"Verspreekt" paus zich bij afscheid? Of hint?
Moderator: Moderators
"Verspreekt" paus zich bij afscheid? Of hint?
Onze Limburgse krant kopte op 28 februari bij een grote foto op de voorpagina: "Paus bij afscheid: SOMS LEEK GOD TE SLAPEN". 
Ook onze naburige Belgische krant kwam met dezelfde opmerking. >>De paus voelde zich op een schip, waar naast de mooie dagen ook wel zwaar weer en tegenwind voorkwam. "Dan leek het of de Heer sliep", zei Benedictus, zonder de problemen bij naam te noemen.<<
Natuurlijk kon ik het weer niet laten om met een ingezonden kort bericht naar de krant te reageren:
>>Wanneer zelfs de paus oppert dat de ooit zo almachtige Heer regelmatig "bij tegenwind" in slaap schijnt te sukkelen zou je je kunnen afvragen of God niet ook een beetje oud begint te worden.<<
Je zou het idee krijgen dat zelfs god menselijke trekjes gaat vertonen, was mijn gedachte.
Misschien helpen dit soort kleine steken om m'n omgeving wat ontvankelijker te maken voor nieuwe verfrissende ideeën. Maar het zal nog wel een tijdje duren voordat we hun "knuffelmuur" omver krijgen.

Ook onze naburige Belgische krant kwam met dezelfde opmerking. >>De paus voelde zich op een schip, waar naast de mooie dagen ook wel zwaar weer en tegenwind voorkwam. "Dan leek het of de Heer sliep", zei Benedictus, zonder de problemen bij naam te noemen.<<
Natuurlijk kon ik het weer niet laten om met een ingezonden kort bericht naar de krant te reageren:
>>Wanneer zelfs de paus oppert dat de ooit zo almachtige Heer regelmatig "bij tegenwind" in slaap schijnt te sukkelen zou je je kunnen afvragen of God niet ook een beetje oud begint te worden.<<
Je zou het idee krijgen dat zelfs god menselijke trekjes gaat vertonen, was mijn gedachte.
Misschien helpen dit soort kleine steken om m'n omgeving wat ontvankelijker te maken voor nieuwe verfrissende ideeën. Maar het zal nog wel een tijdje duren voordat we hun "knuffelmuur" omver krijgen.
"Geen betere hemel dan een goed leven."  Grt, Lowflyer.

Re: "Verspreekt" paus zich bij afscheid? Of hint?
Zo lang mensen in zoiets antropomorf geloven zullen ze idd steeds meer menselijke trekken aan het toeschrijven. Beter dat hun god ergens in het universum rondwandelt dan dat hij niet bestaat!
De paus zijn uitspraken zijn net zoals de opmerking "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Gaat er iets goed in hun leven dan prijzen ze god, gaat er iets slecht dan ach...zijn wegen zijn ondoorgrondelijk. Gaat iemand dood dan heeft "god hem of haar tot zich genomen".
Het is dit soort religieuze politieke correctheid waar ik helemaal eng van wordt en het schijnt vooral in de christelijke religie te heersen, voor zover ik het heb gezien dan.
Andere religies hebben meer een "shit happens" attitude óf geven zelfs toe dat god niet alleen maar een knuffel-vader is maar ook een strenge vader die de zweep af en toe hanteert. Het christendom wil zich immers voor doen als tolerant en grondlegger van onze beschaving en daar past een boze en intolerante entiteit niet in...
Het valt me nog mee dat de paus het niet had over de "invloeden van satan" of zoiets dergelijks.

De paus zijn uitspraken zijn net zoals de opmerking "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Gaat er iets goed in hun leven dan prijzen ze god, gaat er iets slecht dan ach...zijn wegen zijn ondoorgrondelijk. Gaat iemand dood dan heeft "god hem of haar tot zich genomen".
Het is dit soort religieuze politieke correctheid waar ik helemaal eng van wordt en het schijnt vooral in de christelijke religie te heersen, voor zover ik het heb gezien dan.
Andere religies hebben meer een "shit happens" attitude óf geven zelfs toe dat god niet alleen maar een knuffel-vader is maar ook een strenge vader die de zweep af en toe hanteert. Het christendom wil zich immers voor doen als tolerant en grondlegger van onze beschaving en daar past een boze en intolerante entiteit niet in...
Het valt me nog mee dat de paus het niet had over de "invloeden van satan" of zoiets dergelijks.

Bedankt voor je reactie "Grima" en ........ welkom op deze site.

De ongebruikelijke grote aandacht voor de paus (op televisie en in de krant) is me overigens ook nieuw. Ik kon de tv niet aanzetten of overal waren 'infotainment' filmpjes over hoe dat in z'n werk gaat dat binnen het vaticaan, interviews met kardinalen, etc. etc. 
Nou ja.. retro is in toch.. dus instituten van 2000 jaar oud zullen ook wel weer hip zijn

Nou ja.. retro is in toch.. dus instituten van 2000 jaar oud zullen ook wel weer hip zijn

“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours.	”	
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)

— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
Och, dat zal wel gaan over de golf van kritiek vanwege de misbruikschandalen.lowflyer schreef:Onze Limburgse krant kopte op 28 februari bij een grote foto op de voorpagina: "Paus bij afscheid: SOMS LEEK GOD TE SLAPEN".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Henry Ford
Nou ja, ongebruikelijk.Samsa schreef:De ongebruikelijke grote aandacht voor de paus (op televisie en in de krant) is me overigens ook nieuw.
Toen de vorige paus was overleden, was er ook aandacht genoeg hoor!
Ik voel meer ergernis dan verrassing, omdat hij meer aandacht krijgt dan hij verdient.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Henry Ford
Hier ook.Jagang schreef:, omdat hij meer aandacht krijgt dan hij verdient.

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Eigenlijk ging het mij meer om de opmerking dan om de persoon. Zijn toch allemaal geleerde koppen (ja, allemaal met de blik in één richting), die zich op z'n minst steeds ongemakkelijker zullen voelen door  
"leegloop", maar ook door een steeds opdringeriger wordende wetenschap. "Het bijtend zuur dat door al (het gevestigde) heen vreet", D. Dennett over evolutie-theorie van Darwin. Darwin, die daar de hele wetenschap op zijn kop zet.

"leegloop", maar ook door een steeds opdringeriger wordende wetenschap. "Het bijtend zuur dat door al (het gevestigde) heen vreet", D. Dennett over evolutie-theorie van Darwin. Darwin, die daar de hele wetenschap op zijn kop zet.

Mijn ingezonden opmerking (zie eerste inzending) naar de krant is overigens niet geplaatst.