De aanleiding voor dit topic is dit bericht uit de Telegraaf.
Moskou waarschuwt Kiev.
Dat is duidelijke taal.Volgens Moskou moet het streven van de inwoners van de Oekraïense regio's worden gerespecteerd. Ook mag niet met geweld worden gereageerd op „legitieme eisen” als de bescherming van de Russische taal en cultuur.
Mij is ook duidelijk dat na de succesvolle Russische annexatie van het stuk Oekraïne met de naam De Krim hetzelfde zal gaan gebeuren met gebiedsdelen in het oostelijk deel van Oekraïne.
Wellicht gevolgd door stukken Oekraïne nabij en aan de Zwarte Zee.
De Krim verdwijnt langzaam maar zeker naar de achtergrond van het nieuws. Ter herinnering nog maar even een afbeelding uit de Telegraaf die met pijnlijke trefzekerheid de nabije toekomst op de landkaart uittekent.
Het hele post-sowjettheaterstuk dat leidt naar verdere vergroting van Rusland lijkt tot in de detail uitgeschreven te zijn, de loop der gebeurtenissen is nu heel voorspelbaar. Achteraf kunnen wij ons alleen maar verbazen over de brutaliteit en snelheid van de gebiedsuitbreidingen van de vastbesloten grootmacht Rusland die droomt van de mooie tijden van de stalinistische Sowjetperiode.
Uit het topic "De Krim"
Cluny schreef:Een plaatje van de Telegraafpagina.
Hier het hele artikel over de laatste "slimme" zet van het steeds meer stalinistisch wordende Rusland.
Maar mij gaat het hier om.
Van wie is De Krim?
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit.
Ik heb Wiki er nog bijgehaald.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krim" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat mij het meeste opviel in dat artikel is deze quote.Aan het begin van de 20e eeuw heeft de Krim ten gevolge van immigratie van vele groepen en emigratie van de Krim-Tataren naar elders (bijvoorbeeld naar de Dobroedzja) een zeer gemengde bevolking. De laatste Krim-Tataren van de Krim werden in mei 1944 op last van Stalin gedeporteerd naar Centraal-Azië, een tragedie die de sürgün wordt genoemd. Sinds 1989 konden zij terugkeren.