Samante schreef:doctorwho schreef:
Maar al deze zaken hebben uiteindelijk een biochemische of neurofysiologische basis.
Ja het is juist die stelling waar ik geen genoegen mee kan nemen. Ik heb ervaringen gehad die ik echt niet aan stofjes kan toeschrijven. Naar mijn idee kunnen ervaringen worden doorgegeven waarbij de hersenen wellicht een hulpmiddel zijn.
Alle (psychotische) ervaringen hebben een aantal dingen gemeen:
1). ze zijn zeer persoonlijk, maar sterk gekleurd door iemands sociaal-culturele achtergrond. Een bijbelgelovige maakt dikke kans in een psychose Jezus/God of Duivel tegen tekomen. Iemand met een ander godsbeeld zal een psychose hebben die navenant is. Een moslim ziet bijvoorbeeld echt geen Jezus
2). geven de persoon het idee een stukje (universele) waarheid te hebben gekend/waargenomen
3). de herinnering vervaagt, maar de impact niet, het verandert je leven
4). ze kunnen maar moeilijk uitgelegd worden aan anderen, zijn niet overdraagbaar, laat staan te toetsen
5) Psychoten beleven een eigen realiteit, maar verliezen de 'gangbare realiteit' volledig uit het oog, en disfunctioneren ten gevolge daarvan.
6). op het moment van een psychose is er een ontregelde dopamine-huishouding in de hersenen
Alleen de laatste twee overeenkomsten zijn voor een psychiater interessant. Hij weet door heel veel studie en vergelijkbare resulaten dat medicamenteuze beinvloeding van de dopamine-huishouding een voorspebaar resultaat zal opleveren: de psychose zal afzwakken en (belangrijker), de patiënt zal weer beter in staat zijn de realiteit -zoals we die gezamenlijk beleven - onder ogen te zien. Het is niet zijn bedoeling om 'het apparaat' net als alle andere apparaten te laten functioneren, maar het apparaat weer te laten functioneren als vòòr de psychose.
Op de vraag of er een zender aan het werk is die 'verkeerde programma's' stuurt
kan de psychiater geen antwoord geven, hij weet alleen hoe hij het apparaat weer zijn vertrouwde voorspelbare signalen kan laten uitsturen, kortom hoe hij het apparaat weer kan laten functioneren. Een psychiater doet geen uitspraken over de betekenis van een psychose, en juist dat maakt hem in dat opzicht erg professioneel en respectvol (naar alle psychoten met elk weer hun eigen specifieke wanen).
In sommige beschavingen wordt de psychoot heel anders benaderd ( als een ziener, sjaman, kortom iemand die misschien wel wat zinnigs te vertellen heeft), maar het is maar de vraag of die beschavingen er wijzer door geworden zijn, laat staan de psychoot.
Mijn psychoses hebben mijn wereld volledig op zijn kop gezegd en raken wel aardig de goddelijkheid die je beschrijft, maar dat is nog geen reden om aan te nemen dat ze daarom 'waar' zouden zijn. Het blijft een onoplosbare puzzel om uit te vinden wie of wat die ervaringen gemaakt of zelfs gestuurd hebben, dus ben ik daar maar mee gestopt. Ik doe er m'n voordeel mee en koester het....maar ik heb afgeleerd om er in te gaan geloven 8)
Als er werkelijk niets zou zijn tussen hemel en aarde, hoe is het dan mogelijk dat iemand zichzelf ervaart en tevens zich als iets of iemand anders ervaart? Er zijn mensen die uit het lichaam treden en hun eigen lichaam kunnen bekijken en bij anderen op bezoek kunnen gaan, ook helemaal aan de andere kant van de wereld. Zo zijn er ook mensen die geesten van dierbaren zien en spreken.
Jezelf
niet ervaren is niet mogelijk. Bij elke ervaring is er sprake van een referentiepunt. Wat je wel behoorlijk in de war kan brengen is dat je referentiepunt verschuift (zoals bij een hallucinatie of waan). Het is echter een beetje voorbarig en inconsistent om te concluderen dat je niet bestaat en toch ook weer wel. Hooguit kun je hier concluderen dat er blijkbaar meerdere perspectieven zijn van waaruit we kunnen waarnemen. Maar dat wisten we al
