Winterbanden via internet

Moderator: Moderators

Hiëronymus
Ervaren pen

Winterbanden via internet

Bericht door Hiëronymus »

De mensen in mijn omgeving kunnen me hier niet helpen dus ik vraag het aan de wijze heren van dit forum. Op internet kun je nieuwe banden op stalen velgen kopen. Als je deze bestelt moeten die dan nog gebalanceerd worden of kun je ze er zo op schroeven?
Jagang
Ontoombaar

Re: Winterbanden via internet

Bericht door Jagang »

Hiëronymus schreef:De mensen in mijn omgeving kunnen me hier niet helpen dus ik vraag het aan de wijze heren van dit forum. Op internet kun je nieuwe banden op stalen velgen kopen. Als je deze bestelt moeten die dan nog gebalanceerd worden of kun je ze er zo op schroeven?
Geen idee, nooit gedaan op die manier.
Maar waarom zou je niet gewoon even langs een kwikfit gaan, om de winterbanden te monteren?
Ze zijn daar niet bijzonder duur (wel enigzins afhankelijk van het merk band), maar daar worden ze tenminste ook meteen gebalanceerd.

Het zou een beetje jammer zijn om er al rijdend achter te komen dat je ze toch achteraf moet laten balanceren, die wielen van Internet.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik denk dat deze al gebalanceerd zijn maar staat dat er niet bij?
Welke maat heb je nodig? Dunlop 205/65 R15 94T type SP winter sport heb ik nog in de aanbieding :)
Als ANWB lid kan je online voordelig banden kopen en deze bij de kwikfit naar keuze laten bezorgen en monteren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jinny

Bericht door Jinny »

Als ik banden op stalen velg zou kopen was mijn eerste gang naar de plaatselijke bandenboer om het zaakje even te laten balanceren.
Daar red je alles mee.
Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Overigens zou ik banden altijd nieuw kopen, je weet echt niet wat er met tweedehands banden is gebeurd.
Dat risico neem ik niet met mijn gezin.
Hiëronymus
Ervaren pen

Jagang schreef:Geen idee, nooit gedaan op die manier.
Maar waarom zou je niet gewoon even langs een kwikfit gaan, om de winterbanden te monteren?
Ze zijn daar niet bijzonder duur (wel enigzins afhankelijk van het merk band), maar daar worden ze tenminste ook meteen gebalanceerd.

Het zou een beetje jammer zijn om er al rijdend achter te komen dat je ze toch achteraf moet laten balanceren, die wielen van Internet.
Gebruiken ze bij Kwikfit de bestaande velgen of krijg je nieuwe stalen velgen bij je banden?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Hiëronymus schreef:Gebruiken ze bij Kwikfit de bestaande velgen of krijg je nieuwe stalen velgen bij je banden?
Wat jij wil, volgens mij...
Maar anders is het commentaar van Jim ook nuttig.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Hiëronymus
Ervaren pen

Ja, vind ik ook. :)
Jinny

Bericht door Jinny »

Stalen velgen koop je voor een krats bij de sloop.
Dat is het minste probleem.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Moet je natuurlijk wel de juiste hebben, voor een Baleno.
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Is een swift met koffer, velgen zat.
Hiëronymus
Ervaren pen

Dat is dus niet waar en niet alleen omdat die van mij gewoon een hatchback is, de Swift uit die tijd had velgen (4x114.3) die niet onder een Baleno (4x100) passen. Niet dat er niet genoeg velgen te vinden zijn hoor, volgens mij passen die van bijvoorbeeld een Aygo of latere (>2005) Swifts.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jim schreef:Is een swift met koffer, velgen zat.
Velgen worden wel vaker door meer modellen gedeeld, en soms passen andere velgen ook "per ongeluk", maar veiligheidshalve kan je gewoon het best informeren naar velgen voor je eigen type auto.

Wielen vormen het contact tussen voertuig en wegdek, dus daar kan men beter niet mee gaan gokken bij onvoldoende kennis van typen voertuigen en hun banden.

Iets wat overigens ook net mijn zwakke punt is, waar het op voertuigen aankomt.
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Even in de gewone maten, je hebt 12, 13, 14 of nog grotere velgdiameters.
Dan heb je vergbreedtes, 4J, 4.5J, 5J enz.
Dan is er nog de ET waarde, de EinpressTiefe, ofwel waar de pan van de velg in de velg staat tov het midden.
Jij bedoeld de steek van de wielbouten zo te zien.

Wat dus belangrijk is om de juiste velgen te hebben zijn de volgende 4 punten,

Steek vd wielbouten (met aantal)
Velgdiameter
Velgbreedte
ET waarde.

Als die vier waarden gelijk zijn maakt het merk niet uit, al komen ze van een Trabant bij wijze van spreken.
Wie erg goed thuis is in de materie zou nog iets kunnen spelen met de ET waarde, maar op eigen risico.
Ik heb dat zelf wel gedaan vroeger om de wegligging meer kart achtig te krijgen.
Ding (Honda Accord Aerodeck) stuurde als een scheermes nadien.
Inderdaad, een kart gelijk.

Ergo, een rondje over de sloop met een schuifmaat en wat gegevens op een papiertje (de onderste drie staan gewoon in de velg geslagen) kan je veel geld besparen.

@Jagang, ik bezit die kennis dus wel, vandaar.

Ps, 4 x 100 is zo ongeveer de meest gebruikte maat in de autowereld.
Hiëronymus
Ervaren pen

Jim, dat klopt, ik wilde alleen aangeven dat een Swift en een Baleno echt niet dezelfde auto zijn.
Jinny

Bericht door Jinny »

Techniek komt aardig overeen, maar ik redeneer qua auto en overeenkomsten blijkbaar anders.
Je zult gelijk hebben, ik meende onthouden te hebben dat de bodemplaat gelijk was.
Plaats reactie