Ongeloveloos schreef:Stijn Bruers schreef: Een levend wezen heeft belangen, en dus rechten. Maar een voelend wezen kan nog eens subjectief aanvoelen of zijn belangen geschaad zijn. En het hebben van gevoelens (een bewustzijn) is toch iets extra bijzonders. Vandaar dat ik geneigd ben om voelende wezens een sterker basisrecht te geven. Een andere reden: enkel met voelende wezens kunnen we empathie voelen, en we vinden empathie een belangrijke ethische emotie. En als het criterium voelen er niet toe doet, dan zouden we ook mensen mogen gebruiken en bv opeten. En nog een argument: het criterium voelen gebruiken we trouwens ook bij mensen: niet-voelende mensen zoals pasbevruchte embryo's gebruiken we wel voor stamcelonderzoek en -therapie, terwijl we op voelende mensen geen onvrijwillige experimenten doen.
Goed, dat zijn dus toch al een aantal redenen waarom ik en jij het criterium "voelen" belangrijk vinden. Ik heb drie redenen gegeven waarom het er wel toe doet, dus vraag ik eerlijkheidshalve aan jou minstens drie redenen waarom voelen niet relevant zou zijn.
Geen van die 3 redenen zijn relavant, ze zijn gebaseerd op JOUW emotie.
En ik stel vast dat vele mensen dezelfde ethische emoties delen.
Ik kan toch echt wel empathie voelen voor een mooie boom of bijv. het koraalrif.
dat zou dan geen echte empathie zijn, want een boom kan waarschijnlijk niet voelen. Misschien voel je ook empathie met je computer of met je stoel? Maar ik denk dat je ten onrechte geveoelens toedicht aan bv bomen.
Al het leven (plant en dier) dient gerespecteerd te worden ! Maar daar hoort nou eenmaal bij, eten en gegeten worden.
Ja, ook levende wezens verdienen respect. Ook die hebben een bassirecht, maar een iets zwakkere: zo mogen nog wel gedood worden voor onze basisbehoeften, maar niet voor luxe.
Respect voor levende wezens -> soberheid
Respect voor voelende wezens -> veganisme
Jij propagandeerd soberheid (en klopt jezelf regelmatig op je rug) en jij beslist wie of wat een sterker basisrecht krijgt ? Jij bent eng !!!
Wat is het verschil met een vleeseter die beslist dat enkel mensen een sterker basisrecht krijgen?