Liberalist Femke Halsema

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard
Bevlogen

Liberalist Femke Halsema

Bericht door Gerard »

Ik noem mezelf politiek gezien een progressieve liberaal.
Dat is een politieke visie die je nauwelijks kwijt kunt in het links rechts gepolariseerde nederlandse politieke bestel. Het van staat afhanleijke links ligt mij niet, Het van geld en economie doorspekte denken van de VVD ligt mij niet. Alleen het CDA beweegt zich in het midden maar waait telkens met de politieke windrichting van het moment mee. Een strategische maar zeer laffe positie. Daarnaast is het CDA een christelijke partij terwijl ik als atheïst religie in de privé sfeer wil terugdringen. Ik dacht altijd dat de C in het CDA niet veel om het lijf had maar ben ernstig geschokt nu blijkt dat die partij met te veel macht ons steeds weer terug wil brengen in het middeleeuwse religieuze keurslijf. In D66 kon ik me met mijn standpunt aardig vinden maar ook die partij blijkt erg flexibel te zijn als het op regeren aankomt. Toch blijf ik sympathie voor die partij houden.
Maar er is sterke concurrentie op komst. Femke kondigt aan dat Groenlinks een liberalere koers moet gaan varen. GL is progressief en heeft mens en milieu hoog in het vaandel.
Maar het feit dat ze links zijn en dus, in mijn visie zelfredzaamheid niet direct stimuleren hield mij tegen. Maar nu Femke een pleidooi houdt voor sociaal-individualisme voorzie ik een zéér positieve wending van Groenlinks.
Enkele citaten (uit NRC 11 en 12 oktber)
GroenLinks moet de komende jaren het liberalisme omarmen en afstand nemen van de oude sociaal-economische opvatting van staatspaternalisme.
Halsema, die vorige maand al ,,een linkse lente'' aankondigde, is voorstander van een liberale koers van de partij.
,,Aangezien individualisering in toenemende mate gold als een rechts en paars project, reageerden veel linkse oppositionele politici door in collectivisme en pleidooien voor overheidsingrijpen te vluchten.'' Halsema neemt afstand van de koers die de partij tot nu toe volgde: ,,De huidige verzorgingsstaat kweekt afhankelijkheid en inactiviteit door de traditionele nadruk op inkomenssteun. ''
sociaal-individualisme, ,,een ferm politiek verzet tegen de heersende uitleg van individualisme als consumentisme en egoïsme''.
Halsema schrijft dat GroenLinks geen eigen opvatting heeft ontwikkeld over sociaal-economische vrijheid. Er is ,,leentjebuur gespeeld'' bij de sociaal-democraten die een voorkeur hebben voor ,,bevoogdende staatsarrangementen''. Daardoor zijn burgers te afhankelijk gemaakt van de overheid.
Ik wil de vrijzinnige traditie van links laten herleven. In de jaren negentig, onder paars, lag grote nadruk op het markt-liberalisme en het markt-consumentisme. Bij links was er daardoor een sterke behoefte aan het benadrukken van gemeenschapszin en betrokkenheid van de overheid. Onder Balkenende gaat het om disciplinering van burgers, van migranten. Juist nu vind ik het noodzakelijk nadruk te leggen op de emancipatiegedachte van de jaren zeventig, op de mogelijkheid van bevrijding. Ik heb al geruime tijd het gevoel dat vooral GroenLinks de culturele vrijheden van mensen wil bewaren.''
Je moet ook een open oog hebben voor de afhankelijkheid die de staat creërt. Ik vind het niet terecht dat je bijstandsmoeders verplicht om te gaan werken voor een bijstandsuitkering. Maar ik vind ook dat je erop moet letten dat regelingen mensen niet opsluiten in afhankelijkheid van de bijstand.''
,,Ik leg er een nieuw fundament onder door die nadruk op vrijzinnigheid.''
Ik ben liefhebber van de moderne, geïndividualiseerde samenleving waarin burgers veel vrijheden toevallen. Ik wens dat niet terug te draaien. GroenLinks is niet de aangewezen partij voor mensen die terugwillen naar een traditionele, hiërarchische samenleving.''
Onze belangrijkste groene maatregel die we bepleiten is vergroening van de belastingheffing. Je creëert voorwaarden voor ander gedrag. Dat geheven vingertje brengt mensen niet op andere gedachten.''
Ik hoop van harte dat ze haar ideeën binnen Groenlinks voeten kan geven en dat ik het in een nieuw verkiezingsprogramma zal aantreffen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Raoul
Contacteer:

Bericht door Raoul »

De aankomende gemeente verkiezing is de eerste keer dat ik mijn stem mag uitbrengen. Nu zit ik ongeveer met hetzelfde probleem ik was 100% voorstander van D66 maar toen ze besloten mee te regeren nadat ze eerst hadden gezegd "dat gaan we niet doen" heb ik D66 minder hoog zitten. De uitersten zoals vvd en sp vind ik allebij iets doorgeschoten in hun ideeën. Pvda en Groen links genieten mijn voorkeur op het moment.

Dat Groen links wat meer doorschuift naar het midden vind ik helemaal niet erg, de sp kan best zelf op links de 'rode rakker' uithangen.
Waag eerst in jezelf te geloven, want wie niet in zichzelf gelooft liegt altijd. 'Nietzsche' (uit: Aldus sprak Zarathoestra)
PietV.
Erelid

Re: Liberalist Femke Halsema

Bericht door PietV. »

GH schreef: Ik hoop van harte dat ze haar ideeën binnen Groenlinks voeten kan geven en dat ik het in een nieuw verkiezingsprogramma zal aantreffen.
Het klinkt als nieuw-flinks. De koers die Felix Rottenberg ook beoogde. Opschuiven naar het midden en proberen alle twijfelaars naar zich toe te halen.

Ik herken trouwens D66 niet meer. Het lijkt wel een dependanche van VVD. Bert Bakker roert zich af en toe. Pechtold spreekt en zwijgt eerbiedig. Het nieuwe zorgstelsel werd nagenoeg kritiekloos door D66 ondersteund. Alleen dat gemekker over onderwijs van D66 daar word ik wel eens sikkeneurig van. En bestuurlijke hervormingen daar praten we niet eens over. Het lijkt wel of deze partij elk contact met de maatschappij is verloren. Nog even en Lousewies gaat voor in gebed om het CDA hier mee een plezier te kunnen doen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Raoul
Contacteer:

Bericht door Raoul »

Als ik op ze zou stemmen zou dat juist vanwege onderwijs zijn. Op het moment besteden de meeste partijen meer aandacht aan onderwijs, bestuurlijke vernieuwing is ook niks nieuws te halen afgezien van gekozen burgemeester en gekozen premier. En dat waren de belangrijkste punten.
De fout was om mee te gaan regeren met zes zetels. Ze hadden lekker in de oppositie moeten gaan zitten en het beleid van de dan mogelijke SGP, CDA, VVD afzeiken. Als je het zo bekijkt ben ik maar al te blij dat ze het schoothondje van Balkenende zijn geworden.
Waag eerst in jezelf te geloven, want wie niet in zichzelf gelooft liegt altijd. 'Nietzsche' (uit: Aldus sprak Zarathoestra)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik ben nooit gecharmeerd geweest van Groen Links; net even te links. Waarschijnlijk voelen ze nu de hete adem in de nek van de SP en willen meer zieltjes verkrijgen door op te schuiven naar het midden. Misschien gokken ze erop dat PVDA de grootste partij wordt en dat zij dan kunnen meeregeren samen met SP en/of D66.
Je moet ook een open oog hebben voor de afhankelijkheid die de staat creërt. Ik vind het niet terecht dat je bijstandsmoeders verplicht om te gaan werken voor een bijstandsuitkering. Maar ik vind ook dat je erop moet letten dat regelingen mensen niet opsluiten in afhankelijkheid van de bijstand.''
Was het niet de bedoeling om bijstandsmoeders in te schakelen in de kinderopvang? Op zich geen slecht idee; helemaal niet als opvang plaatsvind bij grote bedrijven. Misschien dat ze op zo'n manier kans maken om bij een bedrijf aan de slag te gaan. Iets meer betalen dan de bijstand kan gecompenseerd worden door het bedrijfsleven. Kinderopvang is al gruwelijk duur en voor velen niet meer te betalen.
Ik ken persoonlijk een aantal mensen die werkloos zijn en zeggen: 'Voor 100 euro meer dan mijn uitkering ga ik niet werken.' Ik ben het daar niet mee eens. Je moet toch ergens beginnen, opbouwen en doorgroeien. De keuze wel of niet gaan werken mag niet al te makkelijk zijn. Wel willen werken en geen werk kunnen vinden is een heel ander verhaal.

PVDA had de kans om te gaan regeren met CDA maar trok zich terug. Ik vind dat je als partij voor regeren niet kan weglopen. We wisten allemaal dat we de komende jaren erop achteruit zouden gaan en dan ben je als partij al snel niet echt meer geliefd.

VVD had mijn voorkeur vanwege het streven naar een goede economie; wat voor mij de basis is voor extra geld kunnen besteden aan belangrijke zaken als milieu. Op dit moment doen ze het naar mijn mening niet goed en zijn veel te ver doorgeslagen wat bezuinigingen betreft.

D66 heeft niet het lef om een hard standpunt in te nemen en draait gemakkelijk bij.

CDA en overige christelijke partijen hebben mijn voorkeur al helemaal niet.

Wordt nog moeilijk kiezen vrees ik. Ben benieuwd wat de partijen bij de volgende verkiezingen weer beloven en belangrijker: Wat ze waar zullen maken. Er is ooit onderzoek naar gedaan en ik meen dat het percentage iets van 15% was. [/quote]
Plaats reactie