Nee, het zijn de leiders en de directe volgelingen die dat mogelijk maken, en niet de dissidenten die deel zijn van diezelfde samenleving.Chinaman schreef: Helemaal niet, ook al zijn dissidenten deel van een samenleving, dan is het nog die samenleving die het mogenlijk maakt, dat ze in de gevangenis komen.
Ik heb je nota bene een definitie gegeven van wat terrorisme is.Jagang schreef:Wat de een, een terrorist noemt, noem de andere een vrijheids strijder, of wat de een een crimineel noemt noemt de ander een dissident... Tis maar van welke kant je het bekijkt.
Terrorisme is geen partij, maar een wijze waarop men meent bepaalde idealen te moeten implementeren.
Dit is in het geheel niet afhankelijk van wie er wat vindt.
Een bomaanslag, door wie dan ook, tussen de burgers in Noord Korea, is evenzeer een terroristische aanslag als vliegtuigen die het WTC binnenvliegen.
Simpel: Je stelt dat dissidenten door "de samenleving" in de gevangenis worden gegooid, waarmee je hen losweekt van de samenleving zelf.Waar maak ik die scheiding...![]()
Maar een samenleving is nooit unaniem, zoals ik al aangaf, en dissidenten horen bij elke samenleving.
Maar dat is niet het enige, toch?Ja ik vind schrijven op een forum een leuke hobby.Waarom verkondig je dan je mening?
Je hebt daar toch wel een motivatie voor, neem ik aan?
Je schrijft toch niet alleen om maar te schrijven?
Welke boodschap wil je in dit topic afgeven?
Je stelt dat de universele verklaring voor de mensenrechten te weinig rekening houdt met andere ideologieën.
Hoe zou zij hierin beter kunnen voorzien dan, volgens jou?
Of geloof je gewoon niet in een gunstiger wereld met meer vrijheid?
Dat kan natuurlijk ook, maar gooi die drol er dan uit, zodat het in ieder geval helder is.
En waar brengt die conclusie je?Ik denk het laatste, alhoewel ik me niet zeker ben van wat je er precies mee bedoelt, als je bedoelt dat ik vind dat elke ideologie subjectief is, en elk mens dingen anders kan belijken, dan ja.Door de UVMR fascistisch te noemen, stel je eigenlijk dat de wereld beter af is zonder.
Of heb je inderdaad de neutrale perceptie van het woord "fascisme" die ik eerder aandroeg?
Ga je nu ideologie-loos door het leven, omdat elke ideologie botst met andere ideologieën?
Zo ja: Hoe doe je dat?
Maar als iedereen het eens is met de machthebbers, is het toch niet nodig om die vrijheid van meningsuiting in te dammen? Dat is zoiets als een gevangenis bouwen in een land zonder criminelen.Maatschappelijke orde. en geen anarchistische toestanden, die eventueel zouden kunnen voortvloeien als er geen rem zou zijn op bepaalde vrijheden, in het geval van Rusland beperkte vrijheid van meningsuiting.
Diezelfde gevangenis kan morgen natuurlijk te klein blijken.Dat kan idd ja, vooral als er geen rem is...Jagang schreef: Dat vandaag niet morgen is vind ik in deze een loze kretologie, aangezien ook de gehele publieke opinie "morgen" kan kantelen.
Maar het inperken van de vrijheid van meningsuiting vormt geen enkele garantie tegen weerstand inzake bepaalde besluiten, of het omvallen van een dictatuur. Men hoeft alleen maar naar de landen in Oost-Europa te kijken, waar van 1989 tm 1991 de ene na de andere communistische dictatuur ineenstortte.
Dat zou best eens kunnen, maar dat is gewoon de definitie van dissident zoals dit beschreven staat in woordenboeken.Nee dat is het niet, anders zou ik ook een dissident zijn, overal op de wereld...Een dissident is in beginsel niets anders dan iemand met een afwijkende mening.
Afwijkende mening.
Non-conformist.
Andersdenkende.
Het kan wel zijn dat je met die definitie geen vrede hebt, maar dat is verder niet mijn pakkie an.
Ja, want je noemt hen in één adem met terroristen.doe ik dat???Jagang schreef:Dat jij diegene meteen een pistool of bomgordel in de maag splitst, is niet mijn fout.
En terroristen werken met wapens, die zij richten op burgers en burgerdoelen.
Allicht, want dit is nu wettelijk verboden.Dat hang ervan af, in erge gevallen zoals krakers, oppakken en in de gevangenis gooien...
Maar waarom zouden zij geen "PVdK" partij mogen oprichten, bijvoorbeeld?
Waarom zouden ze niet mogen bepleiten dat kraken gelegaliseerd zou moeten worden, al dan niet onder bepaalde voorwaarden?
Ook hier geldt dat mensen best mogen verkondigen dat kraken moet mogen, maar zij dienen zich ondertussen wel aan de democratische en wettelijke regels te houden.
Tolerantie is een vereiste om met andersdenkenden samen te kunnen leven.Nee hij moet ook tolereren dat er bijvoorbeeld alcohol word gedronken in zijn bijzijn of zijn land waar de sharia geld, omdat dat voor andere geloven wijn (alcohol) weer heilig is of zoiets. Zo zullen er nog ik weet niet hoeveel voorbeelden zijn, waardoor de "Duivel" in hun ogen nog meer grip op hun maatschappij krijgt, etc dat willen ze niet...
Tolerantie is echter niet hetzelfde als goedkeuren.
Ook hier geldt weer dat hij best mag uitspreken dat hij het drinken van alcohol een kwalijke zaak vindt.
Wat ook geldt is dat hij geen plekken op hoeft te zoeken waar alcohol wordt gedronken.
Als je zelf in een kroeg gaat zitten, moet je daar ook niet over zeuren.
In zijn eigen huis kan hij anderen sommeren om geen alcohol te drinken.
In die zin wordt hij op geen enkele wijze belemmerd in het belijden van zijn overtuigingen.
Wat niet toelaatbaar is, is dat zijn opvattingen andersdenkende mensen tot in hun privévertrekken achtervolgen.
Ja, zo kan je slavernij ook wel vrijheid gaan noemen, net zoals in Orwell's 1984.Neen het is subjectief. Niet de keuzemogenlijkheden, maar hetgeen wat je onder vrijheid ziet.Jagang schreef:Zoals ik al zei, behelst vrijheid de keuzemogelijkheden die een mens binnen een samenleving heeft.
Hoe meer keuzemogelijkheden, des te groter de vrijheid.
Je kan jezelf wel opsluiten in een bezemhok onder het mom van vrijheid: De woonkamer is en blijft toch echt een stuk vrijer, aangezien je er meer bewegingsmogelijkheden hebt.
Dat is een objectief feit.
De mogelijkheid om te kiezen, omvat het woord vrijheid in de breedste zin van het woord.
Vrijheid staat gelijk aan de mogelijkheid tot het maken van keuze's.
Op het gebied van politiek, geweten, intellect, meningsuiting, vereniging en zelfs wat je verkiest te eten, of de kleur schoenen die je koopt.
De mogelijkheid om bij al deze zaken en meer een keuze te maken, is dé essentie van vrijheid.
Wie dit aan alle kanten wil gaan inperken, zonder rationele onderbouwing (schaarste bijv.) is daarmee te betitelen als een onderdrukker, ongeacht wat deze onderdrukker daar zelf van vindt.
Kent Hovind vindt zichzelf een "Doctor", maar daarmee is hij het nog niet.
En net zo min is de onderdrukker een vrijheidsstrijder, hoe oprecht hij/zij daar dan misschien ook in gelooft.
Dat kan, maar ik kan diens bezemhok beter kwijt in mijn woonkamer dan andersom, niet?Wat jij als een bezemhok ziet , ziet de ander als een woonkamer.Jagang schreef:Toch kan ik niemand opleggen om, eenmaal in de woonkamer, van die gehele woonkamer gebruik te maken.
De gedachte dat je die grotere vrijheid kan opleggen aan iemand, is absurd.
Alleen inkrimpingen daarvan kan je opleggen aan anderen.
(of diens woonkamer in een balzaal, vanuit het perspectief van die ander.
Nee, meer keuze = meer vrijheid.Grotere vrijheid is subjectief waardus de keuzes ook anders zijn.
Nee, minder keuze = minder vrijheid.Vrijheidsberoving is subjectief,
Lekker boeiend.wat de ander een vrijheidsberoving vind vind de ander juist meer vrijheid, zoals het verbieden van alcohol in een sharia land, daardoor zal een streng gelovige moslim makkelijker bevrijd zijn van de Satan, althans zo zal zo een persoon het zien.
Geef mij maar de definitie's uit het woordenboek.
Als we alles gaan hedefiniëren zodat het bij onze eigen standaarden past, maak je elke hout snijdende discussie onmogelijk.
Dit is echt een kul argument.Ja dat is mijn verhaal... die mensen stemmen zwijgend toe. Voor de rest heb jij jou eigen gedachtes bij dat woord.Jagang schreef:Nee, een dissident is iemand met een afwijkende mening.
Je kan zelfs dissident zijn zonder iets te zeggen, omdat je dat bijv. niet durft.
In dat geval weet waarschijnlijk niemand dat je een dissident bent, maar dat is een ander verhaal.
Iemand die uit angst voor vervolging zwijgt, stemt niet méér toe, dan iemand wiens geld onder dreiging van een pistool wordt afgenomen.
Ja, da's mooi.Voor CIA agenten en andere buitenlandse spionnen zeker ja, maar niet voor mensen die gewoon wat praten, ik heb overigens vroeger N koreaanse,Z koreaanse, Japanse, Singaporese en een hoop westerse klasgenoten gehad tijdens mijn studie, er zat er zelfst een Afghaan bij en een Koerdische Turk...
Wat heeft dat er verder mee te maken?
Wat maakt het eigenlijk uit? Misschien geloven die volgende generatie's wel dat ze schuldig zijn aan de daden van hun ouders. Who knows?Dat hoor ik voor het eerst. heb je daar redelijk goede bronnen van (en nee amnesty international accepteer ik niet als goede bron)Jagang schreef:Net als opsluiting in een werkkamp tot de derde generatie na het delict, overigens.
Dat wil zeggen: Als je als uitgemergeld lijk nog in staat bent om nageslacht te produceren, in plaats van zelf het loodje te leggen.![]()
Eerlijk is eerlijk: Het heeft niet altijd haast.
ik heb helaas alleen westerse bronnen.
Er zijn helaas geen Noord Koreaanse bronnen die het zelf toegeven, dus ik vraag me bijna af waar ik het voor doe.
Maar vooruit: Een paar bronnen die in ieder geval niet van Amnesty zijn:
http://www.liberales.be/boeken/rigoulet
http://www.trouw.nl/krantenarchief/2003 ... l?all=true
http://www.nrc.nl/buitenland/article197 ... vice=Print
Zo een paar filmpjes over NK:
http://www.youtube.com/watch?v=FW2sReWDyHI
http://www.youtube.com/watch?v=ZPNbhLUsjF4
Quatsj. Zwijgen is zwijgen, en niet meer of minder dan dat.Zolang mensen stilzwijgend toestemmen, DAN STEMMEN ZE TOE!!!
De overheid die de vrijheid van meningsuiting beperkt en ondedrukt, is hier analoog aan de verkrachter met het mes, of de overvaller met het pistool.Wat heeft een dief met een pistool, of een verkrachter met een mes te maken met hetgeen dat ik beweer. dit kan ik moeilijk serieus nemen.Dus als je een pistool tegen iemands hoofd houdt, en zijn portomonnee afpakt, stemt die ander toe?
Als je een vrouw het mes op de keel zet, en verkracht omdat ze zich niet durft te verzetten, dan is dat omdat ze heeft toegestemd?
In beide gevallen kan je in de regel verwachten dat de beroving of de verkrachting of de beperking zonder al te veel protest zal plaatsvinden.
In alle gevallen is er een wapen, gericht op de persoon, die ofwel zijn/haar bezwaren voor de buitenwereld kan inslikken, ofwel de misdaad gelaten moet ondergaan.
Als je stelt dat iemand die zwijgt toestemt, onder druk van hetzij een samenleving, hetzij een persoon die het uiten van afwijkende meningen in een gegeven situatie bestraft, maak je van elk slachtoffer die iets kan navertellen tot iemand die heeft toegestemd in zijn of haar vernedering.
En on top of that, spreek je daar geen oordeel over uit.
Wat een belachelijke stellingname.
Ik ben het oneens met deze filosofe.Neen dat ik niet wat ik beweer, dat is wat jij er probeert van te maken, Als ik zeg, Zolang mensen stilzwijgend toestemmen, DAN STEMMEN ZE TOE!!! Dan bedoel ik (met dank aan Nietweten en Geweten) De Duitse & Joodse filosofe Hannah Arendt maakte na WO-II een onderscheid tussen schuldig-zijn dwz door persoonlijk misdadig te hebben gehandeld tegen bijv. de Joden en (mede)verantwoordelijk-zijn door niet-ingrijpen tegen het opkomende nazisme en/of de gepleegde anti-semitische misdaden. DIT mes snijd aan 2 kanten op een moment dat het wel goed gaat (zeg maar Singapore) zijn de burgers er daar ook mede verantwoordelijk voor. (door te kiezen voor minder vrijheid van meningsuiting)Jagang schreef:Dit vind ik nog wel het meest verneukeratieve argument dat je tot dusver naar voren hebt gebracht.
Je stelt een wurgcontract hiermee gelijk aan een contract dat door beide partijen na een vrije overweging wordt aangegaan.
Je kan niet van mensen verwachten, dat zij hun nek riskeren, terwijl ze daarmee de kans lopen een familie alleen achter te laten, in een toestand die niet noodzakelijkerwijs verbeterd is. (waarmee ze natuurlijk óók weer schuldig zijn, op een bepaalde manier.)
"(mede-)Schuldig" vind ik daarmee een veel te groot woord om deze mensen, deze "stille middengroep" te duiden.
Uiteraard is het lovenswaardig om te besluiten zulks wel te doen, maar iedereen die elk individu noodzakelijkerwijs het stempel "schuldig' danwel "onschuldig" op te plakken, is m.i. heel verkeerd bezig.
Dat was namelijk precies het soort stellingname dat de grote filosoof A.Hitler eveneens hanteerde, door te proclameren dat een ieder die niet voor hem was, tegen hem was. En wie zwijgt, stemt toe, uiteraard.
De filosofe in kwestie weet namelijk op een uiterst listige manier twee mogelijkheden te geven, en deze als drie mogelijkheden te vermommen, door "mede" aan schuldig aan toe te voegen.
Ik denk dat je het niemand kwalijk kan nemen wanneer hij of zij meer waarde hecht aan directe familie, dan aan een wildvreemde, en dat in een situatie waarin deze persoon eigenlijk al bijna geen goed kan doen, en bovendien vriend en mol niet scheiden kan.
Ik vrees dat je hierin gelijk hebt.oorlogen over culturen zijn er al heel heel en heel erg veel geweest. dat zal ook niet zo snel veranderen denk ik.
Maar áls er al een oplossing voor is, zal deze voortkomen uit (de stimulering van) gemeenschappelijke belangen en een kader waarbinnen een zekere mate van eenheid is bereikt, en niet vanuit verdeeldheid.
Natuurlijk moet men op dit moment rekening houden met de verdeeldheid, maar dit betekent niet dat men die verdeeldheid moet cultiveren, of dat men passief moet toekijken met de handen in de zakken.
Rekening houden met, is iets anders dan omarmen.
En daarom streef ik naar een verspreiding van de mensenrechten, zoals opgesteld in de UVMR, langs een weg die wat mij betreft zo veel mogelijk vreedzaam zou moeten zijn. (zelfverdediging buiten beschouwing latend)
Ik behoor ook hier niet tot de zwijgende meerderheid, zoals beschreven door de door jou aangehaalde filosofe.
Over de zwijgende meerderheid gesproken: Begin je al iets van een visie te ontwikkelen met betrekking tot een weg naar een betere wereld?
After all: Zoals Uncle Rat het al zei, gaat het hier om een intentieverklaring.
Lost het probleem (problemen) waar die samenlevingen last van hebben niet op. Dat zullen die mensen zelf moeten doen, en soms gaat dat geweldadig, en soms niet, Pas als samenlevingen een hand uitsteken, zou je ze kunnen helpen. anders is het dwang, hoe goed bedoelt ook.