Nando1944 (alias kelev)
Moderator: Moderators
Nando1944 (alias kelev)
Goedendag beste mensen
Op verzoek van "Reformed", zal ik mij even voorstellen. Zelf was ik nog niet op het idee gekomen omdat mijn goede manieren zelfs va 70 jaar nog steeds te wensen overlaten. Voor een groot deel is dit gebrek te wijten aan mijn intensieve omgang met dieren. Aanvankelijk als verzorger in Artis en toen ik 40 jaar geleden in de WAO belandde, als liefhebber in de hondenwereld. Zo zonder collega's of klanten en relaties waarmee men dagelijks contact heeft, raakt men meer en meer vervreemd van Homo not so Sapiens.
Ik ben opgegroeid als onderduikkind bij pleegouders in een streng Rooms Katholieke omgeving, waar men mijn Joodse afkomst voor mij verborgen hield en mij in de waan liet dat zij mijn biologische ouders waren.
Tot aan mijn pubertijd heb ik die RK hersenspoeling ondergaan totdat het bedrog uitkwam, en ik niet meer bleek te zijn wie ik dacht dat ik was.
Dat is raar. Plotseling heb je geen familie meer, en wie je zelf bent weet je ook niet....
Een religieuze hersenspoeling is echter niet zomaar ongedaan te maken, vandaar dat ik mij verdiepte in het Jodendom omdat ik veronderstelde dat er toch iets moest zijn.
Na een aantal jaren kwam ik er achter dat ik de ene benepen club had ingeruild voor een andere, en vond ik het tijd om de religie als geheel de rug toe te keren.
Op dat punt ben je al snel als je hobby biologie is.
Thans als geharnast atheist heb ik toch een gespleten gevoel. Aan de ene kant verafschuw ik bijna alles wat mij als kind is overkomen. Maar aan de andere kant ben ik dankbaar dat ik in twee rijke culturen volwassen ben geworden. Als amateur historicus ben je ook al snel op dat punt...
Wat mij nu bezighoud is de vraag waarom en wanneer kreeg de mens voordeel bij een religieuze ontwikkeling....
Op verzoek van "Reformed", zal ik mij even voorstellen. Zelf was ik nog niet op het idee gekomen omdat mijn goede manieren zelfs va 70 jaar nog steeds te wensen overlaten. Voor een groot deel is dit gebrek te wijten aan mijn intensieve omgang met dieren. Aanvankelijk als verzorger in Artis en toen ik 40 jaar geleden in de WAO belandde, als liefhebber in de hondenwereld. Zo zonder collega's of klanten en relaties waarmee men dagelijks contact heeft, raakt men meer en meer vervreemd van Homo not so Sapiens.
Ik ben opgegroeid als onderduikkind bij pleegouders in een streng Rooms Katholieke omgeving, waar men mijn Joodse afkomst voor mij verborgen hield en mij in de waan liet dat zij mijn biologische ouders waren.
Tot aan mijn pubertijd heb ik die RK hersenspoeling ondergaan totdat het bedrog uitkwam, en ik niet meer bleek te zijn wie ik dacht dat ik was.
Dat is raar. Plotseling heb je geen familie meer, en wie je zelf bent weet je ook niet....
Een religieuze hersenspoeling is echter niet zomaar ongedaan te maken, vandaar dat ik mij verdiepte in het Jodendom omdat ik veronderstelde dat er toch iets moest zijn.
Na een aantal jaren kwam ik er achter dat ik de ene benepen club had ingeruild voor een andere, en vond ik het tijd om de religie als geheel de rug toe te keren.
Op dat punt ben je al snel als je hobby biologie is.
Thans als geharnast atheist heb ik toch een gespleten gevoel. Aan de ene kant verafschuw ik bijna alles wat mij als kind is overkomen. Maar aan de andere kant ben ik dankbaar dat ik in twee rijke culturen volwassen ben geworden. Als amateur historicus ben je ook al snel op dat punt...
Wat mij nu bezighoud is de vraag waarom en wanneer kreeg de mens voordeel bij een religieuze ontwikkeling....
Re: Nando1944 (alias kelev)
Welkom Nando, en ik kan het 1944 nu ook plaatsen.
Rereformed heeft je al op de newby status gewezen geloof ik, dus dat hoef ik niet meer te doen.
Ik hoop dat je hier een hoop plezier beleeft, en een mooie tijd mag doormaken.
Rereformed heeft je al op de newby status gewezen geloof ik, dus dat hoef ik niet meer te doen.
Ik hoop dat je hier een hoop plezier beleeft, en een mooie tijd mag doormaken.
- collegavanerik
- Superposter
aangrijpend, heb je dit boek gelezen?
http://joodsactueel.be/2009/06/08/schim ... -een-ster/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://joodsactueel.be/2009/06/08/schim ... -een-ster/" onclick="window.open(this.href);return false;
De auteur verbaast er zich net zoals de lezer over, hoeveel religieuze hardnekkigheid en halsstarrigheid de katholieke gezinnen en hun clerici opbrengen om te weigeren de joodse kinderen rechtmatig terug te geven aan hun joodse familie of verwanten. De gehechtheid van de pleegouders aan hun joodse adoptieve kinderen is hartverwarmend, maar verwordt nadien tot een hartverscheurende tragedie, waaraan door de toenmalige kranten, de katholieke hogere hiërarchie en een volledig katholiek ingesteld gerecht, soms nog een lamentabele, bedroevende en melodramatische noot wordt toegevoegd.
In de tweede helft van 1945 werden alle voorzieningen getroffen om de onderduikkinderen naar de joodse gemeenschap te doen terugkeren. De verschillende strekkingen binnen de joodse gemeenschap hebben zich georganiseerd. Er ontstaat een structuur van weeshuizen en de overlevende joodse volwassenen beginnen zich langzamerhand te settelen. Een en ander wijst erop dat de terugkeer van de joodse kinderen niet geruisloos zal verlopen. De pogingen om een wettelijke regeling te treffen voor de oorlogsweeskinderen, draaien op niets uit. De overheid heeft geen interesse. Het water is te diep. De katholieken aanvaarden niet dat een joods kind per definitie de joodse gemeenschap toebehoort.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Welkom,
Bijzonder jeugdverhaal heb je. Ik sta er nog altijd versteld van hoe die oorlog het leven van mensen heeft beïnvloed.
Voor de rest zou ik me niet teveel zorgen maken over je goede manieren. Het voorsteltopic wordt wel vaker overgeslagen en ik neem even aan dat je nog niet op tientallen fora hebt gezeten.
Fijne tijd hier.
Bijzonder jeugdverhaal heb je. Ik sta er nog altijd versteld van hoe die oorlog het leven van mensen heeft beïnvloed.
Voor de rest zou ik me niet teveel zorgen maken over je goede manieren. Het voorsteltopic wordt wel vaker overgeslagen en ik neem even aan dat je nog niet op tientallen fora hebt gezeten.
Fijne tijd hier.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Hartelijk dank voor de boekentip. Ik kende het boek niet, maar heb het zojuist besteld.collegavanerik schreef:aangrijpend, heb je dit boek gelezen?
Welkom!
Uiteraard maakt religie je niet tot wie je bent. Ik ben blij te horen dat je je geloof uiteindelijk ingeruild hebt voor het ongeloof. En inderdaad, met als hobby biologie overleefd religie het niet lang. Binnen de biologie stel je vragen, en dat moet je binnen religies vooral niet doen!
Groet, Sytze
Plotseling heb je geen familie meer, en wie je zelf bent weet je ook niet....
Uiteraard maakt religie je niet tot wie je bent. Ik ben blij te horen dat je je geloof uiteindelijk ingeruild hebt voor het ongeloof. En inderdaad, met als hobby biologie overleefd religie het niet lang. Binnen de biologie stel je vragen, en dat moet je binnen religies vooral niet doen!
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Welkom Kelev op freethinker!
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik wens u alle goeds
Welkom Nando1944,
Als ex-katholiek kan ik nog steeds genieten van de schoonheid van het Gregoriaans.
https://www.youtube.com/watch?v=2zGyeRczFOA" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ex-katholiek kan ik nog steeds genieten van de schoonheid van het Gregoriaans.

https://www.youtube.com/watch?v=2zGyeRczFOA" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Precies beste Fish, en ik kan daar nog aan toevoegen de schoonheid van het chazzanoet (gezang door een chazzan of voorzanger tijdens een synagogedienst)Fish schreef:Welkom Nando1944,
Als ex-katholiek kan ik nog steeds genieten van de schoonheid van het Gregoriaans.![]()
http://www.youtube.com/watch?v=W7DPEj6zARI
Maar dat is nog lang niet alles. Wat dacht je van de schitterende koormuziek volgens de byzantijnse ritus?
De vele religieuze muziekstukken van de grote klassieke componisten Bach, Verdi, Ravel, Monteverdi, Rossinni, man de lijst is eindeloos lang.
Het grootste deel van onze beeldende kunst is gebaseerd op religieuze onderwerpen. Allemaal gratis te horen en te zien op Youtube. Wat zijn wij toch geluksvogels met die technische voorzieningen!!
En ik werd al zo blij van de radiodistrebutie met slechts 2 zenders 65 jaar geleden...
Bedankt voor je welkom, en de link naar dat prachtige Agnus Dei. Ik heb het als koorknaap vaak zelf mogen zingen. Het maakte gelukkig, maar dat is gebruikelijk bij mooie zaken.
Welkom Nando, ik herken wel het een en ander in je gevoel over religie. Je zegt: wat mij nu bezighoud is de vraag waarom en wanneer kreeg de mens voordeel bij een religieuze ontwikkeling. Ik ben benieuwd wat je allemaal over dit onderwerp te weten bent gekomen. Ik heb daar zelf nooit een studiepunt van gemaakt. Op welke culturen richt je je in je studie?
@Peter
Hartelijk dank voor je warme welkom, al voel ik me wat ongemakkelijk bij de term "buitengewoon mens"
Ik ben van alle forumleden hier waarschijnlijk de laagst opgeleide. Ik kan slechts pronken met een Diploma LTS timmeren dat ik kreeg omdat men na twee jaar graag van mij afwilde.
Een timmerman met twee linkerhanden, dat is wel heel gewoon dacht ik zo. Of weet jij iets dat nog gewoner is?
Ik lees wel vaak jouw bijdragen met veel belangstelling, en heb bewondering gekregen voor je vasthoudende redeneertrant. Omdat ik veel met honden omga heb ik je maar vast de terriër gedoopt.
Hartelijk dank voor je warme welkom, al voel ik me wat ongemakkelijk bij de term "buitengewoon mens"
Ik ben van alle forumleden hier waarschijnlijk de laagst opgeleide. Ik kan slechts pronken met een Diploma LTS timmeren dat ik kreeg omdat men na twee jaar graag van mij afwilde.
Een timmerman met twee linkerhanden, dat is wel heel gewoon dacht ik zo. Of weet jij iets dat nog gewoner is?
Ik lees wel vaak jouw bijdragen met veel belangstelling, en heb bewondering gekregen voor je vasthoudende redeneertrant. Omdat ik veel met honden omga heb ik je maar vast de terriër gedoopt.
@Salomon
Dank voor je belangstellende woorden.
Ik richt mij in het evolutionaire voordeel van religie niet zozeer op een speciale cultuur maar veel algemener op de soort. In dit geval op de mens.
Een paar vooraanstaande evolutie biologen zoals Stephen J. Gould en Richard Dawkins hebben zich daar al mee bezig gehouden, maar ik ben te laag opgeleid om op dit hooggeleerde niveau mee te praten.
Ik probeer slechts op dit forum mijn gedachten te formuleren, in de hoop dat anderen via een discussie mijn blikveld wat kunnen verruimen.
Mijn oogmerk is elke dag een ietsje wijzer te eindigen dan ik begon.
Dank voor je belangstellende woorden.
Ik richt mij in het evolutionaire voordeel van religie niet zozeer op een speciale cultuur maar veel algemener op de soort. In dit geval op de mens.
Een paar vooraanstaande evolutie biologen zoals Stephen J. Gould en Richard Dawkins hebben zich daar al mee bezig gehouden, maar ik ben te laag opgeleid om op dit hooggeleerde niveau mee te praten.
Ik probeer slechts op dit forum mijn gedachten te formuleren, in de hoop dat anderen via een discussie mijn blikveld wat kunnen verruimen.
Mijn oogmerk is elke dag een ietsje wijzer te eindigen dan ik begon.
Hier nog iemand met vakonderwijs, en wat cursussen tijdens mijn werkzame leven. Dus je bent niet alleen.Nando1944 schreef: Ik ben van alle forumleden hier waarschijnlijk de laagst opgeleide. Ik kan slechts pronken met een Diploma LTS timmeren dat ik kreeg omdat men na twee jaar graag van mij afwilde.
Het gaat erom dat je nieuwsgierig blijft.

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.