pro ana websites?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

pro ana websites?

Bericht door sytze »

Ik kreeg laatst te horen dat er websites bestaan waarin anorexia word gestimuleerd en dat er zelfs tips vrij komen naar elkaar om af te vallen en er voor te zorgen dat anderen het gedrag niet op merken. Erg schokkend al zeg ik het zelf. Ik ben geïnteresseerd geraakt door iemand in mijn persoonlijke leven die hier mee in aanraking is gekomen.

hier een van de website's die ik tegen kwam: http://anneuflowerpower.skynetblogs.be/ ... -tips.html" onclick="window.open(this.href);return false;

graag jullie mening hier over: is het mogelijk zo'n website te verbieden, en is dit gewenst?

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Fish
Ontoombaar

Re: pro ana websites?

Bericht door Fish »

Volgens mij kan je zoiets niet verbieden en ik vraag mij ook of je dat moet willen. Er staan veel tips op die mensen die te zwaar zijn kunnen gebruiken en mensen die ziek zijn (anorectia) vinden toch wel een weg om door te gaan met vasten.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik vraag me af of mensen die te zwaar zijn er iets aan hebben. Er worden geen normale diëten uitgewisseld. Het is ook iets minder onschuldig dan je doet voorkomen. Door het verhongeren hebben de patiënten niet meer echt een idee waar ze mee bezig zijn. De omgeving dringt niet meer tot hun toe. Als er dan sites zijn die hun in hun ziekte steunt, duurt het alleen maar langer voordat ze zich laten behandelen.

We praten wel over een zieke met een enorm sterftecijfer.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Het is volgens mij zeker weten geen verstandige onderneming om zulke sites te gaan verbieden. Het lijkt mij dat je op zulke sites op een subtiele manier de discussie moet aangaan en dat je vervolgens verwijst naar mogelijkheden om er op een andere manier tegenaan te kijken.
Het gaat hier om mensen met een ernstige psychiatrische stoornis, wanneer je een website zoals in de openingsposting staat gaat verbieden zullen zij dat ervaren als een aanval, zelfs als een persoonlijke aanval. Het is binnen de psychiatrie maar al te bekend dat dat geen gunstige resultaten oplevert.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Fish schreef:Volgens mij kan je zoiets niet verbieden en ik vraag mij ook of je dat moet willen. Er staan veel tips op die mensen die te zwaar zijn kunnen gebruiken en mensen die ziek zijn (anorectia) vinden toch wel een weg om door te gaan met vasten.
maar word dit niet ondersteund of misschien zelfs gestimuleerd door dit soort websites? Ik vind dat zo'n website wel verboden zou moeten kunnen worden. mensen halen hier inspiratie vandaan en leren hier hoe ze bepaalde symptomen kunnen onderdrukken. natuurlijk valt deze informatie ook te vinden bij vrienden, boeken etc. maar internet is wel erg laagdrempelig. Mijn mening is dat bepaalde dingen zoals zo'n site als deze verboden moeten kunnen worden. En hier moeten dan erg duidelijk grenzen aan gesteld worden wat wel en wat niet mag. hiermee vorm je een stuk internet censuur maar ook een stuk veiligheid. Een beetje de zelfde discussie als overal camera's in de stad: veiligheid of schending van privacy? Er moet een duidelijke grens worden opgesteld. En deze ligt naar mijn mening tot waar het anderen schaad. Natuurlijk zijn er velen critici die hier verder met mij in discussie willen gaan. en misschien worden mijn ogen wel verder geopend en blijkt het niet mogelijk te zijn om dit te verbieden. hier sta ik graag voor open!
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

wanneer je een website zoals in de openingsposting staat gaat verbieden zullen zij dat ervaren als een aanval, zelfs als een persoonlijke aanval. Het is binnen de psychiatrie maar al te bekend dat dat geen gunstige resultaten oplevert.
maar ook is bekend dat grenzen gesteld moeten worden. hier ligt naar mijn mening een grens en is de overheid verplicht mensen hier tegen te beschermen.

groet, Sytze
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk niet dat iemand door zo'n site zwaar ondergewicht kan krijgen. Waarschijnlijk zit een deel van de ziekte in de genen en moet dat ook nog geactiveerd worden gedurende de jeugd. Ik denk dat de patiënten dan pas op deze sites komen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

diëten uitgewisseld. Het is ook iets minder onschuldig dan je doet voorkomen.
oh ik neem dit echt niet lichtzinnig op. Dit is inderdaad een erg groot probleem.
naar Een vandaag:
Volgens deskundigen sterft er in ons land elke week wel een meisje aan de gevolgen van anorexia. De vermageringsziekte is daarmee de meest dodelijke psychische aandoening.
De meisjes zijn vaak erg onzeker over zichzelf. de persoon die ik ken vertoond kleine symptomen zoals handen voor het gezicht houden. spiegel afplakken etc. Ook houden ze zichzelf voor de gek met: "over 1 maand ben ik weer op gewicht en zal ik er mee ophouden"

nee geloof me, DIt is een heftige psychiatrische aandoening en dit neem ik maar al te serieus.

groet, Sytze
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

sytze schreef:maar ook is bekend dat grenzen gesteld moeten worden. hier ligt naar mijn mening een grens en is de overheid verplicht mensen hier tegen te beschermen.

groet, Sytze
Wat is volgens jou dan wel zo zinnig aan een 'beschermend verbod'?
ik schreef in mijn vorige posting dat dit juist averechts werkt.
Jij gaat uit van je morele overtuigingen en gevoelens, maar daardoor zie je klaarblijkelijk over het hoofd in welk een toestand de betreffende mensen verkeren.

-Thelonious Monk
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

>Edwin< schreef:
sytze schreef:maar ook is bekend dat grenzen gesteld moeten worden. hier ligt naar mijn mening een grens en is de overheid verplicht mensen hier tegen te beschermen.

groet, Sytze
>Edwin< schreef, ik schreef in mijn vorige posting dat dit juist averechts werkt
ja en hier ben ik het mee eens. maar ook binnen de psychiatrie worden er dingen verboden. dingen zoals drugs en alcohol bijv. dit omdat het de behandeling vertraagd of dermate beperkt dat de behandeling niet meer zinnig is. Hierbij geld ook: verbieden is nodig. op de volgende quote ga ik in waarom verbieden nodig is:
Wat is volgens jou dan wel zo zinnig aan een 'beschermend verbod'?
Mensen worden vaak met aanleg voor deze aandoening geboren. mensen gaan minder eten rond hun 15e levensjaar. (vaak) tot soms extreem gedrag van het niet eten voor 2 weken. Ook komt vaak boulimia opspelen. Maar zodra jongeren bang zijn betrapt te worden of ze vallen niet meer af gaan ze vaak op internet rondstruinen. Hier komen ze dan zulke "pro-ana site's tegen met van allerlei tips. + ze stimuleren elkaar vaak tot de dood toe. en dit laatste vind ik het kwalijkst. bepaalde forums waar mensen elkaar blijven pushen af te blijven vallen. vandaar een beschermend verbod.

Jij gaat uit van je morele overtuigingen en gevoelens, maar daardoor zie je klaarblijkelijk over het hoofd in welk een toestand de betreffende mensen verkeren.
Dit heb je helemaal fout begrepen. Ik heb iemand een tijd lang bestudeerd en heb hier conclusies uit kunnen trekken. Maar inderdaad komt er ook een gevoels iets bij, maar dit lijkt me logisch bij zo'n onderwerp. Ik weet erg goed in wat voor toestand deze mensen verkeren. Natuurlijk: iedereen in een andere toestand. maar bij de over het algemeen extreme gevallen is het noodzakelijk dat er een psycholoog of eventueel een ziekenhuis opname bij komt kijken.
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

In de VS, Engeland,Austraiië en ook Duitsland heeft men al vaak genoeg enkele van zulke sites verboden gemaakt, met als pijnlijk gevolg dat de hulpverlenende instanties de grip op hun meest hardnekkige anorexia nervosa patiënten nog verder kwijt raakten. Het verbieden van zulke sites blijkt dus vooral averechts te werken.

-Thelonious Monk
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

>Edwin< schreef:In de VS, Engeland,Austraiië en ook Duitsland heeft men al vaak genoeg enkele van zulke sites verboden gemaakt, met als pijnlijk gevolg dat de hulpverlenende instanties de grip op hun meest hardnekkige anorexia nervosa patiënten nog verder kwijt raakten. Het verbieden van zulke sites blijkt dus vooral averechts te werken.
heb je hier misschien bepaalde links naar? En cijfers over hoeveel meer of hoeveel minder mensen in deze desbetreffende landen zijn omgekomen aan deze ziekte?

groet, Sytze
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sytze schreef:
wanneer je een website zoals in de openingsposting staat gaat verbieden zullen zij dat ervaren als een aanval, zelfs als een persoonlijke aanval. Het is binnen de psychiatrie maar al te bekend dat dat geen gunstige resultaten oplevert.
maar ook is bekend dat grenzen gesteld moeten worden. hier ligt naar mijn mening een grens en is de overheid verplicht mensen hier tegen te beschermen.

groet, Sytze
Je zegt het al Sytze, volgens 'jouw' mening.

Wat mag de overheid allemaal doen om mensen te beschermen volgens jou? Geen alcohol meer, geen tabac (volgens de Jelinek kliniek zijn er in 2009 in totaal 23.968 mensen overleden door alcohol, tabak en drugs)
meer, geen Marajuana meer, geen auto's en motoren meer (bijna 800 doden vorig jaar), geen vet meer, verboden te schaatsen (1300 gewonden in twee weken), zeg het maar?

Er vallen 5 doden door anorexia per jaar.
Laatst gewijzigd door Fish op 29 feb 2012 00:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

Misschien moet je (ex-)anorexiapatiënten horen over zulke sites, zij weten het beste wat de invloed/geen invloed van zo een site is.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Wat mag de overheid allemaal doen om mensen te beschermen volgens jou?
mensen met een psychiatrische ziekte beschermen. door bijv. websites die deze ziekte stimuleren en misschien zelfs activeren verbieden en dus afschermen.
Geen alcohol meer, geen tabac (volgens de Jelinek kliniek zijn er in 2009 in totaal 23.968 mensen overleden door alcohol, tabak en drugs)
meer, geen Marajuana meer, geen auto's en motoren meer (bijna 800 doden vorig jaar), geen vet meer, verboden te schaatsen (1300 gewonden in twee weken), zeg het maar?
Dit is totaal anders, websites blokkeren is niet moeilijk te realiseren. De overheid zou dit zo kunnen uitvoeren. (in vergelijking met de voorbeelden die jij noemt) daarbij zijn er maatregelen tegen alcohol, tabac, marajuana en zijn er verkeersregels en zijn er veiligheidsmaatregelen (en zo niet moeten die er ook komen) voor schaatsers. maar welke maatregelen zijn er tegen dit soort websites? Mijn mening is verbieden. Hoe het overgrote deel van Nederland denkt weet ik niet.
Er vallen 5 doden door anorexia per jaar.
graag een bronvermelding! een vandaag bericht namelijk over 1 overleden meisje per week.
Ik denk niet dat iemand door zo'n site zwaar ondergewicht kan krijgen. Waarschijnlijk zit een deel van de ziekte in de genen en moet dat ook nog geactiveerd worden gedurende de jeugd. Ik denk dat de patiënten dan pas op deze sites komen.
ja en hier stimuleren ze elkaar vervolgens het graf in. op bepaalde forums. Dit vind ik niet kunnen.
Misschien moet je (ex-)anorexiapatiënten horen over zulke sites, zij weten het beste wat de invloed/geen invloed van zo een site is.
precies! misschien dat er mensen zijn op dit forum die er meer ervaring mee hebben? het zou fijn zijn als die hun mening willen delen met ons!

groet, Sytze
Plaats reactie