HelpDesk Live

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FonsV
Diehard

HelpDesk Live

Bericht door FonsV »

Elke week krijg ik via e-mail de 'EO nieuwsbrief' toegestuurd. Dank ik aan een kennis, die dacht me daarmee een plezier te doen.

Waarom ik er zelden of nooit in lees? Ik kan er niet zo goed tegen, zal ik maar zeggen. Deze week deed ik het eens 'n keerje wel en verdomd, ik werd er bijna weer beroerd van. Lees zelf:

http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... de=6381223

De Bijbel: een heilig boek?

De Bijbel? In god geloven, prima, en Jezus was een fijne vent, maar de Bijbel, daar komt alleen maar narigheid van.

Veel mensen vinden tegenwoordig met al dat fundamentalisme en extreme godsdienstige uitingen een boek als de Bijbel maar eng. Want hoe vaak zijn met een beroep op de Bijbel niet de vreselijkste dingen gezegd en gedaan? Van de geweldsconflicten tot discriminatie van vrouwen en homo’s? We hebben het aan de Bijbel te danken, lijkt het.

Is het niet gemakkelijker te geloven zonder de Bijbel? God is toch ook zó te ervaren, in jezelf, in de natuur, in de mensen om je heen! Heb je de Bijbel nodig om te geloven? Kan het niet zonder?

Het is waar: de Bijbel is geen gemakkelijk boek. En in zekere zin ook geen leuk boek. Er staan veel dingen in die moeilijk zijn, irritant, betuttelend, ouderwets. Althans, zo kún je de Bijbel ervaren. Dat verandert als je de Bijbel kunt zien als een brief van God. Als je de Bijbel verbindt met de persoon die erachter zit: Jezus. En als je de Bijbel leest zoals hij dat bedoeld heeft.

Over het moeilijke en het irritante, het enge en leuke van de Bijbel gaat het in HelpDesk Live. Met Luuk Deventer en Jeannette Westerkamp. Presentatie: Menco Helmus.

Natuurlijk allemaal ‘goed bedoeld’, maar wat een goedkoop en platvloers ‘verkooppraatje’! Getver!!! (Sorry!) :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
bad_religion

Re: HelpDesk Live

Bericht door bad_religion »

HelpDesk Live schreef: Dat verandert als je de Bijbel kunt zien als een brief van God.
Prachtige metafoor; "Past hoe dan ook niet door m'n brievenbus!" [-(
Samante

Bericht door Samante »

Ik heb gisteravond een deel van het programma Helpdesk Live bekeken en het ging over heilige schriften. Op een gegeven moment heb ik het af moeten zetten omdat ik het idee had dat er een knoop in mijn maag werd gelegd (heel onplezierig gevoel).

Op dat moment had ik de vrouwelijke gast tegen een bellende moslim horen zeggen dat het verstandig was om ook God te laten spreken via de bijbel. Want hij zou iets missen volgens haar.

De mannelijke gast zat als een alwetende en vrome christen zeer zelfingenomen in de camera te kijken en alleen die blik al was genoeg om verder te zappen.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Ik heb dat walgelijkje stukje wel eens vaker gezien, ook toen het een keer over depressie ging, walgelijk. Continu mensen die uit hun depressie waren gekomen of door g :oops: d werden geholpen.

Precies het tijdstip, begin weekend, 's avonds laat en uiteraard inbel verbindingen voor slachtoffers die op hun zwakst zijn en toevallig deze leugen en laster moeten aanschouwen..... [-X
Gerard
Bevlogen

Re: HelpDesk Live

Bericht door Gerard »

FonsV quote de EO schreef:Bijbel, daar komt alleen maar narigheid van.

Veel mensen vinden tegenwoordig met al dat fundamentalisme en extreme godsdienstige uitingen een boek als de Bijbel maar eng. Want hoe vaak zijn met een beroep op de Bijbel niet de vreselijkste dingen gezegd en gedaan? Van de geweldsconflicten tot discriminatie van vrouwen en homo’s? We hebben het aan de Bijbel te danken, lijkt het.
Lijkt het ?? Hoe lullen ze zich daar uit dan?
FonsV quote de EO schreef:Het is waar: de Bijbel is geen gemakkelijk boek. En in zekere zin ook geen leuk boek. Er staan veel dingen in die moeilijk zijn, irritant, betuttelend, ouderwets.
Leuk ook eens van de EO te horen. Maar het is wel een hele betuttelende toon alsof ze zich richten tot de kindertjes.
FonsV quote de EO schreef:Dat verandert als je de Bijbel kunt zien als een brief van God. Als je de Bijbel verbindt met de persoon die erachter zit: Jezus. En als je de Bijbel leest zoals hij dat bedoeld heeft.
Zo kun je ook achter de mens Hitler kruipen en dan Mein Kampf ineens in een heel ander licht zien.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie