religie in oud nieuws

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

religie in oud nieuws

Bericht door HenkM »

Vandaag stuitte ik op een oud fragment van een Christopher Hitchens lezing.

https://www.youtube.com/watch?v=LZZ96SArpuc

Hij zegt op, pak weg 3/4, dat de religie (Christenen, Islam, Joodse) gezamenlijk proberen, en vooralsnog er in slagen, de vrijheid van meningsuiting, de vrije pers, de westerse pers, de mond te snoeren.

Het clipje begint met de Deense cartoons, en noemt verderop ook Rushdie. Hitchens,natuurlijk.

Al deze religies veroordeelden de cartoons, en de schrijver voor blasphemie, en geen woord over het geregisseerde geweld en de beloning uitgeloofd door Khomeiny. Geen enkele verdediging, blijkbaar, van het westerse (democratische) goed. (het is wel ironisch dat er 2 Egyptische bladen waren die de cartoons wel lieten zien!).

Natuurlijk zijn beide onderwerpen al uitgebreid aangepakt geworden op dit forum, maar ik vroeg me af of die gezamenlijke aanpak van deze - ogenschijnlijke - vijanden was opgevallen.

Wat mij betreft, en dit is natuurlijk al weer wat jaartjes geleden, zijn ze gezamenlijk bezig de angst nog eens goed aan te wakkeren om maar zoveel mogelijk afvalligen te voorkomen en hun weg slippende invloed te herstellen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie