Biologische voeding

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Biologische voeding

a) ja, ik eet ook bio
4
31%
b) ik weet het niet, ik ken het niet zo goed
0
Geen stemmen
c) lijkt best interessant om te proberen
1
8%
d) het is onzin dat bio gedoe
4
31%
e) anders,.... (leg even uit)
4
31%

Totaal aantal stemmen: 13

SteffOnline
Contacteer:

Biologische voeding

Bericht door SteffOnline »

Biologische voeding

Afbeelding

Ik ben nu na een tijdje stopen met sport terug begonnen met alles te hervatten. Nu ben ik ook bezig met het aankopen van Bio producten. Zelf vindt ik het een bewuste keuze. Respect voor jezelf en de natuur en voor een betere behandeling van dieren die klaar worden gestoomd om geslacht te worden.

Ik eet niet 100% bio en durf nog een broodje te kopen tijdens de middag of bij vrienden te eten. Het is niet een stel regels die ik volg. Wel kies ik bewust een bio alternatief als dat mogelijk is in de supermarkt. De bio kip in plaats van de gewone kip. Bio cornflakes in plaats van gewone. Bij fruit heb ik niet steeds een bio alternatief, dus neem ik gewone. Ik ben dus geen bio freak, maar als het kan, dan koop of eet ik het. Dit is dus geen "bekeer u en eet bio!" topic. Gewoon meningen en gedachten delen.

Wat is u mening rond biologische voeding? Ik hoor het graag.
Steff.
We usually want to keep things from changing. We want to preserve things, to hold onto them. This desire to hold on, to somehow stop change in its tracks, is the greatest source of woe and horror and trouble in our lives. ~ Steve Hagen
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Biologische voeding

Bericht door Dat beloof ik »

Anders: het is steeds meer een marketing hype.
Het gaat niet om het etiketje "bio" maar om nadenken bij je voedsel.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Onzin, alsof een varken voor bio zou kiezen. Zij is al biologisch. 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Wij eten een deel van onze voeding bewust biologisch en afkomstig uit de regio. Dit vanwege een paar redenen:
- investeren in dierenwelzijn
- investeren in de lokale economie

Dierenwelzijn wordt overigens in de niet biologische industrie ook over het algemeen wel gewaardeerd, maar een belangrijk probleem is dat de consument niet wil betalen voor meer dierenwelzijn. De boer moet hard bikkelen, zodat wij op een tweede vakantie kunnen gaan. Mijn broek zakt af, als ik mensen een flesje water voor ergens tussen de 1,60 en 2,00 euro betalen, en voor de hamburger niet meer dan 2 euro hoeven te betalen, en wat dacht je van de prijs van melk...

Verder is de prijs van de grond die je per koe gemiddeld de afgelopen jaren gestegen, en zijn er voor de boer allerlei kosten bij gekomen, zeer zeker ook in deze regio. De landbouw moet steeds meer concurreren met landen die door goedkopere grondprijzen een sterke concurentie positie hebben. Met name het kleine boerenbedrijf gaat het de komende jaren lastig krijgen. Dat terwijl ik denk dat kleine boerenbedrijven wel degelijk bestaansrecht hebben. Meerdere kleine bedrijven kan voordelen hebben tav minder grote bedrijven. Bovendien zit niemand te wachen op extra boterbergen en melkplassen.

Groet,

Bob
Ps. Het is inderdaad zo dat de biologische markt, ook wel degelijk een industrie is.
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Zover ik weet is al ons voeding plantaardig dan wel dierlijk en derhalve biologisch. Ik begrijp dan ook niet waarom en op welke gronden men aan voedsel dat op een bepaalde wijze is verbouwd of vlees van dieren die op een bepaalde wijze zijn opgevoed als"biologisch" betiteld. Ik heb er dan ook geen mening over. Het is niet zo dat ik het niet ken. Wat ik mis is de logica die er aan ten grondslag ligt. "onbespoten fruit" zegt me wat "scharrelkip" ook, maar met het woord "biologisch" schiet men mijns inziens op een te groot doel. (en dan is het uiteraard altijd raak).
Ik wens u alle goeds
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Peter van Velzen schreef:Zover ik weet is al ons voeding plantaardig dan wel dierlijk en derhalve biologisch. Ik begrijp dan ook niet waarom en op welke gronden men aan voedsel dat op een bepaalde wijze is verbouwd of vlees van dieren die op een bepaalde wijze zijn opgevoed als"biologisch" betiteld. Ik heb er dan ook geen mening over. Het is niet zo dat ik het niet ken. Wat ik mis is de logica die er aan ten grondslag ligt. "onbespoten fruit" zegt me wat "scharrelkip" ook, maar met het woord "biologisch" schiet men mijns inziens op een te groot doel. (en dan is het uiteraard altijd raak).
Of de term gelukkig gekozen is, weet ik niet, feit is wel dat de bewuste keuzes die ik tav voeding maak, resulteert in een grotere consumptie van voeding die als "biologisch" geclassificeerd wordt. Ik eet dus ook bio.

Scharrelkip daarentegen is niet-biologisch, vrije-uitloop kip weer wel. Van de vrije uitloopkip is dan ook minder bekend wat deze aan voeding zelf binnen gekregen heeft, en de vrije uitloopkip loopt een hoger risico door een vos of roofvogel toegetakeld te worden. Diervriendelijkheid is niet zozeer een garantie die je krijgt bij biologische productie van voeding.

En daarmee denk ik dat ik je punt ondersteun. Het doel is niet zozeer "biologisch eten" maar bewuste keuzes maken, op basis van kennis van hoe voeding geproduceerd is, en welke gevolgen die productie heeft voor het landschap, het milieu, het dierenwelzijn, de boer (andere arbeiders betrokken in het proces) en de economie.

Groet,

Bob
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Blues-Bob schreef:Wij eten een deel van onze voeding bewust biologisch en afkomstig uit de regio. Dit vanwege een paar redenen:

.
Ik ben dan altijd benieuwd of mensen weten wat het verschil tussen biologisch en niet biologisch is?
Kan jij bijvoorbeeld uitleggen wat voor verschil het voor een varken maakt of hij geslacht wordt na een biologisch of een niet biologisch leven?
Of geeft het gewoon een goed gevoel als er biologisch opstaat.
Kunnen we voor iedereen genoeg voedsel verbouwen als alle boeren 'biologisch' gaan werken?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Fish schreef:
Blues-Bob schreef:Wij eten een deel van onze voeding bewust biologisch en afkomstig uit de regio. Dit vanwege een paar redenen:

.
Ik ben dan altijd benieuwd of mensen weten wat het verschil tussen biologisch en niet biologisch is?
Kan jij bijvoorbeeld uitleggen wat voor verschil het voor een varken maakt of hij geslacht wordt na een biologisch of een niet biologisch leven?
Ik weet niet welk varken, van welke boerderij afkomt als ik mijn vlees bij de supermarkt haal, inderdaad. Nu kan ik naar de boer toefietsen, die overigens mij en mijn kinderen wil verwelkomen... Voor het vlees uit de supermarkt moet ik eerst een aantal tussenpersonen raadplegen om erachter te komen waar het varken vandaan komt. Het is de vraag of ik het antwoord heb voordat het vlees zelf opnieuw gaat leven.
Of geeft het gewoon een goed gevoel als er biologisch opstaat.
Neen, dat is het niet, de gemiddelde boer, biologisch producent, of niet-biologisch producent, is blij met kleinschaliger productie en vooral minder tussenpersonen die de prijs flink willen drukken. De melkprijs is een kenmerkend voorbeeld. Voor de melkveehouders die ik spreek (ik spreek nogal eens mensen uit de polder) kan het nauwelijks uit, terwijl Campina en consorten claimen dat het meevalt met de melkprijs. Voor wie, denk ik dan, de consument of de producent (of voor de tussenpersonen). Het gaat me er echt niet om te claimen dat beesten een slecht leven hebben onder de grote producenten. Maar het gaat me erom dat de lokale en kleinschalige producenten ook bestaansrecht hebben. Daar moeten we voor investeren, net zoals we moeten investeren in dieren welzijn. Dat kost geld, en dat kost interesse. Ik kan mij moeilijk interesseren in de grote producenten in het zuiden van het land, die mij via 3 of 4 tussenpersonen vleesproducten, melkproducten, of landbouwproducten leveren. Dat is mij te veel moeite. En zoals gezegd, deze interesse en investering, resulteert in een grotere inname van voeding met het label biologisch. Maar dat label is niet hetgene waar ik als consument op afga.
Kunnen we voor iedereen genoeg voedsel verbouwen als alle boeren 'biologisch' gaan werken?
Alsjeblieft zeg, wat een onzin. We verbouwen nu genoeg voedsel en nog steeds gaan er talloze mensen om van de honger. De grootschalige veeteelt en tuinbouw dient de derde wereld op dit moment niet zeg. Hou toch op met dat quasi moralistische geleuter. Of wilde je beweren dat de grootschalige productie er primair op gericht is voeding naar derde wereld toe te sturen. [-X

Groet,

Bob
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Heb "anders" gestemd. Kan het (met een christelijk groot gezin--)) niet betalen en zet mijn vraagtekens bij het nut ervan. Hoe biologisch is biologisch?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Blues-Bob schreef:Of wilde je beweren dat de grootschalige productie er primair op gericht is voeding naar derde wereld toe te sturen. [-X

Groet,

Bob
Nee, schrijf ik dat ergens? De grote bulk van het voedsel dat over de hele wereld geproduceerd wordt is niet biologisch.
Mijn vraag was niet moralistisch maar praktisch bedoeld. Kunnen we zonder kunstmest, bestrijdingsmiddelen en genetisch gemodificeerde zaden?

Je kan de hang naar biologisch eten hier in het rijke westen ook modieus, of misschien zelfs hypocriet noemen?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Fish schreef: Nee, schrijf ik dat ergens? De grote bulk van het voedsel dat over de hele wereld geproduceerd wordt is niet biologisch.
Jij verwijst naar de hongerigen op aard, ik verwijs je door naar het feit dat het gros van de massaproductie leidt tot obesitas als voedingsprobleem, meer dan de oplossing van het hongerprobleem waarnaar je verwijst.
Mijn vraag was niet moralistisch maar praktisch bedoeld. Kunnen we zonder kunstmest, bestrijdingsmiddelen en genetisch gemodificeerde zaden?
Dat doet er voor mij niet toe. Ik consumeer naast het massa geproduceerde voedsel ook regelmatig bewust regionale dier- en omgevingsvriendelijke producten. Om redenen zoals hiervoor aangegeven, die me zeer legitiem lijken. Ik verwacht niet dat er mensen van de honger overlijden door die keuze. Ik zou iedereen aanraden om bewust met de keuzes die je hebt omtrent voeding, om te gaan. Zie ook http://michaelpollan.com/" onclick="window.open(this.href);return false; een inspirerende man voor mij.
Je kan de hang naar biologisch eten hier in het rijke westen ook modieus, of misschien zelfs hypocriet noemen?
Hypocriet: ik denk het niet, ik denk dat ik geldige redenen heb genoemd waarom ik voor bepaalde producten kies. En dat die soms het label biologisch hebben, dat is bijzaak voor mij.
Modieus: Ja het kiezen voor labels, in plaats van op basis van de eigen motivatie en zelf bij die keuze stilstaan lijkt me best iets nieuws. Hoewel de redenen waarom een bepaalde slager gekozen wordt (om een voorbeeld te geven) sinds de verzuiling vast ook veranderd is. Je zou het kunnen zien als modieus. Maar je zou het ook kunnen zien als nuttig en misschien in specifieke gevallen wel noodzakelijk, als producten niet uit jouw regio komen, en je geen zicht en / of andere kennis hebt van de productie. Lastig dilemma waar misschien nog een keer een topic over geopend wordt.

Groet,

Bob
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik bedoel dat als je alleen biologische producten eet om je te voeden een derdewereld bewoner van het geld dat je in een week daaraan uitgeeft een jaar of meer kan leven.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Fish schreef:Ik bedoel dat als je alleen biologische producten eet om je te voeden een derdewereld bewoner van het geld dat je in een week daaraan uitgeeft een jaar of meer kan leven.
Ik waag het te betwijfelen of je dat in eerste instantie bedoelde (immers je had het volgens meer over kunstmest en grootschalige productie dan investeren in de honger in andere landen), maar ik denk dat er tot nu toe voor de derde wereld niet veel duurzame projecten zijn om in te investeren. Bovendien hoe veel beter gaat het met die landen sinds wij een daling hebben gezien van de voedselprijzen, en hoeveel geld van datgene wat bespaard wordt op de goedkopere variant wordt geinvesteerd in duurzame projecten om armoede en / of honger te bestrijden?

Volgens mij stel je een schijnalternatief voor. Welk initiatief zou je willen voorstellen dat een duurzame oplossing geeft voor de honger in de wereld? En waarom zou ik jouw donaties (als je door je voedingskeuzes daadwerkelijk meer investeert in goede doelen dan ik) belangrijker moeten vinden dan mijn keuze tav de lokale kleinschalige landbouw en veeteelt?

Overigens is slechte voeding ook in de achterstandswijken hier op fietsafstand aan de orde. Een duurzame oplossing daarvoor is ook goed.

Hoewel ik denk dat je moralistische schijnargumenten gebruikt, dan is het wel echt zo mocht er een goed alternatief om geld in te investeren naar voren kom zal ik het in overweging nemen. Maar in ruil daarvoor wil ik je adviseren wat kennis te nemen van de visie en argumenten van Michael Pollan. Daarvan denk ik dat die gemiddeld duurzamer zijn dan stelselmatig geld geven voor voeding aan mensen die stelselmatig het geld daar niet aan (kunnen) besteden.

Groet,

Bob
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fish heeft een punt. Mijn vrouw heeft vrijwel nooit "biologische" producten gekocht omdat de prijzen in haar ogen onwaarschijnlijk hoog waren. Ze vergelijkt uiteraard die prijzen met de prijzen in Thailand. Ik zou niet weten welk argument ik daartegen zou kunnen aanvoeren, want ze zou er totaal niets van begrijpen. Ook als we uitsluitend het goedkoopste voedsel kochten, gaven we in Nederland met ons twee, meer geld uit als hier voor 10 of 12 personen. Ik vrees dar "bioloigische voeding" uitsluitend voor de rijken is weggelegd.
Ik wens u alle goeds
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Peter van Velzen schreef:Fish heeft een punt. Mijn vrouw heeft vrijwel nooit "biologische" producten gekocht omdat de prijzen in haar ogen onwaarschijnlijk hoog waren. Ze vergelijkt uiteraard die prijzen met de prijzen in Thailand. Ik zou niet weten welk argument ik daartegen zou kunnen aanvoeren, want ze zou er totaal niets van begrijpen. Ook als we uitsluitend het goedkoopste voedsel kochten, gaven we in Nederland met ons twee, meer geld uit als hier voor 10 of 12 personen. Ik vrees dar "bioloigische voeding" uitsluitend voor de rijken is weggelegd.
Dat weet ik niet. Volgens mij heeft hij geen punt tegen mijn standpunt ingebracht.
Ik ben niet tegen consumptie van goedkopere producten dan regionale (en / of meer duurzame) producten, maar ik stel dat als je een keuze hebt, je deze kunt maken. Daarbij ben ik sterk voor een verdeling van de welvaart op die manier dat ook de armsten toegang hebben tot goede voeding, hetgeen overigens ook een tweede generatie een mensenrecht is. Als de welvaart wel zo scheef verdeeld is, en daar lijkt het op, dan is dat het probleem, en niet de prijs van de voeding.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechten_van_de_mens" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder illustreert jouw voorbeeld volgens mij beter dat mensen niet bereid zijn om een bepaald bedrag uit te trekken voor voeding, om dit geld aan andere zaken te besteden. Deze bereidheid is mede op basis van verwachting, en het is een goed recht van de consument aldus te kiezen. Ik heb wel het idee dat deze keuze nogal eens onbewust gemaakt wordt. Even voor de context: Ik verwacht dat jij en jouw vrouw niet onder de armsten vallen, en dus voldoende middelen hebben om aan goede voeding te komen.

Het is nog aan degenen die vinden dat toegang tot goede voeding, en de keuze van de rijkeren om een duurdere, doch duurzame en kleinschaliger variant te kiezen conflicteren. Het is dus niet zo dat grootschalige goedkope massaproductie buiten de regio tegen gegaan dient te worden volgens mij. Dat zou immers eveneens een verarming van de markt opleveren. Nu zou je kunnen betogen dat kaviaar ook een kleinschalig product is en juist daarom als luxe op de markt is, wat de prijs opdrijft. Maar ik denk dat de bewuste consument voor dat effect waakzaam genoeg is.

Om het echt helemaal duidelijk te krijgen zou ik het werk van M. Pollan moeten gaan citeren, maar dat is iets wat je beter zelf kunt lezen. Ter intro, ook even een kort stukje uit altijd wat, wat ik zojuist met googlen tegenkwam.
http://altijdwat.ncrv.nl/nieuwsblogs/mi ... et-je-vork" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja, zoals gewoonlijk is de omvang van de keuzes die je omtrent voedsel kunt maken, ook groter voor de rijken dan voor de armen. Mijn punt is dat de rijken, naast de luxe consumptie, ook niet de voedsel consumptie voor zichzelf moet willen houden.

Groet,

Bob
Plaats reactie