Peter van Velzen schreef:Fish heeft een punt. Mijn vrouw heeft vrijwel nooit "biologische" producten gekocht omdat de prijzen in haar ogen onwaarschijnlijk hoog waren. Ze vergelijkt uiteraard die prijzen met de prijzen in Thailand. Ik zou niet weten welk argument ik daartegen zou kunnen aanvoeren, want ze zou er totaal niets van begrijpen. Ook als we uitsluitend het goedkoopste voedsel kochten, gaven we in Nederland met ons twee, meer geld uit als hier voor 10 of 12 personen. Ik vrees dar "bioloigische voeding" uitsluitend voor de rijken is weggelegd.
Dat weet ik niet. Volgens mij heeft hij geen punt tegen mijn standpunt ingebracht.
Ik ben niet tegen consumptie van goedkopere producten dan regionale (en / of meer duurzame) producten, maar ik stel dat als je een keuze hebt, je deze kunt maken. Daarbij ben ik sterk voor een verdeling van de welvaart op die manier dat ook de armsten toegang hebben tot goede voeding, hetgeen overigens ook een tweede generatie een mensenrecht is. Als de welvaart wel zo scheef verdeeld is, en daar lijkt het op, dan is dat het probleem, en niet de prijs van de voeding.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechten_van_de_mens" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder illustreert jouw voorbeeld volgens mij beter dat mensen niet bereid zijn om een bepaald bedrag uit te trekken voor voeding, om dit geld aan andere zaken te besteden. Deze bereidheid is mede op basis van verwachting, en het is een goed recht van de consument aldus te kiezen. Ik heb wel het idee dat deze keuze nogal eens onbewust gemaakt wordt. Even voor de context: Ik verwacht dat jij en jouw vrouw niet onder de armsten vallen, en dus voldoende middelen hebben om aan goede voeding te komen.
Het is nog aan degenen die vinden dat toegang tot goede voeding, en de keuze van de rijkeren om een duurdere, doch duurzame en kleinschaliger variant te kiezen conflicteren. Het is dus niet zo dat grootschalige goedkope massaproductie buiten de regio tegen gegaan dient te worden volgens mij. Dat zou immers eveneens een verarming van de markt opleveren. Nu zou je kunnen betogen dat kaviaar ook een kleinschalig product is en juist daarom als luxe op de markt is, wat de prijs opdrijft. Maar ik denk dat de bewuste consument voor dat effect waakzaam genoeg is.
Om het echt helemaal duidelijk te krijgen zou ik het werk van M. Pollan moeten gaan citeren, maar dat is iets wat je beter zelf kunt lezen. Ter intro, ook even een kort stukje uit altijd wat, wat ik zojuist met googlen tegenkwam.
http://altijdwat.ncrv.nl/nieuwsblogs/mi ... et-je-vork" onclick="window.open(this.href);return false;
En ja, zoals gewoonlijk is de omvang van de keuzes die je omtrent voedsel kunt maken, ook groter voor de rijken dan voor de armen. Mijn punt is dat de rijken, naast de luxe consumptie, ook niet de voedsel consumptie voor zichzelf moet willen houden.
Groet,
Bob