Maarten's ideeën over tijd, zwaartekracht, licht, etc.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maarten
Diehard

Re: Maarten's ideeën over tijd, zwaartekracht, licht, etc.

Bericht door Maarten »

Weet je, vergeet het voorlopig van dat zwarte gat. Ik twijfel ook.

Maar dit is echt de essentie van mijn theorie

k vat even mijn ideeën samen in enkele zinnen:

1)Zwaartekracht vervormt tijd net zoals snelheid, waardoor het ook relativistische effecten kent.
2) De Aarde is bol en draaiend buiten het zwaartekrachtsveld beschouwd en een stabiele wereld er binnenin voor de respectievelijke waarnemers.
3)Dat is een gevolg van het verschil in tijd tussen twee waarnemers.
4) Verschil in tijd is anders bewegen en gelijke tijd is stilstaan tov elkaar.

Bijvoorbeeld
Wanneer jij je als waarnemer boven de Aarde bevindt loopt de Aardse tijd relatief trager tov jou tgv de zwaartekracht.
Daarom beweegt de Aarde van boven gezien voor die waarnemer.
De waarnemer op de Aarde merkt die beweging nochthans niet: de Aarde staat stil tegenover hem omdat hij dezelfde tijd heeft dan het object Aarde.
Wanneer je uit het zwaartekrachtsveld van de zon bent dan zie je diezelfde Aarde draaien rond de zon en rond zichzelf omdat er een groter tijdsverschil is.
Wanneer je nog meer afstand neemt en uit het zwaartekrachtsveld van het sterrenstelsel komt ga je de zon ook zien bewegen. Omdat het verschil in tijd nog groter is.

zie hoe vanuit verschillende posities in het zwaartekrachtsveld eenzelfde object (Aarde) anders beweegt door het verschil in tijd.
http://www.youtube.com/watch?v=lkWyM-M8o0c

Het verschil in tijd tgv de ruimtetijdskromming door de zwaartekracht zorgt voor een verschil in 'zien bewegen' mbt verschillende waarnemers.

Conclusie: er is een ander soort inertiaal stelsels dat kan worden vergeleken tgv verschillende posities in het zwaartekrachtsveld mbt relativistische waarnemingen.

Met vriendelijke groeten,
Maarten Vergucht
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Jim schreef:Maarten, dat licht kan niet ontsnappen.
Wees voorzichtig hiermee, Jim. Zie Hawking's Het Heelal hoofdstuk 7.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Jinny

Bericht door Jinny »

Tzt zal ik dat boek eens lezen.
Thk's
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Ja, jullie kunnen gelijk hebben Jim en Bob,

Maar ik redeneerde even vanuit bovenstaande hypothese/theorie:

Vergelijk het met een hypothetisch ruimteschip dat 0.9c haalt.
Vanuit een inertiaal referentieframe zien waarnemers die in rust zijn tov dat ruimteschip lengtecontractie en tijddilatatie gebeuren enz. Maar de waarnemers in dat ruimteschip kijken naar het stelsel in rust als zijnde gekrompen en zeer snel evoluerend in de tijd.

Wel, in een zwaartekrachtsveld zit je ook in een soort frame, maar dan tov dat zwart gat met een gigantisch tijdsverschil.
Dus wat wij van hieruit zien, zal een waarnemer ginder die naar hier kijkt anders bekijken.

Wat krimp en tijdsrek naar 0 tijd en 0 meter evolueert bij snelheid, heeft voor zwaartekracht een equivalent met een zwart gat. Zelfs boven de Aarde zitten we in een relatieve tijd van de zon tov die van het zwarte gat.

Daarom denk ik dat een zwart gat het zwaartekrachtequivalent is wat lengtecontractie en tijdsrek voor snelheid is.
Het zal in beide gevallen uit beeld verdwijnen.

Maar ik twijfel.

Want dat zou dan moeten betekenen dat hypothetische waarnemers in de buurt van zwarte gaten
andere zwarte gaten anders zouden zien dan hoe wij die bekijken.

Zoals twee inertiaal stelsels die gelijk bewegen. (snelheidsequivalent)

En als dat waar is betekent dat dat wij hemellichamen anders zullen bekijken en andere bewegingen zien maken afhankelijk vanuit welke positie in welk zwaartekrachtsveld we ze bekijken. (ander tijdsverschil)
Wat ergens ook wel zo is. Maar zoiets kan grote verschillen opleveren in wat waargenomen wordt wanneer het verschil in tijd groot is.

Zoals ook bij snelheid gebeurt.

Dus zowel voor snelheid als zwaartekracht geldt:
Gelijke tijden zorgen voor andere waarnemingen dan verschillende tijden.
Grote tijdsverschillen zorgen voor grote waarnemingsverschillen voor betreffende waarnemers
die zich in de verschillende referentieframes bevinden.

Conclusie
Zwaartekracht heeft een snelheidsequivalent wat betreft waarnemingsverschillen tussen waarnemers in verschillende stelsels tov elkaar. Hoe groter het tijdsverschil hoe groter het waarnemingsverschil.

Het waarnemingsverschil

De waarnemers in de buurt van het zwarte gat zien ons aan gigantische snelheden (want de tijd gaat sneller bij ons): rond onszelf draaien, wobbelend met een maan, rond de zon die beweegt in het sterrenstelsel aan gigantische snelheden. Zij zien jou, als waarnemer in het andere stelsel, heel vreemde bewegingen maken dus. Omdat hun tijd relatief tot de onze enorm is vertraagd. zien zij ons zeer snel gaan. Zeer snel. Gigantisch snel. Als in een vooruitgespoelde dvd. Zoals wanneer je in het planetarium-programma Celestia de planeten zeer snel doet draaien rond elkaar.

Zij vragen zich wellicht af: wow, die zitten daar toch tegen een limiet aan qua snelheid.
Hoe kan daar in godsnaam leven op bestaan.

Vanop Aarde zien zij ons zeer snel gaan in de buurt van 'dat zwarte gat'.

Maar zij zullen naar wat wij een zwart gat noemen anders kijken en ik weet niet hoe zij naar andere zwarte gaten kijken, maar wellicht niet zoals wij ze zien.

Mvg
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Een andere kijk op de relativiteitstheorie

Wanneer iets zich aan gigantische snelheden van ons verwijdert zien de waarnemers in het ruimteschip volgens Einstein onze tijd versnellen.
Maar wanneer onze tijd werkelijk volgens hen versnelt, zal de Aarde volgens de waarnemers in het ruimteschip gigantische snelheden draaien rond maan, zon en in het sterrenstelsel. Want een jaar is een draai rond de zon. Als een vooruitgespoelde DVD. Alsof je in het Celestia planetarium programma de planeten sneller doet draaien.
Waardoor vanuit hun frame of reference dat 'inertiaalstelsel Aarde' ook gigantische snelheden haalt.

Dus ik beweeg
Ik zie de ander sneller gaan door de tijd
Ik zie de ander daarom dus sneller gaan door de ruimte rond de hemellichamen
Door die waargenomen bewegingen gaat de ander voor de reiziger trager door de tijd
Bij aankomst zijn ze even oud.

Dus waargenomen tijdsversnelling is waargenomen bewegingsversnelling rond hemellichamen
En waargenomen bewegingsversnelling rond hemellichamen is waargenomen tijdsvertraging

Bij aankomst zijn ze even oud
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Conclusie nieuwe relativiteitstheorie:

Wanneer we snelheid nemen tov de Aarde, zouden wij de Aarde sneller moeten zien bewegen in het betreffende zwaartekrachtsveld omdat de tijd ervan versnelt. Het zou sneller rond de zon moeten draaien. Omdat jaren sneller verstrijken.

Maar omdat onze tijd trager gaat, omdat wij snelheid nemen, bewegen de hemellichamen die wij zien voor ons trager. Alle hemellichamen zullen voor de bewegende waarnemers relatief trager bewegen. Ook de Aarde. En dus zien de bewegende waarnemers die Aarde ginder ook trager bewegen dan anders. Dus de Aardbewoners gaan toch niet sneller in de tijd voor ons.

Als jouw tijd trager gaat, dan zie jij alle hemellichamen toch relatief trager bewegen dan voor iemand waarvoor de tijd sneller gaat?
Dus jij ziet de Aarde ook trager bewegen en alle andere objecten.
Jij ziet alle objecten m.b.t. het betreffende zwaartekrachtsveld trager bewegen.
En dus heft dat het tijdsverschil op.

Tijdsversnelling zien bij ander object is tijdsvertraging zien bij ander object door vertraagde beweging in diens zwaartekrachtsveld.

Deze verschijnselen heffen elkaar op.

We zijn dus even oud bij aankomst.

wetmatigheid nieuwe relativiteitstheorie

De bewegingen van hemellichamen/objecten in het zwaartekrachtsveld versnellen en vertragen met versnelde en vertraagde beweging in dat zwaartekrachtsveld. Zo heffen de tijdsverschillen elkaar op.

Waarom?
Omdat de relatieve tijd de veranderde waarnemingen van de snelheid van hemellichamen rond elkaar met zich meebrengt. Deze wetmatigheid heft de tijdsververvormingen op.

Voor wie aan lichtsnelheid reist staat alles stil.

Mvg
Maarten Vergucht
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Dus het schema voor relativiteit mbt beweging in een zwaartekrachtsveld is:

Afbeelding

En elk object is een hemellichaam en dus gebonden aan de eeuwige omwentelingen in het zwaartekrachtsveld.
De tijdsverschillen heffen elkaar op omdat alle andere (hemel)lichamen voor iedereen even snel gaan in het waargenomen zwaartekrachtsveld tov elkaar.

Een dag is voor de snelle beweger een aardomwenteling, net als voor mij een dag 1 aardomwenteling is.

Maar relatief verschillend bewegingen in het zwaartekrachtsveld. Zorgen dat de relatieve tijden elkaar opheffen..

Let wel:
'hemellichamen' is het zelfde als 'alle andere waargenomen objecten'.

Jij versnelt ongelooflijk, maar...
Een jaar voor u is 1 omwenteling van een object rond onze zon.
Een jaar voor mij is dat ook.
Elk object is een hemellichaam en wentelt wel rond iets.
Jij bent voor mij een object in een zwaartekrachtsveld en ik ben dat voor u.

Dus wanneer jij versnelt tov mij zal ik als object in het zwaartekrachtsveld vanuit jouw gezichtspunt vertragen voor wil een jaar voor jou werkelijk een jaar zijn in het universum.
Dus mijn tijd gaat voor jou toch trager. Een dag is voor jou in je snelle ruimteschip 1 omwenteling van die Aarde daar. Dus je ziet dat object Aarde daar 1 dag doorkomen.

Dus:

De waargenomen tijdsversnelling bij snelheid is gerelateerd aan een waargenomen tijdsvertraging omdat het object gelijkmatig trager vooruit gaat in het zwaartekrachtsveld.

Dus: de waargenomen tijdsverandering is niet waargenomen verandering van bewegende lichamen tot elkaar in het zwaartekrachtsveld. Want de omwentelingen van de hemellichamen blijven voor alle waarnemers gelijk. En onze tijd is altijd gerelateerd aan de omwentelingen van de hemellichamen.
En aangezien elk object een hemellichaam is, geldt dit voor elk relatief tot een ander object.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Kleine toevoeging nog:
het ding dat van ons wegsnelt heeft relatief meer massa, dus zal toch sneller gaan in het zwaartekrachtsveld voor ons. Maar zijn weerstand tegen versnelling (traagheidsmassa is ook groter) dus hij zal daardoor tegelijk ook trager gaan.
Dat verandert dus niets aan deze nieuwe theorie.
De nieuwe theorie zegt enkel dat hij trager reist omdat de valversnelling voor hem en voor ons altijd gelijk is.
We behouden op die wijze dezelfde tijden.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

wetmatigheid

Welke snelheid we ook hebben: alle voorwerpen blijven voor ons overal even snel vallen. (rond hun ster draaien of rond zwarte gaten).
Wat hun tijden, relatief tot de onze gelijk doet houden.

a = g1 - g2

a= delta g
delta g is de relativistische verandering van g bij versnelling.

Net zoals c.

de valversnelling g heeft dus dezelfde eigenschappen als c van de lichtsnelheid en wordt vanuit elk inertiaal referentieframe even snel waargenomen.

g van de zwaartekracht en c van de lichtsnelheid zijn dus constanten.

Alle voorwerpen vallen even snel vanuit elk inertiaal referentieframe.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Dus het relativistisch verschijnsel zit hem niet in de ruimtekrimp maar in de waargenomen relativistische vertraging van het andere object in het gravitatieveld.

Of g is constant in elk referentieframe.

En geen enkel object bevindt zich niet in zwaartekrachtsvelden. Zwaartekracht is overal.

Dus het ander object heeft meer massa gekregen maar zijn traagheid vergroot ook dus dat doet niks.
Maar zal dus toch naar iets toe neigen te vallen.

Waarom? Omdat voor een waarnemer rechte banen van buiten een zwaartekrachtsveld gezien kromme banen zijn.
Lineaire banen in een gekromde ruimtetijd.
Wij denken hier op Aarde rechtdoor te gaan, maar van buitenaf gezien leggen wij gekromde banen af.

Dus wij zien snelle objecten meer massa krijgen en dus naar andere voorwerpen vallen.
Dat object zelf denkt rechtdoor te gaan.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Rechte versnelling (a) wordt van buiten het zwaartekrachtsveld gezien als centripetale versnelling (g)
en die gekromde banen in een zwaartekrachtsveld zijn lineair voor diegene die erin reist.

Omdat dat ding meer massa krijgt versnelt het naar andere objecten toe volgens ons.

De lineaire versnelling van een object wordt volgens stilstaande waarnemers omgezet in centripetale versnelling.
Omdat diens massa volgens de stilstaande waarnemer vergroot met diens toename van snelheid.
Verschillende waarnemers verstaan iets anders bij lineaire versnelling.
Dus a van het object wordt g voor de stilstaande waarnemer.
En je weet: wanneer wij hier lineair op Aarde reizen dan gaan we volgens een buitenstaander/astronaut rondjes.
(zie vorige theorie)

Dus voor een buitenstaander is een lineaire versnelling toch wel echt iets anders!!

Waarnemers verschillen van mening of a niet eerder g is of andersom.
Maar over de grootte van g zijn ze het beiden eens.

Met andere woorden: in de kosmos lineair versnellen, vergeet het. Je wordt naar een ander object toegetrokken omdat je massa is vergroot.
Maar jij als lineaire versnellende voelt je gewichtloos en vraagt je echt af waarom dat object in godsnaam naar je toekomt.
Er zijn niet geen zwaartekrachtsvelden.
Laatst gewijzigd door Maarten op 04 jun 2011 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Zullen we dan maar meteen de proef op de som nemen met je theorie Maarten?

Wat voorspelt je theorie kwantitatief m.b.t. de tijddilatatie van een waarnemer in een cirkelvormige baan om de aarde tov. die op het oppervlak? Met andere woorden, hoeveel seconden loopt zijn klok achter op die van de waarnemer op aarde wanneer hij 100 banen heeft uitgevoerd met een straal van 50 km?

Als we een atoomklok in geostationaire baan brengen, wat is dan de correctiefactor per omloop tov een klok op het oppervlak?
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Goeie vragen, Samsa.

je kent het spreekwoord he. Een ... kan meer vragen stellen dan 100 ... kunnen beantwoorden.
Probeer zelf eens te denken vanuit mijn theorie.

Ik wil het antwoord op je vraag zoeken.
Maar eerst wil ik van jouw weten of g volgens jou een constante
is en dus in elk inertiaal referentieframe hetzelfde gemeten wordt of niet.
Dus ik wacht geduldig jouw bijdrage af.
Gewoon 'ja' of 'nee'
En indien 'nee' een goed onderbouwd antwoord uiteraard.

En dan zal ik je laten weten wat ik denk, als ik het antwoord op je vraag vind.
Geven en nemen.

Ik wacht.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Ok, Samsa, ik heb toch niet het geduld om te wachten. En waarschijnlijk zie je er wel iets zinnigs in.

Lees dit goed en je zal me gelijk geven.
(als je de moed ervoor wil opbrengen)

Ten eerste: volgens de geostationaire astronaut hangt hij stil en gewichtloos. Geen briesje te bespeuren.
Maar die Aarde beweegt wel linair naar hem toe.
Die Aarde beweegt met een versnelling a naar hem toe.
Dat betekent dat voor de astronaut de Aarde meer massa krijgt, Wat een rem op die versnelling is.
want de Aarde versnelt lineair.

(je kan zelf aan de hand daarvan dan het verschil in tijd uitrekenen)

Die versnelling van de Aarde is een centripetale versnelling van de astronaut voor een waarnemer die vanop Aarde toekijkt.

lineaire versnelling a Aarde voor astronaut = g astronaut voor waarnemers op Aarde.

De astronaut ziet de Aarde versnellen naar hem aan a Aarde
De Aardse waarnemer ziet de astronaut centripetaal versnellen aan g astronaut

Beiden denken dat ze stilstaan.

Dat is de relativistische vertekening.

Mijn theorie zegt enkel dat de Lorentzcontractie niet gebeurt in een zwaartekrachtsveld en eigenlijk een centripetale versnelling van een 'versnellend' object' is voor een stilstaande waarnemer.

Jij kan het nu zelf berekenen aan de hand van de lineaire versnelling van de Aarde naar de astronaut toe
wat het verschil in tijd zal zijn. En wat de astronaut moet doen om in zijn baan te blijven en niet van zijn geostationaire baan af te wijken omdat die Aarde steeds dichter komt.
De astronaut moet zelf versnellen met g om in die baan te blijven.
Laatst gewijzigd door Maarten op 04 jun 2011 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

En versnelling voel je niet.
Val maar eens aan 9.81 m/s^2 en je voelt je gewichtloos. Je hangt stil.
Mocht je echter op de Aarde staan, dan voel je de Aarde tegen je duwen.
Dus een voorwerp dat lineair naar je versnelt terwijl jij op je positie blijft duwt tegen je.
Jij als waarnemer beweegt nooit en bent altijd gewichtloos. Ofwel is het een ruimteschip dat tegen je rug duwt ofwel een Aarde die lineair naar je versnelt. Een waarnemer staat altijd stil (in t0). Versnelt volgens zichzelf nooit.
Een vehicle zal hem steeds moeten duwen.

Dus de waarnemer is altijd gewichtloos. Altijd.
Ofwel bestuurt hij een ruimteschip dat lineair tegen hem duwt. (ruimteschip versnelt)
Ofwel een object dat naar hem toekomt of de Aarde die lineair tegen hem duwt als hij er op wandelt.

Jij bent als waarnemer altijd het ijkpunt voor het inertiaal referentieframe.

Jij versnelt niet, het ruimteschip versnelt of een ander hemellichaam/object.
Plaats reactie