Laat ik voorop stellen dat ik geen aanhanger ben van de (voormalige, als zijn spijtbetuigingen oprecht zijn) denkbeelden van David Irving of andere holocaust-ontkenners. Toch vind ik dit een grove aantasting van de vrijheid van meningsuiting.iemand op nos.nl schreef:3 jaar cel voor holocaust-ontkenner
In Oostenrijk is de Britse historicus David Irving veroordeeld tot drie jaar evangenisstraf. Volgens een rechtbank in Wenen is Irving schuldig aan het ontkennen van de holocaust.
De Brit gaf eind jaren tachtig lezingen in Oostenrijk waarin hij ontkende dat de nazi's in de Tweede Wereldoorlog systematisch joden hebben omgebracht.
Tijdens de rechtszaak bekende Irving schuld. Hij zei dat hij sindsdien nieuw onderzoeksmateriaal heeft bestudeerd, waaruit blijkt dat de gaskamers wel hebben bestaan. Ik heb veel geleerd, zei Irving. Hij gaat tegen het vonnis van de Oostenrijkse rechter in beroep.
Ik geloof heilig in absolute vrijheid van meningsuiting omdat dat volgens mij een noodzakelijke voorwaarde is voor een open debat en daarmee voor een gezonde democratie. Ik ben tegen elke inperking van die vrijheid, omdat daarmee bepaalde uitingen taboe worden en open debat over die uitingen onmogelijk wordt. Bovendien is elke inperking arbitrair en veelal ingegeven door 'de waan van de dag'. Morgen kijken we er misschien heel anders tegenaan, maar helaas mag je daar dan niet meer openlijk over praten.
Kan iemand mij uitleggen waarom holocaust-ontkenning niet mag, maar bijvoorbeeld het ontkennen van de 20 miljoen doden die Stalin op z'n geweten heeft, of de 40 miljoen doden die Mao op z'n geweten heeft, wel?
Als iemand zich belachelijk wil maken door dingen te roepen die overduidelijk onwaar ziin, wie is dan de overheid om dat te bestraffen?