Re: De islam: een gevaar op zichzelf?
Geplaatst: 12 apr 2010 05:23
Uncle Rat:
Stap twee, het islamvrij maken van het Westen in de zin van de intolerante (1)e islam is een must, maar in de zin van de tolerantie (2)e een utopie voor de ene en een dystoptie voor de andere.
Stap een, consensus over het unaniem en ondubbelzinnig veroordelen van de zuivere & intolerante islam omdat die (1)e islam abject is getuigt van rationele intolerantie tegenover het irrationeel intolerante, maar dient in een tolerante multiculturele/multireligieuze samenleving samen te gaan met rationele tolerantie tegenover de tolerante (2)e islam.eerst zullen we het er over eens moeten worden dat de islam unaniem en ondubbelzinnig abject verklaard moet worden (omdat de islam abject is).
Vervolgens gaan we het Westen islamvrij maken.
Daarna bepalen we onze strategie, afhankelijk van de reactie van de islamitische landen. Uiteindelijk behoort een concrete politieke (en militaire) aanpak tot de mogelijkheden, maar alles hangt af van het verloop van de eerdere stappen. Vechten tegen extremisten heeft geen enkele zin, want die blijven toestromen en kunnen op elk moment op iedere plaats opduiken.
Stap twee, het islamvrij maken van het Westen in de zin van de intolerante (1)e islam is een must, maar in de zin van de tolerantie (2)e een utopie voor de ene en een dystoptie voor de andere.
De islamappeasende islamkritici benadrukken het scherpe onderscheid tussen de intolerante (1)e islam die rationeel intolerabel is en de tolerante (2)e islam die rationeel tolerabel is en geven de essentialistische islamkritici alle mogelijkheid om zich te specialiseren in de rationele intolerantie door het uitoefenen van religiekritiek op de intolerante islam, maar in plaats van precisiebombardementen door de schoorstenen van de (1)e islam die de burgers van de (2)e islam ontzien ontkennen of relativeren de essentialistische islamkritici het onderscheid tussen (1) en (2) en richten hun nietsontzienende bewapende woorden tegen het essentieel door de jihad & sharia van (1) bepaalde geheel van de islamitische cultuur. Terwijl de essentialistische islamkritici zich specialiseren in de rationele intolerantie tov (1) is het de bedoeling van de islamappeasende islamkritici om zich zowel met rationele intolerantie tov (1) als met rationele tolerantie tov (2) bezig te houden tbv de open tolerante samenleving en de (cultuur)wetenschappelijke rationaliteit. De islamappeasende of tolerante-islam-tolererende islamkriticus tracht door de genuanceerde taal van de rede te gebruiken om wetenschappelijke rationaliteit na te streven, maar heeft de bereidheid tot een dergelijk taalgebruik slechts zelden gemeenschappelijk met essentialistische islamkritici omdat deze snoeharde en ongenuanceerde islamkritiek op (1) verkiezen die zich niet laat afleiden door nuances mbt (2).Islam-appeasers hebben de gewoonte om met nadruk te stellen dat er niet één islam is, dat de islam geen monolithisch blok is, maar dat de islam verdeeld, versplinterd en divers is. De bedoeling daarvan is ten eerste om het mikpunt, de islam, onraakbaar te maken: zoals een tegenstander in een film of een computergame die zich in 2, 4, 8 of meer delen opsplitst op het moment dat er een schiettuig op hem gericht wordt zodat er niet meer één doelwit is om te treffen maar een zwerm losse onderdelen. De appeaser tracht op deze manier de islamcritici de mogelijkheid ontzeggen om een mening over de islam te hebben: er is volgens de appeasers immers geen islam.
Ten tweede tracht de appeaser met zo'n nuancering een bepaalde deskundigheid uit te stralen en suggereert de appeaser tegelijkertijd dat dat die kennis niet aanwezig is bij degene die de islam bekritiseert. Dat de islamcriticus veelal nooit beweerd heeft dat de islam een hecht blok is, doet dan niet meer terzake.
Net als binnen de Westerse cultuur sinds de Griekse Oudheid een traditioneel conflict bestaat tussen een rationalistische en irrationalistische stroming zo is er ook binnen de Islamitische cultuur na Mohammed een traditioneel conflict tussen intolerant irrationalisme en tolerant rationalisme en de rationalistische stroming in het moslimdenken stond vanaf de tweede eeuw na Mohammed open voor Westerse filosofie uit het oude Griekenland terwijl de irrationalistische stroming deze 'vervuiling' van de 'zuivere' islam afwees, net als de rationele stroming van de (2)e islam in het huidige moslimdenken open staat voor Westerse democratie, mensenrechten, filosofie en wetenschap terwijl de irrationele stroming van de zuivere (1)e islam dit traditioneel als vervuiling afwijst. De rationele moslimfilosofen (falsafa) verdedigden indertijd de uit het Westen overgenomen en eigengemaakte filosofie tegen de irrationalistische orthodoxen die hun zuivere islam op hun beurt verdedigden tegen deze 'vervuiling', zoals rationele moslimintellectuen (als Soroush en Abu Zayd) tegenwoordig de democratische rechtstaat en de scheiding van religie en politiek verdedigen tegen de sharia-rechtstaat en de fundamentalistische vermenging van sharia-politiek en zuivere religie voor al wie hun openbare werken over de reformerende (2)e islam in open samenlevingen willen lezen. De studie van zulke werken van rationele islamhervormers is tot op heden vooral een specialisatie in de rationele tolerantie tov de tolerante (2)e islam voor islamappeasende of islamofiele islamkritici die zo tevens kunnen leren van de rationele moslimintolerantie middels religiekritiek tov de intolerante (1)e islam voor hun eigen islamkritiek.Terwijl de appeasers en de islamcritici elkaar voortdurend in de haren vliegen over de islam, bestaat er in de islamitische wereld geen stroming van betekenis die de Westerse waarden verdedigt en daarover voortdurend conflict is met andere islamitische stromingen. Van verdeeldheid en diversiteit is op dit punt niets te merken. Is de islam daarom een monoliet? Nee, de verschillende stromingen kennen onderling hevige conflicten, maar niet omdat de ene de Westerse waarden verdedigt en een andere niet. De ideologische onenigheid gaat voornamelijk over de mate van afschuw van de Westerse waarden. Volgens de 'fundamentalistische' stromingen kan die afschuw nooit genoeg zijn en de 'gematigde' stromingen zijn het daar eigenlijk wel mee eens maar verkiezen andere tactieken dan overdreven openlijke vijandigheid. Dit tot onvrede van de hardliners.