De splitsing van Oekraïne.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

De splitsing van Oekraïne.

Bericht door Cluny »

'In een Russisch en Oekraïens deel' denk ik er zelf achteraan.
De aanleiding voor dit topic is dit bericht uit de Telegraaf.
Moskou waarschuwt Kiev.
Volgens Moskou moet het streven van de inwoners van de Oekraïense regio's worden gerespecteerd. Ook mag niet met geweld worden gereageerd op „legitieme eisen” als de bescherming van de Russische taal en cultuur.
Dat is duidelijke taal.
Mij is ook duidelijk dat na de succesvolle Russische annexatie van het stuk Oekraïne met de naam De Krim hetzelfde zal gaan gebeuren met gebiedsdelen in het oostelijk deel van Oekraïne.
Wellicht gevolgd door stukken Oekraïne nabij en aan de Zwarte Zee.
De Krim verdwijnt langzaam maar zeker naar de achtergrond van het nieuws. Ter herinnering nog maar even een afbeelding uit de Telegraaf die met pijnlijke trefzekerheid de nabije toekomst op de landkaart uittekent.
Het hele post-sowjettheaterstuk dat leidt naar verdere vergroting van Rusland lijkt tot in de detail uitgeschreven te zijn, de loop der gebeurtenissen is nu heel voorspelbaar. Achteraf kunnen wij ons alleen maar verbazen over de brutaliteit en snelheid van de gebiedsuitbreidingen van de vastbesloten grootmacht Rusland die droomt van de mooie tijden van de stalinistische Sowjetperiode.

Uit het topic "De Krim"
Cluny schreef:Een plaatje van de Telegraafpagina.
Afbeelding
Hier het hele artikel over de laatste "slimme" zet van het steeds meer stalinistisch wordende Rusland.
Maar mij gaat het hier om.
Van wie is De Krim?
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit.
Ik heb Wiki er nog bijgehaald.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krim" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat mij het meeste opviel in dat artikel is deze quote.
Aan het begin van de 20e eeuw heeft de Krim ten gevolge van immigratie van vele groepen en emigratie van de Krim-Tataren naar elders (bijvoorbeeld naar de Dobroedzja) een zeer gemengde bevolking. De laatste Krim-Tataren van de Krim werden in mei 1944 op last van Stalin gedeporteerd naar Centraal-Azië, een tragedie die de sürgün wordt genoemd. Sinds 1989 konden zij terugkeren.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
MoreTime
Bevlogen

Re: De splitsing van Oekraïne.

Bericht door MoreTime »

Duidelijk plaatje. Ik krijg steeds meer het idee dat dit een speciaal geval is. Je kunt het niet vergelijken met bijvoorbeeld Duitsland die Frankrijk binnenvalt. Het gaat hier om een mix aan etnische groeperingen die in landen wonen die qua grenzen nogal eens zijn verschoven en in het verleden tot allerlei andere mogendheden hebben behoord (USSR, Ottomaanse Rijk, etc). De etnische verschillen zijn groot en men is chauvinistisch genoeg om zich daarmee sterk te identificeren.

Politiek gezien heel lastig allemaal.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Het gaat allemaal heel snel. Het nieuws van de ochtend is al weer ingehaald door het nieuws van vanmiddag.
De inlijving van 2 Oekraïense regio's lijkt eerder een kwestie van weken dan van maanden.
Krachtige Russische waarschuwing voor Kiev.
Rusland heeft al een excuus voor ingrijpen klaarliggen.
"We zijn met name bezorgd over de operatie met 150 Amerikaanse huurlingen van het bedrijf Greystone Ltd, die zich kleden in het uniform van de Oekraïense Sokol-elitetroepen", aldus het Russische ministerie in een statement.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

MoreTime schreef:Duidelijk plaatje. Ik krijg steeds meer het idee dat dit een speciaal geval is. Je kunt het niet vergelijken met bijvoorbeeld Duitsland die Frankrijk binnenvalt. .
wat Poetin nu doet heeft heel veel weg van Hitler's Anschlusspolitiek
Hitler gebruikte ook het argument vd Duitse minderheid om toenmalig tsjechoslowakije te annexeren (sudetenland), net zoals Poetin de minderheid Russen mis/gebruikt om eveneens te annexeren

en neen, dit is geen godwin
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik moest ook aan de sudetenduitsers denken toen dit gedoe begon. Maar ik denk niet dat Poetin gebieden wil inlijfen waar niemand zich Rus voelt. Ik denk dat hij zich beperkt tot wat hij echt wil. En de rest laat voor wat het is. De R(e)us wil geen lemen voeten.
Ik wens u alle goeds
Ryan
Banned

Bericht door Ryan »

Bekijk het ook eens van de andere kant.
In Kiev waren er pro-westerse provocateurs bezig.

Dat wordt in de media niet echt uitgelicht.
Rusland wordt voorgesteld als de boosdoener, terwijl tegelijkertijd westerse organisaties bezig zijn om de Oekraïne te destabiliseren.

Zoek maar op Google.. Otpor Canvas Popovic.

De westerse media .. Haha.. :^o
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Albert Einstein
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Ik denk dat er sprake is van wederzijdse propaganda. Ook al leven we niet in een totalitair regime, reken maar dat er hier anders geschreven en gesproken wordt over de kwestie dan in Rusland gezinde landen die misschien wel een even grote persvrijheid hebben.

Maar hoe moeilijk kan het nu zijn om vanuit bv een VN of samenwerking Rusland-EU een betrouwbaar bindend referendum te houden? Desnoods per regio/provincie.
Dan heb je duidelijk wat het volk wil en kun je daar naar handelen. Alleen zijn we nog steeds niet vrij van het middeleeuwse landheren spelletje blijkbaar.

Toevoeging: Het zou een ex-oostblok land wel sieren als ze ergens in slagen wat in ons door en door ''democratische'' land niet gelukt is. Namelijk luisteren naar het hele volk dmv een referendum.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
Ryan
Banned

Bericht door Ryan »

EvP schreef:Ik denk dat er sprake is van wederzijdse propaganda. Ook al leven we niet in een totalitair regime, reken maar dat er hier anders geschreven en gesproken wordt over de kwestie dan in Rusland gezinde landen die misschien wel een even grote persvrijheid hebben.
Ben ik mee eens. Ik wilde het een en ander relativeren.
Mijn indruk is dat de Nederlandse media nogal eenzijdig reageren.
Journalisten doen "copy en paste" met berichten van Reuters en ANP, zonder zich veel te bekommeren om de echte achtergronden, lijkt het mij.
Eigenlijk kan je stellen dat de journalistieke kwaliteit belabberd is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Albert Einstein
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ryan schreef: Eigenlijk kan je stellen dat de journalistieke kwaliteit belabberd is.
Persoonlijk waarde oordeel of kun je dat onderbouwen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ryan
Banned

Bericht door Ryan »

Fish schreef:
Ryan schreef: Eigenlijk kan je stellen dat de journalistieke kwaliteit belabberd is.
Persoonlijk waarde oordeel of kun je dat onderbouwen?
Lees de krant, kijk tv, en denk er kritisch over..
Daar gaat freethinker toch over?

Bronnen... Otpor Canvas Popovic (gewoon even googelen)
Zei ik toch al.. :)

Albert Einstein
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ryan schreef: Lees de krant, kijk tv, en denk er kritisch over..

Ik lees de krant en volg de nieuwsprogramma's kritisch.
Probleem is dat ik niet alles wat geschreven en gezegd wordt kan controleren. Jij wel?

Ik vond dit na Googlen?
Wat wil je daar mee aantonen?

Ohh, welkom nog. :)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Ryan schreef:Bekijk het ook eens van de andere kant.
op welke manier kun je de annexatie van een buurland goedpraten of -keuren?
Ryan
Banned

Bericht door Ryan »

appelfflap schreef:
Ryan schreef:Bekijk het ook eens van de andere kant.
op welke manier kun je de annexatie van een buurland goedpraten of -keuren?
De "staatsgreep" in de Oekraïne door organisaties die betaald werden door de Verenigde Staten,
is dat dan ook geen annexatie?
In Rusland zijn ze heus wel op de hoogte van hoe een en ander in elkaar gestoken is.
Het is nu een kwestie van de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet.

Krachten in VS en de EU zijn met vuur aan het spelen.
En men legt de Zwarte Piet bij Rusland.
Daar trap ik dus niet in. [-X

Albert Einstein
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ryan schreef:
De "staatsgreep" in de Oekraïne door organisaties die betaald werden door de Verenigde Staten,
is dat dan ook geen annexatie?
Het antwoord op de vraag is: Nee, dat is geen annexatie.
De Krim, dat is wel een annexatie.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fish schreef:
Ryan schreef: Lees de krant, kijk tv, en denk er kritisch over..

Ik lees de krant en volg de nieuwsprogramma's kritisch.
Probleem is dat ik niet alles wat geschreven en gezegd wordt kan controleren. Jij wel?

Ik vond dit na Googlen?
Wat wil je daar mee aantonen?

Ohh, welkom nog. :)
Ik had hier boven ook nog wat vragen. Over het hoofd gezien? :?
Plaats reactie