Waarheid vs leugen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Ahrmoud Zahir

Waarheid vs leugen

Bericht door Ahrmoud Zahir »

Tegenwoordig hoor je iedereen zeggen "Dit is mijn waarheid en dat is jouw waarheid". Wat dus impliceert dat er vele waarheden zijn, die elkaar kunnen tegenspreken. Als dit zo is, wat is dan het verschil tussen waarheid en leugen???

Ik geloof dat DE waarheid bestaat. Als dit werkelijk zo is, dan betekent dit dat er dus een absolute waarheid moet zijn. Ik ben van mening dat deze niet van mensen af kan komen, daar mensen met elkaar van mening verschillen en ieder zijn eigen mening als waarheid ziet.
Ook denk ik dat er een verband is tussen waarheid en het goede enerzijds versus leugen en het kwade anderzijds.

Ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.
Sommigen zijn atechnisch,
Anderen zijn amuzikaal,
Weer anderen zijn atheïst.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Waarheid vs leugen

Bericht door doctorwho »

Welkom,
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Als er een absolute waarheid bestaat, bestaat deze onafhankelijk van mensen (en zebra's, marmotten etc.). Anders zou deze niet absoluut zijn.

Ook onafhankelijk van eventuele goden of andere opperwezens, mocht je met deze discussie die kant op willen gaan. Anders zou deze waarheid wederom niet absoluut zijn. Een waarheid die afhankelijk is van de een of andere persoonlijke entiteit is geen absolute, maar een subjectieve waarheid (voor zover zoiets mogelijk is). Kortom, een mening.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ahrmoud Zahir schreef: <knip>

Ik geloof dat DE waarheid bestaat.
Waarom geloof je dit?
Wat is dan volgens jou DE waarheid?
Als dit werkelijk zo is, dan betekent dit dat er dus een absolute waarheid moet zijn. Ik ben van mening dat deze niet van mensen af kan komen, daar mensen met elkaar van mening verschillen en ieder zijn eigen mening als waarheid ziet.
Beschrijf wat jij als absolute waarheid beschouwt.
Waar komt het wel vandaan als het niet van mensen afkomt?
Ook denk ik dat er een verband is tussen waarheid en het goede enerzijds versus leugen en het kwade anderzijds.
Verklaar je nader.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ahrmoud Zahir schreef:Ik ben van mening dat deze niet van mensen af kan komen, daar mensen met elkaar van mening verschillen en ieder zijn eigen mening als waarheid ziet.
Een leuke mening, maar is het de waarheid? Als je mening waar is, is deze mening niet waar. Dus spreek je jezelf tegen.

Als twee of meer mensen verschillende meningen hebben, is er maar één ding zeker, namelijk dat er maximaal 1 de waarheid spreekt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dead and taxes zijn waar.
Jinny

Bericht door Jinny »

Welkom.

Kweet niet of je het al gelezen had, maar dan toch,

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

doctorwho schreef:Dead and taxes zijn waar.
De enige zekerheden in het leven. :lol:
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Dat zwaartekracht bestaat is waar.
Dat elk mens ooit komt te overlijden is ook waar.
Dat Messi de beste voetballer ter wereld is is een mening.
Dat ik koningin Beatrix ben is niet waar.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kochimodo schreef: Dat ik koningin Beatrix ben is niet waar.
Maar het zou kunnen toch :?:
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het niet zo is.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ahrmoud Zahir schreef:Tegenwoordig hoor je iedereen zeggen "Dit is mijn waarheid en dat is jouw waarheid". Wat dus impliceert dat er vele waarheden zijn, die elkaar kunnen tegenspreken. Als dit zo is, wat is dan het verschil tussen waarheid en leugen???
Wie verdedigt hier dan de stelling dat er vele waarheden zouden bestaan?
Je wekt de indruk niet al te veel inspiratie te hebben, en maar een losse flodder af te willen vuren.

Het doel is natuurlijk dat we aan het einde van dit topic roepen dat Islam de waarheid is.
Ik hoop voor je dat je vroeg bent opgestaan, en dat jij nou eindelijk eens degene bent die met iets NIEUWS, iets ORIGINEELS op de proppen komt.
Laatst gewijzigd door Jagang op 14 mar 2013 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

doctorwho schreef:
Kochimodo schreef: Dat ik koningin Beatrix ben is niet waar.
Maar het zou kunnen toch :?:
Op FT kan je dat niet vaststellen maar als je mij in levende lijve ontmoet wordt het meteen duiudelijk dat ik HM Bea niet ben. :D
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Als ik jou in levende lijve tegen zu komen, zou ik niet met 100% zekerheid kunnen zeggen dat je onze kochimodo bent, HM.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Maar wel degelijk dat ik koningin Beatrix niet ben! En dat ik Kochimodo ben en niet Bea is ook vast te stellen via IP-adres -> provider -> gegevens abonnementhouder etc.
Plaats reactie