De goudmijn "PGB"
Moderator: Moderators
De goudmijn "PGB"
Ik zal hieronder jullie duidelijk maken hoe geld word verdient aan het systeem zonder cliënten te helpen en waarom ik het PGB een goudmijn vind. Ik ga wat informatie geven over mij persoonlijk, net genoeg om jullie een beeld te geven over dit systeem.
Ik heb voorheen in de jeugdzorg gezeten. Van daaruit is gezocht naar een vervolgtraject zodat ik uiteindelijk maatschappelijk zou functioneren en op mijzelf zou kunnen gaan wonen.
Een organisatie werd gevonden. Een vereiste was wel dat mijn zorg in natura omgezet zou worden naar het persoonsgebonden budget. Dit werd voor mij gedaan, wat ik uiteraard fijn vond zodat ik kon leren op mezelf te gaan wonen en op mijzelf te gaan functioneren.
Ik ben verhuisd naar de instelling waar ik zou komen te zitten, met veel haast omdat de leeftijd 18 bij mij reeds gepasseerd was. het pgb was nog niet rond maar dit zou met terugwerkende kracht uitbetaald worden aan de instelling waar ik onder viel.
Mij werd bij het intakegesprek verteld dat het belangrijk was om mijn pgb te laten regelen door een bewindvoerder die aangesloten zat bij een bewindsvoerderskantoor, ze boden me ook meteen een kantoor aan waar hun erg fijne ervaringen mee hadden. Ik ben hier mee akkoord gegaan omdat mij verteld werd dat het beheren van pgb een te grote taak was voor mij als persoon.
Ik ben vervolgens met mijn bewindsvoerder richting het zorgkantoor gegaan en hier is mij in 5 minuten uitgelegd wat pgb inhield, namelijk; het enige wat er zou veranderen was de naam: ZIN naar PGB. Vandaar dat dat in 5 minuten verteld kon worden.
Nou woon ik ongeveer een jaar bij deze organisatie en is gebleken dat mijn ciz indicatie te laag lag. Ik had namelijk maar recht op 6 uren. Dit kon makkelijk omhoog geschroefd worden, werd mij verteld. Dit was helaas niet het geval. het was niet mogelijk.
Op een gegeven moment kreeg ik weer een contract onder de neus die ik moest ondertekenen zodat mijn pgb uitgekeerd kon worden aan de zorgverlener. Ik plaatste daar het kritiek bij bij de begeleider dat ik het wel een erg hoog bedrag vond. (gemiddelde van 1700 euro per maand). Mijn begeleider vertelde mij dat ik daar maar niet teveel op moest letten, dat was normaal. Een of ander verhaal over de organisatie kosten werd mij daarop verteld, het was iig vooral erg moeilijk en vooral niet iets wat ik uit moest gaan zoeken.
Nou ben ik dit juist wel gaan doen. Met de eerste gedachte dat er gefraudeerd werd. Ik ben daarmee naar een hulporganisatie gegaan die mij uitgelegd hebben dat hetgeen de organisatie deed juridisch correct was, en dat ongeveer alle organisaties dit zo aanpakten. Zei kenden in ieder geval geen organisatie die het niet op deze manier aanpakten.
De organisaties vragen 63 euro per uur waardoor ik recht heb op 6 uren zorg in de week. Dit blijkt volgens de wet het maximum te zijn. 35 euro is een normaal bedrag maar juridisch ben je goed bezig onder de 63 euro. De organisatie doet dus in principe niks verkeerd.
Waar ik over val is het feit dat ik niet ben geïnformeerd over het feit dat het pgb een soort markt is waarbij je kunt overstappen naar een andere organisatie die minder vraagt waardoor je meer zorg kunt ontvangen. Nu ik dit weet ga ik mij zo ver mogelijk distansieren van het hele pgb verhaal en wil ik terug naar de ZIN.
Feit is alleen dat er bij deze organisatie 150 clienten zitten met zorgzwaartepakketen tussen de 4 en de 7. voor ieder word 63 euro per uur gevraagd en niemand is zich er van bewust zich op een markt te bevinden.
ondertussen ben je tegenwoordig gek als je als ondernemer geen zorgverlener word onder pgb. Gewoon clienten niet informeren.
Deze kantoortjes schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond en iedereen vraagt het maximum en geen client die zich er van bewust is.
Ik hoop dat iedereen nu begrijpt waar al dat belastinggeld toch naartoe gaat.
Groet, Sytze
Ik heb voorheen in de jeugdzorg gezeten. Van daaruit is gezocht naar een vervolgtraject zodat ik uiteindelijk maatschappelijk zou functioneren en op mijzelf zou kunnen gaan wonen.
Een organisatie werd gevonden. Een vereiste was wel dat mijn zorg in natura omgezet zou worden naar het persoonsgebonden budget. Dit werd voor mij gedaan, wat ik uiteraard fijn vond zodat ik kon leren op mezelf te gaan wonen en op mijzelf te gaan functioneren.
Ik ben verhuisd naar de instelling waar ik zou komen te zitten, met veel haast omdat de leeftijd 18 bij mij reeds gepasseerd was. het pgb was nog niet rond maar dit zou met terugwerkende kracht uitbetaald worden aan de instelling waar ik onder viel.
Mij werd bij het intakegesprek verteld dat het belangrijk was om mijn pgb te laten regelen door een bewindvoerder die aangesloten zat bij een bewindsvoerderskantoor, ze boden me ook meteen een kantoor aan waar hun erg fijne ervaringen mee hadden. Ik ben hier mee akkoord gegaan omdat mij verteld werd dat het beheren van pgb een te grote taak was voor mij als persoon.
Ik ben vervolgens met mijn bewindsvoerder richting het zorgkantoor gegaan en hier is mij in 5 minuten uitgelegd wat pgb inhield, namelijk; het enige wat er zou veranderen was de naam: ZIN naar PGB. Vandaar dat dat in 5 minuten verteld kon worden.
Nou woon ik ongeveer een jaar bij deze organisatie en is gebleken dat mijn ciz indicatie te laag lag. Ik had namelijk maar recht op 6 uren. Dit kon makkelijk omhoog geschroefd worden, werd mij verteld. Dit was helaas niet het geval. het was niet mogelijk.
Op een gegeven moment kreeg ik weer een contract onder de neus die ik moest ondertekenen zodat mijn pgb uitgekeerd kon worden aan de zorgverlener. Ik plaatste daar het kritiek bij bij de begeleider dat ik het wel een erg hoog bedrag vond. (gemiddelde van 1700 euro per maand). Mijn begeleider vertelde mij dat ik daar maar niet teveel op moest letten, dat was normaal. Een of ander verhaal over de organisatie kosten werd mij daarop verteld, het was iig vooral erg moeilijk en vooral niet iets wat ik uit moest gaan zoeken.
Nou ben ik dit juist wel gaan doen. Met de eerste gedachte dat er gefraudeerd werd. Ik ben daarmee naar een hulporganisatie gegaan die mij uitgelegd hebben dat hetgeen de organisatie deed juridisch correct was, en dat ongeveer alle organisaties dit zo aanpakten. Zei kenden in ieder geval geen organisatie die het niet op deze manier aanpakten.
De organisaties vragen 63 euro per uur waardoor ik recht heb op 6 uren zorg in de week. Dit blijkt volgens de wet het maximum te zijn. 35 euro is een normaal bedrag maar juridisch ben je goed bezig onder de 63 euro. De organisatie doet dus in principe niks verkeerd.
Waar ik over val is het feit dat ik niet ben geïnformeerd over het feit dat het pgb een soort markt is waarbij je kunt overstappen naar een andere organisatie die minder vraagt waardoor je meer zorg kunt ontvangen. Nu ik dit weet ga ik mij zo ver mogelijk distansieren van het hele pgb verhaal en wil ik terug naar de ZIN.
Feit is alleen dat er bij deze organisatie 150 clienten zitten met zorgzwaartepakketen tussen de 4 en de 7. voor ieder word 63 euro per uur gevraagd en niemand is zich er van bewust zich op een markt te bevinden.
ondertussen ben je tegenwoordig gek als je als ondernemer geen zorgverlener word onder pgb. Gewoon clienten niet informeren.
Deze kantoortjes schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond en iedereen vraagt het maximum en geen client die zich er van bewust is.
Ik hoop dat iedereen nu begrijpt waar al dat belastinggeld toch naartoe gaat.
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Re: De goudmijn "PGB"
Sytze dit soort verhalen horen eigenlijk thuis in de Tweede Kamer, stuur het eens door naar een partij die kritisch staat tegenover het PGB. Je kan het bijvoorbeeld neerleggen bij de VVD. Wel in CC variant, want het komt maar al te vaak voor dat ze te beroerd zijn om hun post te openen en je het moet doen met een automatisch antwoord. Want ons commentaar weegt niet op tegen de reactie: "Dit nemen we mee naar het fractie overleg". En als je wilt zal er vast wel iemand even mee willen helpen met het zoeken naar kamerleden die ooit kritische vragen hebben gesteld over het PGB.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Hou op, schei uit over PGB
Gebruik van gemaakt voor onze dochter en een papierwinkel van heb-ik-jouw-daar. ALLES bewaard over alle jaren en bij afsluiten (omdat dochter zelfstandig kon gaan wonen) een boete van 6000 euro!
ZESDUIZEND! Dit bedrag zou niet verantwoord zijn.
Op hoge poten met ALLE papier (kopieen ervan!) naar Utrecht, waar we na 25 euro te hebben betaald, slechts te horen kregen, dat we van alles kopieen moesten maken en dit opsturen naar het hoofdburo. Nogmaals 100-en kopieen.
Na 3 maanden een herziene aanslag van 600 euro (????????????????????????????) Ben ik zo benieuwd welke Truus daar part-time de administratie doet.
Ook dit proberen aan te vechten omdat zelfs 600 euro veel geld is voor ons, maar geen poot meer aan de grond te krijgen. Betalen meneertje, of anders....
En dan sta je, door gebrek aan kennis en geld (om hulp in te kopen) met je rug tegen de muur.
Ik ben blij dat we PGB genoten hebben, maar ik ben NOG gelukkiger dat we er vanaf zijn!
Gebruik van gemaakt voor onze dochter en een papierwinkel van heb-ik-jouw-daar. ALLES bewaard over alle jaren en bij afsluiten (omdat dochter zelfstandig kon gaan wonen) een boete van 6000 euro!
ZESDUIZEND! Dit bedrag zou niet verantwoord zijn.
Op hoge poten met ALLE papier (kopieen ervan!) naar Utrecht, waar we na 25 euro te hebben betaald, slechts te horen kregen, dat we van alles kopieen moesten maken en dit opsturen naar het hoofdburo. Nogmaals 100-en kopieen.
Na 3 maanden een herziene aanslag van 600 euro (????????????????????????????) Ben ik zo benieuwd welke Truus daar part-time de administratie doet.
Ook dit proberen aan te vechten omdat zelfs 600 euro veel geld is voor ons, maar geen poot meer aan de grond te krijgen. Betalen meneertje, of anders....
En dan sta je, door gebrek aan kennis en geld (om hulp in te kopen) met je rug tegen de muur.
Ik ben blij dat we PGB genoten hebben, maar ik ben NOG gelukkiger dat we er vanaf zijn!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Bij m'n oma momenteel hetzelfde gezeur...
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
Ik heb er zelf gelukkig niet mee te maken. Maar het gonst van de verhalen op internet, dat er veel fraude wordt gepleegd.dikkemick schreef: En dan sta je, door gebrek aan kennis en geld (om hulp in te kopen) met je rug tegen de muur.
Dit heb ik maar even gekopieerd.
OP de site http://www.zn.nl" onclick="window.open(this.href);return false; krijg je een overzicht van alle kantoren in Nederland te zien, als je het betrefende kantoor hebt gevonden ga je naar hun site en zie je onder het kopje service en contact de mogelijkheid staan: vermoeden van fraude bij PGB en daar staat dan dit:
Wilt u fraude van een PGB doorgeven?
Denkt u dat iemand in uw omgeving een PGB (Persoonsgebonden Budget) onrechtmatig besteedt? Geef het aan ons door. Dit kan anoniem, maar u kunt uw gegevens ook achterlaten, zodat wij u kunnen bellen voor meer informatie.
Om fraude door te geven gebruikt u het online contactformulier (vermeld dan zoveel mogelijk informatie over uw vermoeden van fraude) of belt u met: 0570 - 687 451.
Doet u liever een melding per post? Stuur ons dan een brief met zoveel mogelijk informatie over uw vermoeden van fraude.
Vanwege de privacy van onze klanten kunnen wij u niet informeren over de uitkomst van een onderzoek
Als je mobiel belt en nummerweergave uitzet zou je ze kunnen bellen, opmerking: Als ze het echt willen weten komen ze er toch wel achter, in principe zijn de gegevens via uw mobile provider op te halen, als je online een formulier invult weten ze je IP adres en dus ook je echte adres.
Het veiligst en meest betrouwbare anonimiteit is per post en dan zou ik ook nog in het naastgelegen dorp de brief deponeren, niet schrijven maar typen en vooral geen eigen gegevens mee sturen
@Piet V
Dat er fraude werd/wordt gepleegd waren/zijn we ons heel goed bewust. En het is altijd weer die K%&# fraude die roet in het eten gooit. Want PGB was werkelijk een uitkomst voor ons (onze dochter dan).
En dat is natuurlijk HET grote probleem in dit land. Het land van regeltjes, wetjes, uitzonderingen, tegemoetkomingen, belastingen. WAT er ook verzonnen wordt, er zijn mensen die de mazen van de wet weten te vinden en het verzieken voor diegenen die het echt nodig hebben. Er IS doodleuk geen controle mogelijk.
Maar dat deze organisatie de administratie niet goed op orde had, was voor ons een feit.
Dat er fraude werd/wordt gepleegd waren/zijn we ons heel goed bewust. En het is altijd weer die K%&# fraude die roet in het eten gooit. Want PGB was werkelijk een uitkomst voor ons (onze dochter dan).
En dat is natuurlijk HET grote probleem in dit land. Het land van regeltjes, wetjes, uitzonderingen, tegemoetkomingen, belastingen. WAT er ook verzonnen wordt, er zijn mensen die de mazen van de wet weten te vinden en het verzieken voor diegenen die het echt nodig hebben. Er IS doodleuk geen controle mogelijk.
Maar dat deze organisatie de administratie niet goed op orde had, was voor ons een feit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik ben doorgaans erg rechts, maar als we toch kiezen te helpen, kunnen we dan niet de zorg (en scholing) gratis maken? Zo voorkom je een boel administratie, ben je veel minder mensen nodig op kantoor (die toch al door de overheid betaald worden) en kun je dat geld uitgeven aan mensen die daadwerkelijk wat toevoegen.
Ik vermoed dat zelfs als het gratis is er mensen nodig zijn die administratieve handelingen moeten verrichten. En iets wat gratis is moet ook ergens van betaald worden.EvP schreef:Ik ben doorgaans erg rechts, maar als we toch kiezen te helpen, kunnen we dan niet de zorg (en scholing) gratis maken? Zo voorkom je een boel administratie, ben je veel minder mensen nodig op kantoor (die toch al door de overheid betaald worden) en kun je dat geld uitgeven aan mensen die daadwerkelijk wat toevoegen.
Tuurlijk is het nodig. Voor zo vele mensen zorg regelen vraagt nu eenmaal veel geregel.PietV. schreef:Ik vermoed dat zelfs als het gratis is er mensen nodig zijn die administratieve handelingen moeten verrichten. En iets wat gratis is moet ook ergens van betaald worden.EvP schreef:Ik ben doorgaans erg rechts, maar als we toch kiezen te helpen, kunnen we dan niet de zorg (en scholing) gratis maken? Zo voorkom je een boel administratie, ben je veel minder mensen nodig op kantoor (die toch al door de overheid betaald worden) en kun je dat geld uitgeven aan mensen die daadwerkelijk wat toevoegen.
Maar nu zitten daar een heleboel mensen te knooien met geld overmaken van naar en allerhande vage tussenstappen en controles. + De druk op de familie leden die het moeten regelen is erg groot. Aldoor controles op controles, gidsen en mappen vol met uitleg over ondoorgrondelijk ingewikkeld systeem enz enz. Vervolgens na er een halve studie naar te doen denk je alles naar waarheid rond te hebben. Kun je aan het eind van het jaar 4500 euro ophoesten omdat het weer mis gegaan is. Die krijg je een paar maand later keurig terug, maar je moet het maar even kunnen missen dat geld...
Hoeveel leed en stress alleen al (en dus ook latere medische kosten) voorkom je wanneer iemand getest word op een afwijking en die persoon doorverwezen wordt naar een instelling die direct door overheidsgeld betaald wordt?
Het systeem bestaat/bestond al in de praktijk. In voormalige communistische landen werd dit toegepast. Nu ben ik zelf in deze periode in Joegoslavië in een ziekenhuis terecht gekomen. Ik moest als buitenlander uiteraard contant betalen, maar de gezondheidszorg zat op een belabberd niveau.EvP schreef:
Tuurlijk is het nodig. Voor zo vele mensen zorg regelen vraagt nu eenmaal veel geregel.
Maar nu zitten daar een heleboel mensen te knooien met geld overmaken van naar en allerhande vage tussenstappen en controles.
De polikliniek ging open het volk stroomde naar binnen en als je geluk had dan werd je dezelfde dag geholpen. De kenmerkende luxe ontbrak, apparatuur verouderd en personeel uiterst ongemotiveerd. Nu zijn er dus ook steenrijke landen waar gezondheidszorg gratis is, ik denk dat dit een belangrijke voorwaarde is om de kosten op te vangen. We betalen nu een fors deel van ons inkomen via de bekende belastingschijf en daar bovenop natuurlijk zorgverzekering en eigen risico. De overheid moet nog steeds veel geld rondpompen om het geheel te laten functioneren. Echter het gaat met dit soort verhalen een bepaalde kant op. Wat kost het, wat levert het op en is dit het gouden ei of bleek het op voorhand al een onwerkbaar systeem. Misschien kun je zelf even spitten wat hier over geschreven is?
De regeltjes, bijna altijd bedacht door de 'linker' kant, zijn er meestal om fraude te voorkomen, zoals je zegt. Want de rechterkant denkt datdikkemick schreef:@Piet V
Nu zijn er hele volksstammen die blijven brullen dat ambtenaren niet nodig zijn. Zowel gemeentelijk als landelijk. Je ziet dus, letterlijk overal, dat controles niet of nauwelijks KUNNEN worden uitgevoerd door DESKUNDIG personeel. Want die zijn er niet, of zijn bezig te vergaderen.
Komt nog bij: wetten, of gedeelten ervan, wijzigen zo snel dat ook voor deskundigen het niet allemaal helder meer is.
Kortom: haal die marktwerking uit de zorg (uit alle nuts-voorzieningen). Kost alleen maar (aan middenlagen, kantoortjes (zoals door jou geschetst), een ENORME papierwinkel want elke laag kan, en zal, het maximum berekenen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Nu ben ik redelijk links, maar ik vindEvP schreef:Ik ben doorgaans erg rechts, maar als we toch kiezen te helpen, kunnen we dan niet de zorg (en scholing) gratis maken? Zo voorkom je een boel administratie, ben je veel minder mensen nodig op kantoor (die toch al door de overheid betaald worden) en kun je dat geld uitgeven aan mensen die daadwerkelijk wat toevoegen.
goede (op wetenschap gebaseerde) scholing, en goede (ver)zorg(ing) een fundamenteel recht.
Een recht dat voor elke burger gratis zou moeten zijn. Indien premies noodzakelijk blijken, dan dienen die naar draagkracht te worden ingevuld.
Dat is dan een andere redenering, maar komt op hetzelfde uit.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
-
onderzoeker
Hallo Sytze,
Ik ben bij Omroep Gelderland bezig met een onderwerp over pgb-fraude.
Zou je contact met mij op willen nemen?
Mijn mailadres is jspanjers@gld.nl
Alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Judith Spanjers
Omroep Gelderland
Ik ben bij Omroep Gelderland bezig met een onderwerp over pgb-fraude.
Zou je contact met mij op willen nemen?
Mijn mailadres is jspanjers@gld.nl
Alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Judith Spanjers
Omroep Gelderland