Hoe krijg je de waanzin van religie in het nieuws?

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Hoe krijg je de waanzin van religie in het nieuws?

Bericht door dikkemick »

De tijd is m.i. wel rijp geworden om mensen wakker te schudden.
Religie is niet meer van deze tijd.

Heilige boeken kloppen niet,
staan vol gruwelijkheden (God/Allah is liefde!!!),
incongruenties en andere fouten.

Tevens zijn de boeken niet meer te rijmen met de 21e eeuw. (Niet geloven in de evolutieleer, wel dankbaar gebruik maken van alle "gestolde" wetenschap!)

Daar bovenop: Welke religie moet je kiezen? Er is een onmogelijk aantal denominaties welke allemaal gelijk hebben. Alleen dit kan dus al niet.

Hoe kunnen we al deze mensen nu eens wakker schudden? Dat hele gedoe met die paus poppenkast komt me de keel al weer uit. Zien mensen dan niet dat ze deze traditie al lang ontgroeid hadden moeten zijn?
Ook de vechtlust van de Islam (En niet te onderschatten in Amerika, het Christendom).

Hoe??? We zijn echt veel beter af in een wereld zonder religie!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Vilaine
Bevlogen

Re: Hoe krijg je de waanzin van religie in het nieuws?

Bericht door Vilaine »

Wellicht is het beter het zekere voor het onzekere te nemen en het Algeloof aan te hangen. Dan zit je altijd goed.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:De tijd is m.i. wel rijp geworden om mensen wakker te schudden.
Religie is niet meer van deze tijd.
Klopt als een bus. Sinds mensenheugenis wordt dat al door velen verkondigt. Misschien is internet het ultieme wapen om mensen wakker te schudden. Misschien is het over een tiental jaren over en uit. Elke alfabeet kan via internet op de hoogte komen wat er schort aan religies. Waarom goden volgens bepaalde logische gevolgtrekkingen niet hoeven te bestaan. Of moet ik er kunnen bestaan van maken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien is internet het ultieme wapen om mensen wakker te schudden. Misschien is het over een tiental jaren over en uit. Elke alfabeet kan via internet op de hoogte komen wat er schort aan religies. Waarom goden volgens bepaalde logische gevolgtrekkingen niet hoeven te bestaan. Of moet ik er kunnen bestaan van maken.
Internet. Er zijn religies die mogen geen internet. Is een uitvinding van de duivel; Herstel: Internet op zolder achter gesloten deuren is wel toegestaan.
Verder zal de gelovige nooit iets aannemen dat tegen zijn/haar religie in gaat. Alleen alle andere geloven zijn fout (want daarom heet het "geloof" hoor ik altijd)

Is mijn 2e vraag: Hoe ga je om met dit soort non-argumenten: "Daarom heet het ook -geloof"

M.a.w. HOE bereik je deze hardnekkig overtuigde groepen?? En hoe maak je ze duidelijk dat ook hun geloof er 1 van de 4000 is, waarbij ze dus beter kunnen gaan nadenken...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:
Internet. Er zijn religies die mogen geen internet. Is een uitvinding van de duivel; Herstel: Internet op zolder achter gesloten deuren is wel toegestaan.
Verder zal de gelovige nooit iets aannemen dat tegen zijn/haar religie in gaat. Alleen alle andere geloven zijn fout (want daarom heet het "geloof" hoor ik altijd)

M.a.w. HOE bereik je deze hardnekkig overtuigde groepen??
Je onderschat waarschijnlijk het begrip erosie. Moderne opvattingen sluipen langzaam naar binnen en hollen een religie uit. Vaak niet zichtbaar maar wel merkbaar. De zondag als religieus rustpunt is aan het verdwijnen. Tal van heilige huisjes vallen om. Ook christenen stappen massaal over op evolutie. Homoseksualiteit is bij veel gelovigen nog moeilijk maar ze zijn zover gekomen dat het erkend wordt en dat bepaalde rechten langzaam die kant op gaan. Als je een tijdje meeloopt op dit forum dan zie je dat de gelovige zeer rekbaar is t.a.v. de bijbel. Eigenlijk doen ze slechts aan cherry-picking. Of ze negeren de bijbel. In de VS gaat de secularisatie onder jongeren razendsnel. Als dat zo doorgaat dan kantelt dit land naar vrijzinnigheid/atheïsme. En zo zijn er tal van signalen dat het inhoudelijke deel van religie op zijn retour is. De enige plekken waar nog een stapje harder moet worden gewerkt is Afrika en Azië. Maar ook hier schieten de atheïstische hobbyclubs de grond uit. En je bereikt dit soort resultaten door hard te werken en voortdurend te hameren op je mening. En vooral verder gaan met onderbouwen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En vooral verder gaan met onderbouwen.
En DAT is het aparte aan dit soort discussies. Ik kan mijn meningen prima onderbouwen, maar dat DENKT de gelovige ook. "Want het staat in de bijbel" en "daarom heet het ook een geloof" zijn voor hun volledig onderbouwde stellingen.
Einstein/Mick
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Dickemick...Kijk eens mee op CIP...

Wij reageren ons daar suf.. :D Je kan ook meedoen ( wel een facebook account aanmaken)

Het valt mij op hoeveel verschillende meningen er daar onder christenen heersen. Grofweg; evangelisch tegen reformatorisch, zeg maar ChristenUnie tegen SGP, of verzoeningsleer tegen predestinatie.
En dan nog allerlei meningen er tussenin.

Frappant dat ze 'ons' spottend en niet respectvol vinden, maar de christenen onderling maken elkaar voor "rotte vis" uit...leerzaam !
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Ik vraag mezelf wel eens af ; "wil ik dat soort mensen wel wakker schudden?" Als de behoefte aan religie inderdaad iets is wat in de hersenen zit zoals Prof. Swaab in zijn boek beschrijft, en ik heb weinig redenen de man niet te geloven, dan heeft "wakker schudden" überhaupt al weinig zin.

Positief bekeken bereik je natuurlijk wel degenen die al twijfelen en zo vast zitten in hun religieuze gemeenschap dat ze geen uitweg zien, misschien zelfs niet weten dat er ook een andere keuze is.
Maar willen we werkelijk een enorme groep emotioneel onstabiele mensen losmaken van de enige reden dat ze zich kunnen gedragen in de maatschappij? Nogal een generalisering natuurlijk, niet alle religieuzen zullen doordraaien, maar kijk eens naar wat sommigen nu al doen en zeggen en dan ga je ook nog hun reden voor bestaan ontnemen.

Voorlopig zullen we ons niet ontdoen van religie, maar wel ben ik het eens met PietV. dat er een erosie-werking is waardoor religies wel moeten moderniseren omdat ze anders sterven (Darwinism strikes again!). Dan zitten we nog wel met religies maar zullen deze te accepteren zijn omdat ze anders- en niet-gelovigen met rust laten.
Het grootste probleem is voor mij niet religie op zich maar de invloed die hun uit willen én kunnen oefenen in mijn leven. Als ik daar mee te maken krijg zeg ik ook "weg ermee!".
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Religie bloeit voornamelijk in (zeer) arme gebieden. In die gebieden zijn ook (zeer) rijken, maar die hebben bijna allemaal een eigen invulling van de voor hen geldende regels.

De massa, echter, is het makkelijkst te beïnvloeden (lees:manipuleren) door onderdrukking en armoede.
Vgl: alle arabische landen, china, m-z amerika, oost/zuid-europa, afrika.

In (nagenoeg) alle landen waar het materieel beter gaat (west europa, australië, japan) heeft de kerk al significant minder invloed, loopt het kerkbezoek sterk terug, en bloeit het internet welig. (hetgeen niet wil zeggen dat er geen poging is tot beïnvloeden: zie de informatie in Wikipedia over de nieuwe paus vlak voor en vlak na diens verkiezing; zie ook instituten als die zg 'denktanks' in de VS - Templeton)

Het is dan ook duidelijk dat in landen waar theocratie hoogtij viert men probeert internet, of de beschikbare informatie daarop, moeilijk toegankelijk te maken of zelfs onmogelijk. Probeert men onderwijs stevig in religieuze handen te houden. Heeft men vaak zelfs een religieuze/ethische/morele politie. Om vooral te behoeden voor vrijdenken. Zelfstandig denken. Want DAT is het grootste gevaar voor elke religie.

Daarnaast is het utopie om te denken dat religieuzen (ooit) zullen verdwijnen. Dat hoeft ook niet. Als hun maatschappelijke invloed maar verdwijnt, dan wel sterk afneemt.

Voorlopig moeten we het doen met FB, forums, twitter, debatten (Hitchens, Harris, Dawkins, e.v.a) om al die krankzinnige toestanden wereldkundig te maken. Dan zal, als een olievlek, besef langzaam maar zeker uitbreiden.

Wees er van overtuigd dat het werkt, zij het langzaam.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik ben bang dat het juist de verkeerde kant op gaat. Dat bekrompen Amerika versus de mogelijk nog bekrompener Islam.
Ze zijn verdorie in staat om in naam van een onzichtbare entiteit een oorlog te starten. Ze komen immers toch goed terecht, terwijl de tegenpartij zal branden.

Helaas denken beiden dat!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:Ik ben bang dat het juist de verkeerde kant op gaat. Dat bekrompen Amerika versus de mogelijk nog bekrompener Islam.
Ze zijn verdorie in staat om in naam van een onzichtbare entiteit een oorlog te starten. Ze komen immers toch goed terecht, terwijl de tegenpartij zal branden.

Helaas denken beiden dat!
Zoals een Christopher Hitchens en Sam Harris al vaker stelden:
Al die gelovigen denken dat zij gelijk hebben (en dus! in de hemel komen, en de rest in de hel belandt) hebben niet door dat al de gelovigen dat denken en dat DUS iedereen in de hel komt.

Die oorlog is al aan de gang! Is trouwens geheel geen onbekend gegeven (kruistochten)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Die oorlog is al aan de gang!
En nu maar bidden dat de rede dit kan stoppen!

Anders moeten we het VSM aanroepen (middels offerandes?) en hopen dat Hij zijn heilige Noedels laat spreken.

Religie. Ik ben er klaar mee.
Einstein/Mick
lowflyer

Bericht door lowflyer »

Het gaat om mensen die denken niet te kunnen zwemmen. Mensen die vooral bang zijn om die religieuze zwemband, die ze van hun ouders meekregen, los te laten. Bang, vooral bang, om te verzuipen in dat onberekenbare, wilde water, waarin ook nog eens haaien zitten. Dat wilde water dat leven heet. Dat heerlijke, eenmalige leven, waarin het genieten is wanneer je je vrij voelt. Vrij om alles te ervaren zo als jou het liefst is. Te ontdekken hoe alles in elkaar zit en werkt. Een heel leven lang. Waarin je eerst wel, met elkaar, vrij moet leren zwemmen.
"Geen betere hemel dan een goed leven." Grt, Lowflyer.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:

Anders moeten we het VSM aanroepen (middels offerandes?) en hopen dat Hij zijn heilige Noedels laat spreken.

12 maagdelijke priesters? maar ja ... waar vind je die nog??!!
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

dikkemick schreef:

Waarom ben je zo anti religie? Kan het jou wat schelen wat mensen achter de deuren doen? Of in een kerkgebouw of op straat (als ze mensen lastig vallen)? Of ben je er pas net van af, en voel je je bedrogen?

Religie moet er zijn om de niet religieuzen nog meer te laten genieten van hun vrijheid. Zoals koude dagen er moeten zijn om je meer te laten genieten van de warme zomerdagen.
Juist als mensen zich enorm afzetten tegen religie dan doen die mensen zich enorm tekort, doordat ze hun tijd en energie toch in religie steken. Je maakt dus geen gebruik van je vrijheid maar houdt je gebonden aan iets wat niks voor jou is. Probeer dat niet te doen, sterkte ermee :wink:
Plaats reactie