Van goede vrijdag naar Paasochtend

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Van goede vrijdag naar Paasochtend

Bericht door Bonjour »

Vraagje aan de gelovigen hier,

Ik heb net aan mijn kinderen uitgelegd dat er tussen afgelopen vrijdagavond en vanochtend (paaszondag) drie dagen en drie nachten zaten, maar mijn uitleg werd niet geloofd. Jullie kunnen me vast wel vertellen hoe ik dat uit moet leggen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Van goede vrijdag naar Paasochtend

Bericht door Rereformed »

Daar zal Willempie het antwoord op weten. Hij stelde net in het topic Jezus mythisch of historisch dat de woorden "Hebt uw naaste lief als uzelf" een eind kunnen helpen: "Als we alleen al die woorden serieus zouden nemen zouden we een stuk verder komen".
Born OK the first time
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Bonjour schreef:Vraagje aan de gelovigen hier,

Ik heb net aan mijn kinderen uitgelegd dat er tussen afgelopen vrijdagavond en vanochtend (paaszondag) drie dagen en drie nachten zaten, maar mijn uitleg werd niet geloofd. Jullie kunnen me vast wel vertellen hoe ik dat uit moet leggen.
Dat weet ik zelfs als nooit- gelovige, maar ik ga niet voor mijn beurt praten .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Vrijdagavond zijn ze gaan slapen, toen ze wakker werden was het dag, de eerste dag.
's-Avonds werd het donker, de dag was afgelopen, 2.
Vanochtend was het weer licht. 3.

Waarschijnlijk heeft de schrijver met de 3 dagen bedoelt: 3 overgangen, een overgang van van licht naar donker, maar twee (!!) van donker naar licht uiteraard.
Hiermee wordt uiteraard bedoeld dat deze overgang zal zegevieren.
Tweeduizend jaar geleden had men nog niet zo'n notie van wat precies dag en nacht was
Onder exegetische wetenschappers is hier al jaren consensus over, dat is algemeen bekend.

Bovendien is de ene dag niet zo belangrijk.
Het belangrijkste en hoopgevendste is dat dat god zijn zoon naar beneden stuurde en tegen hem zei: die mensen hebben het helemaal verprutst en daar ga jij voor boeten, jij gaat gemarteld worden en daarna gaan ze spijkers door je armen en been slaan en zul je een langzame pijnlijke verstikkingsdood sterven. Als ze dat gedaan hebben kom jij hier terug en dan vergeet ik alles wat ze fout hebben gedaan.
Zie je dan niet hoeveel Hij van zijn kinderen houdt ?
Dat is nog eens een vader die echt om zijn kinderen geeft !
Waren alle vaders maar zo, dan was er niet zoveel ellende in de wereld.
Vertel ze dát aan je kinderen en ze zullen je voor altijd vertrouwen en gerust gaan slapen.

Je moet het wel eerst geloven, dan zie je het vanzelf.
Zo moeilijk is dat toch niet ?
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 05 apr 2015 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Even de bron erbij
Mattheüs 12: 39 – 41 schreef:Hij (Jezus-Bonjour )antwoordde: Een verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet. Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn. De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel samen met dit geslacht en zullen het veroordelen, want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier!
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef:Vraagje aan de gelovigen hier,

Waarschijnlijk is Jezus op een donderdag gekruisigd. De dag erop was dan een speciale sabbat i.v.m. Pesach.
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Dat beloof ik schreef: Het belangrijkste en hoopgevendste is dat dat god zijn zoon naar beneden stuurde en tegen hem zei: die mensen hebben het helemaal verprutst en daar ga jij voor boeten, jij gaat gemarteld worden en daarna gaan ze spijkers door je armen en been slaan en zul je een langzame pijnlijke verstikkingsdood sterven. Als ze dat gedaan hebben kom jij hier terug en dan vergeet ik alles wat ze fout hebben gedaan.
Een vreemde interpretatie. De Bijbel zegt dat Jezus zich geheel vrijwillig heeft aangeboden en daarmee de aarde heeft losgekocht. Denk je dat dit offer zijn Vader niets heeft gekost? Ik stel me zo voor dat legioenen engelen huilend van woede klaar stonden om in te grijpen. Maar dat wilde Jezus niet.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
Dat beloof ik schreef: Het belangrijkste en hoopgevendste is dat dat god zijn zoon naar beneden stuurde en tegen hem zei: die mensen hebben het helemaal verprutst en daar ga jij voor boeten, jij gaat gemarteld worden en daarna gaan ze spijkers door je armen en been slaan en zul je een langzame pijnlijke verstikkingsdood sterven. Als ze dat gedaan hebben kom jij hier terug en dan vergeet ik alles wat ze fout hebben gedaan.
Een vreemde interpretatie. De Bijbel zegt dat Jezus zich geheel vrijwillig heeft aangeboden en daarmee de aarde heeft losgekocht. Denk je dat dit offer zijn Vader niets heeft gekost? Ik stel me zo voor dat legioenen engelen huilend van woede klaar stonden om in te grijpen. Maar dat wilde Jezus niet.
Het zal je vader maar zijn.
Wat een ploert!

Gelukkig is het een sprookje.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Erik schreef: Het zal je vader maar zijn.
Wat een ploert!

Volgens het "sprookje" begreep Jezus het ook niet. Hij schreeuwde: "Mijn vader, waarom hebt U mij verlaten?" Dit brak zijn hart. Zelfs Hij moest blijkbaar leren om de Vader blindelings te vertrouwen, zelfs als alles duister is. Daarom staat er ook dat Jezus door lijden volmaakt is geworden en alle rechten heeft verdiend om de ware Koning en Hogepriester van deze wereld te zijn.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
Wat een ploert!

Volgens het "sprookje" begreep Jezus het ook niet. Hij schreeuwde: "Mijn vader, waarom hebt U mij verlaten?" Dit brak zijn hart. Zelfs Hij moest blijkbaar leren om de Vader blindelings te vertrouwen, zelfs als alles duister is. Daarom staat er ook dat Jezus door lijden volmaakt is geworden en alle rechten heeft verdiend om de ware Koning en Hogepriester van deze wereld te zijn.
? HIJ vraagt aan Zichzelf, waarom HIJ Zichzelf heeft laten kruisigen om tot HEM (Zichzelf) te komen? Is dat ("waarom hebt u mij verlaten") antwoord op de vraag overigens? p.s. HIJ had dorst ook... En dat voor een God!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 05 apr 2015 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
Wat een ploert!

Dit is ook waarom het een sprookje is, het is namelijk te zot voor woorden om werkelijk gebeurt te kunnen zijn.
Maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan een aantal andere mythen en sagen, dit sprookje is net iets te stupide en te onsamenhangend.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

[quote="dikkemick"
? HIJ vraagt aan Zichzelf, waarom HIJ Zichzelf heeft laten kruisigen om tot HEM (Zichzelf) te komen? Is dat ("waarom hebt u mij verlaten") antwoord op de vraag overigens? p.s. HIJ had dorst ook... En dat voor een God!
Nee, Hij vraagt het aan zijn God en Vader. Hij is Mens (met een hoofdletter).

Willempie, lees nog eens het advies van Bonjour hoe je een citaat weergeeft. Ik zie je het in twee topics weer fout doen.
Een citaat begin je met
naamforummer schreef:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
[quote="dikkemick"
Nee, Hij vraagt het aan zijn God en Vader. Hij is Mens (met een hoofdletter).
Ja ik weet het. Die 3-eenheid (polytheisme) blijft lastig uit te leggen. We moeten tenslotte op 1 God uitkomen.
Osiris-Isis-Horus....Ik bedoel, de vader, de zoon, de heilige geest. De 4e eeuw was het toch? Iets met Nicea? Door een onfeilbare paus wellicht?

O ja: We hebben 2 Drie-eenheden! Heilige Geest-Maria-Jezus.

Duidelijk hoor...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef: Ja ik weet het. Die 3-eenheid (polytheisme) blijft lastig uit te leggen. We moeten tenslotte op 1 God uitkomen.
Osiris-Isis-Horus....Ik bedoel, de vader, de zoon, de heilige geest. De 4e eeuw was het toch? Iets met Nicea? Door een onfeilbare paus wellicht?

Duidelijk hoor...
Ik geloof niet in door mensen bedachte dogma's. Een dogma probeert iets in een doosje te stoppen waar het niet in past.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
dikkemick schreef: Ja ik weet het. Die 3-eenheid (polytheisme) blijft lastig uit te leggen. We moeten tenslotte op 1 God uitkomen.

Duidelijk hoor...
Ik geloof niet in door mensen bedachte dogma's. Een dogma probeert iets in een doosje te stoppen waar het niet in past.
Ach, jou sprookje is daar waar het thuishoort ..... in een sprookjesboek.

Plaats reactie