De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Joe Hn
Bevlogen

Re: De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Bericht door Joe Hn »

Humor is gewoon lastig op internet. En ik ben ook niet het meest emotioneel-sociaal-opmerkzame persoon ...

Bidden om iets te bewerkstelligen werkt soms. Maar dat is niet omdat ergens een grote gedachtenontvanger zit, die continu luistert. Zie het als een soort self fulfilling prophecy. Bijvoorbeeld de uitroep "dat gaat toch nooit lukken" in groepsverband. Het drukt direct een stempel op de motivatie van iedereen die het hoort. Bidden (vragen, hopen) voor gebeurtenissen die "buiten jou" liggen heeft alleen zin als iemand die het kan bewerkstelligen het merkt. Het moet kenbaar gemaakt worden (al is het maar naar jezelf toe), voordat het enige invloed kan hebben. Geloofwaardigheid speelt natuurlijk ook mee. Als je tegen een diepgelovig hardloper zegt dat je zal bidden voor zijn winst, dan loopt 'ie waarschijnlijk wat harder. Wat nou als je daarbij zegt dat je in geen enkele god, jezus of heiligegeestdinges gelooft? Dan zal het hoogstwaarschijnlijk wat minder werken.

Dus het helpt wel, maar het werkt niet (zoals gelovigen geloven) :D
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Als je tegen een diepgelovig hardloper zegt dat je zal bidden voor zijn winst, dan loopt 'ie waarschijnlijk wat harder.
Wat nou als je daarbij zegt, dat je in geen enkele god, jezus of heiligegeestdinges gelooft? Dan zal het hoogstwaarschijnlijk wat minder werken.
Eerlijk positieve uitspraken hebben altijd effect.
Zoals negatieve uitspraken altijd een domper geven.
Afhankelijk van de ontvanger, hoe hij hiermee omgaat.

Wat het meest daadwerkelijk effect heeft voor "zijn tijd", weet ik niet.
Dat ik tegen hem zeg voor hem te bidden of dat ik voor hem zal duimen.

Daarom zal het ook niet uitmaken of je het daadwerkelijk doet of niet.
Als het gaat om zijn prestatie, gaat het om wat hij denkt.

Wel waag ik het te zeggen, dat je een gelovig man er een plezier mee zult doen en een atheïst niet, misschien wel het tegendeel.
Of dat nog effect heeft voor zijn prestatie weet ik niet.
Misschien wel in zijn verhouding tot jou.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Mariakat, als mensen je niet begrijpen hoeft dat niet altijd aan jou te liggen, als je snapt wat ik bedoel... :wink:

Mijn zegen heb je in ieder geval - zij het zonder bidden of mediteren.
siger

Bericht door siger »

Mariakat schreef:Maar ik heb altijd problemen met mensen, die mij woorden in de mond willen leggen, die ik niet schrijf en dat vol blijven houden ondanks mijn nadere uitleg.
[...]
Met Siger is er al een heel lang verhaal met een hele lange staart.
Nu heb ik wel geleerd om je niet te vragen of je beweert of ik je woorden in de mond wil leggen.

Jouw belerend-vage bijdragen geven me inderdaad jeuk op onnoemelijke plaatsen, en ik beloof je plechtig dat ik niet meer zal trachten te begrijpen waar ze (desgevallend) echt over gaan.
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

"Desgevallend", siger? Dat woord ken ik niet, ben je soms een Vlaming? Dat zou dan meteen verklaren waarom je moeite hebt om Mariakat te begrijpen, want ik heb dat helemaal niet. Wel met de eventuele kracht van bidden, want daar geloof ik echt niet in.
Voor mijn gevoel zijn er betere (en concretere) manieren om iemand te laten weten dat je om hem/haar geeft...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik denk niet dat het met het Vlaming zijn van Siger te maken heeft Sofia, want ik heb soms ook moeite om te begrijpen waar Mariakat nu heen wil. Dat ligt dus toch aan schrijfstijl. En nee, ik ben geen Vlaming. En het is gewoon handig, indien meerdere mensen moeite hebben je te volgen, toch eens naar je manier van verwoorden te kijken, want dan zal het daar wel aan liggen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Er zijn ook meerdere mensen die moeite hebben om mij te begrijpen, Kitty, maar dat ligt ook niet aan mijn schrijfstijl.

Bij sommige reacties - niet alleen op dit forum - vraag ik me wel eens af of iemand nu werkelijk zo onnozel is, of alleen maar doet alsof, om te verdoezelen dat hij geen eigen mening heeft.

Het is sowieso veel makkelijker om domme vragen te stellen dan zinnige antwoorden te bedenken, en veel makkelijker om een bekend iemand te citeren dan zelf met iets nieuws te komen - of met een eigen mening.

Mijn indruk is, dat Mariakat meer nadenkt dan de meeste anderen, en dat dit het eigenlijke probleem is.
Jaren geleden schreef een journaliste, die in de NRC een eigen rubriek had: 'Als je te veel nadenkt, begrijpt niemand je meer', en iedereen die zelf ook nadenkt kan dat alleen maar bevestigen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nou, ik ben in ieder geval blij dat jullie 'goed nadenkenden' elkaar in ieder geval volledig begrijpen. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dat ligt dus toch aan schrijfstijl
Snelle conclusie, inclusief drogreden.
Er zijn meerdere oorzaken, waarom een lezer een bepaalde tekst niet begrijpt.
Moet ik ze allemaal op gaan noemen?

Zou het ook kunnen zijn, dat het onderwerp niet in de interesse sfeer ligt?
Je hoeft je niet overal in te verdiepen en niet overal alles van te weten en ook niet overal over mee te praten.
Maar gooi de oorzaak niet direct naar de schrijver zonder verdere argumenten, dan dat er een paar meer mensen zijn die het geschrevene niet begrijpen.

Zou het misschien ook kunnen zijn, dat er al met een bepaalde vooringenomenheid wordt gelezen?
En dat, als blijkt dat er wat anders geschreven is, de lezer de draad niet meer op kan pakken?
Het is dan de lezer, die het niet (meer) helder en duidelijk krijgt.

Heel veel mensen hebben geen enkel probleem en vinden mij juist helder en klaar overkomen.
en daar waar het niet duidelijk is, komt er gewoon een open en heldere vraag, die ook zo wordt beantwoord.
Kitty schreef:Nou, ik ben in ieder geval blij dat jullie 'goed nadenkenden' elkaar in ieder geval volledig begrijpen. :D
Onzin conclusie. :?
Ook met drogredenen.

Is dat duidelijk genoeg? :wink:
Laatst gewijzigd door Maria op 12 dec 2009 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Kitty schreef:Nou, ik ben in ieder geval blij dat jullie 'goed nadenkenden' elkaar in ieder geval volledig begrijpen. :D
Ja? Fijn, ik ook. :D

Groetjes, sofia
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ik ga maar weer bidden .......
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Joe Hn schreef:Ik ga maar weer bidden .......
Laat je 't even weten als je antwoord krijgt? =P~
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

Dan ga ik maar weer een half uurtje mediteren....

Over wetenschappelijk onderzoek naar wat er gebeurt in je hersens tijdens het mediteren:

James Austin, neuroloog: Zen and the brain en het vervolg Zen-brain reflections - reviewing recent developments in meditation and states of consciousness. (MIT Press 2006). Voor de lezes met belangstelling voor neurologie en moderne onderzoekmethoden met allerlei scans.

Een bericht uit de praktijk: mediteren doe je niet om te relaxen, mediteren IS relaxen, namelijk pas op de plaats maken, even nergens achteraan hollen, nieteens achter je eigen gedachten aan. Dat is een kwestie van oefening, elke gedachte die bij je opkomt meteen weer loslaten. Ga het maar eens vijf dagen 10 uur per dag doen, dan pas kun je erover meepraten. (nee, het is niet hetzelfde als bidden, je krijgt ook helemaal niets en toch kun je eraan verslaafd raken. Zie Austin.)
Valère
Banned

Bericht door Valère »

weetniet schreef:

Dan ga ik maar weer een half uurtje mediteren....

Over wetenschappelijk onderzoek naar wat er gebeurt in je hersens tijdens het mediteren:

James Austin, neuroloog: Zen and the brain en het vervolg Zen-brain reflections - reviewing recent developments in meditation and states of consciousness. (MIT Press 2006). Voor de lezes met belangstelling voor neurologie en moderne onderzoekmethoden met allerlei scans.

Een bericht uit de praktijk: mediteren doe je niet om te relaxen, mediteren IS relaxen, namelijk pas op de plaats maken, even nergens achteraan hollen, nieteens achter je eigen gedachten aan. Dat is een kwestie van oefening, elke gedachte die bij je opkomt meteen weer loslaten. Ga het maar eens vijf dagen 10 uur per dag doen, dan pas kun je erover meepraten. (nee, het is niet hetzelfde als bidden, je krijgt ook helemaal niets en toch kun je eraan verslaafd raken. Zie Austin.)

--Bidden doet iedereen in zijn allergrrootste nood -zij het niet allen op dezelfde wijze .
--Maar bidden en mediteren kan men zien als in verbinding willen komen met dat wat de mens transcendeert ; en aangezien iedereen wel eens die nood tot 'bidden' heeft, kan men meteen bewijzen, dat dit 'MEER' of dit Transcendente' er moet zijn ...; en dit 'meer' hoeft daarom niet naar religie te leiden ...
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

Het verschil tussen bidden en mediteren is dat mediteren een kwestie van training is. Waarom zou je wel je spieren kunnen trainen en niet je denken? Dat ook in religieuze contexten gemediteerd kan worden, wil helemaal niet zeggen dat mediteren iets met religie of geloven te maken heeft. Net zomin als pianostuderen of trainen voor polsstokhoogspringen met religie te maken heeft. Om er goed in te worden moet je er wel een hele tijd mee doorgaan.

Voor het nut van mediteren voor de dagelijks leven kun je het gedicht "IF" van Kipling even opzoeken op het web. Daar staat het precies allemaal in. Succes!
Plaats reactie