Btw-verhoging, gaat dat door?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Loekie1
Diehard

Btw-verhoging, gaat dat door?

Bericht door Loekie1 »

Niets horen we over de aanstaande btw-verhoging.
Na enig zoeken op internet, geloof ik dat die gewoon doorgaat:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat betekent dat het zinvol is om vóór 1 oktober belangrijke aankopen te doen, zoals een nieuwe koelkast. Volgens mij realiseren mensen zich dat niet.
Jinny

Re: Btw-verhoging, gaat dat door?

Bericht door Jinny »

koelkast, 299 euro bij 19 procent
305 euro bij 21 procent.
Doe je niet wat paniekerig?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

BTW verhoging gaat inderdaad door. Vreemd dat we er zo weinig over horen.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jim schreef:koelkast, 299 euro bij 19 procent
305 euro bij 21 procent.
Doe je niet wat paniekerig?
De overheid die zijn inkomsten met 5 procent per gedane aankoop, dus ook op schone eerste levensbehoeften vergroot. Neen, we hebben het niet slechts over een dvd-speler, koelkast of breedbeeld t.v.

2 procent BTW verhoging lijkt niets, maar het is feitelijk 5%. Dat terwijl lonen gelijk blijven en dat geld volgens het voornemen van de huidige overheid niet ten goede komt van hervormingen.

Vergeet niet dat de overheid koelkast (of erger ook bij een willekeurige verzameling aan eerste levensbehoeften) met een representatieve waarde van 251 euro, in plaats van de representatieve waarde te verhogen met 48,70 euro, verhoogt deze nu met 52,70. Dat is + 5%. Kom jij eens met een eenzijdig voorstel van 5% prijsstijging + inflatiecorrectie bij jouw baas aan, die stuurt je gegarandeerd weg. Hier spreken we over een kleiner wordende overheid, die zich voorneemt minder in publiek belang uit te geven, die wel even bij datzelfde publiek 5% "opslag vraagt". Dat terwijl dit publiek, en tevens consument (schijnbaar onmisbaar in een economie)er niets voor terug krijgt. De opbrengst van deze belastingmaatregel, wegen volgens mij nooit op tegen de schade (minder consumeren). Dergelijke maatregelen hebben enkel zin bij flinke hervormingen denk ik.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Eensch, echter ik reageerde op Loeki haar paniek van nu nog even een grote aankoop doen.
Dat heeft geen nut.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jim schreef:Eensch, echter ik reageerde op Loeki haar paniek van nu nog even een grote aankoop doen.
Dat heeft geen nut.
Ah, ik had even niet het goede perspectief. Nu wel, ik snap het. Mijn fout.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Als je naast die koelkast ook nog het nieuwe vloerkleed, de nieuwe lamellen etc etc vóór 1 oktober koopt, loopt het voordeel flink op. Of het nadeel ná 1 oktober.
Jinny

Bericht door Jinny »

Als je voldoende geld hebt om dat allemaal ineens te kunnen kopen heb je ook geen last vd btwverhoging Loeki.
Je panikeer dus op niets af
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

O ja, Jim? Toch doe ik die aankopen zo veel mogelijk voor 1 oktober. En dat zullen anderen ook doen, maar omdat het stilgehouden wordt, denken veel mensen er niet aan.
Het wordt ook stilgehouden omdat de Kunduz-coalitie ervoor verantwoordelijk is, en dat zou stemmen kunnen kosten de komende verkiezingen.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Ik vraag mij af of die vele verhogingen ( Kunduz accoord) weer zullen worden teruggedraaid als de crisis voorbij is en economie weer normaal genoemd kan worden. Ik vrees van niet! Wat denken jullie ?
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Cactus schreef:Ik vraag mij af of die vele verhogingen ( Kunduz accoord) weer zullen worden teruggedraaid als de crisis voorbij is en economie weer normaal genoemd kan worden. Ik vrees van niet! Wat denken jullie ?
Nee hoor, het is net als met de patat. Die wordt altijd duurder als de aardappeloogst tegenvalt, maar als die oogst daarna weer optimaal is, blijft de prijs hetzelfde.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Loekie1 schreef:
Cactus schreef:Ik vraag mij af of die vele verhogingen ( Kunduz accoord) weer zullen worden teruggedraaid als de crisis voorbij is en economie weer normaal genoemd kan worden. Ik vrees van niet! Wat denken jullie ?
Nee hoor, het is net als met de patat. Die wordt altijd duurder als de aardappeloogst tegenvalt, maar als die oogst daarna weer optimaal is, blijft de prijs hetzelfde.
Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt. Eenmaal ingevoerde belastingen zoals dat bekende kwartje van Kok is blijvend gebleken.Ook dat was ooit bedoeld om tekorten van de staatskas destijds te dekken. Toen die tekorten verminderd waren bleef dat verrekte kwartje van Kok gewoon bestaan. Geen partij die er ooit in geslaagd is die later onnodige extra brandstofbelasting op te heffen.
Reken er maar op dat die geplande BTW verhoging doorgaat en nooit meer zal worden teruggedraaid.
Het is immers veel gemakkelijker om de lasten voor de burgers te verhogen dan met een kundig beleid de staatsuitgaven te verminderen.
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

Jim schreef:Eensch, echter ik reageerde op Loeki haar paniek van nu nog even een grote aankoop doen.
Dat heeft geen nut.
Haha, of dat is de eigenlijke bedoeling: paniekaankomen! :-))
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik vind het prima! Al mijn verkopen zijn 6 % belast en al mijn investeringen vanaf 1 oktober 21% teruggaaf! Heerlijk, kan niet beter!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Loekie1 schreef: Dat betekent dat het zinvol is om vóór 1 oktober belangrijke aankopen te doen, zoals een nieuwe koelkast. Volgens mij realiseren mensen zich dat niet.
Hebben wij dus gedaan met een nieuwe auto.
Het was nu of volgend voorjaar, wat we meestal doen.
Nu kregen we meer relatief inruil (extra in het najaar) en is er het nog lagere BTW tarief dat meebetaalt.

Alleen dat was een paar maanden geleden afgesproken en van beide zijden voor getekend (inclusief de prijs natuurlijk), maar de levering van de auto is uitgesteld.
Die zou nu komen een paar dagen voor we op vakantie gaan.
Dat gaat dus mooi niet door, wat we gaan echt niet met een nieuwe niet ingereden auto, met de caravan naar Frankrijk op vakantie.
Wanneer we dan de auto wilden hebben.
We zijn dus 4 weken weg.

Bijna paniek bij de garage.
Of we aub. toch voor 1 okt de auto wilden ophalen en overschrijven.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie