hallo
Moderator: Moderators
hallo
Hallo,
Ik zag op de website dat het gebruik is je voor te stellen; weet niet precies welke zaken in zo'n 'even voorstellen' thuishoren. Misschien iets over geloof/ongeloof.
Ik ben zelf niet opgegroeid met het geloof. Wel mijn baptistische achterburen (vader, moeder en zes kinderen). Zij dankten, in de zomermaanden goed te horen, de Heere voor het eten. Ik dankte dan, in hun navolging, mijn moeder voor het eten, waarvan ik aannam dat het niet minder voortreffelijk was.
Ben zelf echter beetje een psycho-sociaal geval (licht autistisch). Dan heb je dus psycho-sociaal medische indicatie om toch ergens in te willen te geloven.
Met deze indicatie kan ik op zich bij elke willekeurige kerk terecht waar, door alle denkfouten heen, mij uitermate smakelijke replica's van oude metafysische inzichten worden aangeboden. Er is echter helaas, menigmaal een nieuw geval van fouten in deze geloofsinzichten aan het licht gekomen. Dat lijkt dan ook niet meer een opzichzelfstaand geval. Toch wil ik het geloof niet helemaal loslaten. Daar dan inmiddels ook vijf postings aan gewaagd en ergens een publicatie op een weblog (in duister hoekje van internet weliswaar, louisseeksunderstanding.blogspot.nl).
Toch zit me de sociale media nog niet helemaal lekker, als je zelf niet zo sociaal bent. Hoop dat jullie dat niet erg vinden.
Zag trouwens dat rereformed op dit forum zit. Ik heb ooit veel tijd met plezier gelezen in zijn website over Nietzsche (veronderstel even dat deze rereformed dezelfde is als schrijver van die website, die zich ook rereformed noemt), hoop dat die website in de lucht blijft, en ooit email aan hem gestuurd. Vond Nietzsche op bepaalde punten echter te vaag, heb dat ook maar op m'n weblog genoemd (in dat duistere hoekje). Daar heb ik een soort 'eigen geloof' gepropageerd, waarvoor ik nog zat te denken aan een naam. En vond "rereformed christianity" wel een mooie naam. Maar dat zal rereformed wel niet leuk vinden, misschien?
Grischa
Ik zag op de website dat het gebruik is je voor te stellen; weet niet precies welke zaken in zo'n 'even voorstellen' thuishoren. Misschien iets over geloof/ongeloof.
Ik ben zelf niet opgegroeid met het geloof. Wel mijn baptistische achterburen (vader, moeder en zes kinderen). Zij dankten, in de zomermaanden goed te horen, de Heere voor het eten. Ik dankte dan, in hun navolging, mijn moeder voor het eten, waarvan ik aannam dat het niet minder voortreffelijk was.
Ben zelf echter beetje een psycho-sociaal geval (licht autistisch). Dan heb je dus psycho-sociaal medische indicatie om toch ergens in te willen te geloven.
Met deze indicatie kan ik op zich bij elke willekeurige kerk terecht waar, door alle denkfouten heen, mij uitermate smakelijke replica's van oude metafysische inzichten worden aangeboden. Er is echter helaas, menigmaal een nieuw geval van fouten in deze geloofsinzichten aan het licht gekomen. Dat lijkt dan ook niet meer een opzichzelfstaand geval. Toch wil ik het geloof niet helemaal loslaten. Daar dan inmiddels ook vijf postings aan gewaagd en ergens een publicatie op een weblog (in duister hoekje van internet weliswaar, louisseeksunderstanding.blogspot.nl).
Toch zit me de sociale media nog niet helemaal lekker, als je zelf niet zo sociaal bent. Hoop dat jullie dat niet erg vinden.
Zag trouwens dat rereformed op dit forum zit. Ik heb ooit veel tijd met plezier gelezen in zijn website over Nietzsche (veronderstel even dat deze rereformed dezelfde is als schrijver van die website, die zich ook rereformed noemt), hoop dat die website in de lucht blijft, en ooit email aan hem gestuurd. Vond Nietzsche op bepaalde punten echter te vaag, heb dat ook maar op m'n weblog genoemd (in dat duistere hoekje). Daar heb ik een soort 'eigen geloof' gepropageerd, waarvoor ik nog zat te denken aan een naam. En vond "rereformed christianity" wel een mooie naam. Maar dat zal rereformed wel niet leuk vinden, misschien?
Grischa
Re: hallo
Welkom (nogmaals). En inderdaad, religie blijft boeien. En wat betreft licht autisme...valt mee te leven. heb een dochter met dit manko, maar zij redt zich inmiddels prima en ik krijg de indruk, dat dat jou ook lukt.
p.s. Zij gelooft nergens in. Tenminste niet in goden, geesten, elfjes, spoken, duivels, draken, telepatie, aroma-therapie etc etc...
p.s. Zij gelooft nergens in. Tenminste niet in goden, geesten, elfjes, spoken, duivels, draken, telepatie, aroma-therapie etc etc...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Wel in haar vader hoop ik.dikkemick schreef: p.s. Zij gelooft nergens in. Tenminste niet in goden, geesten, elfjes, spoken, duivels, draken, telepatie, aroma-therapie etc etc...

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dat hoop ik ook. Als het maar niet op gezag is! Omdat IK het zeg! Of omdat het geschreven staat. Ik moet het verdiend hebben...Fish schreef:Wel in haar vader hoop ik.dikkemick schreef: p.s. Zij gelooft nergens in. Tenminste niet in goden, geesten, elfjes, spoken, duivels, draken, telepatie, aroma-therapie etc etc...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Singulariteit
- Forum fan
welkom,
gelukkig iemand met vertrouwen dat niet alle informatie tegen hem/haar gebruikt zal kunnen worden
gelukkig iemand met vertrouwen dat niet alle informatie tegen hem/haar gebruikt zal kunnen worden
Iedereen een eigen snelheid
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
grischa schreef:Zag trouwens dat rereformed op dit forum zit. Ik heb ooit veel tijd met plezier gelezen in zijn website over Nietzsche (veronderstel even dat deze rereformed dezelfde is als schrijver van die website, die zich ook rereformed noemt), hoop dat die website in de lucht blijft, en ooit email aan hem gestuurd. Vond Nietzsche op bepaalde punten echter te vaag, heb dat ook maar op m'n weblog genoemd (in dat duistere hoekje). Daar heb ik een soort 'eigen geloof' gepropageerd, waarvoor ik nog zat te denken aan een naam. En vond "rereformed christianity" wel een mooie naam. Maar dat zal rereformed wel niet leuk vinden, misschien?
Grischa
Welkom op dit forum Grischa.
Je weet wellicht dat ik in Finland woon. Daar wordt de moeder (of vader) die het eten maakt na iedere maaltijd altijd door iedereen bedankt.

Wat betreft je 'rereformed christianity', de naam Rereformed Church wordt in Amerika wel gebruikt om de hollandse protestantse sekte Gereformeerd aan te duiden.
Ik heb je genoemde blog doorgelezen en zou het wel kort willen becommentariëren. Je hebt inderdaad een voorliefde voor geloven, maar waarom dat religieus geloven moet zijn, en een beetje spelen met de bijbel, begrijp ik niet.
Je schrijft daar: "Geloof biedt wel de meest geschikte wijze om met problemen om te gaan. Christenen geloven dat een enkele persoon, God, de sleutel heeft tot de oplossing van onze problemen. Gelovigen kunnen zich zodoende richten op God, zonder nog op andere plaatsen hoeven te speuren naar de oplossing van hun problemen, zoals in de structuren van de wereld."
Maar deze wijze om met problemen om te gaan is niet veel intelligenter dan die de struisvogel heeft uitgevonden wanneer hij zijn kop in het zand duwt. Een gefantaseerde God geeft namelijk geen enkele oplossing en geloof werkt dus als de uitschakelaar van menselijk handelen om problemen op te lossen. Waarom veracht je het menszijn, alsof je van de mens helemaal niets kan verwachten? Alsof je zelf helemaal geen sleutels hebt om deuren en kasten open en dicht te doen?
Je probeert die God even later nog wat aan te kleden door te zeggen dat het zo'n sterke macht is dat alles onder zijn macht valt. Maar dat staat exact gelijk aan te zeggen dat de wereld precies zo eruit ziet als Hij wil. Of anders gezegd: een wereld waarin alles door een God bestuurd wordt ziet er exact net zo uit als een wereld waarin God afwezig is.
Dat alles onder Gods macht valt spreek je vervolgens weer tegen door te stellen dat er een zondeval heeft plaatsgevonden. Deze redeneringen laten dus goed zien dat de opgetrommelde God enkel een fantoom van slordig denken is.
Vervolgens denk je dat 'behorend tot God' via een heilige geest, en afgescheiden zijn van de wereld, een positieve zaak zou zijn. Je geeft de heilige geest de betekenis: "diens kracht is een geestelijk kunnen ontsnappen aan de realiteit, door het geloof in betere tijden."
Maar dat is alweer struisvogelpolitiek.
En dan haal je tot slot er nog een paar moderne filosofen bij die pleiten voor de intensivering van het moment als een goede manier van leven. En je wil je laten inspireren door 'authentiek bestaan'. Interessant, maar waarom moet je eerst al die capriolen met de bijbel uithalen? Bovengenoemd bijbelgeloof ontneemt je juist je authentieke bestaan. Indien het je niet tot struisvogel maakt, dan wellicht tot een cactus in de woestijn die enkel zingt: 'Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw'.
Born OK the first time
Dank voor de reacties, waaronder ook uitgebreide. Het is leuk (maar ook wel beetje eng) respons te krijgen.
De samenvatting die rereformed gaf klopt als een bus. De vraag waarom moet je eerst al die capriolen met de bijbel uithalen? wil ik terugspelen. Ik zou zeggen: waarom moest de mensheid al die capriolen uithalen? Ik heb het niet verzonnen, maar probeer het op een of andere manier na te lopen, om te kijken of er een bepaalde lijn in zit. Het doel is om die lijn dan naar de toekomst door te trekken en te zien wat er dan uitkomt.
En inderdaad gaat dat heen en weer, zoals hij zegt. Eerst de ponering van een machtige God, dan een zondeval, dus dat het heen en weer gaat. Zeg maar: dialectiek.
Als ik zeg Geloof biedt wel de meest geschikte wijze om met problemen om te gaan, doordat hij hen apart zet van de (gevaren uit de) wereld, dan bedoel ik de aantrekkelijkheid van de gedachte, die betoverend is.
Waarna dan een reactie komt van: nee, klopt eigenlijk niet, we zijn toch deel van deze wereld, die ons drukt op de harde feiten: hier is toch lijden en dood.
Maar dat dan mensen het idee krijgen dat ze geestelijk toch wel apart staan, in de zin dat ze hoop konden houden op een beter leven in een betere wereld. In de zin: lijden en dood is er niet altijd geweest, en zal er ooit niet meer zijn.
En dat dan weer een reactie komt van: nee, klopt ook niet; er is vast geen leven na dit leven. Kletskoek. Volgens mijn gevoel is dat dan de positie waar het atheisme voor staat
Maar dan - kun je zeggen:
Atheism is just the beginning; now it's time to solve the harder questions. De vraag namelijk waar we staan, wat nu de zin van het bestaan is, of waar we dat uit halen. Dat is opnieuw de vraag, waar we nu in zouden kunnen geloven, ook al is het maar: in onszelf, in een authentiek bestaan, in de hoop tijdens dit leven geluk te vinden, etc. Of ben ik abuis, dat dit geen geloof is.
De samenvatting die rereformed gaf klopt als een bus. De vraag waarom moet je eerst al die capriolen met de bijbel uithalen? wil ik terugspelen. Ik zou zeggen: waarom moest de mensheid al die capriolen uithalen? Ik heb het niet verzonnen, maar probeer het op een of andere manier na te lopen, om te kijken of er een bepaalde lijn in zit. Het doel is om die lijn dan naar de toekomst door te trekken en te zien wat er dan uitkomt.
En inderdaad gaat dat heen en weer, zoals hij zegt. Eerst de ponering van een machtige God, dan een zondeval, dus dat het heen en weer gaat. Zeg maar: dialectiek.
Als ik zeg Geloof biedt wel de meest geschikte wijze om met problemen om te gaan, doordat hij hen apart zet van de (gevaren uit de) wereld, dan bedoel ik de aantrekkelijkheid van de gedachte, die betoverend is.
Waarna dan een reactie komt van: nee, klopt eigenlijk niet, we zijn toch deel van deze wereld, die ons drukt op de harde feiten: hier is toch lijden en dood.
Maar dat dan mensen het idee krijgen dat ze geestelijk toch wel apart staan, in de zin dat ze hoop konden houden op een beter leven in een betere wereld. In de zin: lijden en dood is er niet altijd geweest, en zal er ooit niet meer zijn.
En dat dan weer een reactie komt van: nee, klopt ook niet; er is vast geen leven na dit leven. Kletskoek. Volgens mijn gevoel is dat dan de positie waar het atheisme voor staat
Maar dan - kun je zeggen:
Atheism is just the beginning; now it's time to solve the harder questions. De vraag namelijk waar we staan, wat nu de zin van het bestaan is, of waar we dat uit halen. Dat is opnieuw de vraag, waar we nu in zouden kunnen geloven, ook al is het maar: in onszelf, in een authentiek bestaan, in de hoop tijdens dit leven geluk te vinden, etc. Of ben ik abuis, dat dit geen geloof is.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Een hele mooie reactie van je. Je bent met een hoop denkwerk bezig. Moge het je uiteindelijk leiden tot prachtige vergezichten.
Born OK the first time
Daar komt de filosofie weer om de hoek...
En met filosofie kun je alle kanten op. De atheistische EN de religieuze.
En met filosofie kun je alle kanten op. De atheistische EN de religieuze.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
filosofie is dan misschien een menselijke zwakte (nav de laatste reactie).
bij deze nog even dank voor singulariteit/leon die ergens op m'n site een reactie had geplaatst in vorm van een vraag, door technische of menselijke onkunde lukt 't me niet daarop te reageren, geen idee hoe dat werkt.
bij deze nog even dank voor singulariteit/leon die ergens op m'n site een reactie had geplaatst in vorm van een vraag, door technische of menselijke onkunde lukt 't me niet daarop te reageren, geen idee hoe dat werkt.