De Heilige Drie-eenheid

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Waterlelie
Geregelde verschijning
Contacteer:

De Heilige Drie-eenheid

Bericht door Waterlelie »

Er is me gevraagd een duidelijke uitleg te geven van de betekenis van de titel en dit liefst zo goed en gedetailleerd mogelijk te bewijzen.
Ik ga mijn best doen in de wetenschap vooraf dat ik geen sluitend bewijs zal kunne leveren.
Ik zal het hooguit aannemelijk kunnen maken waarbij het percentage aannemelijkheid afhangt van het oordeel van de lezer(es).

Al eerder heb ik gesteld dat in mijn beleving God geen drie-eenheid is, doch dat de mens dat zelf is.
Ik zie dat zo:
Een mens heeft een lichaam van vlees en bloed en daaraan gekoppeld het bewustzijn of ego-bewustzijn.
Vanaf hier nog slechts samengevat met het woord Ego (om typ technische redenen :( ).
Een mens heeft een Ziel.
Een mens heeft een Beschermengel.

Je kent jezelf, je kent je lijf, er zit van alles in en dat heeft nog een functie ook.
Die hele vleesklomp wordt bestuurd door het zenuwstelsel, het zenuwstelsel speelt de baas over elke afzonderlijk cel in je lichaam. Het bezit er dus ook de kennis van.

stel je nu eens in gedachten voor dat je jouw lichaam scheidt van je zenuwstelsel.
neem eens de tijd om dat beeld in je gedachten vorm te geven.
Dan zie je de vorm van je lichaam en dan zie je het zenuwstelsel als een inktvis met heel vertakte armen.
Het lichaam van de inktvis bevindt zich in je hoofd en kent een uitsteeksel in de vorm van het ruggenmerg van waaruit alle zenuwinktvisarmen lopen.

Die inktvis maakt de dienst uit.
Wat je ook maar wil, wat je ook maar verlangt in je leven, je zult het van de inktvis moeten krijgen want anders gebeurt het niet.
Je hebt er werkelijk geen zak over te vertellen, over die wil van de inktvis.

Wanneer je het beeld van gescheiden lichaam en zenuwstelsel in gedachten voor je ogen hebt, is bovenstaande alinea de ervaring die je erbij krijgt.
Je ervaart dat je al die tijd dacht dat je baas was over je eigen leven, dat beeld valt om.
Dat valt knetterhard om, je voelt je onder de macht, de kennis en het immens grote gezag van de inktvis, heel nietig worden.

Die inktvis leeft en moet gevoed worden, zelf kan hij dat niet.
Daar gebruikt de inktvis het lichaam voor.
Indien nodig wordt het lichaam misbruikt, de inktvis móet en zál overleven.

Ok, ik besef dat ik veel vraag.
In de eerste plaats is het nodig dat je de tijd neemt om je terug te trekken zodat je alleen bent.
Vervolgens moet je de aandacht op jezelf richten en jezelf toestaan dat je in gedachten een beeld voor je ogen wilt toveren van een massalichaam en een elektrisch systeem in de vorm van een multi-armige inktvis.

Daarna gaat de rest vanzelf.
Degenen die voldoende lef hebben, nodig ik uit om de proef op de som te nemen en zelf eens te willen ervaren of er nu werkelijk zo'n machtige, zelfzuchtige inktvis in je leeft.
Ik ben benieuwd.

In mijn beleving is de inktvis de menselijke ziel.
Het ego is het lichaam en alles wat het daarmee door de dag heen uitvoert.

Dan is er nog de engel.
Ja dat is een heikel punt want daarvoor zal het bewijs voor een vijfde (of welk ander getal dan ook) dimensie, als zijnde hun leefwereld, moeten worden geleverd.
In mijn werk heb ik een geldige natuurkundige mogelijkheid beschreven en that's it.

Voor degenen die nóg meer lef hebben,
Stel je eens voor op een rustig moment waarop je alleen bent, dat je op schoot zit van je beschermengel.
Wijs het idee en het bestaan van engelen niet direct af en probeer openminded de mogelijkheid te onderzoeken.
Vervolgens vraag je naar de naam van je beschermengel.
Engelen hebben, net als mensen een naam waarmee ze aangeduid worden.
Veel van die namen zijn al eeuwen bekend, Gabriël, Michaël, Lucifer etc.
Je beschermengel heeft aldus ook een naam en die zal je luid en duidelijk verteld worden wanneer je daar met serieus gemeende interesse naar vraagt.
Je zult er direct bij merken dat je beschermengel je met klem doch met een vriendelijkheid die je nog niet immer ervaren hebt, zal vragen om die naam voor jezelf te houden.

Lefhebbers, wetenschappers kunnen zichzelf hiermee uitdagen en krijgen antwoorden.
Daarna is het voor elke wetenschapper dé uitdaging om bewijzen achter de antwoorden te vinden.
Dat is toch waar het allemaal om draait in de wetenschap?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De Heilige Drie-eenheid

Bericht door Rereformed »

Het is bekend dat mensen de waan aanwenden om het leven anders te laten zijn dan het is.
Dat is waar het allemaal bij jou om draait. Om dit niet te hoeven toe te geven doe je net alsof je vooral wetenschappelijk bezig bent.

Het antwoord op de weerzin tegen het leven is niet de waan, maar liefde voor het leven ontwikkelen. Dáár heb je pas lef voor nodig.
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Vrolijke Pasen met zn drieën. :)
NB: Doe wel en zie niet om.
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Om even in jou woorden mee te gaan. Die inktvis, dat ben je zelf. Je denkt niet vanuit je lichaam, maar vanuit je hersens die het lichaam aansturen dmv het zenuwstelsel. Als je dan al lichaam en ''geest'' wilt scheiden. Kom je neer op dat je zelf een homp vlees en bijbehorend weefsel bestuurd.
Het is een grappige theorie met een kern van waarheid, maar t verhaal omdraaien.

Er al eens over nagedacht dat jij een ''stem'' hoort omdat je die graag wilt horen? Waarom hoort een christelijk opgevoed iemand engelen en een stammeling zijn voorrouders of natuurgeesten? Als je een kind een verhaal vertelt over vampiers dan ziet het s'nachts in het bos vleermuisachtige mensen, vertel je het over krokodillen dan ziet het overal in het water krokodillen.
Naar mijn idee is het met engelen net zo alleen moet het wat abstracter en ingewikkelder gezien je verstand wat verder ontwikkeld is dan dat van een kind.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waterlelie. Zou je naar onderstaande lijst willen kijken?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n_godinnen" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens jou moeten al deze goden en godinnen (heb ik niet eens alle geesten erbij vermeld) geleefd hebben, want mensen geloofden erin.
Waarom hoor je nu niemand meer over Aditi, Belenos, Donar, Epona etc etc etc...? Of beweer je dat al deze goden 1 en dezelfde (of 3?) zijn???
Lijkt me nogal godsonmogelijk gezien hun/haar eigenschappen. Dan hebben we met een zwaar schizofrene god te maken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

EvP schreef:Waarom hoort een christelijk opgevoed iemand engelen en een stammeling zijn voorrouders of natuurgeesten?
Finnen hebben geen beschermengelen maar Haltija's. Ze zijn zo beroemd dat ze - onder de naam Elves - zelfs in het boek van Tolkien een plaats hebben gekregen, een boek dat de wetenschap ver vooruit is. :wink:
( http://en.wikipedia.org/wiki/Haltija" onclick="window.open(this.href);return false; )
Born OK the first time
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Rereformed schreef:
EvP schreef:Waarom hoort een christelijk opgevoed iemand engelen en een stammeling zijn voorrouders of natuurgeesten?
Finnen hebben geen beschermengelen maar Haltija's. Ze zijn zo beroemd dat ze - onder de naam Elves - zelfs in het boek van Tolkien een plaats hebben gekregen, een boek dat de wetenschap ver vooruit is. :wink:
( http://en.wikipedia.org/wiki/Haltija" onclick="window.open(this.href);return false; )
Even off-topic: Als je het hebt over de ''in de ban van de ring'' boeken. Dat zijn bijzonder goed ''onderbouwde'' boeken. Kunstig hoe er allerhande magische wezens en constructies consequent gebonden worden aan bepaalde ''natuurwetten''. Natuurlijk voor meer dan vermaak niet geschikt, maar misschien kunnen we er over een jaar of 2000 een religie om heen bouwen :lol:
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Waterlelie,
Ik heb geen ziel en geen beschermengel. Is net zo geldig en meer waarschijnlijk dan jouw aanname dat dit wel het geval is. Als elk mens een beschermengel heeft dan zijn er blijkbaar nogal wat onoplettende beschermengelen of exemplaren die niet tegen hun taak opgewassen zijn. Misschien hadden ze een sabbatical ten tijde van rampen, hongersnood, oorlog en genocide? Er komen ook steeds meer beschermengelen bij want er zullen er nu zo'n zeven miljard zijn. De voorouders van de mens hadden die ook al beschermengelen? Ach wat ik ga niet eens doen of ik dit invul wensdenken ook maar in het minst serieus kan nemen en anders duiden dan escapisme.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Een mens heeft een ziel? Wat zou dat voor iets kunnen zijn? Als ik de bijbel zou geloven (maar die is niet erg geloofwaardig) dan is dat het bloed. ALs ik hersenonderzoekers mag geloven is dat een centraal deel van de hersenen dat veel verbindingstaken heeft.

Een beschermengel heeft een mens in elk geval niet. Engelen waren oorspronkelijk sterren, maar die beschermen niets of niemand. Later werden het levende wezens die onstervelijk waren. Die heeft echter nog nooit iemand waargenomen. Ik zou - als ik jou was - eerst eens een argumentatie bedenken die tot dit soort conclusies leidt in plaats van ze ad hoc op te voeren. . . . .
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat engelen betreft. Dit speelt al langere tijd:
Deze vraag doet mij denken aan de discussie die in 1298 werd gevoerd aan de Theologische faculteit van de Universiteit van Parijs. De gemoederen van de Parijse theologen waren behoorlijk verhit over de vraag hoeveel engelen plaats kunnen nemen op de punt van een naald. Die vraag was namelijk centraal gesteld in het onderzoeksprogramma 1297-1302 van de faculteit. Het debat ging over het wezen van engelen, over de omvang van een gemiddelde engel en de daarbij te hanteren standaarddeviatie, in relatie tot de omvang van een gemiddelde speld. De discussie raakte dermate verhit dat de decaan, de eerwaarde Empiler van de theologische faculteit, besloot in te grijpen. Het debat werkte verlammend op de voortgang van de wetenschap en op de goede verhoudingen in de faculteit. Hij was de onenigheid meer dan moe. Zijn ingreep was voor die tijd heel ongewoon. Hij besloot namelijk tot een feitenonderzoek en dat is in een theologische faculteit geen alledaagse gebeurtenis.
http://www.ou.nl/web/rechtswetenschappe ... n-de-naald" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Hoe kun je aannemelijk maken dat het gaat over beschermengelen en niet over kabouters?

Niet meteen antwoorden. Eerst onderzoek doen naar de aard van kabouters. Google op Kabouters + IJsland bijvoorbeeld. Ben benieuwd naar je onderbouwing.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Plaats reactie