Einde verbod godslastering

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Einde verbod godslastering

Bericht door kiks »

Kamer wil af van blasfemieverbod DEN HAAG - Het lijkt erop dat er een einde komt aan het verbod op godslastering. De VVD steunt het initaitiefvoorstel van SP en D66, waardoor de meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat je God moet kunnen belasteren.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2111 ... bod__.html

En in dezelfde krant de reactie van de SGP:
Afschaffen verbod godslastering verdriet SGP DEN HAAG - Het schrappen van het verbod op godslastering is een pijnlijk verlies van een morele ankerplaats en een symptoom van een geestelijke crisis. Zo reageert de SGP in de Tweede Kamer op de aanstaande teloorgang van het verbod op godslastering. Dit voorstel van SP en D66 kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2111 ... SGP__.html

Ik weet trouwens helemaal niet hoe dat moet, iets of iemand die niet bestaat beledigen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Re: Einde verbod godslastering

Bericht door Jagang »

Het gaat in werkelijkheid natuurlijk om de gekrenktheid van gelovigen.
Maar ik hoop dat ze er snel werk van maken, en dat andere uitzonderingsregels als die ontrent de rituele slacht snel mogen volgen!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jagang schreef:Het gaat in werkelijkheid natuurlijk om de gekrenktheid van gelovigen.
Maar ik hoop dat ze er snel werk van maken, en dat andere uitzonderingsregels als die ontrent de rituele slacht snel mogen volgen!
Ik ben het met je eens dat het wetje slechts de gevoelens van gelovigen moet beschermen. Al tientallen jaren is er niets mee gedaan. Je kan een god niet beledigen, want dan zou je eerst aannemelijk moeten maken dat zoiets bestaat en daarna ook de belevingswereld van deze god moeten onderzoeken. Misschien vindt deze god het wel ontzettend leuk dat hij beledigd wordt. En wordt hij juist boos op al die slijmballen. Maar we weten helemaal niets dus dit mag snel verdwijnen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Piet, met uw permissie, ik zet je reactie op CIP....(onder FT)
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

reactie van een twitterende gristen :
Het is vooral zielig als godslastering de enige manier is die seculieren nog rest om ergens in te geloven.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dit betekent dat Freethinker nu uit de illegaliteit kan komen, want veel van de opmerkingen hier zou je waarschijnlijk wel als godslastering kunnen beschouwen.

Ik denk trouwens dat bepaald edelen van de Bijbel als godslasterlijk kunnen worden beschouwd.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

biemer schreef:reactie van een twitterende gristen :
Het is vooral zielig als godslastering de enige manier is die seculieren nog rest om ergens in te geloven.
Vreemde reactie ,zo vreemd zelfs dat ik na meerdere keren lezen nog niet begrijp wat daar nu mee bedoelt wordt.
De logica ontgaat me volkomen, maar daar heb ik wel vaker last van bij gelovigen.
Kan iemand dit uitleggen ?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Krautsjo schreef: Kan iemand dit uitleggen ?
"Atheïsme is ook een geloof."
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

biemer schreef:Piet, met uw permissie, ik zet je reactie op CIP....(onder FT)
Uiteraard. Ze mogen best weten hoe ik er over denk.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Bonjour schreef:Dit betekent dat Freethinker nu uit de illegaliteit kan komen, want veel van de opmerkingen hier zou je waarschijnlijk wel als godslastering kunnen beschouwen.

Ik denk trouwens dat bepaald edelen van de Bijbel als godslasterlijk kunnen worden beschouwd.
Ja, dat klopt en ik zit eigenlijk constant in hechtenis. Ik neem namelijk de zonden op mij. Eigenlijk doen we hier niets illegaals. Als Hitchens, Dawkins. 't Hart, Philipse, Harris etc gewoon in de boekhandel te koop zijn. Dan hoeven we ons geen zorgen te maken. Het klimaat werkt steeds meer in ons voordeel. Ook al schreeuwen de fundi''s dat het een lieve lust is.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

kiks schreef:
de meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat je God moet kunnen belasteren.
Ik weet trouwens helemaal niet hoe dat moet, iets of iemand die niet bestaat beledigen.

Groet

kiks
Inderdaad! Dat de meerderheid vindt dat het moet kunnen, betekent niet dat het ook kan :lol:
Overigens is er een verschil tussen belasteren en beledigen, maar dat maakt in dit geval niets uit.
Ik wens u alle goeds
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Ach, vervang het woord God met Allah en elke 'godslasteraar' wordt met de dood bedreigd door godsdienstwaanzinnige haatbaarden.

Hoezo einde verbod godslastering?
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Ik lees vandaag in Trouw in de column van Hans Goslinga, dat de SGP bij de invoering van de wet in 1932 tegenstemde. omdat ze bang waren dat ze konden worden vervolgd vanwege de uitlating dat "de paapse mis afgoderij is". Het liberale Kamerlid Eerdmans, voormalig hoogleraar theologie in Leiden, wees erop dat Jezus vanwege 'godslastering' was gekruisigd.

Goslinga pleit trouwens zelf tegen afschaffing om de moslims te beschermen....

zie ook
Smalende godslastering: een stukje parlementaire geschiedenis
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Jagang schreef:
Krautsjo schreef: Kan iemand dit uitleggen ?
"Atheïsme is ook een geloof."
Oh, het is een poging tot nivellering.
HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans »

Wat mij betreft hadden ze deze wet nog maar een paar jaar uitgeruild tegen zinnige maatregelen. :) Maar misschien vonden ze dat inmiddels niet geloofwaardig meer.
Plaats reactie