Blues-Bob,
Hele mooie, slechts deels overlappende aanvulling!!
Het grote dilemma is namelijk toch weer opnieuw en ondanks Nietsche, het Volwassen Geloof van Reref, of Superhumanistisch Naturalisme . . . . of iedereen wel kan leven met het besef dat je erváren bestaan in zo een spagaat ligt met je verkláarde bestaan, dat maar weinigen soepel heen en weer kunnen pendelen.
Thomas Metzinger --- van de lezing 1 NOV --- vertelde nog dat hij zijn verhaal voor een grote groep Duitse boeddhisten had gehouden, die vanzelf heftig werden geconfronteerd met het neurologisch nergens in te passen Boeddhistisc kern-geloofspunt van de reïncarnatie.
Een heftige discussie brak los tussen de Boeddhisten die de kern van hun geloof nimmer wilden opgeven en die welke de confrontatie met de werkelijkheid nimmer uit de weg wilden gaan.
Een derde weg die sommige christenen nog wel eens soulaas biedt, - - het degraderen tot leer- of gelijkenisverhalen van hun heilige geschriften- - -, werkte daar niet.
In zijn Erasmuslezing haalt Dennett datzelfde punt aan en volgens mij is de discussie over een vrije wil in de praktijk eindeloos omdat bijna niemand voor ook maar een seconde afstand wil nemen van die gekoesterde en inderdaad uiterst krachtige illusie.
Het verspreiden van atheïsme vind ik de moeite waard om daarmee bevrijd te worden van allerlei aan god(en) verbonden voorschriften.
Een afschudden van geloofsketenen vind ik daarom als titel helderder. Het daarmee gepaard gaan van het oppakken van eigen initiatief en verantwoordelijk worden gehouden voor je eigen ipv een goddelijke mening ook.
Morgen je link nog eens langzaam lezen.
Roeland
PS
Humanist
Joep Dohmen heeft in de recentste "Filosofie", #11nov. 2012 p.35 e.v., ook een essay over het ontwíkkelen zelfs van de eigen vrijheid om daarmee wat tegengas te geven tegen de manier waarop veel mensen alleen de titel van Dick Swaab's boek onthouden en niet de inhoud.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.