Waarom ik er zelden of nooit in lees? Ik kan er niet zo goed tegen, zal ik maar zeggen. Deze week deed ik het eens 'n keerje wel en verdomd, ik werd er bijna weer beroerd van. Lees zelf:
http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... de=6381223
De Bijbel: een heilig boek?
De Bijbel? In god geloven, prima, en Jezus was een fijne vent, maar de Bijbel, daar komt alleen maar narigheid van.
Veel mensen vinden tegenwoordig met al dat fundamentalisme en extreme godsdienstige uitingen een boek als de Bijbel maar eng. Want hoe vaak zijn met een beroep op de Bijbel niet de vreselijkste dingen gezegd en gedaan? Van de geweldsconflicten tot discriminatie van vrouwen en homo’s? We hebben het aan de Bijbel te danken, lijkt het.
Is het niet gemakkelijker te geloven zonder de Bijbel? God is toch ook zó te ervaren, in jezelf, in de natuur, in de mensen om je heen! Heb je de Bijbel nodig om te geloven? Kan het niet zonder?
Het is waar: de Bijbel is geen gemakkelijk boek. En in zekere zin ook geen leuk boek. Er staan veel dingen in die moeilijk zijn, irritant, betuttelend, ouderwets. Althans, zo kún je de Bijbel ervaren. Dat verandert als je de Bijbel kunt zien als een brief van God. Als je de Bijbel verbindt met de persoon die erachter zit: Jezus. En als je de Bijbel leest zoals hij dat bedoeld heeft.
Over het moeilijke en het irritante, het enge en leuke van de Bijbel gaat het in HelpDesk Live. Met Luuk Deventer en Jeannette Westerkamp. Presentatie: Menco Helmus.
Natuurlijk allemaal ‘goed bedoeld’, maar wat een goedkoop en platvloers ‘verkooppraatje’! Getver!!! (Sorry!)
Groeten.
Fons.