Hoi allemaal!

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

MeFlower88
Forum fan

Hoi allemaal!

Bericht door MeFlower88 »

Beste mensen,
Ik heb mijzelf zojuist geregistreerd op dit interessante forum, omdat ik in de knoop zit met mijn christelijk geloof. Dit is al heel lang zo, maar op dit moment ben ik er even helemaal klaar mee. Omdat mijn familie en meeste vrienden voornamelijk bestaan uit 'strenggelovige' christenen, vind ik het erg moeilijk om mijn leven te veranderen door de nieuwe inzichten die ik heb opgedaan. Verder ben ik erg geïnteresseerd in de natuurwetenschappen en worstel ik al vanaf mijn tienerjaren met de evolutietheorie en het scheppingsverhaal.
Ik heb zeer positieve maar ook negatieve ervaringen met christenen. Over het algemeen voel ik mij thuis in de kerk (een positieve gemeente!), maar ik heb me altijd 'anders' gevoeld. Met mijn predikant (ik ben belijdend lid, jaja :wink: ) kan ik het goed over mijn twijfels hebben maar ik vind dat erg spannend omdat ik mensen niet teleur wil stellen. Ook mijn familie niet, waar tegen ik dus maar een beetje doe 'alsof' op het moment.
Ik heb heel veel behoefte om dingen van me af te schrijven. Een beetje positieve en opbouwende feedback van jullie over dit zeer gevoelige onderwerp zou ik erg op prijs stellen. :) :) :)
doctorwho
Ontoombaar

Re: Hoi allemaal!

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Welkom meflower88.

Ik zou zeggen schrijf maar lekker van je af.
Als atheïst van huis uit kan ik me nooit helemaal in jouw situatie verplaatsen, ik kan me er enkel een voorstelling bij maken.
De voorstelling die ik er dan bij heb is in een gevangenis zitten met muren en tralies die bestaan uit mentale barrieres opgeworpen door een geprogrammeerde omgeving.
En bewakers die bestaan uit vrienden en kennissen zonder dat ze dat misschien zouden willen.
Maar er zijn vele ex-gelovigen hier die je ongetwijfeld met raad en daad bij kunnen staan.

Sterkte en succes met geestelijk onafhankelijk worden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
MeFlower88
Forum fan

Bedankt!

Ja, kan ik me voorstellen Erik. Als je het zelf niet zo meegemaakt hebt dan is dat altijd lastig ;). Maar wellicht kunnen ook mensen zoals jij mij helpen om vanaf een afstandje advies te geven zo nu en dan ;).
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

MeFlower88 schreef:Bedankt!

Ja, kan ik me voorstellen Erik. Als je het zelf niet zo meegemaakt hebt dan is dat altijd lastig ;). Maar wellicht kunnen ook mensen zoals jij mij helpen om vanaf een afstandje advies te geven zo nu en dan ;).
Geen probleem.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Welkom,
Pasen is een mooie feestdag om je op freethinker aan te melden.

Aarzel niet om iets te discussie te stellen als je vragen hebt. Het kan lastig zijn in oude discussies de goede antwoorden te vinden. We zijn (meestal) niet te beroerd om iets opnieuw op te schrijven.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Welkom! :)
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

MeFlower88 schreef: Ik heb een boek meegenomen en dat gelezen ondertussen
Toch wel een heftig verhaal. Daarom mijn oorspronkelijke reactie verwijderd. Maar ik zie net dat hij door Writer is aangehaald.
Laatst gewijzigd door Karssenberg op 05 apr 2015 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom MF
Je bent hier aan het goede adres om lotgenoten te treffen.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen verhaal, maar wat je iig. vindt is begrip.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom meflower88
Ik weet niet of we je twijfels kunnen wegnemen. zelfs niet of we dat wel willen. Ten slotte is alle kennis incompleet. Maar we zijn uiteraard volkomen bereid om onze eigen inzihten met jou te delen. En wellicht kunnen we je twijfel terugbrengen tot "reasonable doubt" . . .
Ik wens u alle goeds
MeFlower88
Forum fan

Precies Peter ;). Het is inderdaad mijn eigen proces, maar m'n hart luchten zou al fijn zijn.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

MeFlower88 schreef:Precies Peter ;). Het is inderdaad mijn eigen proces, maar m'n hart luchten zou al fijn zijn.
Je kunt hier altijd een eigen topic starten bv "Wel willen geloven maar het niet meer kunnen" (of omgekeerd)
Dan komen de reacties vanzelf wel los en kun je je hart luchten.
Ook kun je een reeds bestaande oudere topic die je aanspreekt opnieuw aanhalen.
NB: Doe wel en zie niet om.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Welkom.
Ook ik ben geen ervaringsdeskundige. Mijn overgrootvader van vaders kant en grootvader van moeders kant (beiden in de 19de eeuw geboren) zijn atheïst geworden.
Maar aan ervaringsdeskundigen hier geen gebrek.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom, MeFlower.
Ik heb ooit ook via erover te schrijven het geloof van mij achter me kunnen laten. Het is een goede manier om geloofszaken te behandelen en duidelijkheid te krijgen voor jezelf. Het erover lezen en discussiëren met anderen gaat mooi hand in hand daarmee.
MeFlower88 schreef:Vanmorgen was ik met mijn man in de kerk. Hij wilde heel graag dat ik mee ging. Ik ben echt voor hem gegaan.
Ik neem aan dat een gelovige echtgenoot voor jou ook een enorm lastige factor is.
Voor mij voelde het geloof opgeven af en toe als verraad aan mijn vrouw. Ook aan mijn ouders, maar aangezien die ver weg waren en te oud om het intensief te volgen, en ik het niet in alle details hoefde uit te leggen, was dat minder heftig.
Born OK the first time
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Welkom MeFlower88!
Plaats reactie