Denk vrij! Waarom zou het niet andersom kunnen zijn...?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Tamara. Welkom op Freethinker.
Tamara schreef:
Waarschijnlijk zal je nog flink aan de tand worden gevoeld als je deze opvattingen huldigt maar waarschijnlijk wel op een redelijk respectvolle manier.
Wat bedoel je hiermee? Denk je vrij, als je zonder enig bewijs, gelooft in een boek met verhalen over ontbindende lijken die opstaan en wandelen, stokken die in slangen veranderen, zon en maan die stil blijven staan, een watervloed die de hoogste bergen bedekt, over water lopen, draken, sprekende ezels, zwemmende bijlen etc. etc. etc.
Neen! Dat heeft niets te maken met vrij denken.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Devious schreef:Hallo Tamara. Welkom op Freethinker.
Tamara schreef:
Waarschijnlijk zal je nog flink aan de tand worden gevoeld als je deze opvattingen huldigt maar waarschijnlijk wel op een redelijk respectvolle manier.
Wat bedoel je hiermee? Denk je vrij, als je zonder enig bewijs, gelooft in een boek met verhalen over ontbindende lijken die opstaan en wandelen, stokken die in slangen veranderen, zon en maan die stil blijven staan, een watervloed die de hoogste bergen bedekt, over water lopen, draken, sprekende ezels, zwemmende bijlen etc. etc. etc.
Neen! Dat heeft niets te maken met vrij denken.

Vriendelijke groet...
Misschien dat de vrijheid van denken, niet ligt in het door jou genoemde voorbeeld?
Misschien kan men onderscheid maken tussen symbolische verhalen, welke een diepere betekenis hebben als letterlijk op te vatten en de in het oude testament deels joodse geschiedenis?
Misschien dat men de waarheid die schuil gaan achter deze verhalen kan aanvoelen?
Misschien is het geen opgelegd wat te geloven?
Nadenken over hetgeen men leest en daar een mening over hebben is vrij denken.
Geloven is aannemen op het gezag van anderen, zonder zelf de dingen te onderzoeken.
Inmiddels heb ik begrepen dat dit forum van "vrijdenkers" zelf gevangenen zijn van hun eigen ideologie, van zogenoemde vrijdenkers.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jessy schreef: Misschien kan men onderscheid maken tussen symbolische verhalen, welke een diepere betekenis hebben als letterlijk op te vatten en de in het oude testament deels joodse geschiedenis?
Probleem is dat wanneer men iets symbolisch moet interpreteren, dat dan de meest idiote interpretaties waar kunnen zijn. Er zijn honderden verschillende 'symbolische' interpretaties van het OT, en de aanhangers vinden hun interpretatie allemaal de juiste.
Misschien dat men de waarheid die schuil gaan achter deze verhalen kan aanvoelen?
Misschien, maar het punt is (alleen al op dit forum) dat velen die 'waarheid' anders aanvoelen, en dan ook beweren dat zij de juiste interpretatie hebben.
Dat kan zijn, maar de mening moet volledig gebaseerd zijn op het denken. Als er in het proces één irrationele aanname aanwezig is, dan is er al geen sprake meer van vrij denken. Dit kunnen we alleen achterhalen door het proces te onderzoeken.
Geloven is aannemen op het gezag van anderen, zonder zelf de dingen te onderzoeken.
Inmiddels heb ik begrepen dat dit forum van "vrijdenkers" zelf gevangenen zijn van hun eigen ideologie, van zogenoemde vrijdenkers.

Kan zijn, al wil ik graag dat je dit iets beter onderbouwd. En generaliseer je hier niet een beetje? Kan het niet zijn dat je wellicht negatieve ervaringen met enkele forumgebruikers projecteerd op de gehele vrijdenkers community.
'Vrijdenken' is trouwens ook meer een streven, dan iets wat men volledig kan beheersen. Iedereen maakt denkfouten, zelfs de meest geleerde filosoof.

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Hoi Devious
Devious schreef:.... Als er in het proces één irrationele aanname aanwezig is, dan is er al geen sprake meer van vrij denken. Dit kunnen we alleen achterhalen door het proces te onderzoeken.
Dit snap ik weer even niet.
Vrijdenken = rationeel denken?
Dan is het voor vrouwen onmogelijk om vrijdenker te zijn? :D :wink:
'Vrijdenken' is trouwens ook meer een streven, dan iets wat men volledig kan beheersen. Iedereen maakt denkfouten, zelfs de meest geleerde filosoof.
Vriendelijke groet....
Dan begrijp ik nu ook waarom er praktisch geen vrouwelijke filosofen zijn.
Maakt mij dit ongelukkig?.......*Cathy keer even in zichzelf*....mmmmm nee, eigenlijk niet. Ik prefereer de vrijheid om irrationeel te denken. :lol:
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Vrijdenken = rationeel denken?
Dan is het voor vrouwen onmogelijk om vrijdenker te zijn?
___Blaat ____

Hoezo ?
Zijn er dan geen vrouwen die wél rationeel denken ?
Zijn er dan geen mannen die irrationeel denken ?
Zijn er dan geen mannen en vrouwen die niet denken
en/of alleen maar impulsief denken of slechts nadenken wat hen is voorgedacht ?

Het is een straffe generalisering die jij hier hebt neergeschreven ....
het is misschien (ir)rationeel gevonden ?
het is alleszins een logische drogreden ....

"SOMMIGE MENSEN KUNNEN NIET VRIJDENKEN ,"
lijkt me een veel betere uitspraak/stelling dan de jouwe ...nee?

Dan begrijp ik nu ook waarom er praktisch geen vrouwelijke filosofen zijn.

Er zijn er concreet dus wel vrouwelijke filosofen .... ze zijn alleen niet algemeen bekend ?
Maakt mij dit ongelukkig?.......
1.- Welnee
wat baat het de mens te weten
als hij daardoor schade leid aan zijn ziel ? is het niet ?

2.- Welnee , want
Je kan alleen maar
ongelukkig worden wanneer je goed weet wat je mist ; ernaar verlangt en het niet kunt krijgen
Wanneer je kennis en/of de capaciteiten mist het te verwerven ..... kan je ook je
gemis niet begrijpen ...

Zalig zijn de simpelen ... je weet het vervolg toch wel zeker ? ...

Is deze laatste uitpraak van mij helemaal waar en rationeel te verantwoorden ?
welnee, want het is een levenswijsheid en mijn intuitie zegt me dat gewoon .... toch ?

Groet
en nu ga ik in de tuin want ik heb ook nog eens "groene vingers " of ik ga misschien wel slapen ....... :wink:
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 22 feb 2006 15:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Maestro
Forum fan

Bericht door Maestro »

In de kop van deze site...! schreef:Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. Thomas Henry Huxley
Ik vind dit wel een mooie weergave van waar vrijdenken voor mij over gaat. Ofwel: vrijdenken gaat over feiten, het opgeven van vooroordelen, en het volgen van de natuurlijke manier waarop de dingen gaan, en daarvan leren (mijn vertaling/weergave in het nederlands).
M.i. gaat vrijdenken dus over rede, redelijkheid, uitgaan van feiten, proberen te redeneren zonder drogredenen en andere redeneerfouten; op die manier kun je m.i. leren, hetgeen volgens mij in bredere zin betekent: meer te weten komen dan je nu weet.
Heeft m.i. niets te maken met of je man of vrouw bent, kind of ouder, enz. enz.

Probeer het maar, je zult zien dat je het kan! En ik ben er achter gekomen, dat dat héél bevrijdend kan werken....!

En fouten maken is niet erg; niet willen leren van je fouten, da's erg...!

Groet!
Maestro
Laatst gewijzigd door Maestro op 22 feb 2006 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
All religions are easily combated, but with difficulty extirpated (D'Holbach)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Devious schreef
Probleem is dat wanneer men iets symbolisch moet interpreteren, dat dan de meest idiote interpretaties waar kunnen zijn. Er zijn honderden verschillende 'symbolische' interpretaties van het OT, en de aanhangers vinden hun interpretatie allemaal de juiste.
Zoals je wellicht weet verbergt het symbool de werkelijkheid.
Misschien, maar het punt is (alleen al op dit forum) dat velen die 'waarheid' anders aanvoelen, en dan ook beweren dat zij de juiste interpretatie hebben.
Dat is een punt. Waarheid van dingen aanvoelen is nog niet te weten dat het zo is.
Waarheid voelt men in eerste instantie aan.
Door hetgeen je als gevoel bemiddeld krijgt te doorgronden brengt je korter of zelfs tot de waarheid der dingen.
Nu in het interpreteren van de aangevoelde “waarheid” en het navolgende nadenken over hetgeen je via je gevoel werd bemiddelt, zal inderdaad voor ieder op dat moment het juiste schijnen te zijn. Naarmate zij echter korter tot de werkelijke betekenis ervan doordringen, zullen ook hun interpretaties omtrent verschillen. Dat is in de wetenschap niet anders, wanneer men tot nieuwe ont-dekkingen is gekomen omtrent.

Symbolische vertellingen vertellen diepere waarheden die men als juist kan aannemen en of verwerpen.
Wanneer men b.v. spreekt over het verhaal wat in de bijbel als zijnde Liefde wordt betitelt, zullen vele mensen op een aangename manier getroffen worden dus voelen, de diepere waarheid hier van . Doch ook velen zullen dat op voor hun rationele gronden verwerpen., hetzij omdat zij onaangenaam worden getroffen door hetgeen zij lezen, misschien wel omdat ze het onzin vinden in de wereld die dagelijks iets geheel anders laat zien, misschien wel omdat zij alleen in de biologische processen “ geloven” welke zich in het menselijk lichaam afspelen. Geloven plaats ik tussen aanhalingstekens omdat het geloven dat het zo is ook betekend in de huidige wetenschap. Wij zijn nog lang niet uitgepraat over de gang van zaken betreffende het functioneren van de mens.
Dat kan zijn, maar de mening moet volledig gebaseerd zijn op het denken. Als er in het proces één irrationele aanname aanwezig is, dan is er al geen sprake meer van vrij denken. Dit kunnen we alleen achterhalen door het proces te onderzoeken.
Het is maar wat je onder irrationeel denken verstaat.
Bedoel de met het proces onderzoeken. Het proces van het denken zelf?
Als je dit bedoelt moet je al behoorlijk veel zelfkennis hebben.

Dat een mening volledig gebaseerd moet zijn op het denken, waar ik vermoed dat je bedoeld vrij van emoties is niet perse rationeel.
Mensen kunnen een zeer rationele mening weergeven vrij van emoties evenzo een irrationele mening .
Men wordt al zeer snel door mensen betiteld met de namen als naïef en irrationeel door hen die het intellect hoger achten als intelligentie. Het intellect is echter ook maar een onderdeel van het denkproces, net zo goed als het abstracte denken.
Kan zijn, al wil ik graag dat je dit iets beter onderbouwd. En generaliseer je hier niet een beetje? Kan het niet zijn dat je wellicht negatieve ervaringen met enkele forumgebruikers projecteerd op de gehele vrijdenkers community.

Uiteraard geef ik je volmondig gelijk, ieder mens is tot het maken van denkfouten in staat, en maak ik mij schuldig aan generaliseren. Kan niet zeggen dat ik negatieve ervaringen heb met enkele forumgebruikers. Het is meer het lezen van verschillende antwoorden, waar ik duidelijk de gevangenschap in het denkpatroon waarneem, het afzetten tegen alles wat ook maar de schijn van “geloven” in zich draagt.

Klopt vrijdenken is een streven. Geloof is ook een streven, wat men niet volledig onder woorden brengen kan.
Mijn vader noemde zich een vrijdenker, waar hij onder verstond, dat hij niets meer geloofde, of het moest hem door ervaringen en uiteraard ook door gebruik maken van zijn denkvermogen als zodanig inslaan dat hij er niet meer omheen kon. Hij ging echter ook uit van de oprechtheid van anders denkende dan hijzelf.
Op vele speelse manieren liet hij ons merken, hoe vaak het invullend denken de plank mis kan slaan, als men niet bereid is werkelijk te luisteren naar wat mensen te vertellen hebben.

Voor mij is een vrijdenker iemand die op eigen kracht in staat is om over welk onderwerp dan ook los van alle bestaande opinies zelf tot bepaalde conclusies komt. Deze conclusies zijn niet hetgeen de massa vertegenwoordigd. Het heeft te maken met nieuwe verworven inzichten.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Jessy schreef:
Uiteraard geef ik je volmondig gelijk, ieder mens is tot het maken van denkfouten in staat, en maak ik mij schuldig aan generaliseren. Kan niet zeggen dat ik negatieve ervaringen heb met enkele forumgebruikers. Het is meer het lezen van verschillende antwoorden, waar ik duidelijk de gevangenschap in het denkpatroon waarneem, het afzetten tegen alles wat ook maar de schijn van “geloven” in zich draagt.
Het échte geloven gaat namelijk hand in hand met gelimiteerd denken: namelijk het niet bereid zijn om je gekoesterde opinies en 'levenswaarheden' (afschuwelijk woord, maar ala) ter discussie te stellen, of te vervangen door andere als harde feiten dat vereisen. Vaak gebruikt men een tekst als bron van inspiratie, maar ook bepaalde gebeurtenissen kunnen hiervoor dienst doen. Er zijn uitzonderingen op die koppeling tussen geloof en gelimiteerd denken, maar die zijn erg zeldzaam. Het heeft dus niets te maken met gevangenschap in een denkpatroon, maar wel met de uniformiteit van het gedrag van degenen die claimen te 'geloven'.
Voor mij is een vrijdenker iemand die op eigen kracht in staat is om over welk onderwerp dan ook los van alle bestaande opinies zelf tot bepaalde conclusies komt. Deze conclusies zijn niet hetgeen de massa vertegenwoordigd. Het heeft te maken met nieuwe verworven inzichten.
Ik zou tussen 'bepaalde' en 'conclusies' nog de woordjes 'logisch steekhoudende' willen plaatssen. Ik zie mijzelf overigens niet als een vrijdenker---het doet me teveel denken aan vrijmetselarij, of een hippie die net een stevige portie paddo's heeft genuttigd. Mijn denken is kritisch, waarbij ik mezelf niet zal sparen. Maar dat terzijde.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Cathy schreef: Ik prefereer de vrijheid om irrationeel te denken
Hitler ook
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Tsjok45 schreef:"SOMMIGE MENSEN KUNNEN NIET VRIJDENKEN ,"
Beter is nog lijkt mij:
SOMMIGE MENSEN WILLEN NIET VRIJDENKEN

waaronder ik dan mezelf schaar....want als vrijdenken aan regels is gebonden is het geen vrijdenken meer. 8)

Zalig zijn de simpelen ... je weet het vervolg toch wel zeker ? ...

Is deze laatste uitpraak van mij helemaal waar en rationeel te verantwoorden ?
welnee, want het is een levenswijsheid en mijn intuitie zegt me dat gewoon .... toch ?
Tsjok, je timmert de nagel op de kop. :wink:
Persoonlijk wil ik de vrijheid om in 'paardensprongen' te denken en mijn intuitie te volgen graag houden.
Het is meer het lezen van verschillende antwoorden, waar ik duidelijk de gevangenschap in het denkpatroon waarneem, het afzetten tegen alles wat ook maar de schijn van “geloven” in zich draagt.
Wat zeg je dat mooi, Jessy
Hardgrondig met je eens. :D
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
bad_religion

Cathy schreef:...want als vrijdenken aan regels is gebonden is het geen vrijdenken meer. 8)
Als hier daarentegen niet meer wordt gedacht is het ook geen vrijdenken meer....
bert
Forum fan

Bericht door bert »

Cathy schreef:
Ik prefereer de vrijheid om irrationeel te denken
Hitler ook
Hier is het iets te gratuit om Hitler erbij te halen denk ik.
Hij had voor zijn jodenvervolging en de superioriteit van het Germaanse ras een rationele motivering erbij gehaald. Weliswaar een kromme theorie gevoed door en doorspekt met irrationele haatgevoelens. Als je onzin wilt verkopen aan een massa moet je tegelijk inspelen op de irrationele en rationele gevoelens, en ze vooral verwarren met elkaar. Dat is het kwalijke van mensen die zo graag dwepen met irrationaliteit, dat ze wanneer het hen uitkomt wel rationeel denken gebruiken.
cathy schreef:.want als vrijdenken aan regels is gebonden is het geen vrijdenken meer
Vergeef me mijn rationaliteit die zegt hoe meer regels je nodig hebt om te denken hoe minder vrij dat denken is. Ik weet niet of jij iemand bent die met gebruiksaanwijzing (bijbel) en workshops 'hoe geloof ik'? (missen en eucharistievieringen) gelooft?
Noem eens een paar regels (dogma's) volgens welke je irrationeel weg gelooft dat de vrijdenkers denken.

Ik vrees dat we hier weer in de topics is atheisme geloven en dergelijke terecht komen.
Het pad naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

intuitie
is bijvoorbeeld " liefde op het eerste gezicht " : :wink:
je weet niet waar het vandaan komt .... ?

"SOMMIGE MENSEN KUNNEN NIET VRIJDENKEN ,"
Beter is nog lijkt mij:
SOMMIGE MENSEN WILLEN NIET VRIJDENKEN
Sommigen kunnen dat niet ( bijvoorbeeld : zijn gewoon niet creatief genoeg ) en anderen willen of durven dat niet ....

k ben trouwens volledig akkoord met Cymric --->
Mijn denken is kritisch, waarbij ik mezelf niet zal sparen

maar het is vooral gebonden aan een alles-overheersend demarcatiecriterium

en vooral dit
Cymric schreef ;
" bereid zijn om je gekoesterde opinies en 'levenswaarheden' (afschuwelijk woord, maar ala) ter discussie te stellen, of te vervangen door andere als harde feiten dat vereisen" .....
Het bedachte wordt aangehouden tot zolang het niet wordt onderuit gehaald door harde ( en kontroleerbare ) feiten

Bovendien
is Vrijheid van denken ; een kiezen uit de bestaande en reele mogelijkheden en de methodes van denken die kunnen worden aangehouden en primair zijn
Bijvoorbeeld ; zelfs het verdedigen / pleiten van het irrationele als waardevol is alleen maar te bedenken op rationele gronden en met rationele argumenten .....
Wat dan weer aantoont dat rationeel denken methodisch hoger staat dan gewoon fabukeren of persoonlijk bewust worden van wat men
aanvoelt

vrij denken betekent niet gelijk wat denken .... want dan zou ook "' slecht of kreupel of minderwaardig mis- denken " evenwaardig zijn ... denken is een capaciteit en prudukt van het denkorgaan
Maar
Eigenlijk hebben we individueel te weinig hersenen om te begrijpen waarom en hoe we denken met die hersenen

m.a.w.
---> dat wil zeggen
:individueel begrijpen hoe de inkomende gegevens te verwerken en te gebruiken als effektieve bijsturingen van ons handelen en filter van onze denkeelden ....

Moesten we dat individueel wel gemakkelijk kunnen , dan zouden onze hersenen niet veel voorstellen ... denk je niet ? en zeker niet wanneer ze selectief beginnen te vergeten .....

In feite is het :mogelijk collectief te denken en daar gelden regels voor omdat anders geen communiceren mogelijk is ..... de meest belangrijke gemeenschappelijke referentie
bij de meeste mensen is de directe getuige en het stoffelijke en aanwijsbare bewijsstuk ; de tasbaarheid , kontroleerbaarheid van hetgeen wordt beweerd .....
en
als er collectief wordt gedacht ,zijn er uiteraards meer hersenen en geheugen bij
betrokken ... niet ?
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 23 feb 2006 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Misschien dat de vrijheid van denken, niet ligt in het door jou genoemde voorbeeld?
Misschien kan men onderscheid maken tussen symbolische verhalen, welke een diepere betekenis hebben als letterlijk op te vatten en de in het oude testament deels joodse geschiedenis?
Misschien is het geen opgelegd wat te geloven?
Ik sluit me hierbij aan, m.n. de laatste..
De waarheid zoeken maar deze alleen willen vinden waar je hem wilt vinden vind ik geen vorm van vrij (onbevooroordeeld!) denken. Ik hou er alleen een andere definitie van geloven op na, maar da's voor een ander topic..
bad_religion

Tamara schreef:
Ik sluit me hierbij aan, m.n. de laatste..
De waarheid zoeken maar deze alleen willen vinden waar je hem wilt vinden vind ik geen vorm van vrij (onbevooroordeeld!) denken. Ik hou er alleen een andere definitie van geloven op na, maar da's voor een ander topic..
En dat na acht postings, over bevooroordeelt denken gesproken, rot toch op naar de spelonk waar je vandaan komt Tamara
Plaats reactie