Hondenbelasting

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

steen
Forum fan

Hondenbelasting

Bericht door steen »

Vandaag in EEN VANDAAG
De hondenbelasting is voor gemeenten een fijn appeltje voor de dorst dat ze vrijelijk mogen besteden.

Een uitspraak van het gerechtshof van Den Bosch kan mogelijk roet in het eten gooien. Een hondenbezitter uit Sittard-Geleen sleepte haar gemeente voor het gerecht en kreeg gelijk: de hondenbelasting is onrechtmatig. En dat betekent dat lokale overheden mogelijk in de toekomst deze inkomenstenbron mislopen.
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/426 ... _onterecht_" onclick="window.open(this.href);return false;

Die rechter begrijpt er helemaal niks van!
IK! Als niet hondenbezitter heb voor 2400,- euro last van de honden van mijn buren.
Daarom! Moeten mijn buren hondenbelasting betalen.

Ik vind dat de hondenbelasting door Den Haag moet worden bepaald, en wel op 100,- euro per maand per hond.

Steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
vegan-revolution
Superposter

Re: Hondenbelasting

Bericht door vegan-revolution »

steen schreef:IK! Als niet hondenbezitter heb voor 2400,- euro last van de honden van mijn buren.
Kun je ook aangeven waar dat bedrag van 2400 euro op gebaseerd is?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

vegan-revolution schreef:
steen schreef:IK! Als niet hondenbezitter heb voor 2400,- euro last van de honden van mijn buren.
Kun je ook aangeven waar dat bedrag van 2400 euro op gebaseerd is?
€46,15 per week :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Buiten het dorp woont een boer met twee herdershonden. Die lopen en poepen enkel op zijn eigen terrein. Moet die boer hondenbelasting betalen ?
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
steen
Forum fan

Bericht door steen »

windsurfer schreef:Buiten het dorp woont een boer met twee herdershonden. Die lopen en poepen enkel op zijn eigen terrein. Moet die boer hondenbelasting betalen ?
Zijn dat toevallig die twee herdershonden die mijn kippen doodbijten?
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Wat mij betreft mag er best een huisdierenbelasting op gemeente-niveau komen, al was het maar om huisdieren te ontmoedigen. Daar zijn verschillende redenen voor en overlast (poep van honden/katten) is daar denk ik één van. Het spreekt voor zich dat men weinig kosten en last heeft van boer Hendrik met zijn 2 honden op het platteland; de realiteit wil echter dat de meeste mensen in de stad wonen waar de huisdierdruk nogal kan oplopen. In mijn vorige straat bijvoorbeeld hadden van de 120 huizen de meeste mensen katten. Ik heb ze eens een middag zitten tellen en ik ben opgehouden ergens in de 50. Momenteel zit ik in A'dam in wat blijkbaar een typische hondenstraat is (sociale huurwoningen..had het kunnen weten.. ) en het is hier nog veel ernstiger (5 verdiepingen per huis, dus op 50 meter straat zitten 120 mensen, waarvan zeker 1/3e honden heeft. Soms is het vechten om een lege tegel om op te schijten).

Persoonlijk lijken overlast en kosten me de minste reden om het in te voeren, ik vind het bezit en de handel van allerlei dieren (of dat nu honden of katten of exotische vogels of amfibieën) op de massale schaal waarop dat gebeurt nu niet meer acceptabel en dus iets om te ontmoedigen.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Men zou er beter aan doen voor die hondenbelasting een ambtenaar aan te stellen die 250 euro boete uitdeelt aan de hondenbezitter die de drollen van zijn/haar hond niet opruimt. In de gemeente waar ik woon zijn duidelijke voorschriften aangaande het opruimen cq meenemen van die drollen maar slechts enkele hondenbezitters doen dit.
Die honden kunnen er niets aan doen maar het zijn de baasjes en bazinnetjes die de elementaire zaken aangaande hygiëne niet schijnen te kennen.
Maar ook in onze gemeente is het toezicht op deze voorschiften nulkommanul. Wel de belastingen innen maar er iets voor doen?
Nu had ik gelezen dat iemand protesteerde tegen hondenbelasting omdat er niets met die belasting voor honden werd gedaan. Maar ja, is dat ook niet zo met veel andere belastingen? Die verdwijnen ook in de algemene middelen pot.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

windsurfer schreef:Buiten het dorp woont een boer met twee herdershonden. Die lopen en poepen enkel op zijn eigen terrein. Moet die boer hondenbelasting betalen ?
Het is natuurlijk de vraag of hij hondenbelasting betaald. Volgens mij hebben gemeenten het recht om waakhonden vrij te stellen van hondenbelasting.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Cactus schreef:Wel de belastingen innen maar er iets voor doen?
Nu had ik gelezen dat iemand protesteerde tegen hondenbelasting omdat er niets met die belasting voor honden werd gedaan.
De reden dat er hondenbelasting is is niet omdat dit geld nodig is voor het opruimen van drollen m.i. (volgens mij geven gemeentes dit ook niet aan).. Op wikipedia lees ik:
Wikipedia hondenbelasting schreef: De hondenbelasting is geen zogenaamde bestemmingsheffing. De inkomsten uit hondenbelasting vloeien naar de algemene middelen; de gemeente kan deze middelen naar eigen inzicht gebruiken. Tegenover de betaling van de hondenbelasting hoeft de gemeente dus geen rechtstreekse, aanwijsbare tegenprestatie te leveren, zoals (bijvoorbeeld) het ter beschikking stellen van plastic zakjes om hondenpoep op te ruimen.
Volgens mij is het gewoon ontmoedigingsbeleid of een manier om aan inkomsten te komen. De heffingen lopen ook nogal uiteen (van ca. 0 - 500 € ).
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@ Samsa:
Helaas is dat zoals je schreef. Je mag echter verwachten dat gemeenten dat geld wél gebruiken voor uitrenvelden en borden plaatsen. In onze gemeente zijn er uitrengebieden maar veel eigenaren laten hun hond liever op een grasveld ergens anders kakken. Wat men wel doet is regelmatig de groene borders met een drollenzuiger reinigen. Als het gras gemaaid wordt zit de bestuurder van die maaier beschermd achter een kunststofbescherming want anders is hij bruin van de stront ondanks het veelvuldig opzuigen.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

steen schreef:
Zijn dat toevallig die twee herdershonden die mijn kippen doodbijten?
Dat kan alleen als jouw kippen even fictief zijn als de boer en z'n herdershonden. Betreft het echter je kippen die zich manifesteren in de werkelijkheid, dan zijn het die honden dus niet.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Cactus schreef:@ Samsa:
Helaas is dat zoals je schreef. Je mag echter verwachten dat gemeenten dat geld wél gebruiken voor uitrenvelden en borden plaatsen. In onze gemeente zijn er uitrengebieden maar veel eigenaren laten hun hond liever op een grasveld ergens anders kakken. Wat men wel doet is regelmatig de groene borders met een drollenzuiger reinigen. Als het gras gemaaid wordt zit de bestuurder van die maaier beschermd achter een kunststofbescherming want anders is hij bruin van de stront ondanks het veelvuldig opzuigen.
Deden ze het hier maar op een grasveld... meestal recht voor m'n deur.. of anders vlak naast de deur van iemands auto, of voor je fiets. En dan geen kleine tekkeltjespoep hè..want ze hebben hier bijna allemaal boxers, bulldogs van 45 kilo! en van die vechthonden. Het baasje zit ws. op een vechtsport dus aanspreken is er ook niet bij :lol: Als ze uberhaupt mijn taal al verstaan hoor..
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

WOEF!!!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans »

Bij mijn ouders in het buurtje stikt het ook van de beesten. Op het (destijds) pas aangelegde voetbalveldje -geëgaliseerd, met doelen, enorme metalen hekken om de bal uit te sloot te houden, en kunstgras- durfden we niet te spelen vanwege de vele enge rothonden. In plaats daarvan voetbalden we op een drassig heuveltje. En de gemeente wilde geen bordje plaatsen dat mensen hun beesten aan de lijn moeten houden, want dat wekt de suggestie dat ze elders wel los mogen.

We hadden trouwens ook dusdanig veel katten, dat ze toch zeker eenmaal per week begonnen te vechten om hun territorium.
Plaats reactie