Kattenverjager schadelijk voor het gehoor?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

vragen

Kattenverjager schadelijk voor het gehoor?

Bericht door vragen »

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WCRQOZ8N3SVL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Een kattenverjager die praktisch onhoorbaar is voor de mens! Echter is dat wel zo? Het apparaat zendt vanaf 13KHz een pieptoon uit. En tot hoe hoog kan een mens horen? Kijkt u op http://www.youtube.com/watch?v=tf9mGfv_bRo" onclick="window.open(this.href);return false;

Er komt 140 decibel uit het apparaat. Ik krijg last van oorsuizingen. En onze dochter van 2 heeft haar oren open gekrabd tot bloedens toe nadat zij dit geluid hoorde. Het rare in deze is dat de fabrikant zich niet bekend wil maken van dit product. Het wordt verkocht onder verschillende namen terwijl het om hetzelfde type/merk gaat. Mosquito's worden in sommige gemeentes tegen hangjongeren ingezet. De kattenverjager zit op dezelfde toonhoogte. Een Mosquito geeft circa 90dB aan geluid dit terwijl dit apparaat 140dB geeft. De politie doet hier niets tegen. Je staat met de rug tegen de muur omdat je niet meer buiten kunt zitten. Het geluid blijft bovendien ook nog eens na echoën in je gehoor.

Raar, want je hebt ook wel kattenverjagers die ULTRASOON zijn en zitten op 25KHz en die voor de meeste mensen onhoorbaar is. Ik ben dan ook voor een verbod op deze apparatuur. Gelukkig heeft de advocaat uitspraak gedaan dat dit dus niet mag. Verkoop is legaal maar het gebruik ervan niet.

Het apparaat ziet er zo uit:
Afbeelding

Merken:

Tuinwachter
Tuin Dierenverjager
Universal repeller "Sonic & Flash"
Solar GardenGuard
Artelier Innovations
Genius Ideas
Gdimport.com (importeur, zelfde adres als Genius Ideas)
Jinny

Re: Kattenverjager schadelijk voor het gehoor?

Bericht door Jinny »

Welkom,

Dat je dochter er gek van wordt, een jong kind haalt de 20000 Herz, is niet gek.
Naarmate de leeftijd vordert zakt de max frequentie die iemand kan horen.
Is per persoon verschillend.
En 140 DB ligt op straaljagerniveau.

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
pitje

Bericht door pitje »

vragen schreef:http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WCRQOZ8N3SVL.pdf

Een kattenverjager die praktisch onhoorbaar is voor de mens! Echter is dat wel zo? Het apparaat zendt vanaf 13KHz een pieptoon uit. En tot hoe hoog kan een mens horen? Kijkt u op http://www.youtube.com/watch?v=tf9mGfv_bRo" onclick="window.open(this.href);return false;

Er komt 140 decibel uit het apparaat. Ik krijg last van oorsuizingen. En onze dochter van 2 heeft haar oren open gekrabd tot bloedens toe nadat zij dit geluid hoorde. Het rare in deze is dat de fabrikant zich niet bekend wil maken van dit product. Het wordt verkocht onder verschillende namen terwijl het om hetzelfde type/merk gaat. Mosquito's worden in sommige gemeentes tegen hangjongeren ingezet. De kattenverjager zit op dezelfde toonhoogte. Een Mosquito geeft circa 90dB aan geluid dit terwijl dit apparaat 140dB geeft. De politie doet hier niets tegen. Je staat met de rug tegen de muur omdat je niet meer buiten kunt zitten. Het geluid blijft bovendien ook nog eens na echoën in je gehoor.

Raar, want je hebt ook wel kattenverjagers die ULTRASOON zijn en zitten op 25KHz en die voor de meeste mensen onhoorbaar is. Ik ben dan ook voor een verbod op deze apparatuur. Gelukkig heeft de advocaat uitspraak gedaan dat dit dus niet mag. Verkoop is legaal maar het gebruik ervan niet.

Het apparaat ziet er zo uit:
Afbeelding

Merken:

Tuinwachter
Tuin Dierenverjager
Universal repeller "Sonic & Flash"
Solar GardenGuard
Artelier Innovations
Genius Ideas
Gdimport.com (importeur, zelfde adres als Genius Ideas)

De ADVOCAAT heeft uitspraak gedaan?

Wat vond de tuinman ervan?
When I die, I leave my body to science fiction
- Stephen Wright
vragen

Bericht door vragen »

Tuinman weet ik niet wel van de KNO arts die ik benaderd heb tot einde raad:
Geachte heer,

Dank voor uw uitgebreide informatie en toelichting over de mogelijke
risico’s van de Mosquito kattenverjager. Spijtig dat u en uw dochter hierbij klachten hebben ontwikkeld.

Het gebruik van en onderzoek naar dit soort apparatuur met ultrasoon of hoog frequent geluid is relatief nieuw en de onderzoeksgegevens erover zijn nog incompleet of onduidelijk. Het staat wel vast dat langdurige blootstelling aan geluid van een niveau van 110 dB risicovol is en schade aan het gehoor kan geven. En die schade aan het gehoor kan gepaard gaan met oorsuizen/tinnitus of andere klachten. Overigens is het niet bij iedereen gelijk in welke mate er schade optreedt of dat er wel of niet tinnitus optreedt.
Hierin zijn individueel grote verschillen, waardoor het ook moeilijk is om stellig te zijn over de effecten van de apparatuur. Zoals u waarschijnlijk bekend zal zijn, is schade aan het gehoor veelal onherstelbaar.
Hoortoestellen kunnen soms uitkomst bieden, ook om eventuele tinnitus minder duidelijk te ervaren.
De ernst van de tinnitus en de invloed op het functioneren zijn te verbeteren via training/advisering
via een audiologisch centrum en/of gedragstherapeutische ondersteuning. Op onze afdeling proberen wij personen met deze klachten zoveel mogelijk de gewenste zorg te bieden. (naam heb ik uit privacy van de KNO arts verwijderd).
pitje

Bericht door pitje »

vragen schreef:Tuinman weet ik niet wel van de KNO arts die ik benaderd heb tot einde raad:
Geachte heer,

Dank voor uw uitgebreide informatie en toelichting over de mogelijke
risico’s van de Mosquito kattenverjager. Spijtig dat u en uw dochter hierbij klachten hebben ontwikkeld.

Het gebruik van en onderzoek naar dit soort apparatuur met ultrasoon of hoog frequent geluid is relatief nieuw en de onderzoeksgegevens erover zijn nog incompleet of onduidelijk. Het staat wel vast dat langdurige blootstelling aan geluid van een niveau van 110 dB risicovol is en schade aan het gehoor kan geven. En die schade aan het gehoor kan gepaard gaan met oorsuizen/tinnitus of andere klachten. Overigens is het niet bij iedereen gelijk in welke mate er schade optreedt of dat er wel of niet tinnitus optreedt.
Hierin zijn individueel grote verschillen, waardoor het ook moeilijk is om stellig te zijn over de effecten van de apparatuur. Zoals u waarschijnlijk bekend zal zijn, is schade aan het gehoor veelal onherstelbaar.
Hoortoestellen kunnen soms uitkomst bieden, ook om eventuele tinnitus minder duidelijk te ervaren.
De ernst van de tinnitus en de invloed op het functioneren zijn te verbeteren via training/advisering
via een audiologisch centrum en/of gedragstherapeutische ondersteuning. Op onze afdeling proberen wij personen met deze klachten zoveel mogelijk de gewenste zorg te bieden. (naam heb ik uit privacy van de KNO arts verwijderd).
Cool, men is er dus mee bezig :)

Ik bedoelde meer aan te geven dat een uitspraak van een advocaat natuurlijk weinig uitmaakt. Een advocaat kan niet zomaar zeggen 'Ik verbied de verkoop van product X'.
Alhoewel, hij kan het wel zeggen, maar niemand zal er wat op uit doen en ik gok dat zijn afsprakenboekje een stuk dunner wordt.

Erg spijtig inderdaad, dat jij en je dochter hier zoveel last van hebben. Als bewezen wordt dat het apparaat de schuldige is hoop ik dat het snel uit de handel wordt gehaald.
- Stephen Wright
vragen

Bericht door vragen »

Bewijzen zijn er eigenlijk niet omdat tinnitus/oorsuizen nog onbekend terrein is hoe het ontstaat. Dus zolang er niets te bewijzen valt gaat de verkoop gewoon door. Ik zou zeggen: Ga eerst alles goed onderzoeken en dan pas op de markt zetten maar helaas werkt dit zo niet. Het AD heeft er al eens artikel aan gewijd maar dat heeft kenbaar geen enkele zin gehad. Ik denk dat hetzelfde traject ingaat als asbest. Vroeger wisten we niet dat het schadelijk was. Een student van het Zernike Hoge School klaagt ook over het feit dat het geluid blijft na echoën: http://eelcoeikenaar.sp.nl/weblog/2008/ ... /#comments" onclick="window.open(this.href);return false; En zo zijn er veel meer mensen die dit zeggen. Maar ja, bewijs? Jij bent de enige die het hoort.

Artikel Algemeen Dagblad:

Nieuwe regel A9, artikelen van de oa Televaag mogen alleen nog maar gelinkt worden.
Plus een korte zelfgeschreven samenvatting of enkele regels quote
Zou je dus een link naar het artikel willen plaatsen?

Jin
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

En wie heeft dat apparaat gebruikt, ik snap dit verhaal niet zo erg goed denk ik. Het is bovendien als je het inzet tegen honden of katten gezien het effect op mensen ook nog eens dierenmishandeling.
Ligt dit nu aan mij of is dit niet gewoon een koekje van eigen deeg ?
vragen

Bericht door vragen »

Artikel link naar het AD:

http://0308783450.nl/wp-content/uploads ... pture4.png" onclick="window.open(this.href);return false;
vragen

Bericht door vragen »

Onze buren hadden last van onze katten. Wij houden ze zoveel mogelijk binnen maar dat lukt niet altijd even goed. Wij willen de katten wegdoen om deze reden.
pitje

Bericht door pitje »

vragen schreef:Onze buren hadden last van onze katten. Wij houden ze zoveel mogelijk binnen maar dat lukt niet altijd even goed. Wij willen de katten wegdoen om deze reden.
En als jullie de katten wegdoen, doen zij het apparaatje weg?
- Stephen Wright
vragen

Bericht door vragen »

Ja dat klopt. Ik heb een landelijk onderzoek gehouden. Over het algemeen valt te zeggen dat door deze apparaten buren ruzies uit ontstaan. Verder heerst er onbegrip omdat de mensen die hem zelf gebruiken (met name ouderen) niet horen dus het niet begrijpen. Ook wel weer begrijpelijk natuurlijk.

Voorbeeld van een ruzie:

http://www.filedump.net/dumped/correspo ... 543382.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/mo ... -1.2896329" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinny

Bericht door Jinny »

Even voor de zekerheid, iets dat 140 DB geeft op 13 KHz kan je via geluidsoverlast aanpakken.
Nu vraag ik me af of er uit dat kleine ding zoveel herrie komt, maar als de buren hun stereo 24/7 op standje dolle volumeknop laten staan wordt het ook in beslag genomen.

Een technische agent is de eerste in deze neem ik zomaar aan.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Raar, want je hebt ook wel kattenverjagers die ULTRASOON zijn en zitten op 25KHz en die voor de meeste mensen onhoorbaar is.
Ik heb welliswaar niet zo een als het model van de afbeelding. Maar zeer zeker hebben ik en omwonende geen last van dat ding, en de katten blijven prima uit de tuin, lopen over de rand van de achterpoort en schutting, en begeven zich op het tuinhuisje. Maar komen zeer zeker niet in de tuin zelf. Geen last dus meer van kattenpoep e.d. in de tuin. Ik neem aan dat het zo'n ultrasoon ding is, maar hij kan op verschillende frequenties ingesteld worden.

Wel even dat ding uitzetten als je zelf in de tuin bezig gaat, is zo sneu voor de katten in de buurt als dat ding staat te loeien doordat je de bloempjes aan het verzorgen bent! :evil3:

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Het is de frequentie die het doet, 25 KHz bv ligt ruim boven de menselijke gehoorgrens, hooguit dat heel kleine kinderen het nog horen.
Mijn eigen gehoor stopt momenteel ergens bij 11 KHZ en mijn kinderen halen de 16 KHz nog ruim (toen ben ik gestopt).
Als zo een ding 13 KHz doet, dan is het een domme ontwerper.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jin schreef:Het is de frequentie die het doet, 25 KHz bv ligt ruim boven de menselijke gehoorgrens, hooguit dat heel kleine kinderen het nog horen.
Mijn eigen gehoor stopt momenteel ergens bij 11 KHZ en mijn kinderen halen de 16 KHz nog ruim (toen ben ik gestopt).
Als zo een ding 13 KHz doet, dan is het een domme ontwerper.
Die van mij hoor je enkel aanslaan door een korte tik. Daarna lijken ook mijn kinderen (1 en 4) het niet te horen. Maar goed, ze lijken het ook niet altijd te horen als ik ze vraag wat op te ruimen of juist niet te pakken :-)

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie