Knessetlid verscheurt Nieuwe Testament

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Knessetlid verscheurt Nieuwe Testament

Bericht door Maria »

In reactie op een christelijke c.q. messiaans Joodse provocatie waarbij verschillende Knessetleden een exemplaar van het Nieuwe Testament kregen toegezonden met een begeleidende brief waarin duidelijk gemaakt werd dat Joden zich moeten bekeren tot het christendom heeft Michael Ben Ari van de rechtse religieuze partij Nationale Unie vandaag (18 juli 2012) het Nieuwe Testament verscheurd
Is het verscheuren van een deel van de Bijbel wel of niet terecht?
(Openbaar als reactie en door Joodse ogen gezien?)
Wel of niet beledigend?
Heeft het wel of niet met wellevendheid te maken?
Wel of niet de sowieso een juiste reactie?
Nu, speciaal in dit geval, ook politiek/diplomatiek gezien?
De zoveelste provocatie van christelijke missionarissen
De toezending van het Nieuwe Testament aan Joodse Knessetleden is de zoveelste provocatie van christelijke missionarissen in Israël. Meestal gebeuren christelijke zendingspraktijken onder onwetende Joden die te weinig van het Jodendom afweten en zo een makkelijke prooi zijn voor de zendelingen. Maar onlangs gingen christelijke missionarissen nog een stapje verder door Israëlische overheidspapier en een afbeelding van het gemeentewapen van een Israëlische stad te gebruiken om een missionaire activiteit in Australië te promoten en om missionaire boekjes te verspreiden. Zo werd ten onrechte de indruk gewekt dat de staat Israël deze activiteiten steunt.
Het discussiepunt wordt al in dit artikel besproken.
Velen spreken er schande van en zeggen dat zo'n actie in het tolerante Israël niet mag. Maar in hoeverre moet je christelijke zending in Israël tolereren? Waar ligt de grens? Joden bekeren bekeren tot het christendom betekent een einde maken aan het Joodse volk. Moeten Joden dan zo tolerant zijn om christenen hierbij te helpen?!
Uitgebreider lezen :
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... ament.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Over evangelisatie, wel of niet, kunnen veel verschillende meningen zijn.
Dat heeft alles met vrijheid van meningsuiting te maken en wat men daaronder verstaat.
Echter op deze manier, haast frauduleus te werk gaan om valse indrukken te wekken, door op de media te rekenen en zo aandacht en discussie uit te lokken, vind ik buiten alle proporties.
Laatst gewijzigd door Maria op 19 jul 2012 11:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Re: Knessetlid verscheurt Nieuwe Testament

Bericht door Maria »

Mijn mening hierover moge duidelijk zijn.
Ik vind het verscheuren van het NT zwaar overdreven en getuigen van weinig gevoel voor diplomatie.
Het protest in het parlement tegen de praktijken van degelijke manier van evangelistie had anders gekund.
Maar ik kan het, met deze achtergrond gegevens, zeker wel begrijpen.
Een vraag aan gelovigen, die vinden dat dit moet kunnen, als je wil evangeliseren en resultaten wil boeken.

Moeten we het gezegde, "in oorlog en in de liefde is alles geoorloofd" uitbreiden met "in evangelistatie"?
aton

Bericht door aton »

Mariakat schreef:Mijn mening hierover moge duidelijk zijn.
Ik vind het verscheuren van het NT zwaar overdreven en getuigen van weinig gevoel voor diplomatie.
Het protest in het parlement tegen de praktijken van degelijke manier van evangelistie had anders gekund.
Maar ik kan het, met deze achtergrond gegevens, zeker wel begrijpen.
Een vraag aan gelovigen, die vinden dat dit moet kunnen, als je wil evangeliseren en resultaten wil boeken.

Moeten we het gezegde, "in oorlog en in de liefde is alles geoorloofd" uitbreiden met "in evangelistatie"?
Het is in elk geval voor een vrome jood een zeer grote belediging hem een exemplaar van het N.T. te overhandigen. Zelf zijn de vrome joden reeds 1700 jaar kop van jut door dit schrijfsel. Het gemis aan inleving en diplomatie komt wel van de kant van die idiote christenen. Van mijn kant konden ze nog een schop onder hun kont erbij krijgen.
Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans »

Goede reactie van aton.

Verder vind ik zowel het evangeliseren (hoewel dat in australie misleiding was) als het verscheuren van de het nt onder de vrijheid van meningsuiting vallen. Al lijkt de knesset me niet de uitgelezen plek om dat te doen, in dat verband is het verscheuren van het nt een logische reactie.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess
aton

Bericht door aton »

Juglans schreef:Goede reactie van aton.

Verder vind ik zowel het evangeliseren (hoewel dat in australie misleiding was) als het verscheuren van de het nt onder de vrijheid van meningsuiting vallen. Al lijkt de knesset me niet de uitgelezen plek om dat te doen, in dat verband is het verscheuren van het nt een logische reactie.
Moet je de voorgeschiedenis kennen, dan zou je dit wel begrijpen. Men zit daar al met het probleem van de extreem orthodoxen, komen die van Efteling er nog een schep bovenop doen. Dat ze van mijn part aan alle deuren gaan bellen. Kijken hoever ze zullen geraken met hun vrije meningsuiting.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dat er overal begrip bestaat voor deze parlementariër is duidelijk.
Maar hier lopen heel gevoelsmatig meerdere dingen door elkaar, waardoor het moeilijk rationeel te blijven.

http://www.cbsnews.com/8301-501713_162- ... testament/" onclick="window.open(this.href);return false;
Government spokesman Mark Regev said, "We totally deplore this behavior and condemn it outright. This action stands in complete contrast to our values and our traditions. Israel is a tolerant society, but we have zero tolerance for this despicable and hateful act."
Jinny

Bericht door Jinny »

Bedenk je eens hoe de mannenbroeders vd SGP zouden reageren indien ze een koran in hun handen gedwongen krijgen?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Dat kan men zich afvragen.
Als het nou CIP leden zouden zijn zou ik zeggen; stigmata.

De knessetmeneer scheurt maar fijn boekjes aan reepjes als ie daar zin in heeft, het wekt niet direct mijn sympathie op maar goed, daar is het de man ook niet om te doen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Mariakat schreef:
Is het verscheuren van een deel van de Bijbel wel of niet terecht?
(Openbaar als reactie en door Joodse ogen gezien?)
Wel of niet beledigend?
Heeft het wel of niet met wellevendheid te maken?
Wel of niet de sowieso een juiste reactie?
Nu, speciaal in dit geval, ook politiek/diplomatiek gezien?
Die man heeft een boek ontvangen wat hij niet op prijs stelt. Dan mag het toch verscheurd worden. Of moet hij zijn blijdschap laten zien en die agressieve christelijke colporteurs nog een hart onder de riem steken ook. De Bijbel is inmiddels zijn eigendom en hij mag er mee doen wat hij wil. Zou er ook zoveel kabaal zijn als er een telefoonboek in het spel zou zijn.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
aton

Bericht door aton »

PietV. schreef: Die man heeft een boek ontvangen wat hij niet op prijs stelt. Dan mag het toch verscheurd worden. Of moet hij zijn blijdschap laten zien en die agressieve christelijke colporteurs nog een hart onder de riem steken ook. De Bijbel is inmiddels zijn eigendom en hij mag er mee doen wat hij wil. Zou er ook zoveel kabaal zijn als er een telefoonboek in het spel zou zijn.
En daarbij, die christenen hebben daar nooit éne sjekel auteursrechten voor betaald. OK, tot daar toe, alhoewel ... maar ze hebben die dan nog slecht vertaald op de koop toe. En zeker die sequel, maj maj, die slaat nergens op.
siger

Bericht door siger »

Wat me wel bijzonder verheugt is de schok die doorheen de Christian Right in de US moet gegaan zijn.
Daar staan ze nu, de advocaten van het bijbelse jodendom, van Israel als de ultieme natte droom voor wie hoopte dat Jezus Christus zal nederdalen om die heidenen in het plat Texaans hun welverdiende vet te geven.

En plots zijn die joden helemaal geen vanzelfsprekend christenverhaal meer. Denk aan al de geplande rondleidingen met ontbijt inbegrepen langs wonderlijk bloeiend gemaakte woestijnen en stenenwerpende jeugd en sakkerende oudjes in de West-Oever. Bedenk de reisfolders die nu allemaal aangepast moeten worden. Is er niets meer heilig? Zelfs het Heilig Land niet???

Zie ook vooral http://www.bbc.co.uk/news/magazine-12347050" onclick="window.open(this.href);return false;
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

:idea:
:D

Sorry voor de 2x5% liner reactie.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik vraag mij af wat er met al die christelijke heilige plaatsen zou gebeuren als de Israëlisch er geen 'Sjekel'' aan zouden verdienen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dito voor Fish
Mariakat schreef::idea:
:D

Sorry voor de 2x5% liner reactie.
Plaats reactie