Hoe atheïsme verspreiden.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Hoe atheïsme verspreiden.

Bericht door pallieter »

Even quoten van een interessante site over hoe we atheïsme kunnen promoten.
We’ve all heard the phrase, “Stop shoving atheism down my throat!” from non-atheists. We’ve also heard, “Stop shoving your religion down my throat!” from others.

This is a figurative phrase. I means something like, “stop imposing your beliefs on me in a way that is threatening, hostile, oppressive, or inescapable!”

Well, what if we want to shove atheism down some throats?

Here’s a few suggestions, formatted in 10 easy steps.
Waarom zouden atheïsten hun gedachtegoed niet mogen promoten. Ok, die reklame op de bus was er wat over maar indien we ons beperken tot de methodes van religieuzen om hun propaganda te verkopen, kan niemand hier iets tegen hebben toch?

De 10 stappen moeten jullie maar op de site lezen:
http://www.patheos.com/blogs/wwjtd/2012 ... asy-steps/
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
PietV.
Erelid

Re: Hoe atheïsme verspreiden.

Bericht door PietV. »

pallieter schreef:
Ik vind ze wel leuk. Ze kwamen me erg bekend voor. Speel de rol van een gelovige maar dan als atheïst.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

PietV. schreef:
pallieter schreef:
Ik vind ze wel leuk. Ze kwamen me erg bekend voor. Speel de rol van een gelovige maar dan als atheïst.
Werkt niet! Kom je weer aan met de ellenlange discussies dat atheisme ook een "geloof" is!

Edit, het lijkt wel een atheistische "Jehovagetuigensite"! Mij niet gezien!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
siger

Bericht door siger »

Niemand opgevallen dat het hier om een sarcastisch grapje gaat?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Al na drie regels.

Maar we mogen inderdaad best vocaler aanwezig zijn.
Helaas hebben religieuzen het voordeel van organisatie.

Atheïsten zijn in de regel niet zo klef.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jagang schreef: Maar we mogen inderdaad best vocaler aanwezig zijn.
Helaas hebben religieuzen het voordeel van organisatie.
Wij hebben de argumenten en zij de rest. Maar we zijn opvallend stil. En als er iemand opstaat dan krijgt die alles over zich heen. Zag het laatst nog met het voorbeeld van Heeck. Dawkins wordt binnen de hele religieuze ballentent verguist. Alles wat ze kunnen gebruiken, dat gooien ze in zijn richting.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Je eigen opvattingen toetsbaar maken, en door zo veel mogelijk mensen laten toetsen lijkt mij een uitermate geschikt middel om mensen over jouw opvatting en de sterke punten eruit te laten nadenken. Subsidie voor Freethinker, zou ik zeggen :lol:

Het is genant dat de conclusie na een discussie met religieuzen (lees het afscheid) hier en op vele andere plekken, vrijwel altijd gaat over religie, en vrijwel nooit over athisme. Zegt wat over de vraagstelling tijdens zo'n discussie en het paradigma, denk ik.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Blues-Bob schreef: Het is genant dat de conclusie na een discussie met religieuzen (lees het afscheid) hier en op vele andere plekken, vrijwel altijd gaat over religie, en vrijwel nooit over athisme.
over atheisme valt natuurlijk niets te zeggen.
siger

Bericht door siger »

appelfflap schreef:over atheisme valt natuurlijk niets te zeggen.
Dat is waar. Een willekeurige massamoordenaar kan een atheist zijn of een gelovige, en het pseudo-wetenschappelijk gelijk waarmee sommige "atheisten" wild in het rond slaan is dikwijls ergerlijk.

Maar als atheist kan je wel standpunten innemen die verband houden met je visie. Voor mij is zo'n standpunt pleiten voor een seculiere samenleving met gelijke rechten voor elk individu (met dezelfde plichten en rechten voor gelovigen en ongelovigen.)

Die individuele rechten leiden dan weer naar sociale en politieke standpunten.

Bij een debat met gelovigen (en anderen) heb ik het liever over de waarde van het individu, over ontvoogding, over vrijheid, etc... dan over het bestaan van een god en zo.

Ik heb het liever over hoe hij of zij haar medemensen wil behandelen, dan welke sprookjes er verteld worden (tenzij die sprookjes dienen om wat ik hier verdedigde aan te vallen.)
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:
appelfflap schreef:over atheisme valt natuurlijk niets te zeggen.
Dat is waar. Een willekeurige massamoordenaar kan een atheist zijn of een gelovige, en het pseudo-wetenschappelijk gelijk waarmee sommige "atheisten" wild in het rond slaan is dikwijls ergerlijk.

Maar als atheist kan je wel standpunten innemen die verband houden met je visie. Voor mij is zo'n standpunt pleiten voor een seculiere samenleving met gelijke rechten voor elk individu (met dezelfde plichten en rechten voor gelovigen en ongelovigen.)

Die individuele rechten leiden dan weer naar sociale en politieke standpunten.

Bij een debat met gelovigen (en anderen) heb ik het liever over de waarde van het individu, over ontvoogding, over vrijheid, etc... dan over het bestaan van een god en zo.

Ik heb het liever over hoe hij of zij haar medemensen wil behandelen, dan welke sprookjes er verteld worden (tenzij die sprookjes dienen om wat ik hier verdedigde aan te vallen.)
Hear Hear, dat is wat ik bedoelde.

Groet,

Bob
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ook met een grap als aangever valt er iets te zeggen voor het blijven vechten tegen de bierkaai waar Lanfy wat zuchtend over doet.
Gisteravond was ik op bezoek bij Thomas Metzinger die verhelderend op een rij zette dat je vooral jezelf beduvelt als je steun verleent aan opvattingen die uit de lucht zijn gegrepen of zelfs ingaan tegen wat verifieerbaar anders blijkt te zijn.
Dat ik lang geleden al eens de inval had dat je tegen iedereen mag liegen als het de moeite maar waard is; behalve tegen jezelf, blijkt door veel grotere geesten ook te zijn opgemerkt.

Mooie aanleiding om wat na te lopen en dan is onderzoek naar door breder kringen gedragen leugens ---die daardoor een zweem van democratische waarheid krijgen----, interessant.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20739192 schreef:Self-deception as pseudo-rational regulation of belief.
Michel C, Newen A.
Source
Ruhr-Universität Bochum, Institut für Philosophie, GA3/141, Universitätsstraße 150, D-44780 Bochum, Germany. Christoph.Michel@rub.de

Abstract
Self-deception is a special kind of motivational dominance in belief-formation. We develop criteria which set paradigmatic self-deception apart from related phenomena of auto-manipulation such as pretense and motivational bias.
In self-deception rational subjects defend or develop beliefs of high subjective importance in response to strong counter-evidence.
Self-deceivers make or keep these beliefs tenable by putting prima-facie rational defense-strategies to work against their established standards of rational evaluation.
In paradigmatic self-deception, target-beliefs are made tenable via reorganizations of those belief-sets that relate relevant data to target-beliefs. This manipulation of the evidential value of relevant data goes beyond phenomena of motivated perception of data.
In self-deception belief-defense is pseudo-rational. Self-deceivers will typically apply a dual standard of evaluation that remains intransparent to the subject. The developed model of self-deception as pseudo-rational belief-defense is empirically anchored. So, we hope to put forward a promising candidate.

Copyright © 2010 Elsevier Inc. All rights reserved.
Wie geloofloos zijn wil aanbevelen die moet bovenstaande categorisering goed in de peiling kunnen houden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Heeck,

Houd daarbij het volkswelzijn vooral ook in de smiezen. Aanbevolen literatuur:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3364711/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is zondermeer een dilemma wat zich de afgelopen decennia heeft geopenbaard, wat een winst is van de wetenschap en voer voor filosofen. Laten we daarom vooral beide beroepssectoren een plek geven in het maatschappelijk debat.

Groet,

Bob
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Blues-Bob,
Hele mooie, slechts deels overlappende aanvulling!!
Het grote dilemma is namelijk toch weer opnieuw en ondanks Nietsche, het Volwassen Geloof van Reref, of Superhumanistisch Naturalisme . . . . of iedereen wel kan leven met het besef dat je erváren bestaan in zo een spagaat ligt met je verkláarde bestaan, dat maar weinigen soepel heen en weer kunnen pendelen.

Thomas Metzinger --- van de lezing 1 NOV --- vertelde nog dat hij zijn verhaal voor een grote groep Duitse boeddhisten had gehouden, die vanzelf heftig werden geconfronteerd met het neurologisch nergens in te passen Boeddhistisc kern-geloofspunt van de reïncarnatie.
Een heftige discussie brak los tussen de Boeddhisten die de kern van hun geloof nimmer wilden opgeven en die welke de confrontatie met de werkelijkheid nimmer uit de weg wilden gaan.
Een derde weg die sommige christenen nog wel eens soulaas biedt, - - het degraderen tot leer- of gelijkenisverhalen van hun heilige geschriften- - -, werkte daar niet.

In zijn Erasmuslezing haalt Dennett datzelfde punt aan en volgens mij is de discussie over een vrije wil in de praktijk eindeloos omdat bijna niemand voor ook maar een seconde afstand wil nemen van die gekoesterde en inderdaad uiterst krachtige illusie.

Het verspreiden van atheïsme vind ik de moeite waard om daarmee bevrijd te worden van allerlei aan god(en) verbonden voorschriften.
Een afschudden van geloofsketenen vind ik daarom als titel helderder. Het daarmee gepaard gaan van het oppakken van eigen initiatief en verantwoordelijk worden gehouden voor je eigen ipv een goddelijke mening ook.

Morgen je link nog eens langzaam lezen.

Roeland
PS
Humanist Joep Dohmen heeft in de recentste "Filosofie", #11nov. 2012 p.35 e.v., ook een essay over het ontwíkkelen zelfs van de eigen vrijheid om daarmee wat tegengas te geven tegen de manier waarop veel mensen alleen de titel van Dick Swaab's boek onthouden en niet de inhoud.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Bericht door siger »

Siger, elkaar met rust laten. Jim
siger

Bericht door siger »

siger schreef:Siger, elkaar met rust laten. Jim
Jim,

Ik heb op deze: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p355045" onclick="window.open(this.href);return false; post van Heeck een zinvolle reactie geschreven. Ik weet niet wat erna gebeurd is (ik was niet huis) maar nu blijkt die verdwenen.

1. Met mijn post was niets mis, ik vermoed dat je daarmee instemt, dus ik vraag dat die teruggeplaatst wordt.
2. Als er daarna foute posts zijn geweest van anderen maakt het mij niet uit of je die verwijdert, maar ik baal ervan op een hoop geveegd te worden. Je kan geen posts verwijderen omdat er een foute post op vólgt.
Plaats reactie