Hey there!

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

OldgoingtoNew

Hey there!

Bericht door OldgoingtoNew »

Hallo iedereen,
onlangs kwam ik tijdens het surfen op m'n Iphone deze site tegen. Ik vond het eerlijk gezegd best wel chill om door de posts heen te lezen. Het doet me nog steeds goed om te lezen hoe andere ook de stap van het geloof af hebben gedurft te zetten.

Mijn verhaal:
Zelf ben ik sinds mijn 17/18e ongeveer van het geloof afgestapt, ik was in die tijd veel bezig met het VWO en blowde vaak. Na het studeren bij de TU bieb en het roken van een joint met een klasgenoot/goede vriend raakte ik in een gesprek met deze Roenik. We hadden heel vaak goede gesprekken heel diep en filosofisch. Roenik geloofde niet in het christendom maar had wel ooit de hele bijbel gelezen en zich verdiept in nog veel meer zoals buddisme, satanisme en nog heel veel andere dingen. Hij was in beter onderbouwd dan mij maar we hadden altijd goede gesprekken waarin we van elkaar veel leerden.

Roenik wees me heel vaak op de primitieve vorm van het christendom die in het oude testament word beschreven en vond jezus een hippie. Hij durfde de heilige huisjes omver te trappen, wat ik niet gewend was.

Ik zou niet eens meer precies weten hoe het hele gesprek ging maar na een half uur praten kwam ik tot de conclusie dat het ook op basis van voorgaande gesprekken eigenlijk logischer was voor een persoon om niet in het christendom te geloven dan wel. Een vreemde drang maakt zich meester van me, ik wou ook wel weten hoe het was aan de andere kant, ik wou vrij zijn. En deze stap zetten gaf me een kick.

Mijn oudere broer was er al vanaf en mijn zusje onder tussen ook. Soms wel vervelend om met christelijk ouders in huis te wonen...

-------------------------
Zo ben ik er vanaf gekomen, ik ben nu 22 en dit is nog lang niet het hele verhaal.
In de tussentijd heb ik heel veel beleefd en heel veel nieuwe inzichten op gedaan maar ben ik voor mijn gevoel nog steeds niet 100% gestabiliseerd.

Gr.
Tim
Fjedka
Bevlogen

Re: Hey there!

Bericht door Fjedka »

Welkom.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Welkom, en succes in het verhaal.....
In getuigenissen van afvalligen vind je nog veeeeeeel meer....

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom Tim.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom jong :)
Ik wens u alle goeds
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Welkom Tim, op freethinker.nl :).

Je zegt tijdens het surfen op deze pagina te zijn gekomen, heb je ergens specifiek op gezocht? Altijd leuk om te weten hoe je precies hier bent gekomen :).

Veel plezier en discussies toegewenst!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom
Born OK the first time
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Hallo Tim,

Allereerst welkom op Freethinker!

Fijn dat je van zoiets als het geloof af bent gekomen! Ik vraag me af hoe zwaar gelovig je was.

Groet, Sytze

(een 19 jarige gast ;))
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Halmatrix

Bericht door Halmatrix »

sytze schreef:Ik vraag me af hoe zwaar gelovig je was.
Is daar een objectieve maat voor? Of een schaal van 0 tot Paus of zoiets?

Of wellicht een een vragenlijst met stellingen, waaruit een gewogen score wordt bepaald?
He, who will not reason, is a bigot; he, who cannot, is a fool; and he, who dares not, is a slave.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Halmatrix schreef:
sytze schreef:Ik vraag me af hoe zwaar gelovig je was.
Is daar een objectieve maat voor? Of een schaal van 0 tot Paus of zoiets?

Of wellicht een een vragenlijst met stellingen, waaruit een gewogen score wordt bepaald?
Nee volgens mij niet, hoewel het me niet zou verbazen als een of andere schrijver het geprobeerd heeft. Nee het is een subjectieve vraag. zoals; wat vind je van het eten wat je net gegeten hebt.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Welkom!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom!!!

je schreef:
"Ik zou niet eens meer precies weten hoe het hele gesprek ging maar na een half uur praten kwam ik tot de conclusie dat het ook op basis van voorgaande gesprekken eigenlijk logischer was voor een persoon om niet in het christendom te geloven dan wel."
Wat een half uur gesprek al niet kan betekenen. De beste manier om van christelijk geloof af te komen is volgens mij de bijbel van A tot Z kritisch(!) lezen.
Veel succes met je zoektocht (en probeer het eens zonder blowtje...)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Singulariteit
Forum fan

Bericht door Singulariteit »

welkom,

niets zo goed om grenzen te ontdekken dan door grenzen te overschrijden, maar je kunt wel aan de verkeerde kant van de grens terecht komen
Iedereen een eigen snelheid
OldgoingtoNew

Bericht door OldgoingtoNew »

Het ging bij mij zeer gevoelsmatig...
Juist nu ik van het geloof af ben zie ik de positieve dingen ervan, hiervoor was het een opgelegd geloof.
Vooral het nieuwe testament is interessant.

Ik was eigenlijk vrij kinds in mijn geloof, ik geloofde in god zoals ik geloofde dat de zon licht geeft.
Eigenlijk doe ik dit nu opnieuw maar op een andere manier.

Uiteindelijk was de noot die gekraakt moest worden het concept van hel en hemel, ik had hier een verwrongen kijk op.
Plaats reactie