boekentips

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
worteltje
Forum fan

boekentips

Bericht door worteltje »

Hallo allemaal,

Voor mijn verhaal: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 13&t=13593" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft iemand een goede tip welk boek ik kan lezen? Iets als "courage to doubt" van Stephen J. Hurlin lijkt me interessant, maar dat is moeilijk verkrijgbaar en ik lees toch nog iets liever in het nederlands. Een boek geschreven door een ex-christen lijkt me interessant en dan liever niet een erg negatieve anti-christelijke houding.

Alvast bedankt! :)
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
PietV.
Erelid

Re: boekentips

Bericht door PietV. »

Het boek van Carel ter linden heb het zelf niet gelezen maar de toon schijnt erg vriendelijk te zijn. In het Nederlands dus. De twee boeken van Klaas Hendrikse zijn ook aan te raden. Deze twee heb ik wel gelezen en op een paar hoofdstukken na waarin Klaas Hendrikse gaat uitleggen wat zijn visie is. Is het goed te doen.

http://www.bol.com/nl/p/wat-doe-ik-hier ... 010047009/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bol.com/nl/p/geloven-in-een- ... 005469250/" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Van ex-christenen zou ik zeggen:
- Het boek van Rereformed
- Het boek van Dan Barker - Losing Faith in Faith: From Preacher to Atheist
- Die van Loftus - Why I Became an Atheist: A Former Preacher Rejects Christianity
Beide wel via Amazon te krijgen.

Zelf heb ik ook veel gehad aan boeken over humanisme of de psychologie achter het christendom. Denk aan Erich Fromm bijvoorbeeld. Die zijn goed tweedehands te krijgen.

Andere online mogelijkheden zijn: het blog van Loftus, het boek van Rereformed online, en zoeken op trefwoorden op dit FT forum levert ook waardevolle topics op.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Heb je dit gelezen?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ilit=treur" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe God verdween in Leiden
Tijdens haar studie Nederlands verloor schrijfster Franca Treur haar geloof
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Eerst:
Via de homepage hier kun je misschien een begin maken met je speurtocht.
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... e&Itemid=1" onclick="window.open(this.href);return false;
De artikelen van PietV en Marcel Klein zijn zijn gemakkelijk te lezen.
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral als je steeds eens iets korts wil.

MoreTime schreef: het boek van Rereformed online, en zoeken op trefwoorden op dit FT forum levert ook waardevolle topics op.
Misschien wel zo handig om de link te geven.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel Bijbel teksten op een objectieve manier gelezen.
Als dat negatief uitvalt voor christenen is dat niet vanwege een interpretatie, maar een realiteit van wat de Bijbel zelf je laat lezen.
Dit vooral voor de "van kaft tot kaft gelovige".

In boekvorm als je dat plezieriger vindt.
Via hier kom je verder.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=11167" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

Dank jullie wel, ik zal die van rereformed sowieso lezen en ik ben ook wel interesseert in die van carel ter linden. Het vreemde eraan vind ik wel dat hij nu God ziet als een soort geestelijk iets, zie https://www.youtube.com/watch?v=9HAuTHEBQNA" onclick="window.open(this.href);return false;. Maarja, het is natuurlijk als oud dominee ook lastig om in 1 keer alles op te geven.
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

worteltje schreef:Dank jullie wel, ik zal die van rereformed sowieso lezen en ik ben ook wel interesseert in die van carel ter linden. Het vreemde eraan vind ik wel dat hij nu God ziet als een soort geestelijk iets, zie https://www.youtube.com/watch?v=9HAuTHEBQNA" onclick="window.open(this.href);return false;. Maarja, het is natuurlijk als oud dominee ook lastig om in 1 keer alles op te geven.
Dit soort mensen heeft een ontwikkeling doorgemaakt, maar ja hij is nog steeds Dominee. Net als Hendrikse.

Zij vallen onder het type (on)gelovige die niks meer geloofd van de Bijbel, en de verhalen daarin, maar nog wel iets van een godsgevoel hebben, zoals Taede Smedes, en Kuitert. Hun boeken zijn vaak een gigantisch gekunstel om nog een beetje de kool en de geit te sparen. Het blijven semi-gelovigen wat dat betreft.

Ik raad dan ook eerder het boek van Rereformed aan, of in het engels die van Loftus (geeft antwoorden op heel veel vragen van (ex)christenen).
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

MoreTime schreef:
worteltje schreef:Dank jullie wel, ik zal die van rereformed sowieso lezen en ik ben ook wel interesseert in die van carel ter linden. Het vreemde eraan vind ik wel dat hij nu God ziet als een soort geestelijk iets, zie https://www.youtube.com/watch?v=9HAuTHEBQNA" onclick="window.open(this.href);return false;. Maarja, het is natuurlijk als oud dominee ook lastig om in 1 keer alles op te geven.
Dit soort mensen heeft een ontwikkeling doorgemaakt, maar ja hij is nog steeds Dominee. Net als Hendrikse.

Zij vallen onder het type (on)gelovige die niks meer geloofd van de Bijbel, en de verhalen daarin, maar nog wel iets van een godsgevoel hebben, zoals Taede Smedes, en Kuitert. Hun boeken zijn vaak een gigantisch gekunstel om nog een beetje de kool en de geit te sparen. Het blijven semi-gelovigen wat dat betreft.

Ik raad dan ook eerder het boek van Rereformed aan, of in het engels die van Loftus (geeft antwoorden op heel veel vragen van (ex)christenen).
Dat je het ene niet meer gelooft hoeft nog niet te zeggen dat je niet meer in het andere gelooft he? Of denk je dat alle ex christenen maar meteen atheïst moeten worden? Lijkt mij een kortzichtige redenatie.
Al heb je wel gelijk met die Hendrikse, die in God ineens iets anders ging zien (God is niet, God gebeurt) en wat je ook kan vergelijken met interactie tussen mensen, waar dus in feite niks goddelijks te zien is, behalve de naam.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Berjan schreef:Dat je het ene niet meer gelooft hoeft nog niet te zeggen dat je niet meer in het andere gelooft he? Of denk je dat alle ex christenen maar meteen atheïst moeten worden? Lijkt mij een kortzichtige redenatie.
Al heb je wel gelijk met die Hendrikse, die in God ineens iets anders ging zien (God is niet, God gebeurt) en wat je ook kan vergelijken met interactie tussen mensen, waar dus in feite niks goddelijks te zien is, behalve de naam.
Wat bedoel je met het ene en het andere? En van mij hoeft niemand atheïst te worden.

Het christendom kan niet zonder de bijbel, daar staat het in. Neem als voorbeeld Kuitert, hij gelooft geen van de christelijke dogma's nog, maar heeft wel behoefte aan iets geestelijks, een bepaalde ervaring.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Berjan schreef:Dat je het ene niet meer gelooft hoeft nog niet te zeggen dat je niet meer in het andere gelooft he? Of denk je dat alle ex christenen maar meteen atheïst moeten worden? Lijkt mij een kortzichtige redenatie.
Geloven zou ik in het algemeen achter me laten. In "het andere" zou ik daarom ook maar niet gaan geloven.

Hoewel ik het nalaten van een geloven in alles wat niet aantoonbaar is en waarvoor geen manier valt te bedenken om het aantoonbaar te maken, mij het gezondst lijkt. Goden inbegrepen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Recensie door Dirk Verhofstadt van:

Anthony Grayling's, The God Argument, Bloomsbury Publishing, 2013

http://www.liberales.be/boeken/grayling" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

De schrift betwist van Maarten t Hart,
is een geweldig antigif als je met de bijbel bent opgevoed.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

MoreTime schreef:Wat bedoel je met het ene en het andere? En van mij hoeft niemand atheïst te worden.
Soms zo wat langer nadenken handig zijn, dan hoef je niet naar de bekende weg te vragen.

Maar ik zal het nog wel eens uitleggen, in de hoop dat die hersenen dan wel een "klik" maken. Als je erachter komt dat de christelijke en joodse god onzin is, kun je heus nog wel geloven in een god of "god" of iets "bovenmenselijks".
Helaas denken veel vrijdenkers en atheisten dat er maar twee wereldbeelden zijn. Atheisme of "christendom/jodendom" en gaan ze er vanuit dat als je niet meer in de christelijke god gelooft je automatisch bij hen (de vrijdenkers/atheisten) uitkomt. Dat kreeg ik ook meteen te horen toen ik hier voor het eerst kwam en vertelde dat ik esoterisch was gaan denken "dat is een proces, je wordt nog weleens atheist". Zo hoogmoedig en net zo vermoeiend als de christenen die mensen menen te moeten overtuigen.
Het christendom kan niet zonder de bijbel, daar staat het in. Neem als voorbeeld Kuitert, hij gelooft geen van de christelijke dogma's nog, maar heeft wel behoefte aan iets geestelijks, een bepaalde ervaring.
En?

Denk je dat iets geestelijks of een ervaring er alleen is bij de bijbel of het christendom?
Heb je in het wetenschappelijk denken ook dit soort zwart-wit beelden? Of het is het een, of het ander, maar iets geheel anders dat niet?
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

heeck schreef:
Geloven zou ik in het algemeen achter me laten. In "het andere" zou ik daarom ook maar niet gaan geloven.

Hoewel ik het nalaten van een geloven in alles wat niet aantoonbaar is en waarvoor geen manier valt te bedenken om het aantoonbaar te maken, mij het gezondst lijkt. Goden inbegrepen.

Roeland
Boeiend wat jij vindt? Ik heb het over die andere mensen, die van de ene geloof naar een ander geloof gaan. Dat jij een van die "nieuwe atheisten" bent weten we zo langzamerhand wel.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Berjan schreef:
MoreTime schreef:Wat bedoel je met het ene en het andere? En van mij hoeft niemand atheïst te worden.
Soms zo wat langer nadenken handig zijn, dan hoef je niet naar de bekende weg te vragen.

Maar ik zal het nog wel eens uitleggen, in de hoop dat die hersenen dan wel een "klik" maken. Als je erachter komt dat de christelijke en joodse god onzin is, kun je heus nog wel geloven in een god of "god" of iets "bovenmenselijks".
Helaas denken veel vrijdenkers en atheisten dat er maar twee wereldbeelden zijn. Atheisme of "christendom/jodendom" en gaan ze er vanuit dat als je niet meer in de christelijke god gelooft je automatisch bij hen (de vrijdenkers/atheisten) uitkomt. Dat kreeg ik ook meteen te horen toen ik hier voor het eerst kwam en vertelde dat ik esoterisch was gaan denken "dat is een proces, je wordt nog weleens atheist". Zo hoogmoedig en net zo vermoeiend als de christenen die mensen menen te moeten overtuigen.
En?

Denk je dat iets geestelijks of een ervaring er alleen is bij de bijbel of het christendom?
Heb je in het wetenschappelijk denken ook dit soort zwart-wit beelden? Of het is het een, of het ander, maar iets geheel anders dat niet?
Ok, op die fiets. Ik wees enkel op het feit dat het christendom niet zonder bijbel kan.
Tuurlijk zijn er genoeg tussenwegen, die zijn dan weer op andere bronnen of ervaringen of theorieën gebaseerd. Meer niet.
Wat mij betreft is een ieder vrij het esoterisch geloof van zijn keuze aan te hangen.
Plaats reactie