MoreTime schreef:Wat bedoel je met het ene en het andere? En van mij hoeft niemand atheïst te worden.
Soms zo wat langer nadenken handig zijn, dan hoef je niet naar de bekende weg te vragen.
Maar ik zal het nog wel eens uitleggen, in de hoop dat die hersenen dan wel een "klik" maken. Als je erachter komt dat de christelijke en joodse god onzin is, kun je heus nog wel geloven in een god of "god" of iets "bovenmenselijks".
Helaas denken veel vrijdenkers en atheisten dat er maar twee wereldbeelden zijn. Atheisme of "christendom/jodendom" en gaan ze er vanuit dat als je niet meer in de christelijke god gelooft je automatisch bij hen (de vrijdenkers/atheisten) uitkomt. Dat kreeg ik ook meteen te horen toen ik hier voor het eerst kwam en vertelde dat ik esoterisch was gaan denken "dat is een proces, je wordt nog weleens atheist". Zo hoogmoedig en net zo vermoeiend als de christenen die mensen menen te moeten overtuigen.
Het christendom kan niet zonder de bijbel, daar staat het in. Neem als voorbeeld Kuitert, hij gelooft geen van de christelijke dogma's nog, maar heeft wel behoefte aan iets geestelijks, een bepaalde ervaring.
En?
Denk je dat iets geestelijks of een ervaring er alleen is bij de bijbel of het christendom?
Heb je in het wetenschappelijk denken ook dit soort zwart-wit beelden? Of het is het een, of het ander, maar iets geheel anders dat niet?