, vijgenboom vervloeken omdat die s'winters geen vruchten draagt.
Vervolgens van degenen die Hem volgen verlangen dat zij hun vader, moeder, zuster, broer, vrouw en kinderen haten.
Als je zèlf leed wordt aangedaan moet je je ander wang toekeren; wat Yeshua hier deed was opkomen voor Iemand anders.
Die vijgenboom heeft natuurlijk weer een diepere betekenis. Er zaten geen vruchten aan, een doelloze boom; oftewel als je christen bent moet dat te zien zijn aan/in je leven, anders heb je er niets aan. Het dient geen enkel nut.
Dat haten (en jaloers) zijn heeft ook ander betekenissen dan wat wij in onze westerse wereld gewend zijn te denken. Dat heeft met prioriteiten te maken.
Maar ik snap eigenlijk niet wat ik aan het doen ben; als je zelf kerkelijk bent opgegroeid dan weet je dat toch allemaal? Of heb je je er nooit ècht in verdiept?
de vrouwen en slaven teksten’
Als vrouw kan ik je zeggen dat die me in het geheel niet meer storen. Ik wèèt dat ik in G.ds ogen gelijkwaardig ben. En wat kerkelijke mannetjes daarvan maken doet mij niet zoveel. Laat enkel zien dat ze vaak nog wat meer moeten studeren. 8)
De slaven verzen zijn ook niet meer relevant. En dat je als personeel zijnde, de baas netjes dient te behandelen spreekt voor zich. :mrgreen: Andersom ook.
Oké, de ander ombrengen. Kan ik volledig begrijpen, en dan bedoel ik de moordenaar. Maar kinderen? Onschuldige kinderen die er niets aan konden doen? Zwangere vrouwen? Neen, Kinderen daar blijf je van af. Voor mij zijn kinderen het meest heilige op deze planeet. Mocht er zich ooit een God aan mij openbaren die van mij verlangt om de onschuld te vermoorden, dan hoop ik dat ik het lef heb om te zeggen: 'DONDER OP!'
En dan heb je nog gelijk ook !!!!! Wat ik al eerder aangaf is er mèt Yeshua een andere periode aangebroken. En iedereen die daarna vermoord is door mensen met de Bijbel in de hand is er 1 teveel! En ook zonder Bijbel trouwens :cry:
Yeshua zegt zelf in het Johannesevangelie ergens: Een nieuw gebod geef ik u, dat jullie elkaar liefhebben.
Was dat dan zo nieuw? Ja, de joden waren gewend om volgens de regeltjes te leven, ze moesten gaan inzien dat liefde de regeltjes overbodig maakt.
En dat is ook de kunst van het christenleven nu. (imo )
Waar staat dat? De naam Jezus wordt niet eens genoemd.
Dat heet inzicht en logisch denken.
Dat is een dooddoener. Als het gebaseerd is op logisch denken, dan kun je het ook uitleggen.
Wel: de val van Lucifer is bekend, neem ik aan? Anders schrijf je geen rehabilidinges. :)
Adam werd als mens op deze aardkloot gezet om de wereld weer terug te veroveren die in het bezit was geraakt van Lucifer. Dat mislukte vanwege die vrucht enzo. Toen sprak G.d de bekende woorden tegen L. uit Gen 3:15:
Ik zal vijandschap zetten tussen u en deze vrouw, tussen uw zaad en haar zaad, wat u de kop zal kosten. Dus stel ik mij zo voor dat de schrik L. om het hart sloeg, als ie er al 1 had, en dacht: vrouwen en kinderen, daar moet ik voor oppassen, die zijn voor mij het grootste gevaar.
Achteraf weten we dat met dat vrouwenzaad Yeshua is bedoeld. Dit is dus terugkijkend de eerste profetie.
Ik wil jou niets afnemen, en ik kan jou niets afnemen. Dat kan alleen jijzelf. Als jij openstaat voor verandering, dan kun jij veranderen. Ik dwing niemand om met mij in discussie te gaan, en ik dwing niemand om de artikelen op de site te lezen.
Willen mensen mij overtuigen van het tegendeel. Ook prima. Dit is een uitwisseling van kennis, en ik wil graag leren.

Ik sta niet open voor verandering, ik ben gelukkig zoals ik nu ben. Uit wisselen van kennis, daar gaat het mij ook om. Ik verbreed graag de blik.

Maar waar ik me over blijf verbazen is dat atheïsten zo vaak met het oude testament aan komen dragen. Waarom is dat?

Op de profetiën ga ik een andere keer in, het is nu te warm. :D
Chesterton
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Cathy schreef: Maar waar ik me over blijf verbazen is dat atheïsten zo vaak met het oude testament aan komen dragen. Waarom is dat?
Omdat de meeste christenen daar zo verdomd weinig van willen weten.
Waarom is dat? :wink:

(Heb hierbij misschien voor m'n beurt gepraat, want ben zelf geen atheïst :oops: )
pieps
Forum fan

...

Bericht door pieps »

Cathy schreef:

Maar waar ik me over blijf verbazen is dat atheïsten zo vaak met het oude testament aan komen dragen. Waarom is dat?

Moet eerlijk zeggen dat ik afgezien van dat oude testament nou ook niet bepaald vrolijk kan worden van het nieuwe . Het grootste gedeelte is van Paulus ... Saulus de vervolger , die na een wonderbaarlijke bekering ( lees vijandige overname ) de evangeliën honderdtachtig graden achterste voren binnenste buiten draaide , en van het christendom een geslaagde internationale onderneming maakte .
Ook de figuur van Jezus kan weinig tot m'n verbeelding spreken . Het verhaal van Nietsche die volledig doordraaide toen ie iemand een ezel zag ransellen doet me meer dan een gekuisigde Jezus . Maar goed dat is persoonlijk .
Nietsche zet je aan het denken ... misschien kan dat met Jezus ook ( wat dat betreft ben je een prettige uitzondering Cathy ; Jezus en tóch denken en voor dingen openstaan ) , maar ik wordt nou niet bepaald blij als ik zie wat de uitverkorenen met heidenen en andersdenkenden hebben uitgespookt in de loop der eeuwen .
Kortom het is niet enkel het oude testament dat mijn weerzin oproept ... het is zo ongeveer de hele joods-christelijke traditie . En met de Islam hebben we weer een groep binnengehaald met een traditie van haat tegen andersdenkenden .

de slaap van de Rede brengt monsters voort

met vriendelijke groeten Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Cathy schreef: Als je zèlf leed wordt aangedaan moet je je ander wang toekeren; wat Yeshua hier deed was opkomen voor Iemand anders.
Ja, voor Zijn Vader in de hemel, maar Hij en Zijn Vader zijn toch één? (volgens de meeste christenen). Dus kwam Hij voor zichzelf op. En wat dan nog?
Johannes 2 vers 13: ‘En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem. En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende. En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.
Wees eerlijk. Dit is een buitengewoon aggressieve daad. Verwerpelijk. Omdat we deze verhalen van kind af aan gehoord hebben zijn we het normaal gaan vinden, maar als iemand in deze tijd schuldig zou maken aan mishandeling van mensen en dieren in een moskee of kerk, dan zou men er schande van spreken.
Die vijgenboom heeft natuurlijk weer een diepere betekenis. Er zaten geen vruchten aan, een doelloze boom; oftewel als je christen bent moet dat te zien zijn aan/in je leven, anders heb je er niets aan. Het dient geen enkel nut.
Nou, dat is dan wel een hele domme, diepe betekenis. Die boom was niet doelloos. Hij droeg gewoon geen vruchten omdat het de tijd van het jaar niet was. Er was niets mis met die vijgenboom. Daarnaast valt die diepe betekenis niet uit de tekst op te maken. Het is geen gelijkenis, maar een werkelijke daad die Jezus uitvoerde (even hypothetiserend dat de bijbelse verhalen werkelijk hebben plaatsgevonden), waarbij geen verdere uitleg wordt gegeven, gewoon het vervloeken van een vijgenboom omdat die in de winter geen vruchten draagt; een nutteloze en kinderachtige daad.
Dat haten (en jaloers) zijn heeft ook ander betekenissen dan wat wij in onze westerse wereld gewend zijn te denken. Dat heeft met prioriteiten te maken.
Niks prioriteiten! Het woord haten betekent gewoon haten. In het grieks staat er myseo, en myseo betekent haten, precies hetzelfde als in het nederlands.
Mattheus 4 vers 35: ‘Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn. Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
De mens tweedrachtig maken, verdeeldheid zaaien, des mensen vijanden worden, en dan nog in het eerder genoemde vers; myseo, dwz, haten. Het is overduidelijk wat hier wordt bedoeld. Ronduit verwerpelijk. Ik weiger het om mijn ouders en mijn broer en zus, en mijn vrouw en kind te haten; het laatste wat ik wil is tweedracht tussen hen en mij, en ik zal nooit een vijand willen zijn van mensen.
Maar ik snap eigenlijk niet wat ik aan het doen ben; als je zelf kerkelijk bent opgegroeid dan weet je dat toch allemaal? Of heb je je er nooit ècht in verdiept?
Ja, ik heb al die zogenaamde 'diepe' betekenissen, exegese en woordgegoochel al gehoord. Ik breng deze dingen ter sprake omdat ik heb ontdekt dat die uitleg niet voldoet; dat men gewoon verdervelijke zaken bedekt met de mantel der liefde. Ja ik heb er vroeger zelf ook in geloofd, en ik wílde ook geloven dat de Bijbel een goed boek was, en dat de Here Jezus een geweldige persoon was. Omdat ik dat zo graag wilde geloven, ging ik alles wat Jezus en de bijbel in diskrediet bracht, negeren, of er een zogenaamde diepe betekenis in zien (die eigenlijk vaak niet uit de tekst op viel te maken, gewoon fantasie dus). Doordat ik uiteindelijk tóch de waarheid wilde zien; de harde naakte feiten, heb ik mijn eigen hypocrisie kunnen doorzien. Ik dácht dat ik gelukkig was als christen, maar ik voel me nu veel beter en evenwichtiger. Ik kan iedereen hetzelfde aanbevelen.
de vrouwen en slaven teksten’
Als vrouw kan ik je zeggen dat die me in het geheel niet meer storen. Ik wèèt dat ik in G.ds ogen gelijkwaardig ben.
De bijbel geeft je wel heel weinig onderbouwing daarvoor. De bijbel zegt duidelijk;
1 timótheüs 2 vers 11: ‘Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.’
Ook in efeze 5 vers 22 worden vrouwen geacht onderdanig te zijn: ‘Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere; want de man is het hoofd der vrouw.’ (zie ook Kolossenzen 3 vers 18)
In 1 corinthe 14 vers 34 wordt vrouwen verboden te spreken in de kerk: ‘Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
Vraagje; Wat doen deze teksten met je? Wat vind je van Paulus, die dit soort dingen verkondigde? En staan die 'kerkelijke mannetjes', schriftuurlijk gezien niet volledig in hun recht om hun vrouwen stil, onderdanig en onderworpen te laten zijn? En zijn de woorden van Paulus door God geïnspireerd?
De slaven verzen zijn ook niet meer relevant. En dat je als personeel zijnde, de baas netjes dient te behandelen spreekt voor zich. :mrgreen: Andersom ook.
Er staat wat er staat. Slavernij is iets verwerpelijks. De slavenhouders uit de negentiende eeuw beriepen zich op de Bijbel, bij hun pogingen om de slavernij in stand te houden.
En dan heb je nog gelijk ook !!!!! Wat ik al eerder aangaf is er mèt Yeshua een andere periode aangebroken. En iedereen die daarna vermoord is door mensen met de Bijbel in de hand is er 1 teveel! En ook zonder Bijbel trouwens :cry:
Als dat zo is, waarom kwam Jezus dan pas zo laat? Waarom niet direkt na de zondeval? Waarom duizenden jaren bloedvergieten, afslachten etc, in stand houden? Wat is het nut daarvan?
Yeshua zegt zelf in het Johannesevangelie ergens: Een nieuw gebod geef ik u, dat jullie elkaar liefhebben.
Ja, en ergens anders zegt Hij dat men familie en kinderen moet haten. Net als in het OT, 'Gij zult niet doden', maar er worden opgeteld ruim 600.000 mensen vermoord in de naam van God (alleen de verzen waarbij aantallen worden genoemd, het werkelijke aantal zal ontzettend veel hoger liggen).
Jezus zei heel veel tegenstrijdige dingen. Als ik op basis van de bijbel een diagnose moest stellen (begrijp me goed, ik zeg dit niet om je te kwetsen) van de persoon Jezus, dan zeg ik 'manisch depressief'. Van het ene uiterste naar het andere.
Adam werd als mens op deze aardkloot gezet om de wereld weer terug te veroveren die in het bezit was geraakt van Lucifer.
Waar exact staat dat Adam voor dit specifieke doel op de aarde was gezet?
Ik zal vijandschap zetten tussen u en deze vrouw, tussen uw zaad en haar zaad, wat u de kop zal kosten. Dus stel ik mij zo voor dat de schrik L. om het hart sloeg, als ie er al 1 had, en dacht: vrouwen en kinderen, daar moet ik voor oppassen, die zijn voor mij het grootste gevaar.
Achteraf weten we dat met dat vrouwenzaad Yeshua is bedoeld. Dit is dus terugkijkend de eerste profetie.
Ten eerste klopt er al iets niet aan dit vers. Vrouwen hebben geen zaad.
En Jezus is reeds gekomen (even hypothetiserend dat Jezus heeft bestaan). Waaraan is te zien dat Lucifer is onthoofd?
Ik sta niet open voor verandering, ik ben gelukkig zoals ik nu ben. Uit wisselen van kennis, daar gaat het mij ook om. Ik verbreed graag de blik.
Prima, maar waarom stelde je die vraag dan?
Omdat Christenen in diezelfde God geloven, omdat ze er uit citeren, omdat gezegd wordt dat God, een God van liefde is, omdat Jezus citeert uit het oude testament, omdat van Jezus gezegd wordt dat Hij God is (de God van het OT)

Vriendelijke Groet..
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Cathy schreef:Als vrouw kan ik je zeggen dat die me in het geheel niet meer storen. Ik wèèt dat ik in G.ds ogen gelijkwaardig ben. En wat kerkelijke mannetjes daarvan maken doet mij niet zoveel. Laat enkel zien dat ze vaak nog wat meer moeten studeren.
Volgens Zarathustra komt alles voort uit het treffen tussen het Goed en het Kwade; achter de eerste scharen zich het licht en de man, achter de tweede de Duisternis en de Vrouwe. Vreemd genoeg heeft geen enkele van de "profeten" van de mesnheid (Zarathustra, Jesaja, Confucius, Mohammed, Paulus van Tarsus en zo kunnen we lustig voortgaan) de vrouw voor de verandering aan de kant van het Goede ingedeeld.

Merkwaardig is dat bij het tanen van de kerkelijke macht, en het in diskrediet brengen van de valse leer die het geloof verkondigt de gelijkberechting van de vrouw is toegenomen, en nog merkwaardiger is dat tussen de emancipatie van vrouwen een verband is t.o.v. de tolerantie naar homosexuelen en andere minderheidsgroepen en andersdenkenden....

Een boek die vele malen over de mindere positie van de vrouw geen enkele misverstand laat bestaan is niet een boek dat zeer aanprijzingswaardig is, over deze stukken heen lezen, of "God bedoelt wat anders" verandert niets aan de inhoud......Om dan de mannen op te gaan roepen om een boek (en geloof) beter te gaan bestuderen waar de vrouw als minderaardig aan de man wordt gezien is op z'n minst gezegd merkwaardig, of wat sterker uitgedrukt, zelfverraad....
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

ALs er na 1 post van mijn kant steeds '7' van jullie komen, valt het niet mee om goed te reageren, maar ik doe m'n best :)
bad_religion schreef:
Cathy schreef: Wat is nu de bedoeling? Een jihad tegen christenen op gang helpen?

Kruistocht is nu wel een betere terminologie denk ik zo....... :-k
Aha......AHA...zo zo ......Je wilt op kruistocht..... moeten we dan toch niet tot de conclusie komen dat er in de uitspraak van een bekende Rus veel waarheid zit?
'de grens tussen goed en kwaad loopt niet tussen landen en ideologieen maar door elk mensenhart'.
Maar ik dacht dat jij begon over het feit dat de eerste en tweede wereldoorlog het gevolg waren van de "atheïstische verlichting"

Ik had het slechts over het opmerkelijke feit, niet over oorzaak en gevolg. Dat zal allemaal heel complex zijn.
Ken je dat verhaal van Plato, van die mensen die waren opgesloten in een grot ?
Ja, is jouw grot ook leuk? :D
Een boek die vele malen over de mindere positie van de vrouw geen enkele misverstand laat bestaan is niet een boek dat zeer aanprijzingswaardig is, over deze stukken heen lezen, of "God bedoelt wat anders" verandert niets aan de inhoud......Om dan de mannen op te gaan roepen om een boek (en geloof) beter te gaan bestuderen waar de vrouw als minderaardig aan de man wordt gezien is op z'n minst gezegd merkwaardig, of wat sterker uitgedrukt, zelfverraad....
Sommige traditionele gedachten en ideëen blijven maar rond waaien; bij atheïsten de vrouwonvriendelijkheid van de bijbel en bij creationisten het idee dat de evoT leert dat mensen van de aap zouden afstammen Toch?
In de Bijbel staat dat voor gelovigen ( die in Christus zijn) geldt: geen waardeverschil in man of vrouw, vrije of slaaf, Jood of Griek (ergens in Galaten 3).
En dat komt overeen met de bedoeling van G.d in Genesis 1:28 waar man en vrouw exact dezelfde opdracht krijgen.
De regels van Paulus zijn bedoeld om het gezins- en gemeenteleven in goede banen te leiden. ( zo zie ik het )
Vreemd genoeg heeft geen enkele van de "profeten" van de mesnheid (Zarathustra, Jesaja, Confucius, Mohammed, Paulus van Tarsus en zo kunnen we lustig voortgaan) de vrouw voor de verandering aan de kant van het Goede ingedeeld.
Ook daarin is Yeshua baanbrekend geweest, door gesprekken aan te gaan met vrouwen.
Btw, aan welke kant zitten de vrouwen volgens jou? :wink:
Chesterton
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

insomnia schreef:
Cathy schreef: Maar waar ik me over blijf verbazen is dat atheïsten zo vaak met het oude testament aan komen dragen. Waarom is dat?
Omdat de meeste christenen daar zo verdomd weinig van willen weten.
Waarom is dat? :wink:

(Heb hierbij misschien voor m'n beurt gepraat, want ben zelf geen atheïst :oops: )
Meng je er maar gezellig in hoor :D
Ik denk dat voor alle gelovigen die 'geweldsgeschiedenissen' gewoon moeilijk zijn.
Maar ik denk dat er in verhouding veel meer mooie dingen in staan. b.v.Spreuken, Psalmen en het Hooglied. En om G.ds hand te zien in de geschiedenis van het Joodse volk.
Maar wil je het NT, wat veel meer voor ons, heidenen, is goed begrijpen dan heb je wel kennis nodig van het OT.
Chesterton
Plaats reactie