Superfoods zijn uit!

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Superfoods zijn uit!

Bericht door Cluny »

Dit vind ik toch een leerzaam en leuk bericht in de NRC.
We mogen in 2015 weer 'gewoon' eten.
Ik lees dit soort berichten over ( gezond ) eten altijd met veel belangstelling.
Vergeet superfoods, 2015 wordt het jaar van ‘gewoon gezond eten’
Intussen is de quinoaprijs alweer gedaald, omdat mensen van schrik alternatieven zijn gaan zoeken. Gierst bijvoorbeeld, dat is een stuk voordeliger. Of amarant.
En net zo gezond en net zo 'lekker'.
Lees ook: Quinoa.
Laatst gewijzigd door Cluny op 29 dec 2014 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Bonjour
Moderator

Re: Superfoods zijn uit!

Bericht door Bonjour »

Het wordt tijd dat trendwatchers uit de mode raken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Even opletten.
De nieuwste trend is trage koolhydraten!
Het Voedingscentrum formuleert het zo: “De glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten.” Producten als zilvervliesrijst, havermout, peulvruchten, groenten en fruit zijn ‘langzame’ koolhydraten met een lage GI. Zij zorgen voor minder schommelingen van de bloedsuikerspiegel dan ‘snelle’ koolhydraten met een hoge GI, zoals witbrood, witte rijst, aardappelen en suikerrijke producten.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

"Superfoods" bestaan niet.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik sprak iemand die beweerde dat oliebollen nu helemaal in zijn.
Dus doe ik dat maar.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Cluny schreef: De nieuwste trend is trage koolhydraten!
Zo mogelijk nog erger dan de superfood onzin.

Waaat? Aardappels??
Niet zeuren, vreten.

PS Van suiker ga je dood.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

"Superfoods" bestaan niet.
Moet je maar eens bij mij een 32 dagen gerijpte steak, traag gegrild op de bbq tot hij bleu chaud is, komen eten.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fenomeen schreef:PS Van suiker ga je dood.
Van leven ook.
Ik word een beetje moe van dat hysterische "je kan niet gezond genoeg eten" gezever.
Misschien wil niet iedereen al gras vretend 120 jaar oud worden?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Al tijden werd ik er niet goed van.
Zit aan de marsepeinen aardappeltjes en ik leef nog steeds. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

De voedingswaarde van Gierst.
De voedingswaarde van Quinoa.
Lang geleden, waarschijnlijk eind jaren 70, las ik dat Gierst razend gezond was. Ik heb toen een pond van die kleine gele korreltjes gekocht bij de "BD-winkel" en een kopje ervan in een klein pannetje gekookt en het gecombineerd met groente alsof het rijst was op ons bordje gedaan en met de zintuigen op scherp het ook daadwerkelijk opgegeten.
Eigenlijk was het niet zo lekker. Daar waren we het beiden over eens. Een paar maanden later heb ik weer een kleine hoeveelheid Gierst gekookt maar deze keer daarbij gewone rijst. En dat was weer wel aardig, circa 2/3 Rijst en 1/3 Gierst opgediend met groente en vlees dat was best wel te eten. Maar het experiment Gierst was geen groot succes, geen sensationele vernieuwing van onze eetgewoontes dus. Jaren later vond ik een half pond Gierst achter in de keukenkast en deze werd op het tuinpad gestrooid, de wintervogeltjes hebben daar nog veel lol aan gehad.
Later ( 1980? ) heb ik Quinoa geprobeerd en daarna ook Amarant. Bijna hetzelfde verhaal als met de Gierst. Ook deze graanproducten zijn uiteindelijk grotendeels in de tuin voor de vogels uitgestrooid.
Puur gegeten is dit "vogelzaadspul" geen succes, het beste functioneert dit exotisch "superfood" door met de rijst ongeveer 1/5 deel gierst of dat andere zaad mee te koken.
Ik heb hierboven nog 2 linken gezet, dan kan iedereen vergelijken, dure Quinoa is bijna gelijkwaardig met het goedkope Gierst.
En als extra nog een plaatje van Amarant omdat dat spul nog steeds ondergewaardeerd wordt t.o.v. zijn 2 broertjes Gierst en Quinoa.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cluny op 30 dec 2014 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Geef mij maar een goei pak friet met stoofvlees, en een duvelke erbij 8*)

Ik teel men eigen groentjes, maar zeg, men mag ook nog eens genieten he, trouwens veel van dat "dit is echt super gezond" is gewoon marketing gezever.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Cluny schreef:Even opletten.
De nieuwste trend is trage koolhydraten!
Het Voedingscentrum formuleert het zo: “De glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten.” Producten als zilvervliesrijst, havermout, peulvruchten, groenten en fruit zijn ‘langzame’ koolhydraten met een lage GI. Zij zorgen voor minder schommelingen van de bloedsuikerspiegel dan ‘snelle’ koolhydraten met een hoge GI, zoals witbrood, witte rijst, aardappelen en suikerrijke producten.
Eet al bijna mijn hele leven s' morgens havermout. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Bij "De Tuinen" een tijd geleden een pond gepelde pompoenpitten gekocht. Zo puur gegeten vind ik deze niet meer zo lekker dat in tegensteling tot de ongeschilde Turkse variant die licht geroosterd en licht gezouten is. Vandaar dat ik af en toe een redelijke hoeveelheid van "de tuinen" pompoenzaden in een grote hete koekenpan gooi die heel licht met pindaolie is ingevet en dan op een zacht vuurtje licht rooster. Zout in de vijzel heel fijn stampen en dan zo weinig mogelijk erdoor doen. De laatste keer heb ik op het laatste moment nog wat sesamzaadjes meegeroosterd.
Donderdagavond was ik net op tijd klaar want om half negen op NPO 3 begon het programma Keuringsdienst van Waarde met als onderwerp "Superfood". Het was een herhaling, ik had al wat fragmenten gezien.
Donderdagavond was ik alleen thuis dus ik heb gezellig pompoenzaden knabbelend het hele programma gezien van begin tot einde.
Belangrijkste info, superfood is helemaal niet zo super en de kanshebbers voor nieuwe trends van 2015 zijn de vogelzaden huttentutzaad en negerzaad.
En gisteravond totaal onverwacht was Superfood een item in het programma van omroep Max NPO 2 17.40 Tijd voor Meldpunt! & Hallo Nederland.
Het leuke van dat programma was dat er aan de ene kant heel sceptisch werd gepraat over deze hype door deskundigen en daar tegenover stond een voedselgoeroe die zijn brood met superfoodgedoe verdient ( cursussen, presentaties, boekjes schrijven etc. ). Met aanhang, waarvan zelfs één reclamepatiënt aan het woord kwam.
Gezellig praatprogramma dus waar alle voor en tegens wel besproken zijn.
Keuringsdienst van waarde is even niet beschikbaar maar Meldpunt!van 30 januari wel. Doorschuiven naar 29 minuten.
Leuke website van één van de gasten: Jesse van der Velde
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ik heb de uitzending gisteren ook gezien. Weer een mooie reclame voor superfood. De twee critici werden handig getackeld middels de judo techniek door de verkoper/voorlichter van superfood, ondersteund door een breed publiek.
Gras (wel een speciaal soort en bewerkt) is goed voor je, zit chlorofyl in, dat maakt het bloed basisch. Hoe kom je er op.
In het publiek aanhangers van superfood, vooral dames. Lovende ervaringen. Genezing van buikklachten, futloosheid en zelfs epilepsie.
Geen referenties naar onderzoek de ene of de andere kant op.

Gevarieerd en met mate eten is goed en hoeft niet duur te zijn en je hoeft er niet voor naar de reformwinkels. De groenteboer en kruidenier zijn goed genoeg. Ik ga trouwens voor mediterraan.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vilaine schreef: Gevarieerd en met mate eten is goed en hoeft niet duur te zijn en je hoeft er niet voor naar de reformwinkels. De groenteboer en kruidenier zijn goed genoeg. Ik ga trouwens voor mediterraan.

AMEN!!

Mijn schoonmoeder wist het al in de jaren zestig. :)
Die vond ook variatie in kleur belangrijk, oranje (wortelen) wit (pastinaak) en rood (bietjes) naast de groene groenten.

Edit: Onderlijning van mij.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie