steen schreef:Als we Israel nou eens teruggeven aan de Palestijnen en we geven Cornwall aan de Joden, dat lijkt mij eigenlijk nog de meest eerlijke oplossing.
Cornwall is van de Kelten. Dan is het voorstel van Piet V beter.
PietV. schreef:In het midden van de negentiende eeuw was de overgrote meerderheid van de bevolking van Palestina (98%) Arabisch en in hoofdzaak Moslim. De Christenen vormden de belangrijkste minderheid.
Of dit waar is weet ik niet. In 1844 woonden in Jeruzalem meer dan 7000 joden, 5000 moslims en 3400 christenen. Bron: LJ Davis, Myths and Facts, A concise record of the Arab-Israeli Conflict, 1985.
GayaH schreef:Ga dan terug tot 600 of zo ...
Dan is het de schuld van de christenen. Het Byzantijnse Rijk onderdrukte de Monofysieten in Egypte en de Nestorianen in Assyrië. Ook de bevolking van Noord-Afrika had na tientallen jaren ellende van achtereenvolgens de Vandalen en alweer de Byzantijnen schoon genoeg van het christendom.
De islamitische Arabieren werden dan ook, met een doodenkele uitzondering daargelaten, als bevrijders binnengehaald.
Honderd jaar later gebeurde in Spanje iets soortgelijks:
http://www.militaryhistoryonline.com/me ... horde.aspx
GayaH schreef:Israel stappen moet zetten om als Joodse democratie te kunnen overleven in die geÏslamiseerde omgeving,
Dan moet het land beter de rechten van minderheden waarborgen, alsook de rechten van de bevolking in de bezette gebieden.
David Bakker schreef:Ik heb daar de volgende theorie voor bedacht: Voor 1940 was het, zo heb ik begrepen, voor Jodenhaters gebruikelijk om openlijk die haat kenbaar te maken. Dit is na WOII controversieel geworden. Maar daar is de volgende oplossing voor: een dogmatisch fanatiek pro-Palestijns en anti-Israel standpunt innemen. Het lijkt geen jodenhaat maar ondertussen.....
Briljante theorie, die ik nog maar een keer of honderd eerder ben tegengekomen. Kritiek op Israel = antisemitisme. Applaus.
@GayaH, naar aanleiding van die poster van Abbas: hoeveel ingezetenen met een Palestijns paspoort kent Israel heden ten dage? Waarom schrijf je daar niet over?
GayaH schreef:... vertel eens: wat heeft Israel concreet geannexeerd volgens jou?
Ben je vergeten dat de onafhankelijkheid van Israel gepaard ging met een etnische zuivering?
Dat sinds 1967 in de bezette gebieden en in Oost-Jeruzalem systematisch Palestijns bezit onteigend wordt?
F001 schreef:Hamas is democratisch verkozen, dus spreken we hier niet over terroristen.
Hitler is ook democratisch aan de macht gekomen en toch spreken we vanaf de machtsovername van nazistische staatsterreur. Ik zie niet wat er beter is aan Hamas.
appelfflap schreef:voor zover ik weet heeft HAmas NIET de intentie de sharia naar talibanmodel in te voeren.
Hamas heeft wel de intentie alle joden Israel uit te drijven. Middels een dubieus citaat uit de hadith trekt Hamas daarbij wel degelijk de religieuze kaart. Lees het handvest:
“De dag des Oordeels komt niet totdat moslims alle Joden ter dood hebben gebracht, totdat de Jood zich achter stenen en bomen verstopt.
De stenen en bomen zullen zeggen: “O, moslims, o, Abdoela, er is een Jood achter mij, kom, en doodt mij”. Alleen de Gharkadboom zegt dit niet – want het is een Joodse boom.”
David Bakker schreef:Waarom zijn veel mensen zo dogmatisch pro-Palestijns en anti-Israel? Ik zoek psychologische verklaringen.
Waarom ben jij zo dogmatisch pro-Israel en anti-Palestijns? Leg je ziel maar bloot.
GayaH schreef:Als de buren van de Joden vandaag al hun wapens neerleggen, is het morgen vrede.
En zijn vele Palestijnen voor eeuwig het land kwijt, waar ze eeuwen op hebben gewoond. Want dat verhaaltje van gastarbeiders zuig je uit je eigen of andermans duim. Het is prima gedocumenteerd met oa de terreur die de Irgun te Deir Yassin uitoefende. En ja, ik ben me er van bewust dat de vijanden van Israel dit hebben proberen uit te buiten middels propaganda tegen Israel. Daarom is het nog wel waar.
GayaH schreef:Als je in een survival situatie terecht komt dan gelden andere prioriteiten dan vrijheid, gelijkheid en broederschap, dan moet je op de eerste plaats zien te overleven in plaats van opnieuw jezelf als volk gelijk makke schaapjes af te laten slachten.
Waarom geldt dit principe wel voor Israel, maar niet voor de Palestijnen? Een relevant feitje is dat er sinds 1948 veel en veel meer Palestijnen zijn omgekomen dan Israeli's.
David Bakker schreef:Als je echt een held wil zijn ga dan naar de GAZA en ga samen met de Palestijnen vechten tegen Israel.
En daar komt de demagogische aap uit de mouw.
Als China zijn minderheden (waarom Tibet niet, eigenlijk?) slecht mag behandelen, mag Israel dat ook.
Als je kritiek hebt op de wijze waarop Israel de Palestijnen behandelt, moet je je aanmelden bij Hamas.
Je hebt wel iets geleerd van Göbbels propagandatechnieken, dat moet ik je nageven.
F001 schreef:Ik verwacht de uiteindelijke opheffing van Israël.
Ik ook. Er zijn nogal wat overeenkomsten met de geschiedenis van de christelijke kruisvaardersstaten.
En dat doet me verdriet. Nog niet zolang geleden kon ik hopen dat Israel een baken van Verlichting zou zijn in het MO.
fred neerhoff schreef:1. Ben je je bewust van de intrinsieke gristelijke (met name de katholieke en Lutherse) na-ijver jegens de joden? En hoe zwaar weeg je deze kiem van eeuwige joden-haat?
2. Zijn de pogroms tegen de joden in gristelijk Europa, en de industriële massa-moord van 6.000.000 joodse mensen door het nazi-regime niet voldoende voor een gerechtvaardigd, diep wantrouwen van de joden jegens de gristelijkheid?
3. Ben je je bewust van de impact van de Shoah op de nu nog levende joden?
4. Heb je de alternatieven van de overgebleven, nog levende joden afgewogen tegen die van de overwegend islamitische palestijnen in de fel anti-semitische Arabische regio?
1. Ja. Niet zwaar genoeg om het systematische schenden van Palestijnen door Israel te rechtvaardigen.
2. Ja. Niet voldoende rechtvaardiging om ... zie 1.
3. Nee. Dat is onmogelijk. Maar die impact is niet voldoende reden om ... zie 1.
4. Ja. Verdeel en heers. Met Hamas is geen vrede mogelijk, met de PLO wel. Aan de eerste moeten geen concessies worden gedaan, aan de tweede wel. Om te beginnen moeten alle Israelische kolonisten de Westoever uit, onvoorwaardelijk.
GayaH schreef:Jij verwacht dat het beloofde land het beroofde land wordt?
Beetje naief van je dat je veronderstelt dat dan alleen Israel wordt vernietigd ...
De omliggende landen en de Palestijnen hebben de tijd mee. Israel niet. Zie de Kruisvaardersstaten. Als machtsverhoudingen verschuiven - en dat doen ze altijd, vroeg of laat - dan in het nadeel van Israel.
Nog een vraagje voor David Bakker. Je vraagt terecht aandacht voor de slechte positie van Oeigoeren in Noord-West China. Je hebt, zo neem ik aan, de Nederlandse nationaliteit. Waarom vraag je geen aandacht voor de aanslagen die de laatste jaren in Nederland op moskeeën worden gepleegd? Roept dat geen gevoel van herkenning op?
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff