Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 04 mar 2025 23:40 Kijk, wat nu volgt is pure neurowetenschap:

...
Er even van uitgaand dat je op mij reageert. Wat heeft dit met lsd als geneesmiddel voor Alzheimer te maken en kun je uitleggen waarom de gevestigde wetenschap uitgaat van dat hyperexcitabiliteit een gevolg is van Alzheimer en niet een oorzaak zoals jij veronderstelt?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 05 mar 2025 07:59
MaartenV schreef: 04 mar 2025 23:40 Kijk, wat nu volgt is pure neurowetenschap:

...
Er even van uitgaand dat je op mij reageert. Wat heeft dit met lsd als geneesmiddel voor Alzheimer te maken
Het heeft met de stelling in de topictitel te maken, Mullog. Meer synchroon vuren neuronen = minder bewustzijn en minder synchroon vuren neuronen = intensere bewustzijnservaringen.
kun je uitleggen waarom de gevestigde wetenschap uitgaat van dat hyperexcitabiliteit een gevolg is van Alzheimer en niet een oorzaak zoals jij veronderstelt?
Wel, zoals ik je eerder zei:

Anti-epileptica verbeteren geheugen

In een klinische studie met levetiracetam (een mild anti-epilepticum) werd gezien dat het normaliseren van hippocampale hyperactiviteit het geheugen verbeterde bij patiënten met MCI.

Dit suggereert dat hyperexcitabiliteit niet alleen een symptoom is van plaque, maar mogelijk een directe oorzaak van cognitieve achteruitgang.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 05 mar 2025 11:22 Het heeft met de stelling in de topictitel te maken, Mullog. Meer synchroon vuren neuronen = minder bewustzijn en minder synchroon vuren neuronen = intensere bewustzijnservaringen.
Jij lijkt meer bewustzijn te begrijpen als meer intens bewustzijn maar dat lijkt me niet te kloppen. Meer intens bewustzijn lijkt me over het algemeen samen te gaan met minder bewustzijn.

Het beste voorbeeld daarvan lijkt me pijn. Intense pijn, zal je een intense (bewustzijn) ervaring opleveren maar tegelijk ben je je nog maar weinig bewust van al de rest.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 05 mar 2025 14:53
MaartenV schreef: 05 mar 2025 11:22 Het heeft met de stelling in de topictitel te maken, Mullog. Meer synchroon vuren neuronen = minder bewustzijn en minder synchroon vuren neuronen = intensere bewustzijnservaringen.
Jij lijkt meer bewustzijn te begrijpen als meer intens bewustzijn maar dat lijkt me niet te kloppen. Meer intens bewustzijn lijkt me over het algemeen samen te gaan met minder bewustzijn.

Het beste voorbeeld daarvan lijkt me pijn. Intense pijn, zal je een intense (bewustzijn) ervaring opleveren maar tegelijk ben je je nog maar weinig bewust van al de rest.
Ik verkies de gangbare terminologie: verruimd bewustzijn. Wat dat betekent kan enkel ervaren worden. Zoals van geboorte af kleurenblinden die onderling twisten over de term 'blauw' zonder echt via de ervaring te weten waar de term naar verwijst. Voor hen blijft het een vage en wollige term.

Enkel psychonauten weten wat bedoeld wordt met voor ons vage termen zoals: verruimd bewustzijn, meer intense ervaringen enz.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 05 mar 2025 15:37
axxyanus schreef: 05 mar 2025 14:53 Jij lijkt meer bewustzijn te begrijpen als meer intens bewustzijn maar dat lijkt me niet te kloppen. Meer intens bewustzijn lijkt me over het algemeen samen te gaan met minder bewustzijn.

Ik verkies de gangbare terminologie: verruimd bewustzijn.
Ik verkies nauwkeurige terminolgie. Vooral omdat in de praktijk, intens bewustzijn nu net met een verrengd bewustzijn samengaat. Gangbate terminologie spreekt niet tegen dat het om een vorm van propaganda gaat, waarbij met de woorden kiest niet omdat ze nauwkeurig weergeven wat er aan de hand is maar omdat dat jargon mensen naar een bepaalde conclusie leidt.
MaartenV schreef: 05 mar 2025 15:37 Enkel psychonauten weten wat bedoeld wordt met voor ons vage termen zoals: verruimd bewustzijn, meer intense ervaringen enz.
Zelfs psychonauten weten dat niet. Het is heel goed mogelijk dat psychonaut A een heel andere ervaring heeft als psychonaut B, maar omdat A, B bepaalde woorden heeft horen gebruiken en A die woorden wel op een of andere manier kan plaatsten op zijn eigen ervaring, neemt A gewoon die woorden over, waardoor het lijkt dat er meer overeenstemming is dan in werkelijkheid het geval is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik moet inderdaad specifieker zijn: het gaat mij vooral om de transcendente of mystieke ervaringen tijdens hoge dosis psychedelische trips.

Vaak zeggen mensen dat de ervaring die ze tijdens hoge doses inname van psychedelica hadden één van de meest belangrijke
ervaringen in hun levens was.

Wetenschappelijk meet men dat met schalen.
Ik zoch het even speciaal voor jou op:

Er bestaan verschillende wetenschappelijke schalen om de subjectieve ervaring van transcendente en mystieke ervaringen tijdens psychedelische trips te meten. Deze schalen zijn ontwikkeld om de intensiteit, kwaliteit en impact van dergelijke ervaringen te kwantificeren. Hier zijn de belangrijkste:

1. Mystical Experience Questionnaire (MEQ30)
Een van de meest gebruikte schalen om mystieke ervaringen tijdens psychedelische trips te meten.
Oorspronkelijk ontwikkeld door Walter Pahnke en later aangepast door onderzoekers zoals Roland Griffiths.

Bestaat uit 30 vragen verdeeld over vier categorieën:
Mystiek gevoel van eenheid (bv. "Ik had een diep gevoel van eenheid met alles.")
Heiligheid (bv. "Ik had een ervaring van iets dat heilig of goddelijk leek.")
Positieve stemming (bv. "Ik ervoer diepe vreugde en liefde.")
Tijd- en ruimteloosheid (bv. "Mijn ervaring van tijd en ruimte was volledig veranderd.")
Gebruik: Dit instrument wordt vaak gebruikt in klinische studies over psilocybine, LSD en 5-MeO-DMT.

2. Altered States of Consciousness (ASC) Scale (OAV- en 5D-ASC)
Een schaal om verschillende veranderde bewustzijnstoestanden (zoals psychedelische, meditatie-, en hypnose-toestanden) te meten.
Oorspronkelijk ontwikkeld door Adolf Dittrich en later uitgebreid in de 5D-ASC versie.
Meet verschillende dimensies:
Oceaan van grensloze eenheid (gevoel van verbinding met alles)
Ego-verlies (verlies van zelfgevoel)
Cognitieve veranderingen (veranderde gedachtepatronen)
Visuele hallucinaties (van geometrische patronen tot complexe visioenen)
Angst en dissonantie (oncomfortabele ervaringen)
Gebruik: Gebruikt in onderzoeken naar ayahuasca, LSD, psilocybine en ketamine.

3. Ego Dissolution Inventory (EDI)
Meet ego-dissolutie, oftewel het gevoel dat de grenzen van het zelf oplossen.
Bestaat uit 8 vragen zoals:
"Mijn gevoel van zelf leek volledig te verdwijnen."
"Ik voelde me alsof ik een was met de wereld."
Gebruik: Specifiek ontworpen voor 5-MeO-DMT, DMT en hoge dosissen psilocybine.

4. Psychometric Assessment of Psychedelic Experience (PEQ)
Een bredere schaal die verschillende aspecten van psychedelische ervaringen onderzoekt.
Meet emotionele, cognitieve en spirituele veranderingen.
Wordt soms gecombineerd met MEQ30 of 5D-ASC.

Deze schalen worden dus gebruikt om tot een zo objectief mogelijke verslaggeving van die ervaringen te komen.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

In deze recente studie onderzochten onderzoekers of de progressie van de ziekte van Alzheimer (AD) kan worden verklaard binnen het kader van 'brain criticality', een concept dat verwijst naar de balans tussen stabiliteit en flexibiliteit in hersennetwerken. Ze ontdekten dat naarmate AD vordert, er een verschuiving plaatsvindt naar 'superkritische' hersendynamiek. Dit betekent dat de hersenen een verhoogde neiging vertonen tot overmatige synchronisatie en hyperexcitabiliteit, wat kan gepaard gaat met de cognitieve achteruitgang. Deze verschuiving naar superkritische dynamiek bleek voorspellend te zijn voor de progressie van AD, wat suggereert dat dergelijke veranderingen in hersenactiviteit een rol spelen in de achteruitgang van cognitieve functies bij patiënten met AD.

Een citaat uit de studie: "We show that AD dementia progression is associated with a gradual increase in excitability and a progressive shift toward supercritical brain dynamics."
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Talrijke studies bevestigen dat hoog-voltage trage EEG-activiteit samengaat met verlies van bewuste ervaring.

Zie onder andere hier (zie begin van tekst)

De eerste zinnen in de tekst van het wetenschappelijk artikel zeggen:

"Abundant evidence from slow wave sleep, anesthesia, coma, and epileptic seizures links high-voltage, slow electroencephalogram (EEG) activity to loss of consciousness."

(het artikel spreekt verder over een uitzondering op deze regel voor het Angelman syndroom.)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 07 mar 2025 22:04 In deze recente studie onderzochten onderzoekers of de progressie van de ziekte van Alzheimer (AD) kan worden verklaard binnen het kader van 'brain criticality', een concept dat verwijst naar de balans tussen stabiliteit en flexibiliteit in hersennetwerken. Ze ontdekten dat naarmate AD vordert, er een verschuiving plaatsvindt naar 'superkritische' hersendynamiek. Dit betekent dat de hersenen een verhoogde neiging vertonen tot overmatige synchronisatie en hyperexcitabiliteit, wat kan gepaard gaat met de cognitieve achteruitgang. Deze verschuiving naar superkritische dynamiek bleek voorspellend te zijn voor de progressie van AD, wat suggereert dat dergelijke veranderingen in hersenactiviteit een rol spelen in de achteruitgang van cognitieve functies bij patiënten met AD.

Een citaat uit de studie: "We show that AD dementia progression is associated with a gradual increase in excitability and a progressive shift toward supercritical brain dynamics."
De onderzoekers zelf stellen in plaats van wat jou helemaal naast hun hypothese toevallig te pas komt, als conclusie:

"These findings establish that a shift toward supercritical brain dynamics reflects early AD disease progression.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 17 mar 2025 10:09
MaartenV schreef: 07 mar 2025 22:04 In deze recente studie onderzochten onderzoekers of de progressie van de ziekte van Alzheimer (AD) kan worden verklaard binnen het kader van 'brain criticality', een concept dat verwijst naar de balans tussen stabiliteit en flexibiliteit in hersennetwerken. Ze ontdekten dat naarmate AD vordert, er een verschuiving plaatsvindt naar 'superkritische' hersendynamiek. Dit betekent dat de hersenen een verhoogde neiging vertonen tot overmatige synchronisatie en hyperexcitabiliteit, wat kan gepaard gaat met de cognitieve achteruitgang. Deze verschuiving naar superkritische dynamiek bleek voorspellend te zijn voor de progressie van AD, wat suggereert dat dergelijke veranderingen in hersenactiviteit een rol spelen in de achteruitgang van cognitieve functies bij patiënten met AD.

De onderzoekers zelf stellen in plaats van wat jou helemaal naast hun hypothese toevallig te pas komt, als conclusie:

"These findings establish that a shift toward supercritical brain dynamics reflects early AD disease progression.

Roeland
Ah, goed dat toch iemand de studie bekeken heeft met een scherp oog. Dank Heeck.

De studie toont volgens mij aan dat de verschuiving naar 'superkritische hersendynamiek' een continu proces is dat samenhangt met de progressie van de ziekte van Alzheimer. Alhoewel, zoals je terecht stelt, deze geobserveerde verschuiving al in de vroege stadia van de ziekte kan worden gedetecteerd en dus dient als een vroege indicator (zie jouw vetgedrukte tekst), blijft de toename in neuronale excitabiliteit aanwezig naarmate de ziekte vordert.(mijn interpretatie) Dit impliceert dat de superkritische dynamiek niet beperkt is tot de vroege stadia, maar ook in latere stadia een rol speelt in de ziekteprogressie.

De studie suggereert dat de verschuiving naar een superkritische hersendynamiek niet alleen een vroege indicator is, maar ook relevant blijft voor hetvoorspellen van de ziekteprogressie in latere stadia waarbij verwacht wordt dat er meer neuronale hyperexcitabiliteit zal zijn.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:. . . De studie suggereert dat de verschuiving naar een superkritische hersendynamiek niet alleen een vroege indicator is, maar ook relevant blijft voor hetvoorspellen van de ziekteprogressie in latere stadia waarbij verwacht wordt dat er meer neuronale hyperexcitabiliteit zal zijn.
Jouw interpretatie dus.
Pas als jij de onderzoekers hun instemming hebt gekregen om hun onderzoek zo aan te halen heb je de vrijheid om dat te doen.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 17 mar 2025 17:08
MaartenV schreef:. . . De studie suggereert dat de verschuiving naar een superkritische hersendynamiek niet alleen een vroege indicator is, maar ook relevant blijft voor hetvoorspellen van de ziekteprogressie in latere stadia waarbij verwacht wordt dat er meer neuronale hyperexcitabiliteit zal zijn.
Jouw interpretatie dus.
Pas als jij de onderzoekers hun instemming hebt gekregen om hun onderzoek zo aan te halen heb je de vrijheid om dat te doen.

Roeland
Maar je hebt toch geen instemming van de onderzoekers nodig om die conclusie letterlijk in hun paper te lezen?

In de studie "A Shift Toward Supercritical Brain Dynamics Predicts Alzheimer's Disease Progression" wordt een verband gelegd tussen de progressie van de ziekte van Alzheimer (AD) en een geleidelijke toename in neuronale excitabiliteit. Een specifiek citaat uit de studie is bijvoorbeeld: "We show that AD dementia progression is associated with a gradual increase in excitability and a progressive shift toward supercritical brain dynamics." ​

Dit citaat stelt dat naarmate de ziekte van Alzheimer vordert, er een toenemende neuronale excitabiliteit optreedt, wat gepaard gaat met een verschuiving naar superkritische hersendynamiek. Deze bevinding ondersteunt het idee dat verhoogde neuronale excitabiliteit niet alleen in de vroege stadia van de ziekte voorkomt, maar ook toeneemt naarmate de ziekte vordert.

Dat kan je letterlijk in de studie lezen. Daar hoeft niemand instemming voor te geven.​
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 17 mar 2025 22:51 Maar je hebt toch geen instemming van de onderzoekers nodig om die conclusie letterlijk in hun paper te lezen?
Dat denk ik wel.

Jij beweert slechts dat zij die conclusie trekken, je hebt hun toestemming nodig om dit voor waar uit te geven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 17 mar 2025 22:51
heeck schreef: 17 mar 2025 17:08
Jouw interpretatie dus.

Roeland
Maar je hebt toch geen instemming van de onderzoekers nodig om die conclusie letterlijk in hun paper te lezen?

In de studie "A Shift Toward Supercritical Brain Dynamics Predicts Alzheimer's Disease Progression" wordt een verband gelegd tussen de progressie van de ziekte van Alzheimer (AD) en een geleidelijke toename in neuronale excitabiliteit. Een specifiek citaat uit de studie is bijvoorbeeld: "We show that AD dementia progression is associated with a gradual increase in excitability and a progressive shift toward supercritical brain dynamics." ​

Dit citaat stelt dat naarmate de ziekte van Alzheimer vordert, er een toenemende neuronale excitabiliteit optreedt, wat gepaard gaat met een verschuiving naar superkritische hersendynamiek. Deze bevinding ondersteunt het idee dat verhoogde neuronale excitabiliteit niet alleen in de vroege stadia van de ziekte voorkomt, maar ook toeneemt naarmate de ziekte vordert.

Dat kan je letterlijk in de studie lezen. Daar hoeft niemand instemming voor te geven.​
MaartenV,

Jij bent nog steeds bezig om materiaal bijeen te sprokkelen voor je oepningsberichtovertuiging:
Openingsbericht van MaartenV schreef:Dit is wetenschappelijk gemeten dus dat zou zichzelf respecterende vrijdenkers die wetenschap consequent respecteren, moeten overtuigen dat de hersenen bewustzijn uitfilteren, in plaats van het te veroorzaken.
Je hebt al het ware een andere hypothese dan de onderzoekers die je aanhaalt. Je knipt de hypothesen los van het onderzoeksverslag en verwisselt die dan deels kruislings.
Dat heet de zaak bedotten.

En daarmee breng je lijfloos rondzoevende bewustwezens echt niet dichterbij. Integendeel.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Misschien moet ik inderdaad duidelijker aangeven wat het verschil is tussen wat de onderzoekers zeggen en wat ik daar uit concludeer.

De onderzoekers zeggen dat er bij de progressie van Alzheimer zo is dat er een toenemende excitabiliteit is van de neuronen. (zie citaat onderzoek boven)

Er is ander onderzoek dat aangeeft dat bij diepe slaap, coma, anesthesie, epilepsie en syncope er een hoge voltage aan elektrische activiteit en synchroon vuren is in de hersenen.

Wat ik hier zie, in die onderzoeken is dat verminderde elektrische activiteit in de hersenen zorgt voor een verruimd bewustzijn, waarbij ik verwijs naar het psychedelisch onderzoek en toenemende voltage van elektrische activiteit zorgt voor cognitieve achteruitgang en zelfs bewusteloosheid.

Dat is de logische conclusie die IK daar dus uit afleid.

Mijn meer algemene conclusie daaruit is dus dat de filter theorie van Aldous Huxley eerder een goede verklaring biedt voor de relatie tussen elektrische hersenenactiviteit en bewustzijn dan de materialistische aanname dat de hersenen bewustzijn zouden produceren. De elektrische activiteit in de hersenen filtert volgens mij bewustzijn uit. En minder activiteit = meer verruimd bewustzijn. Dat zijn inderdaad allemaal mijn conclusies, gebaseerd op dit onderzoek.
Gesloten