In mijn gevoel van verontwaardiging en afstomping kwam ik de volgende column tegen op joop.nl. Volgens mij beschrijft vooral de laatste alinea een belangrijk deel van de waanzin.
Maar vooral ben ik dood- en doodziek van een conflict dat vóór alles gaat om verzonnen verhalen van duizenden jaren geleden. Anno 2012 spelen beloften van niet-bestaande Goden, leugens uit irrelevante sprookjesboeken en de afstamming van personen die nooit hebben geleefd nog steeds een cruciale rol in een strijd die de hele wereld in zijn greep houdt. Alleen omdat Abrahams zonen Isaac en Ishmael zogenaamd de stamvaders zijn van joden en Arabieren, wordt er al meer dan duizend jaar oorlog gevoerd om een zandbak, een achterhoek, een stuk land dat alles bij elkaar opgeteld kleiner is dan Albanië. Wat een drama, wat een verspilling, what ado about nothing. Het is alsof Frankrijk, Duitsland en Engeland de afgelopen tien jaar bloedig strijd leveren om Parijs omdat Dan Brown ooit heeft verzonnen dat er achterop de Mona Lisa een verborgen boodschap is te vinden. De waanzin ten top, je wordt er doodziek van.
siger schreef:En vergeet het gestook van rechtse christenen (in de VS, vroeger ook in Engeland) niet. Zonder hen zou het conflict vandaag niet bestaan.
Het is duidelijk dat naast militaire capaciteiten, Israel ook qua internationale invloed superieur is. De palestijnen zijn wat propaganda betreft ook amateurs.
Fenomeen schreef:De propagandamachines draaien volop, aan beide kanten.
Zelfs op de social media weet men van gekkigheid niet meer wat men kan doen.
Dat klopt, maar door beeldvorming vinden heel veel mensen dat de raketten en zelfmoordaanslagen van Hamas een stuk kwalijker zijn dan clusterbommen, bombardementen en ander grof geschut met effectief veel meer doden aan Palestijnse zijde. Volgens mij is het even krankzinnig, maar ook nu is het beeld in de media dat Hamas die uitlokt.
Beeldvorming ja, dat gaat altijd zo lekker makkelijk vanuit de luie stoel hier.
Ik ben altijd benieuwd hoe dat verloopt vanuit een daktuintje in Gaza of Ashkelon.
Vermoedelijk iets genuanceerder.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen schreef:Beeldvorming ja, dat gaat altijd zo lekker makkelijk vanuit de luie stoel hier.
Ik ben altijd benieuwd hoe dat verloopt vanuit een daktuintje in Gaza of Ashkelon.
Vermoedelijk iets genuanceerder.
Inderdaad, ze zijn daar veel genuanceerder dan wij hier. Ik heb dan ook diep diep respect voor orthodoxe joden die het als hun religieuze plicht zien om tussen de Palestijnen te gaan wonen en aan de gemeenschapszin te werken.
Wat moet ik anders dan sarcasme gebruiken in deze idiote kwestie.
Het haalt de misantroop in mij naar boven.
Nou hoef je geen misantroop te zijn om eigenlijk niets te zien dat ook maar wijst richting een oplossing.
Fenomeen schreef:Wat moet ik anders dan sarcasme gebruiken in deze idiote kwestie.
Het haalt de misantroop in mij naar boven.
Nou hoef je geen misantroop te zijn om eigenlijk niets te zien dat ook maar wijst richting een oplossing.
ik ben hoofdzakelijk benieuwd wat Egypte zal doen en welk effect dat heeft
60j lang zat daar een VS/Europa marionet, nu een democratisch verkozen regering.
maar er zijn nog zo'n dictators verdreven in de afgelopen 2 jaar
appelfflap schreef:ik ben hoofdzakelijk benieuwd wat Egypte zal doen en welk effect dat heeft
60j lang zat daar een VS/Europa marionet, nu een democratisch verkozen regering.
maar er zijn nog zo'n dictators verdreven in de afgelopen 2 jaar
Dat tuig zat er juist om de belangen van Amerika (olie en israel) te verdedigen. Ik mag hopen dat de buurlanden zich niet gaan mengen, dan kan het echt enorm uit de hand lopen. Maar ik denk dat het enkel bij woorden zal blijven, die Morsi is niet helemaal op z'n achterhoofd gevallen.
De Egyptische PM heeft een kort promotiebezoekje gebracht aan een ziekenhuis vandaag.
Met de nadruk op kort want de tijdelijke wapenstilstand is er niet van gekomen.
t Is in de media en bij de westerse regeringen weer hetzelfde liedje. De Palestijnen krijgen de schuld omdat zij zich blijven verweren tegen de roof van hun door de VN toegewezen gebieden.
Het zijn de westerse regeringen die de ware schuldigen zijn van dit conflict door Europese Joden op dat stuk land hun staat Israel te laten stichten en de Palestijnse bewoners alle zelfstandigheid blijven weigeren.