Dat is een politieke visie die je nauwelijks kwijt kunt in het links rechts gepolariseerde nederlandse politieke bestel. Het van staat afhanleijke links ligt mij niet, Het van geld en economie doorspekte denken van de VVD ligt mij niet. Alleen het CDA beweegt zich in het midden maar waait telkens met de politieke windrichting van het moment mee. Een strategische maar zeer laffe positie. Daarnaast is het CDA een christelijke partij terwijl ik als atheïst religie in de privé sfeer wil terugdringen. Ik dacht altijd dat de C in het CDA niet veel om het lijf had maar ben ernstig geschokt nu blijkt dat die partij met te veel macht ons steeds weer terug wil brengen in het middeleeuwse religieuze keurslijf. In D66 kon ik me met mijn standpunt aardig vinden maar ook die partij blijkt erg flexibel te zijn als het op regeren aankomt. Toch blijf ik sympathie voor die partij houden.
Maar er is sterke concurrentie op komst. Femke kondigt aan dat Groenlinks een liberalere koers moet gaan varen. GL is progressief en heeft mens en milieu hoog in het vaandel.
Maar het feit dat ze links zijn en dus, in mijn visie zelfredzaamheid niet direct stimuleren hield mij tegen. Maar nu Femke een pleidooi houdt voor sociaal-individualisme voorzie ik een zéér positieve wending van Groenlinks.
Enkele citaten (uit NRC 11 en 12 oktber)
GroenLinks moet de komende jaren het liberalisme omarmen en afstand nemen van de oude sociaal-economische opvatting van staatspaternalisme.
Halsema, die vorige maand al ,,een linkse lente'' aankondigde, is voorstander van een liberale koers van de partij.
,,Aangezien individualisering in toenemende mate gold als een rechts en paars project, reageerden veel linkse oppositionele politici door in collectivisme en pleidooien voor overheidsingrijpen te vluchten.'' Halsema neemt afstand van de koers die de partij tot nu toe volgde: ,,De huidige verzorgingsstaat kweekt afhankelijkheid en inactiviteit door de traditionele nadruk op inkomenssteun. ''
sociaal-individualisme, ,,een ferm politiek verzet tegen de heersende uitleg van individualisme als consumentisme en egoïsme''.
Halsema schrijft dat GroenLinks geen eigen opvatting heeft ontwikkeld over sociaal-economische vrijheid. Er is ,,leentjebuur gespeeld'' bij de sociaal-democraten die een voorkeur hebben voor ,,bevoogdende staatsarrangementen''. Daardoor zijn burgers te afhankelijk gemaakt van de overheid.
Ik wil de vrijzinnige traditie van links laten herleven. In de jaren negentig, onder paars, lag grote nadruk op het markt-liberalisme en het markt-consumentisme. Bij links was er daardoor een sterke behoefte aan het benadrukken van gemeenschapszin en betrokkenheid van de overheid. Onder Balkenende gaat het om disciplinering van burgers, van migranten. Juist nu vind ik het noodzakelijk nadruk te leggen op de emancipatiegedachte van de jaren zeventig, op de mogelijkheid van bevrijding. Ik heb al geruime tijd het gevoel dat vooral GroenLinks de culturele vrijheden van mensen wil bewaren.''
Je moet ook een open oog hebben voor de afhankelijkheid die de staat creërt. Ik vind het niet terecht dat je bijstandsmoeders verplicht om te gaan werken voor een bijstandsuitkering. Maar ik vind ook dat je erop moet letten dat regelingen mensen niet opsluiten in afhankelijkheid van de bijstand.''
,,Ik leg er een nieuw fundament onder door die nadruk op vrijzinnigheid.''
Ik ben liefhebber van de moderne, geïndividualiseerde samenleving waarin burgers veel vrijheden toevallen. Ik wens dat niet terug te draaien. GroenLinks is niet de aangewezen partij voor mensen die terugwillen naar een traditionele, hiërarchische samenleving.''
Ik hoop van harte dat ze haar ideeën binnen Groenlinks voeten kan geven en dat ik het in een nieuw verkiezingsprogramma zal aantreffen.Onze belangrijkste groene maatregel die we bepleiten is vergroening van de belastingheffing. Je creëert voorwaarden voor ander gedrag. Dat geheven vingertje brengt mensen niet op andere gedachten.''