Ik heb net de uitzending van Andries gezien en was nogal teleurgesteld. Ik mistte een stukje diepgang. Je was het samen met Andries erg snel eens dat geloof en wetenschap samengaan en dat Dawkins er maar naast zit, ondanks dat je het boek niet gelezen hebt. Jammer.
Als atheïst en collega natuurkundige denk ik dat het conflict veel dieper gaat, en dat beide terreinen niet te combineren zijn.
Ik zou je hier willen uitnodigen om op freethinker.nl hier verder over te komen discussiëren. Zou je daar voor voelen?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Dat religieuze dogma's en vooronderstellingen uitwisselbaar zijn met wetenschappelijke methoden, of dat religie anderszins het beoefenen van wetenschap verrijkt.
Jammer dat men er alleen nooit in slaagt om uit te leggen op welke wijze religie precies iets toevoegt aan wetenschap.
En wat betekent het dat "beide terreinen niet te combineren zijn" ?
Vervang in het bovenste twee zinnen "uitwisselbaar" door "niet uitwisselbaar", en "verrijkt" door "verarmt".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
In wat ik mij herinner:
Eppo verteld dat hij op een bepaald moment zo geraakt werd door een lied, dat hij vanaf dat moment wist dat God bestond.
Op een ander moment verteld hij dat er geen scheiding in zijn manier van denken is binnen zijn werk als wetenschapper en binnen de kerk.
Indien hij in zijn werk als natuurkundige dezelfde sprongen maakt in analyses als van een lied naar God, ben ik heel benieuwd naar zijn publicaties. Die kunnen dan niet correct zijn.
Bonjour schreef:Volgens mij is de uitzending onderhand duizend keer herhaald. Maar geen reactie.
Eppo is zeker zijn eigen roem ontstegen. Maar geraakt worden door een lied van vader Abraham en vervolgens weten dat smurfen bestaan, dat hoor je eigenlijk niet veel. De reden zal wel zijn dat je dan voor onnozel wordt versleten, in het geval van Eppo heb je wat meer gecultiveerde mogelijkheden. En mag je het vertellen bij de EO.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Als natuurkundige zou ik het niet in mijn hoofd halen om op te schrijven: het elektrisch dipoolmoment is bedoeld om gevoeligheid voor een magnetisch veld op te wekken. Of: de reden van radioactiviteit is dat massa kan worden omgezet in energie. Of: de aarde is ontstaan om leven mogelijk te maken. Sterker nog, als ik als natuurkundige dit zou opschrijven, zou ik beticht worden van het ongeoorloofd mengen van geloof en wetenschap. En terecht!
Bron
Toch de uitzending nog eens terugkijken in hoeverre hij zichzelf nu tegenspreekt.
Of: de aarde is ontstaan om leven mogelijk te maken. Sterker nog, als ik als natuurkundige dit zou opschrijven, zou ik beticht worden van het ongeoorloofd mengen van geloof en wetenschap. En terecht
Dat is duidelijk daar kunnen we wat mee. Maar er worden tientallen miljoenen uitgegeven aan discussies om de schijn op te wekken dat geloof en wetenschap heel goed samengaan. Nu nog een concreet voorstel. Of is het slecht gebabbel om de indruk te wekken dat er iets belangrijks besproken wordt. Heeft iemand iets gezien wat geloof en wetenschap verenigt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!