De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 28 aug 2025 11:42
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 aug 2025 11:25
dikkemick schreef: 28 aug 2025 07:01 Uiteraard Amerika.

OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, is aangeklaagd door de ouders van een 16-jarige Amerikaanse jongen die zelfmoord heeft gepleegd na lange gesprekken met de chatbot.

Uit gesprekken met ChatGPT die de ouders vonden na Adams dood in april, blijkt dat hun zoon sprak over manieren om zelfmoord te plegen. De chatbot ondernam weinig pogingen om hem op andere ideeën te brengen.

Fijne ontwikkeling dit!
Dat komt er van als men zijn leven laat bepalen door een stomme automaat.

PS.
Misschien hebben we een nieuwe Professor Plano nodig.
Jaaaa..... :roll: die professoren... Pi, Zonnebloem etc..
Maar met AI zou je wel eens 'geleefd kunnen gaan worden' als we niet opletten...
"We are Borg, resistance is futile"..
Je hebt kennelijk niet opgezocht wie Professor Plano was en wat hij in de serie deed.
Kennelijk is het al weer zover terug dat zelfs AI het niet meer weet. :lol:

PS.
Een tip voor die oerdomme AI: Ton Lensink. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 aug 2025 11:57
Gerard R. schreef: 28 aug 2025 11:42

PS.
Misschien hebben we een nieuwe Professor Plano nodig.
Jaaaa..... :roll: die professoren... Pi, Zonnebloem etc..
Maar met AI zou je wel eens 'geleefd kunnen gaan worden' als we niet opletten...
"We are Borg, resistance is futile"..
Je hebt kennelijk niet opgezocht wie Professor Plano was en wat hij in de serie deed.
Kennelijk is het al weer zover terug dat zelfs AI het niet meer weet. :lol:

PS.
Ja, 'Morgen gebeurt het'. Spannund hoor. :lol:
Een buurjongetje mocht er niet meer naar kijken. Nachtmerries kreeg hij ervan vertelde zijn moeder.
Fijne acteur, goeie stem overigens.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 28 aug 2025 12:01 Ja, 'Morgen gebeurt het'. Spannund hoor. :lol:
Een buurjongetje mocht er niet meer naar kijken. Nachtmerries kreeg hij ervan vertelde zijn moeder.
Ik had je jonger ingeschat, want het is heel lange gelden.
Ben je niet in de war met de serie "Doctor Who" daar kwam dat voor.
Was de rede om hem op NED niet meer uit te zenden.
Zeer tot verdriet van mijn dochtertjes van die genoten er van.

PS.
Misschien wil Ai deze gebeurtenis liever uit de geschiedenis schrijven, want het was niet bepaald eervol voor kunstmatige dommeriken. :lol:
Er is in id de 50th Comic vorm ook eens een verhaal geweest waar met één domme vraag zo'n ding zichzelf opblies.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Nee, ik ben oud van jaren en zeer jong van geest 😎🤣
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

dikkemick schreef: 28 aug 2025 07:01 Uiteraard Amerika.

OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, is aangeklaagd door de ouders van een 16-jarige Amerikaanse jongen die zelfmoord heeft gepleegd na lange gesprekken met de chatbot.

Uit gesprekken met ChatGPT die de ouders vonden na Adams dood in april, blijkt dat hun zoon sprak over manieren om zelfmoord te plegen. De chatbot ondernam weinig pogingen om hem op andere ideeën te brengen.

Fijne ontwikkeling dit!
Maar dit is voor de jeugd zoals t vandaag de dag werkt.
Heb je een vraag of probleem?

Vraag het ChatGPT.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 aug 2025 11:57 PS.
Tita tovenaar?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 28 aug 2025 12:38
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 aug 2025 11:57 PS.
Tita tovenaar?
Nee dat was veel later zo'n 15jaar schat ik.
Ik heb alle afleveringen gezien, helaas is niet alles bewaard gebleven.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 aug 2025 12:19
Gerard R. schreef: 28 aug 2025 12:01 Ja, 'Morgen gebeurt het'. Spannund hoor. :lol:
Ik had je jonger ingeschat, want het is heel lange gelden.
Ben je niet in de war met de serie "Doctor Who" daar kwam dat voor.
Was de rede om hem op NED niet meer uit te zenden.
Zeer tot verdriet van mijn dochtertjes van die genoten er van.

PS.
Misschien wil Ai deze gebeurtenis liever uit de geschiedenis schrijven, want het was niet bepaald eervol voor kunstmatige dommeriken. :lol:
Er is in id de 50th Comic vorm ook eens een verhaal geweest waar met één domme vraag zo'n ding zichzelf opblies.
Even voor de volledigheid, "Nee, ik vergis me niet". :wink:

https://www.bbc.com/news/articles/crr24 ... mpaign=rss
A top artificial intelligence (AI) company says the technology has been "weaponised" by hackers to carry out sophisticated cyber attacks.

Anthropic, which makes the chatbot Claude, says its tools were used by hackers "to commit large-scale theft and extortion of personal data".

The firm said its AI was used to help write code which carried out cyber-attacks, while in another case, North Korean scammers used Claude to fraudulently get remote jobs at top US companies.
En dit zijn nog maar de eerste stapjes van AI.... :shock:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 28 aug 2025 14:22 Even voor de volledigheid, "Nee, ik vergis me niet". :wink:
Hij werd in 1957 uitgezonden, we hadden nog niet zo lang TV 56/57 kochten mijn ouders er eentje..
Varen is fijner dan je denkt heb ik ook de eerste van gezien.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 aug 2025 12:19 ...
Monty Python, the holy grail.

Guard "What is the air-speed velocity of an unladen swallow?".
Arthur "What do you mean? An African or European swallow?".
De Guard kan ee vraag niet beantwoorden en wordt in de Gorge of Death gegooid.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Recente ervaring met ChatGTP.

Bobby Fischer is begraven op IJsland en ik ben er achter gekomen dat sinds kort zijn graf wordt gesierd met een schaakbord met een stelling erop. Ik herkende de stelling niet en Google gaf geen antwoord daarom maar naar de ChatGTP uitgeweken.

Eerste antwoord was "the game of the century" ofwel Byrne Fischer uit 1956. Duidelijk fout.
Op mijn aangeven dat dit niet klopte werd daarna een partij tegen Tal genoemd. Die het ook niet is. Toen gestopt. Het ding liegt gewoon als het iets niet weet of verzint naar wat.

Voor de nieuwsgierige onder jullie. Ik ben er inmiddels achter dat het de slotstelling is van de laatste partij uit de tweekamp Spasski - Fischer uit 1972 waarmee Fischer wereldkampioen werd.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Heel boeiend:

Wel boeiend..
Beetje overdreven kopje (normaal bij YouTube), maar...
Toch maar goed opletten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mullog schreef: 28 aug 2025 16:03 Recente ervaring met ChatGTP.

Bobby Fischer is begraven op IJsland en ik ben er achter gekomen dat sinds kort zijn graf wordt gesierd met een schaakbord met een stelling erop. Ik herkende de stelling niet en Google gaf geen antwoord daarom maar naar de ChatGTP uitgeweken.
Ik dacht: Misschien heeft ChatGPT nu bijgeleerd en voerde deze stelling in.

Mullog schreef: 28 aug 2025 16:03Eerste antwoord was "the game of the century" ofwel Byrne Fischer uit 1956. Duidelijk fout.
Op mijn aangeven dat dit niet klopte werd daarna een partij tegen Tal genoemd. Die het ook niet is. Toen gestopt. Het ding liegt gewoon als het iets niet weet of verzint naar wat.

Voor de nieuwsgierige onder jullie. Ik ben er inmiddels achter dat het de slotstelling is van de laatste partij uit de tweekamp Spasski - Fischer uit 1972 waarmee Fischer wereldkampioen werd.
Utgebreid antwoord dat het graf een eenvoudig opschrift heeft zonder bijvoegsels.
Maar:
  • Wat wél bestaat: het Bobby Fischer Center

Hoewel het graf zelf eenvoudig blijft, is er in Selfoss wel een museum gewijd aan Bobby Fischer – het Bobby Fischer Center, opgericht in 2013. Hier worden diverse artefacten tentoongesteld, waaronder een replica van het schaakbord uit de match in 1972 tegen Spassky
    . Dit museum heeft een interessante collectie van foto’s, notatieformulieren, het originele wedstrijdbord en andere memorabilia – maar het graf zelf is niet veranderd met officiële toevoegingen.
Dus bijgeleerd of ander antwoord door andere invoer?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Maria schreef: 29 aug 2025 12:07 ...
Utgebreid antwoord dat het graf een eenvoudig opschrift heeft zonder bijvoegsels.
...

Mijn vraag was specifiek op de stelling op het graf gericht. Ik weet, door foto's, dat het graf in 2021 nog niet door die stelling gesierd werd. Een schaakvriend van mij stuurde een foto omdat hij, op vakantie in IJsland, het graf bezocht.

Je zou verwachten dat chatgpt iets zou antwoorden als "Ik weet het (ook) niet" of lekker ict'erig "Insufficient data available". Maar het ding wil je blijkbaar niet teleurstellen en vult maar iets in. Ik vind dat gevaarlijk omdat het je op het verkeerde been kan zetten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 30 aug 2025 08:48
Maria schreef: 29 aug 2025 12:07 ...
...

Mijn vraag was specifiek op de stelling op het graf gericht. Ik weet, door foto's, dat het graf in 2021 nog niet door die stelling gesierd werd. Een schaakvriend van mij stuurde een foto omdat hij, op vakantie in IJsland, het graf bezocht.

Je zou verwachten dat chatgpt iets zou antwoorden als "Ik weet het (ook) niet" of lekker ict'erig "Insufficient data available". Maar het ding wil je blijkbaar niet teleurstellen en vult maar iets in. Ik vind dat gevaarlijk omdat het je op het verkeerde been kan zetten.
De conclusie is heel juist. Als AI in een voldoende knellend (passend) jasje wordt gestoken kan het goed komen.
Zo niet dan weet de mens niet goed waar die aan begint...
Er wordt trouwens al vrij aardig wat oorlog gevoerd met als gereedschapje AI, om maar eens een dwarsstraat te noemen. :shock:

https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/12 ... halen.html
Schokkende studie laat zien waar AI-chatbots werkelijk hun informatie vandaan halen
Waar halen chatbots als ChatGPT eigenlijk hun informatie vandaan? Veel gebruikers denken dat de antwoorden vooral leunen op betrouwbare bronnen zoals Wikipedia, maar een nieuw onderzoek van SEO-bedrijf Semrush schetst een heel ander beeld.
Uit de analyse van ruim 150.000 AI-teksten blijkt dat Reddit met afstand de belangrijkste bron is voor AI-modellen. Maar liefst 40 procent van alle verwijzingen komt van het forumplatform, waar gebruikers elkaar tips, meningen en flauwe grappen voorschotelen. Wikipedia, de nummer twee op de lijst, blijft steken op 26 procent. (..)
#-o
Plaats reactie