Twijfel is echt in bij christenen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Twijfel is echt in bij christenen

Bericht door PietV. »

Oud nieuws. Dus dit zou direct de laatste zin kunnen zijn. Maar het is niet meer weg te denken. Openlijk twijfelen is in. De twee auteurs, die tevens theoloog zijn, en hun mening verkondigen op het blog staat geschreven. Houden de laatste jaren opruiming. Hun twijfel verwoorden ze als volgt.
Erik schreef:Ik weet wel dat ik me echt geroepen
voelde om me in de theologie te verdiepen. Op dat moment was het volgen van
die studie een logisch gevolg van een plan dat God met mijn leven had. Althans,
een plan waarvan ik dacht dat God het met mijn leven had. Gedurende de studie
is er veel veranderd. Dat roepingsperspectief is snel verdwenen, misschien al
wel in het eerste jaar. Ik schoof op naar vrijzinnigheid, steeds verder, tot aan
het randje van atheïsme. De kennis die in een studie theologie te berde werd
gebracht deed mijn visie wankelen, maar een belangrijke gebeurtenis in mijn
leven had zo mogelijk een nog grotere invloed.
Ook Jaap schetst een beeld van een oorspronkelijk homofoob orthodox christen die nu vrijzinnig is of misschien ergens aan de rand van het atheïsme bivakkeert. Want hij weet het niet meer. En eindigt zijn betoog met: "Misschien weet Erik het"? Nu Erik is nergens meer zeker van.
Jaap schreef:De eerste helft van de twee korte zinnen: zoals de
mens is, zo is zijn God. Je zou dit ook een vorm van projectie kunnen noemen,
die volgens Goethe op ieder mens van toepassing is. De grote vraag is: heeft hij
gelijk? Waarschijnlijk vind je het in eerste instantie onzin, maar denk er eens
over na. Ik ken mensen die het belangrijk vinden geliefd te zijn. Zij leggen de
nadruk op de liefde van God (of moet ik zeggen op het beeld van God dat zij hebben?)
Je kan ook vluchten uit een land met steeds meer twijfelaars.
Misschien is het wel typisch Nederlands, om het geloof vooral rationeel te benaderen en te problematiseren. Voor priester Henri Nouwen was het kil-rationele klimaat in Nederland een reden om naar de VS te verhuizen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
JohanT
Technologist
Contacteer:

Re: Twijfel is echt in bij christenen

Bericht door JohanT »

In mijn tijd op de Evangelische Hogeschool heb ik ook al openlijk getwijfeld. Dit was in 2005/2006 en ik merkte dat, hoewel ik een extreme was, er meer mensen twijfelden.
Niet iedere jongere hield standvastig vast aan een 6000-jaar oude aarde bijvoorbeeld.
Ook nu zie ik het soms bij Christelijke vrienden, de twijfel slaat toe. Toch blijven er Christenen overtuigd van hun geloof en kunnen ze niet bevatten waarom iemand afstand doet van het Christendom.
Bijvoorbeeld de John die bij staatgeschreven.nl (10 redenen om atheïst te worden) standvastig volhoudt dat het niet zo kan zijn dat een echte Christen het geloof vaarwel zegt. (hoe duidelijk wil je overigens de "no true Scotsman" hebben?)

Ik denk dat er nu van alle kanten aanwijzingen komen dat er een hoop zaken mis zijn binnen het Christendom.
Niet enkel wetenschappelijke aanwijzingen, maar ook theologisch. Dan niet alleen de Bijbel, maar ook die ervaring waar veel Christenen over spreken, die verdwijnt ook langzamerhand.

Vluchten is enkel uitstel van executie. De twijfel lijkt ook te groeien in de VS. Misschien nog niet deze generatie of de volgende, maar ik vermoed dat ook daar de grote twijfel zal toeslaan.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

JohanT schreef: Ik denk dat er nu van alle kanten aanwijzingen komen dat er een hoop zaken mis zijn binnen het Christendom.
Niet enkel wetenschappelijke aanwijzingen, maar ook theologisch. Dan niet alleen de Bijbel, maar ook die ervaring waar veel Christenen over spreken, die verdwijnt ook langzamerhand.
Vond het stukje over Henri Nouwen toepasselijk. Kil-rationeel klimaat. De boodschap krijgt tegengas. Wordt bestudeerd en terug gebracht tot de essentie. Vroeger konden ze een verhaaltje droppen en vanuit dit vertrekpunt gaan zwijmelen over liefde. Nu wordt eerst het stukje in stukjes gequoted. Daarna komt de vraag waar is dit op gebaseerd en dan komt het gedicht niet meer aan bod. En ze gaan liever naar Nepal of een uithoek van Rusland dan dat ze hun mening hier durven te verdedigen.

Vluchten is enkel uitstel van executie. De twijfel lijkt ook te groeien in de VS. Misschien nog niet deze generatie of de volgende, maar ik vermoed dat ook daar de grote twijfel zal toeslaan.
Er is ook onder de jeugdigen van de VS een sterke toename van kritisch denken. En inderdaad als je vlucht dan zal je moeten blijven vluchten. Waar ben je nog veilig. Internet is overal. Misschien kun je dan nog beter naar Saoedi Arabië gaan. Daar worden afvalligen hard aangepakt. Dus als je lastig wordt gevallen door iemand die je wil overtuigen van de collectieve nonsens die er rondwaren. Dan geef je die persoon aan. Hoef je ook geen tegen antwoord te verzinnen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Een update rond de heren twijfelaars. Twijfelen wordt niet door iedereen gewaardeerd. Jaap die tevens voor gaat in een evangelische gemeente. Heeft de preekstoel moeten verlaten. Hij is niet meer welkom.

http://www.staatgeschreven.nl/2012/12/2 ... -dat-niet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaap Marinus schreef:Het zal sommigen van jullie niet ontgaan zijn: ons boek heeft nogal wat los gemaakt. Zo ben ik inmiddels niet meer welkom om te preken in de Evangelische Baptistengemeente te Leek. Geeft niks overigens, kerken hebben het recht om op de preekstoel te laten wie ze willen. Het taboe op twijfel en de must voor een dominee om alles zeker te weten, dat vind ik wel typisch. Nog typischer is het, dat wanneer je eerlijk bent, je blijkbaar door het slijk gehaald moet worden.
Plaats reactie