Een mooi woord. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, dat lijkt ook logisch, ik heb dat woord verleden week zelf bedacht.
Maar toch ben ik niet de eerste geweest, met Google vond ik 8 hits met zoeken met dit woord "Anti-Atlanticisme" dus het begrip bestond al langer dan vandaag.
De engelse versie van het woord "anti-atlanticism" geeft als Googleresultaat: Ongeveer 1.160 resultaten (0,35 seconden).
Ik kwam zelf op het woord door een internetschrijfsel waar een meneer het nogal neerbuigend had over de aanhangers van atlanticisme.
Deze meneer is volgens mij zelf het schoolvoorbeeld van een anti-atlanticist.
Een typisch kenmerk van een anti-atlanticist is dat deze iedereen die het niet eens is met zijn standpunten, zijn critici dus, "uitscheldt" voor atlanticist, dat is in de ogen van de anti-atlanticist iemand die te weinig kritisch is over vooral de NATO en de politiek daar om heen.
Het is gemakkelijker om eerst Atlanticisme te bekijken, dan komt Anti-Atlanticisme als tegenbeweging daar vanzelfsprekend achteraan.
Gewoon Wikipedia is volgens mij al goed genoeg voor Atlanticisme.
Atlanticism
De eerste regel van het artikel zegt eigenlijk al genoeg.
De rest van deze engelstalige wikipagina is ook het lezen waard, wellicht zitten daar ook punten in waarover discussie gevoerd kan worden.Atlanticism is a belief in the importance of cooperation between Europe and the United States and Canada regarding political, economic, and defense issues, with the purpose of maintaining the security and prosperity of the participating countries, and to protect the values that unite them.
De nederlandse wikiversie is aanmerkelijk korter.
Atlanticisme.
Grappig is dat er al meer varianten van dit begrip zijn, mijn eigen voorkeur is dus Atlanticisme en de aanhangers noem ik dus atlanticisten. Dat is volgens mij taalkundig niet correct want het juiste woord is Atlantici. Wellicht verandert mijn voorkeur wel in de loop van dit topic.Atlantisme (ook wel atlanticisme of transatlantisme genoemd) is een politieke doctrine die een verregaande samenwerking verdedigt tussen de Verenigde Staten, Canada en de landen van Europa.[bron?]
Aan het atlantisme ligt de veronderstelling ten grondslag dat de Europese en Noord-Amerikaanse belangen grotendeels samen zouden vallen.
Aanhangers van het atlantisme worden atlantici genoemd.
Tegenover de groepering van de atlanticisten staat dus die van de anti-atlanticisten. Anti-atlanticisten zijn vooral tegen de globaal steeds machtiger wordende NATO en tegen de nog steeds groter wordende rol van de U.S.A. binnen de NATO.
In de praktijk is het dus zo dat een atlanticist te weinig kritiek zou hebben op het functioneren van het samenwerkingsverband tussen de Verenigde Staten, Canada en de landen van Europa en een anti-atlanticist te veel kritiek. Wederzijdse kritiek op elkaar dus met het verwijt dat de liefde c.q. afkeer van de samenwerking onredelijk is.
Mijn eigen kritiek op het kamp van de anti-atlanticisten wil ik duidelijk maken met deze actuele stelling.
.
.
Een Anti-Atlanticist zal de 2014 oorlog tussen Rusland en Oekraïne altijd willen vertalen in een oorlog tussen Rusland en het Amerikaans-Europees samenwerkingsverband ( de NATO ) en in deze oorlog automatisch partij kiezen voor Rusland dus tegen Oekraïne.
.
.