Ik denk dat ingi zeker gelijk heeft in zijn twijfel. Wij zijn geen van allen volkomen neutraal, en niemand - zelfs ik - is volledig open. (ik vertel jullie bijvoorbeeld mijn pincode niet) En wij hebben uiteraard een groot Ego. Ik denk bijvoorbeeld dat ik altijd gelijk heb. En als ik mij blijkt te hebben vergist, zorg ik er zo snel mogelik voor om van standpunt te veranderen, waarna ik wederom gelijk hebIngi schreef:
Oh ja en nog iets, betref denken op freethinker niveau. Ik ben hier nog niet helemaal ervan overtuigd dat iedereen echt wel zo neutraal en open is maar dat er toch ook persoonlijke ego perikelen spelen. Hoe subtiel ook. Soms bespeur ik niet echt een open mind. Ik vraag me toch af of iedereen zo blij mee zijn als er een van die dingen waar men niet in gelooft wel bewezen zouden kunnen worden. Dat geloof hang ik dus niet aan.
Maar de vraag of wij blij zouden zijn als iets bewezen kon worden, hangt wellicht niet zo zeer af van de vraag of we het nu geloven of niet. Als bewezen wordt dat de toename van de temperatuur op aarde uit de hand gaat lopen, ben ik niet blij, ongeacht of ik dat nu geloof of niet. Het is natuurlijk best leuk om gelijk te krijgen. maar als de zaken er beter voorstaan dan je had gedacht is dat helemaal niet erg.
Wat wel heel vervelend is, dat andere mensen andere meningen hebben dan ik, en dat houdt uiteraard in dat iemand het vreselijk mis heeft. (die andere natuurlijk) Hoe hardnekkiger wij het oneens zijn, hoe meer een van ons het mis heeft. En dat is toch wel heel jammer.
Nu heeft mijn eigenwijsheid een voordeel. Ik loop altijd en overal te beweren dat absolute zekerheid niet bestaat. Dat betekent dat er altijd nog een kans bestaat dat ik toch gelijk heb, al kan ik het nu niet krijgen. Dat geld voor mijn eerwaarde opponenten evenzo. Dus kunnen wij elkaar met opgeheven hoofd blijven aankijken.