Nieuwe religie, ook voor u allen !!

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

GuusNatuur
Banned

Nieuwe religie, ook voor u allen !!

Bericht door GuusNatuur »

Het lijkt me zo gezellig om eens een nieuwe religie te beginnen. Ik heb eigenlijk helemaal niet zoveel te doen de rest van mijn leven, dus ik zou een belangrijk profeet of discipel kunnen worden. Ook een functie als administrateur t.b.v. het innen van de contributie is mij op het lijf geschreven.

Dat ik dit op dit forum begin is niet zo vreemd. Het is de bedoeling dat deze nieuwe religie geen enkele tegenstanders heeft en dat iedereen het eens is over alles en dat er natuurlijk ook heel veel aanhangers gaan komen.

Dus ik vraag u allen hier vriendelijk om eens even mee te brainstormen over de inhoud van deze geweldige nieuwe religie zodanig dat hij niet strijdig is met de wetenschap, de evolutietheorie en meer van dit soort veelbesproken onderwerpen op dit forum.

Even voor de goede orde, het belangrijkst op dit moment is natuurlijk het kiezen van een fundament, hetgeen we vervolgens heilig kunnen gaan verklaren en waartoe we in de toekomst kunnen gaan bidden.
Het voorstel is om e.e.a. vast te leggen in zogenaamde dogma's zodat als jullie allemaal je steentje hebben bijgedragen het niet de bedoeling is om daar achteraf over te gaan redetwisten zoals helaas op dit forum nogal gebruikelijk is.

U begrijpt het al, U krijgt nu de kans om eens ergens over mee te denken in plaats van alles maar beter te weten vanaf de zijlijn als een stuurman aan de wal.

Ook tips m.b.t. bijbehorende rituelen zijn altijd welkom.

gr, Guus

p.s. Mochten we het met z'n allen niet eens worden over het te kiezen fundament, dan kunnen we er ook gewoon 2 kiezen en afspreken dat er sprake is van een heilige twee-eenheid. We leven tenslotte in een democratie. U leest het al, ik ben niet zo moeilijk.
redeneren is makkelijker dan je denkt: redeneren is makkelijker als je denkt.
dikkemick
Adelaar

Re: Nieuwe religie, ook voor u allen !!

Bericht door dikkemick »

Wil je gaan concureren met het VSM???
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Als jij nu even iets dieps zegt, dan zorgen wij wel voor je kruisiging, en bouwen een mythe om je leven er later omheen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef:Als jij nu even iets dieps zegt, dan zorgen wij wel voor je kruisiging, en bouwen een mythe om je leven er later omheen.
Marianentrog!
(Diep genoeg?)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Ik ben heel handig met hamer en spijkers
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mag ik Paus worden :)?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Er was nog niet voldoende religie in de wereld?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nee dank U, ik prefereer mijn bril boven nieuwe oogkleppen.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik vrees dat deze twee regels veelzeggend zijn
daar achteraf over te gaan redetwisten zoals helaas op dit forum nogal gebruikelijk is.
U krijgt nu de kans om eens ergens over mee te denken in plaats van alles maar beter te weten vanaf de zijlijn
Er wordt besloten met:
U leest het al, ik ben niet zo moeilijk.
Nou, ik denk van wel, eigenlijk.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

ik wil de judas rol :)
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik die van de drie wijven uit het oosten. :-)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Waarom zou ik een nieuwe religie willen, ik heb geen behoefte aan gemeenschappelijk geconstrueerde zingeving .dat is niets voor mij .Ik ben ook nooit lid geweest van een club,of van de padvinders, ik heb daar helemaal niets mee. Ik heb ook niets met massale bijeenkomsten, veel te veel prikkels. Dus ik zou graag willen weten wat de meerwaarde is, het komt mij nu als volkomen overbodig over .
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Krautsjo schreef:Waarom zou ik een nieuwe religie willen, ik heb geen behoefte aan gemeenschappelijk geconstrueerde zingeving .dat is niets voor mij .Ik ben ook nooit lid geweest van een club,of van de padvinders, ik heb daar helemaal niets mee. Ik heb ook niets met massale bijeenkomsten, veel te veel prikkels. Dus ik zou graag willen weten wat de meerwaarde is, het komt mij nu als volkomen overbodig over .
Een beetje als, ik wil geen lid van een club worden die mij als lid accepteert :mrgreen:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

doctorwho schreef:
Krautsjo schreef:Waarom zou ik een nieuwe religie willen, ik heb geen behoefte aan gemeenschappelijk geconstrueerde zingeving .dat is niets voor mij .Ik ben ook nooit lid geweest van een club,of van de padvinders, ik heb daar helemaal niets mee. Ik heb ook niets met massale bijeenkomsten, veel te veel prikkels. Dus ik zou graag willen weten wat de meerwaarde is, het komt mij nu als volkomen overbodig over .
Een beetje als, ik wil geen lid van een club worden die mij als lid accepteert :mrgreen:
Zo had ik het nog niet bekeken, maar dat ook.

De constatering dat iets overbodig is wil niet zeggen dat ik de ene overbodigheid met het andere verwissel omdat ik zo'n behoefte tot invulling van de grote vragen des levens heb.
Ik snap ook niet zo goed de zin van het fenomeen atheïstische kerk, dat was het probleem toch juist van religie, dat je niet meer zelf nadenkt maar je onderdompelt in voorgeprogrammeerde zingeving.
Tenminste dat vind ik een van de grootste bezwaren. Ik heb niets met instant ervaringen en massa hysterie en nee, ik ben er niet bang van het irriteert me op een zeer letterlijke manier :D
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bonjour schreef:Als jij nu even iets dieps zegt, dan zorgen wij wel voor je kruisiging, en bouwen een mythe om je leven er later omheen.
Dan wordt ik daarna wel penningmeester. 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie