Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door lanier »

Van Dissel schijnt dit vandaag gemeld te hebben bij de briefing in de Tweede Kamer. Ik heb een gedeelte gezien maar dit gemist. De Telegraaf meldt het volgende:

DEN HAAG - Als er in Nederland geen maatregelen waren genomen om het coronavirus te beteugelen, dan hadden er ruim 23.000 patiënten extra op de intensive care moeten liggen. Dat zei Jaap van Dissel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) tijdens de wekelijkse briefing aan de Tweede Kamer. Die capaciteit op de ic’s was er natuurlijk in de verste verte niet geweest, zo zei de RIVM-directeur.

Ik hoop dat het nu eindelijk duidelijk is dat we economische offers moeten brengen in bijna alle branches en dat de pijn helaas nog lang voelbaar zal zijn. Niemand vindt dit prettig. Maar laten we wel zijn: 23.000 doden omdat ze niet op de ICs terecht kunnen is volstrekt onaanvaardbaar.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

En dat zijn dan alleen nog maar de extra aantallen tot nu toe...….
Gerard R. schreef:
Niet door deze ziekenhuizen, maar wel door de lockdown.
Nee, maar het hielp beter dan te weinig IC's, heb ik begrepen.
Zij konden de 'top van de curve' hoger kiezen, dus duurde het proces naar iets aanvaardbaars korter.
De noodziekenhuizen hielpen vooral door de corona patiënten te scheiden van de overige patiënten, iets wat in onze ziekenhuizen ook gebeurt.
Het was ook nodig omdat men veel te laat startte met de lock down. Met het bouwen van een noodziekenhuis in Nederland heb je nog geen IC personeel, beademingsapparaten, narcosemiddelen en andere dingen die er te weinig zijn.

Belangrijkste verschil tussen wat wij doen en China, is denk ik dat de lock down in China veel radicaler was dan hier. Wuhan was bijvoorbeeld volledig afgesloten van de wereld. Als je dit een aantal weken volhoudt, en daarna iedere reiziger die het land in komt eerst in quarantaine zet, net als elk geval dat je ontdekt + de contacten van diegene, kun je de boel weer redelijk snel op gang brengen. Dat probeert China in elk geval, we zullen zien of het werkt. In elk geval ligt het besmettingsgetal bij ons maar net onder de 1, dus de epidemie neemt maar heel langzaam af.

Het lijkt me iets dat Europa ook zou moeten kunnen, maar nu doet elk landje zijn eigen ding.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het lijkt me iets dat Europa ook zou moeten kunnen, maar nu doet elk landje zijn eigen ding.
Dat heeft wel weer als voordeel dat we dan weten wat wel werkt en wat niet.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

https://www.sociaalweb.nl/blogs/alcohol ... van-corona

Ik gun iedereen een drankje hoor, geen probleem. Zelf kom ik tegenwoordig niet verder dan 10 biertjes op jaarbasis.

Uit de link hierboven:
Een eerste inzicht wordt geboden door een Brits consumentenonderzoek. Dat liet zien dat 42% nu minder drinkt, terwijl 14% meer drinkt dan gebruikelijk (CGA, 2020). Natuurlijk hebben de Britten een eigen drinkcultuur, dus moeten we voorzichtig zijn om hier conclusies aan te verbinden over Nederland. Toch is het op basis van de wetenschappelijke kennis die beschikbaar is aannemelijk dat een dergelijk patroon ook in Nederland te zien zal zijn. De meeste mensen zijn namelijk gelegenheidsdrinkers.
----
Afgelopen week was er veel aandacht in het nieuws voor huiselijk geweld, maar de rol van alcohol werd daarbij vrijwel niet genoemd. Nu het alcoholgebruik zich naar de thuissituatie verschuift is dat wel degelijk iets om rekening mee te houden.
----
Genoemde zorgen roepen de vraag op of er aanvullende maatregelen nodig zijn om alcoholgebruik te beperken. Groenland besloot deze week om in de hoofdstad Nuuk alcoholverkoop compleet te verbieden, vanwege het toegenomen huiselijk geweld. Ook verschillende regionale overheden in Australië, Frankrijk en Canada namen maatregelen om de verkoop te beperken. Vooralsnog lijkt dat in Nederland niet nodig, maar we mogen wel kritisch kijken naar de fikse kortingen op drank waarmee nog dagelijks wordt geadverteerd. Kwetsbare mensen kunnen in deze tijd door alcohol nog kwetsbaarder worden. Het zou mooi zijn als er geen maatregelen nodig zijn om hen te beschermen.
Er zijn in Nederland meer dan 1 miljoen mensen die teveel alcohol drinken en 80.000 daarvan kan niet zonder. Dat de kroegen dicht zijn is positief om drankmisbruik tegen te gaan. Denk ook aan rijden onder invloed, uitgaansgeweld en lastig vallen van met name vrouwen en homo's. Moeten we in Nederland ook drinken van alcohol ontmoedigen door de prijzen (net als bij cigaretten) sterk te verhogen? Of gaat dat veel te ver?
.
Duidelijker door quotecode te gebruiken, aangegeven wat het citaat is en wat de eigen inbreng. Maria
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wat ik begreep, en ik had niet anders verwacht is dat men stevig doorpimpelt.
Omzet horeca uiteraard gedaald maar een toename van drankverkoop in de supermarkten.
Hogere prijzen op verslavende hard drugs zijn niet zinvol.
Ik krijg niet de indruk dat er in de Scandinavische landen minder wordt gedronken. ;)
Je hebt een mentaliteitsverandering nodig.
In de VS is drinken onder de 21 naast niet toegestaan (helpt niet) ook gewoon 'not done'.

Als fervent roker zou ik wel graag zien dat er op alcoholische dranken een waarschuwing komt, net als bij tabak, de helft van de grootte van het etiket maar dan krijg ik ruzie met Doctor Who.

Moraal van dit verhaal; u kunt beter Ecstasy nemen. :mrgreen:
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Heeft eral iemand nagedacht over het oplopende reservoir aan vakantiedagen?
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gerard R. schreef: 21 apr 2020 21:39
Maria schreef: 21 apr 2020 21:18
Gerard R. schreef: 21 apr 2020 21:03 China. Daar bouwden ze in 2 weken een paar ziekenhuizen. Geen gezicht met al die graafmachines, maar het werkte uiteindelijk wel. Details zijn mij verder niet bekend.
Zij konden de 'top van de curve' hoger kiezen, dus duurde het proces naar iets aanvaardbaars korter.
Het valt me steeds weer op dat je weinig doet aan studie over zaken waar je een mening over hebt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodziekenhuis_Ahoy
https://www.nu.nl/coronavirus/6041387/g ... -ahoy.html
https://www.1limburg.nl/maandag-eerste- ... n-het-mecc
Incl. de vele hotelkamers die zijn geprepareerd en nog kunnen worden ingezet.
En met nog voorbereidingen en mogelijkheden voor veel meer.

Maar steeds weer de vraag: Is er voldoende zorgpersoneel?
Gelukkig nog niet nodig geweest.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

lanier schreef: 22 apr 2020 23:28 https://www.sociaalweb.nl/blogs/alcohol ... van-corona

Ik gun iedereen een drankje hoor, geen probleem. Zelf kom ik tegenwoordig niet verder dan 10 biertjes op jaarbasis.

Uit de link hierboven:
Een eerste inzicht wordt geboden door een Brits consumentenonderzoek. Dat liet zien dat 42% nu minder drinkt, terwijl 14% meer drinkt dan gebruikelijk (CGA, 2020). Natuurlijk hebben de Britten een eigen drinkcultuur, dus moeten we voorzichtig zijn om hier conclusies aan te verbinden over Nederland. Toch is het op basis van de wetenschappelijke kennis die beschikbaar is aannemelijk dat een dergelijk patroon ook in Nederland te zien zal zijn. De meeste mensen zijn namelijk gelegenheidsdrinkers.
----
Afgelopen week was er veel aandacht in het nieuws voor huiselijk geweld, maar de rol van alcohol werd daarbij vrijwel niet genoemd. Nu het alcoholgebruik zich naar de thuissituatie verschuift is dat wel degelijk iets om rekening mee te houden.
----
Genoemde zorgen roepen de vraag op of er aanvullende maatregelen nodig zijn om alcoholgebruik te beperken. Groenland besloot deze week om in de hoofdstad Nuuk alcoholverkoop compleet te verbieden, vanwege het toegenomen huiselijk geweld. Ook verschillende regionale overheden in Australië, Frankrijk en Canada namen maatregelen om de verkoop te beperken. Vooralsnog lijkt dat in Nederland niet nodig, maar we mogen wel kritisch kijken naar de fikse kortingen op drank waarmee nog dagelijks wordt geadverteerd. Kwetsbare mensen kunnen in deze tijd door alcohol nog kwetsbaarder worden. Het zou mooi zijn als er geen maatregelen nodig zijn om hen te beschermen.

Er zijn in Nederland meer dan 1 miljoen mensen die teveel alcohol drinken en 80.000 daarvan kan niet zonder. Dat de kroegen dicht zijn is positief om drankmisbruik tegen te gaan. Denk ook aan rijden onder invloed, uitgaansgeweld en lastig vallen van met name vrouwen en homo's. Moeten we in Nederland ook drinken van alcohol ontmoedigen door de prijzen (net als bij cigaretten) sterk te verhogen? Of gaat dat veel te ver?
Dat ga je zeker.
Je hebt je gewoon niet met mijn drankgebruik te bemoeien, punt uit.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Fenomeen schreef: 22 apr 2020 23:46 Ik krijg niet de indruk dat er in de Scandinavische landen minder wordt gedronken. ;)
Wel, er is navraag naar gedaan in Finland. En dit was het resultaat:

Is uw alcoholconsumptie veranderd gedurende de koronatijd?

77% Nee, precies hetzelfde als altijd

15% Het is verminderd!

7% Het is toegenomen!

1% Geen idee.
(niet duidelijk is of men het niet wist vanwege het feit dat men stomdronken was op het moment dat de vraag gesteld werd). :?
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 23 apr 2020 09:16
Gerard R. schreef: 21 apr 2020 21:39
Maria schreef: 21 apr 2020 21:18
Het valt me steeds weer op dat je weinig doet aan studie over zaken waar je een mening over hebt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodziekenhuis_Ahoy
https://www.nu.nl/coronavirus/6041387/g ... -ahoy.html
https://www.1limburg.nl/maandag-eerste- ... n-het-mecc
Incl. de vele hotelkamers die zijn geprepareerd en nog kunnen worden ingezet.
En met nog voorbereidingen en mogelijkheden voor veel meer.

Maar steeds weer de vraag: Is er voldoende zorgpersoneel?
Gelukkig nog niet nodig geweest.
Het kabinet heel erg ingezeten over IC-plaatsen. Plotseling kwam daar 'de personeel-kwestie' nog bij.
Gelukkig lijkt dat met een sisser af te lopen, men redt 't.

Ik heb gisteren een paar keren zitten kijken naar van Dissel met zijn data en grafieken, maar ik ben
ondanks dat ik voor een fors deel een technische/mathematische achtergrond heb, niet erg wijzer van geworden
(ondanks dat ik wel begrijp wat hij wil zeggen, maar te veel studie vertroebelt waar het om gaat,
n.l. dat Nederland niet in alle opzichten klaar was voor grote dingen zoals deze pandemie. Daar is
in eerdere maanden studie naar gedaan. Google maar 's.).

Ik houd het verder graag eenvoudig met pandemieën, ik kijk naar cijfers over resultaten.
¥¥
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fenomeen schreef: 22 apr 2020 23:46 Als fervent roker zou ik wel graag zien dat er op alcoholische dranken een waarschuwing komt, net als bij tabak, de helft van de grootte van het etiket maar dan krijg ik ruzie met Doctor Who.
Moraal van dit verhaal; u kunt beter Ecstasy nemen. :mrgreen:
Inderdaad :D
Ik heb uit welingelichte bronnen vernomen dat gin tonic (mits niet homeopatisch verdund ) een probaat middel tegen een slecht humeur is.
Vooral de Brockmans werkt goed. Maar ook de Bombay Sapphire is prima mits elderflower fever tree tonic wordt gebruikt om de medicinale werking te optimaliseren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat ga je zeker.
Gaat erom of de overheid zich ermee moet gaan bemoeien.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

lanier schreef: 23 apr 2020 13:59
Dat ga je zeker.
Ook die niet.
Maar jij bemoeit je er wel mee, want het lijkt jou een goede maatregel en vervolgens verschuil je je achter de Overheid.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 apr 2020 15:17
Dat ga je zeker.
Ook die niet.
Maar jij bemoeit je er wel mee, want het lijkt jou een goede maatregel en vervolgens verschuil je je achter de Overheid.
Je bent het vraagteken in Lanier's bericht vergeten. Last van Korsakov? :)
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 23 apr 2020 15:41
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 apr 2020 15:17

Ook die niet.
Je bent het vraagteken in Lanier's bericht vergeten. Last van Korsakov? :)
Die is niet belangrijk.

Dit is de truc die er bij hoort.
Net doen of men het open laat, maar in de tussentijd het wel ondersteunen.
Doen gelovigen ook, die laten vervolging van anders gelovigen meestal ook over aan de Overheid
en wassen vervolgens schijnheilig hun handen in onschuld. :x
Plaats reactie