Democratisch Nederland is dankzij de PVDA zomaar 2 kamerzetels kwijt aan Turkije.
De 2 Turken die uit de PVDA-fractie gezet zijn, Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk gaan als 2-mans fractie verder.
De eerste Turkenpartij van Nederland in de Tweede Kamer is een feit.
Het AD.
Ik heb daar mijn eigen gedachten over.Beide Kamerleden storen zich zeer aan het feit dat ze worden afgeschilderd als Turkse Kamerleden. Die term wordt veel te vaak gebruikt, aldus een emotionele Öztürk. Kuzu wees erop dat hij hier bijna zijn hele leven woont en dat dit het land is 'waar ik van hou'. Echte Turkse Kamerleden zitten in het parlement in Ankara, voegden ze eraan toe. Öztürk: 'Ik ben Kamerlid voor alle Nederlanders.'
De Telegraaf.
De Volkskrant.„Moge Allah je straffen.” Na die woorden van Kamerlid Öztürk is gisteravond het ingelaste PvdA-fractieberaad ontploft. De dreigende tekst was geadresseerd aan zijn collega Marcouch, die namens de partij het woord voert over Integratie. Öztürk en zijn collega Kuzu weigerden zich neer te leggen bij de integratie-koers van minister Asscher en de fractie.
Een slechte dag voor Nederland, zeker omdat de PVDA waarschijnlijk helemaal niets zal leren van dit Turkse gedoe, Turks gedoe wat al jaren stelselmatig de geloofwaardigheid van deze partij heeft uitgehold.De lont in het kruitvat was een interview, eerder deze week, op de Turkse website Sonhabet.nl. Daarin zeiden de twee dat minister Asscher van Integratie geen integratiepolitiek voert maar 'uitsluitingspolitiek'. Het was hun reactie op Asschers voornemen om vier conservatief-religieuze Turkse organisaties, waaronder Milli Görus en de Fethullah Gülenbeweging, de komende jaren extra in de gaten te houden. Asscher vindt dat de organisaties te veel in zichzelf zijn gekeerd en zich te veel richten op 'versterking van de Turks-islamitische identiteit'. Dat zou kunnen leiden tot 'het afstand nemen van Nederlandse gewoonten, normen en waarden'. De twee Kamerleden vinden dat onzin en wezen erop dat de organisaties zich gewoon aan de wet houden.
De kranten staan er vandaag vol mee. Zelf vind ik het artikel van de Volkskrant het best geschreven.