ex-christen.....denk ik....en nu???

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Julia

ex-christen.....denk ik....en nu???

Bericht door Julia »

Hoi allemaal,
Mijn naam is Julia en ik ben een vrouw van 40. Ik ben opgevoed in een fundamenteel christelijk gezin (de bijbel is het absolute woord van God) maar niet kerkgaand. God was als een vriendelijke sinterklaas en Jezus je beste vriend, maar als je dat niet geloofde, ging je naar de hel.
Toen ik jong volwassen was en oog kreeg voor de ellende om me heen, begon ik mijn twijfels te krijgen. Ik werd boos op God door alle verdriet en pijn van de wereld en keerde hem de rug toe. Ik heb me jaren met new age bezig gehouden, omdat ik wel geloofde dat er meer moest zijn tussen hemel en aarde.
Op een gegeven moment ging het toch weer bij me knagen en verlangde ik terug naar de veiligheid en zekerheid van het geloof in Jezus.
Ik heb mijn misstap voor God beleden en richtte me weer helemaal op God en op de redding die uit Jezus komt.
Het probleem is alleen, dat ik er langzamerhand niet meer van overtuigd ben dat dit de weg is, of de enige weg. Voor mijn gevoel is het plaatje groter. Tegelijkertijd merk ik hoe ontzettend diep het hel en verdoemenis idee in mijn hoofd zit en dat er nog altijd de angst leeft om naar de hel te gaan.
Mijn motivatie om te geloven lijkt nu dus meer op angst gebaseerd dan op iets anders. Toch durf ik dat laatste lijntje niet helemaal los te laten.
Want stel je voor dat het toch waar is, dat Jezus de enige weg naar God is? ZIjn er meer mensen die dit dilemma kennen of hier in het verleden mee te maken hebben gehad? Hoe gaan anderen hier mee om?
Ik waardeer elke reactie!

Groetjes, Julia
Jinny

Re: ex-christen.....denk ik....en nu???

Bericht door Jinny »

Welkom Julia.
Je bent niet de enige.
Het giebelt hier van de mensen die deze weg hebben afgelegd.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

hallo Julia, zelf ben ik ex-moslim, niet ermee opgegroeid dus voor mij zal het zeker minder diep hebben gezeten dan wanneer je het vanaf kind af aan hebt geloofd. Maar het hel-idee is zo afgrijselijk, en zo angstaanjagend, dat het ook bij mij nog een hele tijd na bleef dreunen, ook al wist ik rationeel gezien langzamerhand steeds zekerder dat het gewoon niet waar is. Het systeem werkt juist door deze angst, die een heleboel mensen ervan weerhoudt om de stap te zetten. Zo blijven de mensen als een kudde meelopen, want ze durven niet weg. Ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn zoals jij.

Hoe ben ik ervan afgekomen? Vooral door heel rationeel te gaan denken en vooral steeds maar weer voor mezelf de onzin-stukken in de Koran te herhalen: dit KAN gewoon niet waar zijn, wat hier staat, en als dat niet waar is, tja dan kan dit boek niet het woord van god zijn dus is het idee van de hel ook niet waar. Veel lezen over wetenschap, evolutietheorie, hier op dit forum rondlezen, het stuk 'volwassen geloof' van Rereformed hier van het forum lezen... Nietschze lezen. En tijd, heel veel tijd, je moet jezelf als het ware deprogrammeren, herprogrammeren met de gedachte dat het gewoon niet waar is. Mij heeft de psychologe Marlene Winell heel erg geholpen, zij heeft een online support forum met conference calls voor ex-gelovigen, heel veel herkenning vond ik daar. Ben nog steeds lid al kan ik zeggen niet meer actief want met mij gaat het nu 2 jaar na dato heel goed en ik ben ook niet meer bang voor de hel. Maar nogmaals dit ging ook bij mij niet van de een op de andere dag.

Zit nu toevallig de bijbel te lezen, de ideale bezigheid voor de zondagmiddag, en alle regels in Leviticus, dat je voor het reinigen van een plaag van lepra een huis moet reinigen met een dode en levende vogel en allerlei attributen... geloof jij werkelijk dat dit het woord van god is? Zo nee, dan heeft het toch geen enkele zin om nog een minuut van je tijd in angst te leven voor een idee dat toch niet waar is? Dit soort redeneringen heb ik dus eindeloos tegen mezelf moeten herhalen.
Julia

Bericht door Julia »

Thanks, Jim en Petals. Ik ben er ook van overtuigd dat ik niet de enige ben, en het is wel fijn om hier gelijkgestemden tegen te komen. Daar hoop ik stiekem ook op, zodat ik een manier kan vinden om met name die angst los te laten. Rationeel weet je langzamerhand wel beter, maar op onbewust niveau steekt dat regelmatig toch weer de kop op. Kijk, ik ben heel erg met de 'Eindtijd profetie' opgevoed, met zaken als de anti-christ en het einde van de wereld.
Soms, als ik hoor hoe het er in de wereld voor staat, krijg ik weer zo'n akelig gevoel in mijn maag en vraag me af of toch de eindtijd begonnen is? Bizar he, maar dat doet blijkbaar indoctrinatie op grond van angst met je.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met je advies, Petals, ik zal daar eens mee aan de slag. Een soort de-programmatie. Ze zouden er verdorie een speciale tak binnen de psychische hulpverlening voor oprichten!
Er zijn toch ook van die cursussen om als ex sekte lid je programmering kwijt te raken?
Jinny

Bericht door Jinny »

Julia, begin eens met het lezen van volwassengeloof van onze onvolprezen Mod Rereformed.
Die heeft de hele beker al eens leeggedronken.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Julia,

Iedereen heeft wel graag iemand die voor je uitkijkt, die je helpt wanneer je in de problemen zit. En soms zijn die problemen zo groot dat je zoekt naar iets wat zo machtig is dat het je zelfs na de dood nog kan helpen. Dat noemt men dan God.

Maar die God helpt helemaal niet: kijk naar de ellende in de wereld. Dus vinden we Satan uit die onze almachtige vriend tegenwerkt (beetje contradictorisch met almachtig maar ja). Ook vinden we regeltjes uit die je niet kan volgen om toch maar een verklaring te vinden voor het niet ingrijpen van die God. We verzinnen verhalen over mirakels, over God voelen die je doen twijfelen over je devotie want jij ziet dit niet (doen die anderen ook niet hoor, klinkt alleen maar juist).

Toch blijft die angst wat je God van jouw gaat denken wanneer je niet meer in hem zou geloven. Waarom?

Denk eens na over je leven, over hoe je met je medemens om gaat. Tracht jij een goed mens te zijn? Of ga je trachten te leven naar de moraal uit een oud boek die je op zijn minst discriminerend kan noemen.

Wanneer je beseft dat de moraal van gelovigen vandaag zelfs als onmenselijk zou worden gezien (zelfs de evangelies). Wanneer je het verschilt ervaart tussen moreel juist handelen uit angst voor straffen (hel maar ook gevangenis) en juist handelen vanuit je eigen keuze, dan heb je geen geloof meer nodig.

Een almachtig wezen dat onvoorwaardelijke devotie eist, is die devotie niet waard. De God van de bijbel kan je alleen maar de overtreffende trap van een krankzinnige massamoordenaar noemen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
a.r.

Bericht door a.r. »

Welkom Julia :) ....dáár heb ik respect voor, voor mensen die hun twijfels durven uiten, voor mensen die open, helder en eerlijk durven denken en schrijven welke worstelingen zij doormaken en hoe moeilijk het kan zijn om je hoofd helder te krijgen. Petje af voor je!
Julia

Bericht door Julia »

Jim, ik heb deze link inderdaad al gebookmarked (?) en ga em op een rustig moment lezen. Er zijn nogal wat hoofdstukken, dus dat houdt me wel even bezig. Bedankt voor de link!

Tja Pallieter, zoals jij het beschrijft, klinkt het alsof het concept God per definitie onzin is. Zover zou ik zelf niet willen gaan. Met alle respect, maar atheisme zegt me niet zoveel. Zelf heb ik wel het idee dat er buiten onze realiteit nog een andere is, ook door persoonlijke ervaringen die ik daar zelf in ieder geval aan toe wijs. Een ander zou misschien zeggen: da's toeval, maar dat blijft dan een discussiepunt. Mijn twijfel zit em denk ik vooral in de manier waarop God -of whatever- zich openbaart volgens het christendom. Dat als de enige weg naar voren komt. En terwijl er zoveel andere vormen van religie zijn.

a.r., dank je, dat waardeer ik. Om eerlijk te zijn vind ik het best eng om me zo open neer te zetten, ik weet niet goed wat voor reacties ik ga krijgen. En ik zit niet op evangelisatie of sarcasme te wachten. Maar ik MOET er gewoon iets mee doen, ik zit zo vol vragen en twijfels, ik kom er in mijn eigen hoofd gewoon niet meer uit.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Julia schreef: Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met je advies, Petals, ik zal daar eens mee aan de slag. Een soort de-programmatie. Ze zouden er verdorie een speciale tak binnen de psychische hulpverlening voor oprichten! Er zijn toch ook van die cursussen om als ex sekte lid je programmering kwijt te raken?
Wat ik noemde dus, Marlene Winell, zij zit alleen in Amerika, maar ze hebben elke maand een conference call en een forum in het engels (besloten groep). En verder tja, ga ook vooral veel leuke dingen doen, maak nieuwe contacten buiten de christelijke gemeenschap, dat helpt ook echt enorm... stukje bij beetje zul je merken dat het verdwijnt. Je had mij moeten zien toen ik voor het eerst weer wijn ging drinken en varkensvlees eten. Nu drink ik weer vrolijk mee en ben nergens meer bang voor ;-). Veel sterkte!
a.r.

Bericht door a.r. »

Julia, ik kan heel hard overkomen/zijn en enorm sneren, maar alleen tegen mensen die niet eerlijk zijn en/of die een verborgen agenda hebben. Nooit tegen mensen die oprecht een worsteling doormaken, die kan en wil ik alleen maar tot steun zijn! Lees, zoals Jim ook al schreef, het boek van rereformed maar eens.
Neem je tijd, stel de vragen die hebt, uit je kritiek en idd wees ook niet te open over jezelf, je gedachten....er KAN ook misbruik van gemaakt worden!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom Julia; fijn dat je dit verhaal verteld op freethinker. Het zijn vaak de persoonlijke noten die een forum met deze achtergrond waardevol maken. Het helpt inderdaad om het verhaal van anderen te lezen of een boek te kopen. Christopher Hitchens - God is niet groot vind ik persoonlijk beter dan God als misvatting. Hitchens gaat inhoudelijk dieper op de materie in. En maakt ook uitstapjes naar andere geloven. Waarschijnlijk kom je al lezende dingen tegen die een antwoord zijn op je vragen. Dus ook een inkijkje in de cultus rond Jezus Christus. En wat je gemakshalve kunt wegstrepen. Klaas Hendrikse kan ik je ook aanbevelen. God bestaat niet en Jezus is zijn zoon. De predikant legt in begrijpelijke taal uit waarom hij dus niet gelooft in de Christus figuur. En tevens legt hij het zwaartepunt bij een schrijnend gebrek aan data rond Jezus en de ongeloofwaardigheid van de verhalen van zijn fans.

Groeten,

Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

hoi Julia
ik herken veel in je verhaal, ik zelf ben opgegroeid als jehovah getuige,al heeft het bij mij nooit diep gezeten,ik had er meer een knipperlicht mee,maar het beeld van een God heb ik nooit kunnen loslaten al ben ik wel sterk tegen de huidige religies ,wat mij persoonlijk erg geholpen heeft zijn de boeken van Neal Donald Walsh . en ik kijk veel wetenschappelijke programma,s op history channel en discovery

ik hoop dat je je hier snel thuis voelt
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Welkom op dit forum Julia. Je openhartige verhaal is wel vergelijkbaar met wat veel hier aanwezigen hebben meegemaakt. Ik herken er ook wel wat in, al is mijn gelovige periode al vrij vroeg in mijn jeugd afgesloten. Je benoemt in je openingspost een paar keer het begrip angst. Angst is dan ook het bindmiddel van iets heel irrationeels als de christelijke god en zijn door hemzelf opgeofferde zoon Jezus. Voor mij was het al vrij snel duidelijk, dat deze verering niets met liefdevol te maken had, maar slechts een gereedschap om macht uit te oefenen. Een combinatie van twijfel en angst kan je leven behoorlijk verpesten. De christelijke god is door de loop der eeuwen, en de laatste jaren in versneld tempo al ontmaskerd als een bedenksel van mensen. De door christenen opgevoerde Messias figuur loopt wegens onwaarschijnlijkheid ook op zijn laatste benen. Veel mensen houden ondanks dat toch vast aan hun geloof in een bedenksel en een geromantiseerde figuur, omdat “ergens in geloven” als normaal wordt gevonden. Niet geloven voelt voor velen kennelijk als “als gehandicapte door het leven gaan”. Maar als je goed om je heen kijkt en leest en luistert zul je er al snel achter komen, dat het kwijtraken van je geloof een bevrijding is. Een bevrijding van twijfel en angst. Dat dit voor een aantal niet zonder slag of stoot gaat valt op dit forum wel waar te nemen. Er is veel moed voor nodig om je te weer te stellen tegen oude en nieuwe eigenaren van bedachte waarheden. Je oude sociale omgeving zal je waarschijnlijk (in het begin) af serveren, omdat ze waarschijnlijk zelf niet de moed hebben om hun twijfels handen en voeten te geven. Ik wens je in ieder geval veel sterkte en wijsheid en hier op het forum veel lees en schrijfplezier.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Julia

Bericht door Julia »

Dank je wel allemaal, veel stof tot nadenken weer! Ik duik eerst eens in het 'Volwassen geloof' vanavond, en kom er zeker hier weer op terug.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jim schreef:Julia, begin eens met het lezen van volwassengeloof van onze onvolprezen Mod Rereformed.
Die heeft de hele beker al eens leeggedronken.
En schaf je het volgende boek aan, dat boek was voor mij de druppel om het laatste beetje bijgeloof/angst van mij af te schudden.

http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... licht.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie