Hoe zit het nou met klopgeesten?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Samante

Hoe zit het nou met klopgeesten?

Bericht door Samante »

Gisteravond keek ik naar Discovery dat een deel van een serie "A haunting" uitzond.
In de documentaire komen mensen aan het woord die worden nagespeeld door acteurs. Het verhaal wordt verteld over geesten die huizen en andere lokaties terroriseren.

In de aflevering van gisteravond ging het over een geest in een muziekclub. Zo vertelde een van de eigenaren dat hij alleen in het grote gebouw was en dat plots de piano ging spelen. In de ruimte waar de piano stond trof hij niets behalve een ijskoude aanwezigheid die hem de stuipen op het lijf joeg. Ook vertelde een van de eigenaren dat deze op een dag met een vertegenwoordiger zat te praten en dat plots een glas van de bar in hun richting werd gegooid. Een van de barjuffrouwen ging een keer naar het toilet in het kantoor van de directie en daar voelde ze zich erg akelig. Na haar toiletgang werd ze aangesproken door een spook die haar waarschuwde voor de dood van een van de eigenaren. Later herkende ze dat spook uit een serie foto's van vroeger tijden. Ene Rudy had zichzelf doodgeschoten in het kantoor van de directie.
En toen kwam de katholieke kerk op de proppen. Drie priesters gingen de hele zaak zegenen met gebeden. Daarna voelde de zaak heel anders en leek het spook rust gevonden te hebben.

Wat is jullie verklaring voor ervaringen van mensen met dergelijke geesten/spoken? Hoe kan een glas vanaf een bar, zonder tussenkomst van een mens, ineens gegooid worden tegen de muur?
De serie op Discovery lijkt me aardig om te bekijken, ze bouwen aardig de spanning op in het verhaal dat ze vertellen. Maar hoe gaan vrijdenkers om met fenomeen geesten?
Ik ben benieuwd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Het opmerkelijke van al die 'waarnemingen' vind ik dat het slechts oogetuigeopnames zijn. Beeld- en/of geluidsopnames van een zichzelf bespelende piano heb ik nog nooit gezien. Totdat moment houd ik me liever vast aan verklaringen zoals de wind etc. die ergens tegenaan blaast.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

http://www.skepsis.nl/druten.html

Lijkt me vrij duidelijk.

Onder aan deze pagina is een link naar deel 2.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Het is altijd vreemd met discovery channel. Het is maar net wie de docu heeft gemaakt.
Ik heb een keer een programma gezien, waarin sceptici spookverhalen wetenschappelijk gingen onderzoeken, waaronder een heel oud tunnelcomplex ergens onder London, als ik het me goed herinner. Veel mensen voelden, hoorden en zagen daar geesten. De wetenschappers ontdekten een patroon. De verschijningen deden zich altijd op dezelfde plekken voor. Wat bleek? Op die plekken waren elektrische apparaten aan de muur bevestigd die een hele lage monotone bromtoon veroorzaakten, bijna niet hoorbaar. Lage tonen zorgen voor een onheilspellend gevoel (het wordt ook in horrorfilms en thrillers gebruikt om de spanning op te voeren), en dat in combinatie met de donkere en geheimzinnige omgeving, kan dat ervoor zorgen dat men dingen kan gaan zien en ervaren die er in werkelijkheid niet zijn.
Ik heb zelf ook ooit zoiets meegemaakt, toen ik zelf aan het klooien was met wat synthezisers, en samples die continu herhaalden 'Wir verreinen uns in die schatten, und im finsternis herschen wir!', en het was donker :bigeyes: x-( en ik was alleen thuis................... en toen ik vervolgens de verwarmingsbuizen hoorde knallen en tikken, door de warmteuitzetting, toen dacht ik dat ik geesten in huis had. Ik raakte in paniek, deed alle muziekapparaten uit, en het licht aan, en opeens hoorde ik een hele sonore toon. Een hele zware vrachtwagen stond stationair te draaien naast mijn huis :lol:
Dat waren de klopgeesten.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Samante

Bericht door Samante »

Devious schreef:................ en toen ik vervolgens de verwarmingsbuizen hoorde knallen en tikken, door de warmteuitzetting, toen dacht ik dat ik geesten in huis had.
Dat is heel herkenbaar. Onlangs sliep ik alleen in een vakantiehuisje en schrok ik wakker omdat ik een aantal vrouwenstemmen hoorde gillen. Het bleek echter de centrale verwarming te zijn die ontlucht moest worden. Ook leek het trouwens of iemand telkens over de verwarmingspijpen wreef en er ook op hamerde. Dat hameren leek te worden veroorzaakt door een mens maar behalve mijzelf was er niemand in het hele complex. Ook dat wrijven en kloppen over de centrale verwarming schrijf ik toe aan het werken van de c.v. En wat het 'gespook' betreft in een oude schoorsteen, dat schrijf ik toe aan een meeuwennest dat daar vermoedelijk in zit.

Maar goed, bedankt zover voor de reacties. Ik ben benieuwd of er nog meer verklaringen zijn voor het fenomeen klopgeesten.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Er zullen wel mensen die zeggen dat je er 'open voor moet staan'.

'Open staan voor' vertaalt zich in die context altijd naar 'negeer al de hoogst absurde rammificaties (*)van het idee, en ook het beschamende gebrek aan bewijs als je toch bezig bent'.
(* rammificaties die bij de ander nooit zijn opgekomen, en waar ze ook niet bij stil willen staan als je ze er op attendeert)
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

zo ben ik ook een keer naar een demonstratie wichelroedelopen geweest. Ik was de enige waarbij het niet lukte :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Zo vertelde een van de eigenaren dat hij alleen in het grote gebouw was en dat plots de piano ging spelen. In de ruimte waar de piano stond trof hij niets behalve een ijskoude aanwezigheid die hem de stuipen op het lijf joeg.
Ik heb zelf meegemaakt dat ik met mijn moeder in de kamer zat, pakweg 20 jaar geleden, en dat plotseling de piano ging spelen. Uiteraard schrik je je de pleuris, maar je bent ook nieuwsgierig. Dus trok ik de bovenklep van de piano en daarna het voorpaneel. Wat bleek; een muis liep over de snaren en was bezig een nest te bouwen in de piano. Er is behoorlijk wat schade aangericht, sinds die tijd maar een kat in huis genomen en nooit meer een uit zichzelf spelende piano gehoord. :D
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Vroeger was ik nog al in to parapsycho en zo maar later wijzer geworden tot ontdekking gekomen dat de stelling "volslagen onzin" beter stand houdt dan "zou het dan toch?"

Over klopgeestenjacht

http://www.skepsis.nl/druten-2.html
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

doctorwho: wat heeft jou tot 'ínkeer' gebracht?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

collegavanerik schreef:zo ben ik ook een keer naar een demonstratie wichelroedelopen geweest. Ik was de enige waarbij het niet lukte :D
Gij ongelovige.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

collegavanerik schreef:zo ben ik ook een keer naar een demonstratie wichelroedelopen geweest. Ik was de enige waarbij het niet lukte :D
Zo? Dat impliceerde dus dat de rest wél succes had? Ik weet zeker dat James Randi erg geïnteresseerd is!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

doctorwho: wat heeft jou tot 'ínkeer' gebracht?
Ehh.......logisch nadenken en bronnencontrole :?:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

doctorwho schreef:Vroeger was ik nog al in to parapsycho en zo maar later wijzer geworden tot ontdekking gekomen dat de stelling "volslagen onzin" beter stand houdt dan "zou het dan toch?"

Over klopgeestenjacht

http://www.skepsis.nl/druten-2.html
Beste doctorwho,

even een beetje zout in de wonden van al te lichtgelovige paraskeptici strooien :twisted:
Kennelijk zijn de paraskeptici hier op dit forum niet helemaal op de hoogte van
het tegenwoordige parapsychologisch onderzoek. ( Duitstalig )
http://p2.forumforfree.com/interview-me ... ekerk.html
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Afgezien van mijn zeer roestige Duits, kan je ons een concrete link geven naar een onderzoeksartikel cq. paper of iets dergelijks, in plaats van een interview van een of ander tijdschrift?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie