een nieuwe ethiek...

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
Joe Hn
Bevlogen

Re: een nieuwe ethiek...

Bericht door Joe Hn »

balkon schreef: Zie jij een verschil tussen onderstaande vormen van discriminatie?

- Blinden financiëel tegemoetkomen voor levensonderhoud en niet-blinden niet
- Zwarte Afrikanen niet toelaten tot het zwembad en blanken wel
Tuurlijk. Eerstgenoemde is positieve discriminatie en het andere is racisme.

Wat is je punt?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Stijn Bruers
Banned

Bericht door Stijn Bruers »

Ongeloveloos schreef:
Stijn Bruers schreef: Een levend wezen heeft belangen, en dus rechten. Maar een voelend wezen kan nog eens subjectief aanvoelen of zijn belangen geschaad zijn. En het hebben van gevoelens (een bewustzijn) is toch iets extra bijzonders. Vandaar dat ik geneigd ben om voelende wezens een sterker basisrecht te geven. Een andere reden: enkel met voelende wezens kunnen we empathie voelen, en we vinden empathie een belangrijke ethische emotie. En als het criterium voelen er niet toe doet, dan zouden we ook mensen mogen gebruiken en bv opeten. En nog een argument: het criterium voelen gebruiken we trouwens ook bij mensen: niet-voelende mensen zoals pasbevruchte embryo's gebruiken we wel voor stamcelonderzoek en -therapie, terwijl we op voelende mensen geen onvrijwillige experimenten doen.
Goed, dat zijn dus toch al een aantal redenen waarom ik en jij het criterium "voelen" belangrijk vinden. Ik heb drie redenen gegeven waarom het er wel toe doet, dus vraag ik eerlijkheidshalve aan jou minstens drie redenen waarom voelen niet relevant zou zijn.
Geen van die 3 redenen zijn relavant, ze zijn gebaseerd op JOUW emotie.
En ik stel vast dat vele mensen dezelfde ethische emoties delen.
Ik kan toch echt wel empathie voelen voor een mooie boom of bijv. het koraalrif.
dat zou dan geen echte empathie zijn, want een boom kan waarschijnlijk niet voelen. Misschien voel je ook empathie met je computer of met je stoel? Maar ik denk dat je ten onrechte geveoelens toedicht aan bv bomen.
Al het leven (plant en dier) dient gerespecteerd te worden ! Maar daar hoort nou eenmaal bij, eten en gegeten worden.
Ja, ook levende wezens verdienen respect. Ook die hebben een bassirecht, maar een iets zwakkere: zo mogen nog wel gedood worden voor onze basisbehoeften, maar niet voor luxe.
Respect voor levende wezens -> soberheid
Respect voor voelende wezens -> veganisme
Jij propagandeerd soberheid (en klopt jezelf regelmatig op je rug) en jij beslist wie of wat een sterker basisrecht krijgt ? Jij bent eng !!!
Wat is het verschil met een vleeseter die beslist dat enkel mensen een sterker basisrecht krijgen?
Stijn Bruers
Banned

Joe Hn schreef:
Stijn Bruers schreef: Goed, combineer nu dat basisrecht voor mensen met het antidiscriminatieprincipe, ....
Discriminatie is niets anders dan het maken van onderscheid.
We doen haast niet anders, naïeveling.
... maken van onderscheid op basis van een criterium ogf eigenschap dat niet relevant is in die situatie.

We kunnen het ook nog ingewikkelder (maar nauwkeuriger) maken:
Persoon A discrimineert B ten opzichte van C indien B door A lager wordt gewaardeerd dan C en daardoor meer rechten, voordelen of kansen van B dan van C worden beroofd of ontzegd op basis van eigenschappen van B en C die niet moreel relevant zijn of geen aanvaardbaar motief vormen voor de handeling of beslissing van A.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Ongeloveloos schreef:
isologia schreef: Als je dit allemaal niet snapt, dan moet (in de logische betekenis van het woord) ik tot de conclusie komen dat jouw ethiek geen rechtvaardiging kent buiten jouw persoonlijke overtuiging.

BINGO ! =D>
Helemaal geen bingo!

Ik deel de overtuiging en daarmee is ie niet meer persoonlijk. Bovendien bestaat de ethiek. Het heet Ahimsa en kent miljoenen aanhangers.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

En je antwoord op de spelende kat en de rechten van zijn speeltje(smuis) ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Joe Hn schreef: Tuurlijk. Eerstgenoemde is positieve discriminatie en het andere is racisme.

Wat is je punt?
Je beweerde heel naïef:
Joe Hn schreef: Discriminatie is niets anders dan het maken van onderscheid.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

balkon schreef:Ik deel de overtuiging en daarmee is ie niet meer persoonlijk. Bovendien bestaat de ethiek. Het heet Ahimsa en kent miljoenen aanhangers.
Misschien een goed idee om je koffers te pakken en bij hen te gaan leven. Er is vast ook wel een Ahimsaforum ofzo ... Dit forum is meer van de westerse wereld, met een andere cultuur die jou kennelijk niet aanstaat.
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 25 nov 2009 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

balkon schreef:
Joe Hn schreef:Tuurlijk. Eerstgenoemde is positieve discriminatie en het andere is racisme.
Wat is je punt?
Je beweerde heel naïef:
Joe Hn schreef:Discriminatie is niets anders dan het maken van onderscheid.
Ja, ik maak een onderscheid tussen racisme en discriminatie.
Dus ik discrimineer. Maar wat is je punt ... ?
Stijn Bruers
Banned

Digit schreef:
Stijn Bruers schreef:Nog een opmerking: waarom zeg je dat ik met het vingertje zwaai? Wat is daar mis mee? Als jou gedrag ethisch verantwoord was, waarom zeg je dan niet gewoon dat mijn standpunt immoreel is omwille van die en die reden? Ik weet zeker dat er an sich geen probleem is om met het vingertje te zwaaien.
Als je daar – zoals de dierenrechtenactivisten – geen objectieve of maatschappelijk aanvaarde grond voor hebt is het weliswaar niet immoreel, maar wél eigenwijs, arrogant en ergerlijk ! En ik zou er dom en asociaal kunnen aan toevoegen.
Stijn Bruers schreef:Jij heb hebt daar op zich ook geen probleem mee. Volgens jou (vermoed ik) mogen we tegenover een racist of verkrachter of moordenaar ofzo wel met een moraliserend vingertje zwaaien.
Omdat die ingaan tegen de wet en/of de heersende moraal.
Stijn Bruers schreef:Of mag een rechter niet meer zeggen: "die moord die je pleegde, dat mocht niet"? Ja: rechters zwaaien met vingers.
De rechter baseert zich daarbij enkel op de wet.
"maatschappelijk aanvaard", "heersende moraal", "baseren op de wet"... Ik krijg de indruk dat jij stelt dat iets mag zolang de wet het niet verbied. Je beroept je op de heersende moraal in de samebleving. Nou ja, dat is iets gevaarlijk, en je weet dat dat gevaarlijk is. want bv. in de VS van de negentiende eeuw was de heersende moraal dat men zwarten mocht gebruiken als slaven. Vaak in dde geschiedenis is er een wet ofzo waar we nu niet kunnen achterstaan. Vaak beschouwen we wat vroeger maatschappelijk aanvaard was nu als immoreel.
Socrates zei dat de morele wet boven de wet van de samenleving staat.
Maar wat ik vaststel, is dat de heersende moraal niet consistent is (dat we iets doen dat indruist tegen die moraal, en dat het eenvoudig is om ze een pak consistenter te maken, gewoon door veeteelt en dergelijke te verbieden, net zoals slavernij en mensenhandel nu verboden is.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Bij gebrek aan absolute moraal is de heersende moraal (een soort moraalpap met ingredienten uit overlappende sociale netwerken; een dynamisch geheel) een aardige houvast. Of ga je nu een absolute moraal claimen ?!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dieren gelijk stellen aan mensen indien ze voelend zijn.

Stel je het volgende voor:
Een leeuw valt een kind aan. Schiet je nu de leeuw dood indien je zo het kind kunt redden? Of laat je de leeuw zijn gang gaan, immers ze hebben gelijke rechten.

Een leeuw valt je vrouw aan, zelfde vraag. Dus red je je vrouw door de leeuw te doden? Of maakt je foto's van het spektakel, immers je vrouw en de leeuw verschillen niet qua rechten, dus waarom zou je de leeuw doden, je doodt die leeuw toch ook niet indien hij een zebra pakt?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Stijn Bruers
Banned

Joe Hn schreef:En je antwoord op de spelende kat en de rechten van zijn speeltje(smuis) ?
Wat kat doet is amoreel, niet immoreel. We kunnen eventueel wel uit mededogen ervoor zorgen dat de muis snel en pijnloos gedood wordt, en de kat een speelgoedmuis geven om mee te spelen. En als dat niet haalbaar is, tja, dan focussen we op dingen die wel haalbaar zijn. Bv dat wij geen dieren nodeloos doden. Ikzelf kan perfect leven als veganist, dus veganisme is haalbaar.

Er is nog iets interessante ivm het gedrag van de kat. De meeste mensen vinden dat we niet met dieren mogen sollen, dat we geen koe een stevig pak slaag mogen geven, louter omdat we dat leuk vinden. Dat is zelfs strafbaar. Maar blijkbaar mag een kat wel spelen met een muis? Blijkbaar mag onnodig dierenleed dan wel en gaan we niet de kat straffen of verbieden om onnodig leed te veroorzaken? Vele mensen stellen dat dieren meer rechten krijgen dan mensen indien dieren wel mogen jagen en wij niet meer. Maar wat dan met de kat? Is dat ook niet oneerlijk? Heeft de kat niet meer rechten dan de mens, het recht om onnodig leed te veroorzaken? Als een kat mag spelen met een muis, mag ik dan ook niet zo spelen met een hond? Moeten we niet de kat bestraffen, of moet het sollen met dieren gelegaliseerd worden?
Het antwoord op deze vragen, dat dieren amoreel zijn en mensen een morele verantwoordelijkheid dragen, komt hier duidelijk naar voor.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

balkon schreef:Bovendien bestaat de ethiek. Het heet Ahimsa en kent miljoenen aanhangers.

Een enge religie dus, met vele extremistische aanhangers (die dan voor het gemak niet zo geweldloos zijn).
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Stijn Bruers schreef:
Joe Hn schreef:En je antwoord op de spelende kat en de rechten van zijn speeltje(smuis) ?
Wat kat doet is amoreel, niet immoreel.
.....
Het antwoord op deze vragen, dat dieren amoreel zijn en mensen een morele verantwoordelijkheid dragen, komt hier duidelijk naar voor.
De vraag was: "Rechten zijn allen strek als ze bekrachtigd (kunnen) worden. Wat heeft een muis aan zo'n basisrecht, als niemand de kat verhindert zomaar voor de lol het leven van die muis aan een draadje te laten bungelen om het vervolgens helemaal los te laten ... ?"

Ik lees weer een hoop woorden, maar geen antwoord.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Joe Hn schreef: De vraag was: "Rechten zijn allen strek als ze bekrachtigd (kunnen) worden. Wat heeft een muis aan zo'n basisrecht, als niemand de kat verhindert zomaar voor de lol het leven van die muis aan een draadje te laten bungelen om het vervolgens helemaal los te laten ... ?"
voorkomen dat de wilsbekwamen de muis toetakelen en hen eventueel corrigeren

Wat kat doet is amoreel, niet immoreel.
Laatst gewijzigd door balkon op 25 nov 2009 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten