De evangelisten krijgen te weinig aanmeldingen
Moderator: Moderators
De evangelisten krijgen te weinig aanmeldingen
Als fervente evangelisatie tegenstander. Zit ik met regelmaat te knarsetanden. Als er weer een aankondiging is van massale colportage. Waarbij de argeloze voorbijganger zich uit de voeten moet maken omdat er ineens een stoet gebrainwashte zendelingen opduiken. Die de aangeleerde blijde boodschap ter plekke uitdelen.
Op je deur kan je een sticker plakken. Maar in het centrum van de stad ben je toch het haasje. Kritische vragen daar zitten ze vaak niet op te wachten. De snelheid waarmee ze doorlopen en 5 meter verder het volgende slachtoffer bespringen is een teken aan de wand. De reli-adrenaline klotst bijna zichtbaar in hun lichaam.
Twee grootschalige evenementen zijn gelukkig geschrapt. Eerst was er het plan om Rotterdam (Ahoy 2 juni) te veroveren. Te weinig aanmeldingen. En nu lukt het niet in Amsterdam (Soul in the City). De EO jongerendag moest het met 5000 jongeren minder doen. Zou dit een teken aan de wand zijn. Of een tijdelijke dip, die te maken heeft met andere zaken. En leveren de diverse scholen straks weer verse ladingen evangelisten af.
Wat is jullie verwachting?
Op je deur kan je een sticker plakken. Maar in het centrum van de stad ben je toch het haasje. Kritische vragen daar zitten ze vaak niet op te wachten. De snelheid waarmee ze doorlopen en 5 meter verder het volgende slachtoffer bespringen is een teken aan de wand. De reli-adrenaline klotst bijna zichtbaar in hun lichaam.
Twee grootschalige evenementen zijn gelukkig geschrapt. Eerst was er het plan om Rotterdam (Ahoy 2 juni) te veroveren. Te weinig aanmeldingen. En nu lukt het niet in Amsterdam (Soul in the City). De EO jongerendag moest het met 5000 jongeren minder doen. Zou dit een teken aan de wand zijn. Of een tijdelijke dip, die te maken heeft met andere zaken. En leveren de diverse scholen straks weer verse ladingen evangelisten af.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Re: De evangelisten krijgen te weinig aanmeldingen
PietV. schreef:Wat is jullie verwachting?
Geen idee eigenlijk, heb wel het idee dat de fanatiekelingen aan leden winnen.
Zie ook dat de kinderen van de Marokanen die hier veertig vijftig jaar geleden kwamen wonen, in tegenstelling tot hun ouders, tegenwoordig lange baarden laten groeien, en vrijdags in een jurk naar de moskee gaan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
siger
Die derde generatie immigranten heeft de integratie gemist door de oorlogen in het Midden-Oosten van de jaren zestig en de daaropvolgende petroleumperikelen. Ik weet niet of er een gelijkaardige frustratie is om (Europese) christenen gek te maken.Fish schreef:PietV. schreef:Wat is jullie verwachting?
Geen idee eigenlijk, heb wel het idee dat de fanatiekelingen aan leden winnen.
Zie ook dat de kinderen van de Marokkanen die hier veertig vijftig jaar geleden kwamen wonen, in tegenstelling tot hun ouders, tegenwoordig lange baarden laten groeien, en vrijdags in een jurk naar de moskee gaan.
Laatst las ik in het regionale dagblad een paginabreed artikel waarin stond dat het aankomende jaar al één op de drie (voornamelijk katholieke) kerken moeten sluiten wegens geldgebrek. De kerken lopen leeg. Zelfs onder de ouderen van nu is er nog maar weinig animo. Tot voor kort was dat nu juist de groep die bleef komen. Het gaat nu dus heel erg snel. Ook onder de protestanten neemt het aantal gestaag af, maar veel langzamer dan bij de katholieken. Alleen de zwaar orthodoxen, de evangelicals op angelsaxische leest geschoeid en de Islam ontspringen nu nog redelijk de dans. Logisch ook. Wanneer vrijwel iedere (voormalig) gelovige het zinkende schip verlaat blijven vanzelf alleen de meest gebrainwashte dogmatici onder hen over.
Zie hier wat er zoal in de regio Gelderland gaande is op het gebied van het sluiten van kerken.
Maar goed. We hadden het niet over katholieken, maar over evangelisten. Het zijn vooral de zogenaamde migrantenkerken die het nog aardig blijven doen, maar onder autochtonen is het instituut kerk voor het overgrote merendeel een gepasseerd station.
Zie hier wat er zoal in de regio Gelderland gaande is op het gebied van het sluiten van kerken.
Maar goed. We hadden het niet over katholieken, maar over evangelisten. Het zijn vooral de zogenaamde migrantenkerken die het nog aardig blijven doen, maar onder autochtonen is het instituut kerk voor het overgrote merendeel een gepasseerd station.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
De link blijft bij het artikel uit de buurt. Maar het zijn inderdaad de die-hards die overblijven. Of deze over hun hoogtepunt heen zijn. Ondanks de enorme geldstromen die ze vaak te besteden hebben. Dat valt niet direct te voorspellen. Maar het is interessant genoeg om deze signalen op te pakken. Of de bereidheid aan het afnemen is. Maar helaas onderzoek naar dit soort fenomenen ben ik nog niet tegen gekomen. En of het daadwerkelijk iets oplevert in de westerse wereld. Als er eentje tussen zit dan kent "heel" Nederland die persoon. Via de hun welgezinde media circuleren deze verhalen gauw rond. Maar wat zijn de percentages?Fjedka schreef: Logisch ook. Wanneer vrijwel iedere (voormalig) gelovige het zinkende schip verlaat blijven vanzelf alleen de meest gebrainwashte dogmatici onder hen over.
Als je googelt kom je soms dingen tegen die erg apart zijn.Evangelisatie Tip #8 Blijf niet te lang hangen bij mensen die enorm vage discussies aangaan zonder eind. De tegenstander van God wil je vertragen!
http://www.evangelisatie-training.nl/evangelisatie-tips" onclick="window.open(this.href);return false; .
Ik weet het. Wanneer het artikel on-line had gestaan had ik er zeker naar gelinkt, maar dat is blijkbaar niet het geval. Dit artikel in Trouw heb ik echter wel kunnen vinden, waarin sprake is van een geschatte 25-30% gesloten kerken (katholiek en protestants) in de aankomende tien jaar.De link blijft bij het artikel uit de buurt.
Artikel schreef:Tien jaar geleden telde de Protestantse Kerk in Nederland naar schatting 2930 kerkgebouwen. In 2009 waren dat nog 2600 - bijna vijftien procent minder. De komende tien jaar zal nog eens 25 tot 30 procent van alle kerken (protestants én katholiek) in Nederland sluiten
Neem een kijk in eerste de beste gereformeerde of protestantse kerken. Allemaal oude dames wachtend op hun heiland en man.
Hoe meer extremisme in kerken en moskeeën, is een teken van krimp. Laten we het positief houden.
Hoe meer extremisme in kerken en moskeeën, is een teken van krimp. Laten we het positief houden.
Ik vind het zeer positief dat het geloof een stille dood sterft in de lage landen. Het is niet zo dat kerken leeg lopen omdat ze orthodoxer worden, maar het is omdat ze leeg lopen dat ze orthodoxer worden. Zo raken ze langzaam maar zeker steeds meer van de wereld vervreemd.
Fjedka schreef:Ik vind het zeer positief dat het geloof een stille dood sterft in de lage landen. Het is niet zo dat kerken leeg lopen omdat ze orthodoxer worden, maar het is omdat ze leeg lopen dat ze orthodoxer worden.
Ik zou bijna zeggen Amen!!! :P
Maar inderdaad je hebt gelijk, Wij atheïsten hoeven het werk haast niet meer te doen, de kerkelijke instituties doen het werk zelf wel.
Ach, we kunnen ze altijd een handje blijven helpen en de wereld is groter dan ons kikkerlandje, dus er is nog werk genoeg. Gelukkig krijgen steeds meer mensen toegang tot internet en vrije informatie en ben ik er van overtuigd dat dit ook in continenten als Afrika hoe langer hoe meer zijn weerslag gaat krijgen op de emancipatie van rationeel denken. Educatie zij de glorie.
Reden, wetenschap, emancipatie, individualisme en atheïsme. Is het recept voor een herstart van de mensheid en toegang tot werkelijke beschaving van solidariteit en vrede.Fjedka schreef:Ach, we kunnen ze altijd een handje blijven helpen en de wereld is groter dan ons kikkerlandje, dus er is nog werk genoeg. Gelukkig krijgen steeds meer mensen toegang tot internet en vrije informatie en ben ik er van overtuigd dat dit ook in continenten als Afrika hoe langer hoe meer zijn weerslag gaat krijgen op de emancipatie van rationeel denken. Educatie zij de glorie.
Laatste brainfart, ik ga nu slapen. Welterusten mensen
Sleep tight. All is getting better. 
Klopt inderdaad daad alleen de orthodoxen overblijven, ik moest meteen aan de volgende lijst denken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... itplaatsen
De grootste en nieuwste kerken zijn allemaal refokerken..
De grootste en nieuwste kerken zijn allemaal refokerken..
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess
Ik heb vanavond net begrepen dat God vertrokken is naar Jorwerd.PietV. schreef:Twee grootschalige evenementen zijn gelukkig geschrapt. Eerst was er het plan om Rotterdam (Ahoy 2 juni) te veroveren. Te weinig aanmeldingen. En nu lukt het niet in Amsterdam (Soul in the City). De EO jongerendag moest het met 5000 jongeren minder doen. Zou dit een teken aan de wand zijn. Of een tijdelijke dip, die te maken heeft met andere zaken. En leveren de diverse scholen straks weer verse ladingen evangelisten af.
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/406 ... in_jorwert" onclick="window.open(this.href);return false;
(Laat 'm daar maar blijven..)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford