Ik ben
Moderator: Moderators
Ik ben
Alicia en hoop hier leuke discussies te hebben.
Ik was vroeger katholiek maar ik ben op de leeftijd van 15 jaar vertrokken uit de kerk.
Door mij, zijn mijn ouders en zusje ook gevolgd. Mijn vader twijfelde al langer nadat hij de 4 evangeliën heeft gelezen en herlezen en vergeleken heeft. En met logisch denken klopte er dus niets van.
Lagere school natuurlijk de nonnen en ik werd voor gek gezet door een kapelaan toen hij vroeg of wij iemand hebben zien sterven! Vreemd om dit te vragen voor een klas van 10 jarigen.
Ik stak mijn hand op en zei "onze hond" en de kapelaan sprong uit zijn vel. "dieren hadden geen ziel enz enz". Ik zei heel onschuldig dat er een dierenhemel bestond en ik kreeg een volle lading van beledigingen over mij heen. Plus kreeg de klas de vrijbrief om mij te pesten en de nonnen staken geen hand uit.
Ik heb pas later de protestanten ontmoet want Nederland had apartheid met gescheiden scholen, sportclubs, padvinderij enz, op basis van één godsdienst met vele stromingen maar de grootste scheiding was wel tussen katholieken en de gezamenlijke protestanten. Ik wist ook niet dat er gereformeerden, hervormden, evangelisten, jehova, pinkstergemeenschap enz bestonden. Voor mij waren ze allemaal protestant dus stijf en geen carnaval en niet spelen op zondag. Geen savoir vivre en ook geen biecht.
Maar mijn antwoord heb ik gekregen (12 jaar) toen ik in de bibliotheek het boek meenam "Evolutie" van Time en Life. Dit was zo logisch dat een godsdienst overbodig was. Daarnaast de artikelen van Dr Louis Leakey en mijn interesse in fysieke antropologie en de vergelijking met onze naaste neven, de mensapen. Jane Goodale en Dian Fossey hebben bijgedragen tot een inzicht wat geen theologische theorie ooit kan geven.
Mijn verdere helden zijn Carl Sagan, Richard Dawkins en Neil deGrasse Tyson naast de mensen die dieren gedrag bestuderen want het klikt in elkaar.
Ik was vroeger katholiek maar ik ben op de leeftijd van 15 jaar vertrokken uit de kerk.
Door mij, zijn mijn ouders en zusje ook gevolgd. Mijn vader twijfelde al langer nadat hij de 4 evangeliën heeft gelezen en herlezen en vergeleken heeft. En met logisch denken klopte er dus niets van.
Lagere school natuurlijk de nonnen en ik werd voor gek gezet door een kapelaan toen hij vroeg of wij iemand hebben zien sterven! Vreemd om dit te vragen voor een klas van 10 jarigen.
Ik stak mijn hand op en zei "onze hond" en de kapelaan sprong uit zijn vel. "dieren hadden geen ziel enz enz". Ik zei heel onschuldig dat er een dierenhemel bestond en ik kreeg een volle lading van beledigingen over mij heen. Plus kreeg de klas de vrijbrief om mij te pesten en de nonnen staken geen hand uit.
Ik heb pas later de protestanten ontmoet want Nederland had apartheid met gescheiden scholen, sportclubs, padvinderij enz, op basis van één godsdienst met vele stromingen maar de grootste scheiding was wel tussen katholieken en de gezamenlijke protestanten. Ik wist ook niet dat er gereformeerden, hervormden, evangelisten, jehova, pinkstergemeenschap enz bestonden. Voor mij waren ze allemaal protestant dus stijf en geen carnaval en niet spelen op zondag. Geen savoir vivre en ook geen biecht.
Maar mijn antwoord heb ik gekregen (12 jaar) toen ik in de bibliotheek het boek meenam "Evolutie" van Time en Life. Dit was zo logisch dat een godsdienst overbodig was. Daarnaast de artikelen van Dr Louis Leakey en mijn interesse in fysieke antropologie en de vergelijking met onze naaste neven, de mensapen. Jane Goodale en Dian Fossey hebben bijgedragen tot een inzicht wat geen theologische theorie ooit kan geven.
Mijn verdere helden zijn Carl Sagan, Richard Dawkins en Neil deGrasse Tyson naast de mensen die dieren gedrag bestuderen want het klikt in elkaar.
“We are star stuff which has taken its destiny into its own hands.”
― Carl Sagan, Cosmos
― Carl Sagan, Cosmos
Re: Ik ben
Welkom, en je bent ook uit de newby verzameling gehaald bij deze....
Ik zeg veel plezier op het forum....
Ik zeg veel plezier op het forum....
Welkom Alicia van een andere ex-katholiek.
Als je dieren gedrag interessant vind moet je zeker ook van Frans de Waal weten.
https://www.youtube.com/watch?v=66CIOMzsmT4" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je dieren gedrag interessant vind moet je zeker ook van Frans de Waal weten.
https://www.youtube.com/watch?v=66CIOMzsmT4" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bedankt voor het welkom en ja ik ken Frans de Waal, een geweldige man.
En Sharon Pincott,een Australische vrouw die haar high life achter haar liet en sinds 2001 in Zimbabwe in een hut woont om de President kudde te bewaken.
Ze heeft het vertrouwen van een losse kudde van 400 olifanten, verdeelt over verschillende families, te krijgen en deze wilde olifanten vertrouwen haar zoveel dat ze deze olifanten kan aanraken. Ze reageren op hun naam.
http://www.youtube.com/watch?v=DO5gODUFdoc
Olifanten zijn zo overweldigend dat ik niet begrijp waarom iemand ze kan schieten voor een trofee.
Ik heb gewerkt in Zimbabwe met olifanten en ze zijn zo speciaal.
Maar ook gemerkt met mijn eigen huisdieren dat ze de dood begrijpen en accepteren, ze begrijpen niet "verdwijning" dus laat ze altijd hun overleden kat of hond of mens zien. Anders blijven ze zoeken.
En de kerk beweert dat dieren geen ziel of begrip of gevoel hebben.
En Sharon Pincott,een Australische vrouw die haar high life achter haar liet en sinds 2001 in Zimbabwe in een hut woont om de President kudde te bewaken.
Ze heeft het vertrouwen van een losse kudde van 400 olifanten, verdeelt over verschillende families, te krijgen en deze wilde olifanten vertrouwen haar zoveel dat ze deze olifanten kan aanraken. Ze reageren op hun naam.
http://www.youtube.com/watch?v=DO5gODUFdoc
Olifanten zijn zo overweldigend dat ik niet begrijp waarom iemand ze kan schieten voor een trofee.
Ik heb gewerkt in Zimbabwe met olifanten en ze zijn zo speciaal.
Maar ook gemerkt met mijn eigen huisdieren dat ze de dood begrijpen en accepteren, ze begrijpen niet "verdwijning" dus laat ze altijd hun overleden kat of hond of mens zien. Anders blijven ze zoeken.
En de kerk beweert dat dieren geen ziel of begrip of gevoel hebben.

― Carl Sagan, Cosmos
― Carl Sagan, Cosmos
- Peter van Velzen
- Site Admin
Welkom Alicia. Deze overgrootvader is ook van Roomse afkomst. Ben reeds vroeg gaan twijfelen aan die kerk, maar heb er toch tot mijn 30e over gedaan voordat ik de idee van "Onze lieve heer" voorgoed vaarwel zei. Je was dus twee maar zo snel. Zelfde helden zo te lezen!
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Welkom!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Welkom in de boeiende wereld van rede, overdenken en scepticisme. Moest denken aan een passage van Robert Long na wat je geschreven had over je hond.
De tijd van perenbloesem was een tijd van onvervuld verlangen
Zonder rechten, zonder eisen want die had je niet als kind
Je moest naar school en naar de kerk met zijn psalmen en gezangen
Waar de god der wrake heerste met een ijzig schrikbewind
Volgens de dominee was god ook goedertieren
Omdat voor Christenen de hemel open stond
Toen ik hem vroeg of dat dan ook gold voorde dieren
Was het antwoord nee, dat vond ik zo zielig voor mijn hond.
Ik zelf krijg nog altijd kippenvel bij de LAATSTE zin!
De tijd van perenbloesem was een tijd van onvervuld verlangen
Zonder rechten, zonder eisen want die had je niet als kind
Je moest naar school en naar de kerk met zijn psalmen en gezangen
Waar de god der wrake heerste met een ijzig schrikbewind
Volgens de dominee was god ook goedertieren
Omdat voor Christenen de hemel open stond
Toen ik hem vroeg of dat dan ook gold voorde dieren
Was het antwoord nee, dat vond ik zo zielig voor mijn hond.
Ik zelf krijg nog altijd kippenvel bij de LAATSTE zin!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 17 mar 2014 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Mooi lied dikkemick.
― Carl Sagan, Cosmos
― Carl Sagan, Cosmos
Welkom!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Heb je spijt dat je op dit forum gekomen bent?